Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Gisteren voor een eerste maal een lange rit kunnen doen na de restauratie van de ex-Vasseur S1.

Na ongeveer 45minuten kwam ik in traag verkeer terecht en diende ook vaak te stoppen/vertrekken.
Het begon met wat snokken in 1ste, een knal in de uitlaat en uiteindelijk stilvallen.
Meer en meer herhaalde zich dit en uiteindelijk kreeg ik ze niet meer gestart.

Even 5minuten wachten (en na duwen aan de verkeerslichten!) kreeg ik hem nog net terug gestart en ben nog tot thuis gesukkeld. Weliswaar na wat stationair draaien in afwachting dat ik mijn garagepoort ging openen, viel hij opnieuw stil.

Een lichte benzine geur was merkbaar maar geen lekkages thv carbs of dergelijke.

Ik denk dat ik hier te maken heb met een vapor lock tijdens opwarmen van de motor?

Als Esprit leek is dit voor mij nieuw (alle andere wagens hebebn injectie in mijn collectie).

Wat zijn volgens jullie de beste fixes en tips om dit hersteld te krijgen?
De Dellorto's zijn gereviseerd, vent fuel lines vervangen, motor groot onderhoud gehad.

Thx guys, ik hoop dat ik dit opgelost krijg want ver rijden zit er voorlopig niet in.

Greets
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Frederik,

Je probleem klinkt als een ontstekingsprobleem, meer bepaald een bobijn die heet loopt en het laat afweten.
Koud start ie, zolang je hogere toeren draait is de oplaadtijd per cyclus klein en kan de bobijn die energie kwijt, Echter eens warm/heet en stationair zal ze steeds heter worden en beginnen falen.
Typisch is ook dat ze na een aantal minuten terug start. De motor koelt niet af op een aantal minuten, de bobijn, waardoor geen stroom meer vloeit, koelt echter wel snel af en zal kortstondig weer werken.

Vandaar het knallen in de uitlaat . Hete onverbrande gassen ontsteken ongecontroleerd in een hete uitlaat. (gaat ie niet direct stuk van)
Benzinegeur : alweer ten gevolge van niet verbrande benzinemengsels.

Ik zou het dus niet direct bij de carburatoren zoeken, wel bij de ontsteking.

Begin eerst eens met het volgende : Zodra het fenomeen zich voordoet, voel je aan de bobijn.
Als deze warm voelt , geen probleem. Is ze gloeiend heet, dan weet je het wel.

Hou me op de hoogte wat je vaststelt.

Overigens ik denk niet dat vapour lock hier iets mee te maken heeft.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Thanks Geert, bij de volgende rit test ik dat eens uit (niet te ver van huis!).
Wat adviseer je dan, bobijn vervangen?

Andere opinies ook steeds welkom uiteraard, hoe meer info hoe beter!
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Geert, is deze het? (Foto van voor de motorrevisie)
Bijlagen
Bobijn S1.jpg
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Frederik,

Yep dat is je bobijn

stationair zal de bobijn het snelst heet worden.
Zoals ik zei, ontsteking in de uitlaat door harde knallen en benzinegeur wijst op onverbrand mengsel en dus haperende ontsteking.

Volgende zaken zijn gevoelig :

rotor en verdeelkap
bobijn
bougiekabels
bougies.

Vermits het probleem zich pas na een tijd voordoet en vooral na traag verkeer verdenk ik als eerste de bobijn. Let wel , t'is ook maar een diagnose op afstand.
Dus inderdaad bobijn vervangen. Maar let op door de juiste !!!

Je S1 heeft waarschijnlijk een weerstandsdraad naar de + van de bobijn en de bobijn hoort dan een 12V 1.5ohm versie te zijn. Op de + van de bobijn meet je , door die weerstandsdraad, dus geen 12V maar eerder 6V. Op het moment van starten krijgt deze bobijn via de startermotor een rechtstreekse +12V waardoor hij tijdelijk grotere vonken zal geven, maar zodra de startermotor stopt, dan valt hij terug op zijn 6V over de weerstandsdraad.

