De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
 #99401  door Smaes
 27 jun 2016, 19:57
Hallo,

Op mijn Esprit 2.2 turbo (910-moter) wil de turbo niet helemaal meer opbouwen. De turbo is pas gereviseerd, aan de turbo zelf zal het wel niet liggen. Soms gaat hij wel, meestal niet. Dan mag ik het gaspedaal maar een klein beetje indrukken bouwt zachtjes op, maar niet volledig. Geef ik meer gas dan begint het in schokken te rijden.

Iemand idee wat dit kan zijn?

Is het normaal dat bij contact aan en op ralenti de manometer al 0,2bar aanduidt? Dit is een restauratieproject en weet dus niet hoe hij perfecte toestand moet functioneren.

Ter info, de EBPV zit nog in de uitlaat, maar is niet aangesloten. Moet die eruit?

Steven
 #99408  door Escape
 28 jun 2016, 09:27
Van welk jaar is uw Esprit? Carbu's, Bosch injectie of Delco injectie?
Op ralenti heb je geen turbodruk, maar het metertje op het dashboard is niet zo nauwkeurig. Zeker aangezien er overdruk gemeten wordt, ligt hetwaarschijnlijk aan de ijking. Dat heeft echter geen enkel effect op de motor zelf. De injecties gebruiken een aparte sensor die ook nog eens op een andere plaats aftakt.
Start de motor vlot? Draait hij stabiel op ralenti? Met de oudere modellen heb ik minder ervaring, bij een Delco (SE of later) is de eerste stap altijd het checken van de dunne leidingen tussen inlaatspruitstuk en MAP-sensor, benzinedrukregelaar etc. Als daar een lek is, ziet de ECE de verkeerde druk (te hoog bij ralenti, te laag eens de turbo effectief werkt) en spuit dus ook een verkeerde hoeveelhied benzine in.
Als de EBPV is afgekoppeld, moet die ook in open stand geblokkeerd worden, of er is te veel weerstand in de uitlaat.
Kijk tenslotte ook de leidingen naar de wastegate van de turbo na, ook daar kunnen lekken ontstaan.

Filip
 #99410  door HJ2
 28 jun 2016, 11:20
Ik heb geen ervaring met de Esprit turbo's,

Maar als ik deze symptomen bij de Elan zou hebben, dan zou ik als eerste kijken naar de wastegate (hangt deze niet vast) en de aansturing ervan (zijn alle slangen goed vast en zit er geen lekje?)
 #99504  door Smaes
 07 jul 2016, 18:21
Als hij niet wil opbouwen, is de ralenti hoog, zo rond de 2000rpm. Als hij dan terug goed werkt is ralenti normaal.

Waste gate is mooi gesloten.