Turbo boost opbouw probleem

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Smaes
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jun 2016, 14:26
Auto: Lotus Esprit Turbo

Turbo boost opbouw probleem

Bericht door Smaes »

Hallo,

Op mijn Esprit 2.2 turbo (910-moter) wil de turbo niet helemaal meer opbouwen. De turbo is pas gereviseerd, aan de turbo zelf zal het wel niet liggen. Soms gaat hij wel, meestal niet. Dan mag ik het gaspedaal maar een klein beetje indrukken bouwt zachtjes op, maar niet volledig. Geef ik meer gas dan begint het in schokken te rijden.

Iemand idee wat dit kan zijn?

Is het normaal dat bij contact aan en op ralenti de manometer al 0,2bar aanduidt? Dit is een restauratieproject en weet dus niet hoe hij perfecte toestand moet functioneren.

Ter info, de EBPV zit nog in de uitlaat, maar is niet aangesloten. Moet die eruit?

Steven
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Turbo boost opbouw probleem

Bericht door Frederik »

Op ralenti heb je normaal geen turbodruk.
Maar ben niet zo thuis ivm Esprit's.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: Turbo boost opbouw probleem

Bericht door Escape »

Van welk jaar is uw Esprit? Carbu's, Bosch injectie of Delco injectie?
Op ralenti heb je geen turbodruk, maar het metertje op het dashboard is niet zo nauwkeurig. Zeker aangezien er overdruk gemeten wordt, ligt hetwaarschijnlijk aan de ijking. Dat heeft echter geen enkel effect op de motor zelf. De injecties gebruiken een aparte sensor die ook nog eens op een andere plaats aftakt.
Start de motor vlot? Draait hij stabiel op ralenti? Met de oudere modellen heb ik minder ervaring, bij een Delco (SE of later) is de eerste stap altijd het checken van de dunne leidingen tussen inlaatspruitstuk en MAP-sensor, benzinedrukregelaar etc. Als daar een lek is, ziet de ECE de verkeerde druk (te hoog bij ralenti, te laag eens de turbo effectief werkt) en spuit dus ook een verkeerde hoeveelhied benzine in.
Als de EBPV is afgekoppeld, moet die ook in open stand geblokkeerd worden, of er is te veel weerstand in de uitlaat.
Kijk tenslotte ook de leidingen naar de wastegate van de turbo na, ook daar kunnen lekken ontstaan.

Filip
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Turbo boost opbouw probleem

Bericht door HJ2 »

Ik heb geen ervaring met de Esprit turbo's,

Maar als ik deze symptomen bij de Elan zou hebben, dan zou ik als eerste kijken naar de wastegate (hangt deze niet vast) en de aansturing ervan (zijn alle slangen goed vast en zit er geen lekje?)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Smaes
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jun 2016, 14:26
Auto: Lotus Esprit Turbo

Re: Turbo boost opbouw probleem

Bericht door Smaes »

Als hij niet wil opbouwen, is de ralenti hoog, zo rond de 2000rpm. Als hij dan terug goed werkt is ralenti normaal.

Waste gate is mooi gesloten.
Plaats reactie