ALS : iemand die weerstandsdraad vervangen heeft door een gewone draad, dan krijgt die bobijn continu 12V en zal ze overbelast worden, heet lopen, kapot gaan.

In sommige auto's (zoals mijn S2.2) gebruikt men een gewone draad en een keramische weerstand van 1.5 ohm ( wit blokje). Het principe blijft hetzelfde als een weerstandsdraad.

ALTERNATIEF :
Dat heb ik gedaan : Ik heb de keramische weerstand ertussenuit gehaald en zet dus toch rechtstreeks 12V op de bobijn, maar ik gebruik dan ook een 12V 3 ohm bobijn ipv de originele 1.5 ohm bobijn.
Je kan dan ook de draad tussen startermotor en bobijn verwijderen.

Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar is het niet.

Zelf gebruik ik nu een flamethrower epoxy coil 12V 3 ohm type 40611.
De weerstandsdraad of keramische weerstand is er tussen uit.
Ik heb nieuwe bougiekabels gestoken en iridium bougies.
In de verdeler zijn de contactpunten vervangen door pertronix ignitor ( zat er in bij aankoop).

Ik had gelijkaardige fenomenen als jij met mijn vorige defecte bobijn.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Geweldig deze technische bijstand van eigenaars, in onze Delorean club is het net zo!

Thx, ik ga aan de slag en hoop dit snel klaar te hebben, nu nog de tijd gedikke... keep you posted.

En ik hoor het graag of er nog eigenaars zelfde fenomenen gehad hebben.

Greets
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door fastcooki3 »

Of je lost dit probleem op en ook vele toekomstige problemen in 1 keer ;)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door ovi »

frevawan schreef:Geweldig deze technische bijstand van eigenaars, in onze Delorean club is het net zo!
Yep, het is dan ook een Renault Alpine V6 blok wat daarin zit en hier is het wel degelijk zo dat deze normaal op 9V werkt en ook enkel bij het starten even naar 12V gaat. ;)
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Ivo,

Dat klopt inderdaad wel hoor. De spanning ligt doorgaans inderdaad niet echt op 6V maar eerder tussen de 7.5V en de 9V.
Het principe is gewoon dat van een spanningsdeler.
je hebt in serie de keramische weerstand (of een weerstandsdraad) en de bobijn ( 1.5 ohm). Hierover komt dan bij draaiende motor de alternator spanning pakweg 14V. Deze wordt dus verdeeld over de weerstand en de bobijn, waardoor de bobijn een lagere spanning krijgt.

Tijdens het starten zorgt een draad die rechtstreeks komt van de startermotor ( waarin intern een relais zit) er voor dat de volle spanning op de bobijn komt. Die volle spanning ligt tijdens het starten sowieso iets lager, omdat de startstroom nodig om de motor aan te laten slaan, de spanning wat omlaag trekt. Zodra het starten stopt, valt de 12V weg van die draad.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Hi Gents,

Vandaag eens de boel gaan uitmeten (auto staat op aparte locatie):
De weerstand die ik meet in de coil tss klemmen 1 en 15 = 2.6 Ohm (koude motor).

Na starten en ongeveer stationair een 5-tal minuten warmlopen meet ik tussen de 5.6 en 5.8 V DC. Blijft redelijk stabiel.

Na warmgelopen motor en stilleggen meet ik 2.9 Ohm. De coil is niet echt warm maar is misschien ook niet lang genoeg draaien.

Geven deze waarden een bevestiging op wat jullie vermoeden?

De weerstandsdraad zal dus nog aanwezig zijn, de coil doet alsof er niets aan de hand is maar ga ze vervangen.

Greets, Frederik
Bijlagen
20150313_150637.jpg
Plaats reactie