Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door Frederik »

en? samen kunnen knutselen en het probleem gevonden/oplossen?
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

We hebben inderdaad gisteren het een en ander aangepakt.

De ontsteking :
Eerst heb ik de spanning nagemeten op de volledig vernieuwde ontsteking. er zit een pertronix ignitor in en een nieuwe 3 ohm bobijn en starterkabels. Maar de aangeleverde spanning kwam nog steeds over de originele weerstandsdraad en ik kon hier 8V meten. Nu is de operating voltage van een ignitor 8V-16V.Het is maar de vraag wat er met de spanning gebeurt als de ventilatoren aanspringen bij warme motor.
Dus eerst op zoek naar waar de weerstandsdraad in de kabelboom overgaat in een gewone draad. Guess what... helemaal vooraan het motor kompartiment ... waar je bijna niet aan kan. Lotus houding over de motor en er is een nieuwe draad ingesoldeerd en naar achter gebracht tot bij de bobijn . Hier hebben we nu dus wel de nodige 12V.
de weerstandskabel en de kabel vanaf de starter zijn afgekoppeld.

Vervolgens hebben we met de timing light de voorontsteking gechecked en deze staat met iets meer advance dan het boekje, maar dat is perfect OK. Ik zag ook geen onregelmatigheden, zoals over en weer gaan van de voorontsteking. (geen slechte veren of speling in de distributeur dus)
De nieuwe bobijn loopt overigens niet heet ook bij langere vrijloop tijdens het afstellen van de carburatoren.

afstellen carburatoren:
Ik heb de vlotterhoogte van 1 carburator gecontroleerd en die is spot on.
Ik heb de sproeiermaten gecontroleerd : 50 en 160 : OK,volgens het boekje, Ingeval wat te arm mag er naar 55 gegaan worden.

Het afstellen van de carburatoren (synchroniseren) en een stabiele vrijloop op lage toeren lukte echter niet echt vanwege het feit dat er een te korte versleten gaskabel zat gemonteerd, waardoor de gaskleppen van de carburatoren niet altijd volledig naar hun ingestelde eindpunt terugveerden.
Dus heb ik de luchtfilterbehuizing gedemonteerd met de kelkjes en deze slechte kabel losgekoppeld. Die moet vervangen worden.
Met losgekoppelde kabel konden de carburatoren vervolgens perfect ingesteld worden.
Ik kreeg vrij eenvoudig een perfecte vrijloop rond de 1000tr met op alle vier de waterkolommen een stabiel en gelijk vacuum. En hiervoor moesten de stelvijzen nooit op extreme waarden worden ingesteld.
De motor haalde nu vlot op bij gas geven en viel netjes terug naar 1000tr.
Het gelijke en goed instelbare vacuum duidt erop dat er geen vacuumlekken zijn en dat elke cilinder (kleppen etc) even hard werkt.
Ook dat de gaskleppen van de carburatoren netjes sluiten.
Tijdens die afstelling draaide de motor gedurende langere tijd rustig op vrijloop.
In het begin hadden we nog wat ploffen en brubbels en onregelmatigheden in de vacuumkolommen. Naar het einde toe was dit mooi stabiel.
Al bij al goed nieuws. Hier moet dus enkel een nieuwe gaskabel komen tussen pedaal en carburatoren . Hierdoor hebben we ook niet echt kunnen gaan testrijden.

luchtaanvoer
We konden zien dat de luchtaanvoerslangen tussen de airbox ( luchtfilterbox) en de aanzuigbox onder de auto niet gemonteerd zaten. Bij een S1 zijn deze wel belangrijk, omdat , met de kap er op, de motor op den duur gewoon zijn eigen hete omgevingslucht begint aan te zuigen in plaats van fris aangevoerde buitenlucht. Frederik heeft nieuwe aanzuigbuizen liggen , dus deze gaan gemonteerd worden.

Al bij al hebben Frederik en ikzelf er goede hoop op, maar uiteraard moet er nog worden testgereden.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Wel, na een zeer drukke periode heb ik eindelijk alles kunnen afmonteren en ben ik gaan testrijden vorige zaterdag.
En jawel, het probleem is wel degelijk verdwenen! We hebben in verschillende stappen ritjes gedaan: goed warmdraaien, eerst zonder motorbox, dan met en gezien de erg warme buitentemperaturen was het de ultieme test!
Motor draait heel mooi, snelle gasrespons, geen enkele "hitch" in het draaien.
Ook hoorde je de fans hun werk doet zoals het hoort.
De gaskabel is vervangen door eentje die we nog liggen hadden van een Delorean (jawel, wij doen aan crossover repairs!) en de carb kleppen sluiten nu volledig perfect af. Zoals het een Lotus betaamt was het wel wat prutsen om ze in de guide te krijgen maar kwam uiteindelijk goed.

Merci Geert voor de vakkundige assistentie! Hopelijk kan ik nu probleemvrij rijden (toch voor een tijdje :-) )

De combinatie van de lage stroom en de ontbrekende lucht conducts zullen de reden zijn.

Ik zal nog niet in Gits geraken dit weekend (5/7) op de V8 brother meeting daar ik eerst nog wat vertrouwen wil kweken en liefst zo dicht mogelijk bij huis even rondrij. Zal daar waarschijnlijk zijn met KiTT.

Volgende stap zijn mijn piepende remmen en de onmogelijkheid om in 5d versnelling te geraken but.. step by step!

Greets from a happy S1 owner.
Gebruikersavatar
Frac
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2015, 21:02
Auto: Lotus seven

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door Frac »

Mooi dat dit is opgelost!

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn seven, deze week knal plof en stilvallen. Ik heb wel electronische ontsteking dus denk niet dat ik met het volt probleem zit.

Wel zuigt mijn carbs ook lucht van binnen de kap (geen opening naar buiten) en zou dit wel eens mede de oorzaak zijn. Morgen gaat garage het bekijken, hopelijk vinden ze het snel en kan ik genieten van het mooie weer.

Sorry frevawan voor het stelen van uw post.

Grtz,
Frac
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Hi Frac, no worries :-)
Bekijk zeker die luchttoevoer, een simpele flexible kan helpen.

Laat ook iets weten wat de onderzoeksresultaten zijn.
Grts!
Gebruikersavatar
Frac
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2015, 21:02
Auto: Lotus seven

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door Frac »

Ik zou een flexibele van vooraan de rooster naar de luchtfilter van de carbs brengen. Maar weet niet of dit genoeg gaat zijn.

Grtz,
Frac
Gebruikersavatar
Frac
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2015, 21:02
Auto: Lotus seven

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door Frac »

Probleem was slecht contact bobijn en bougies vuil en elektr koppeling onaan het stuur dat los zat.

Nu rijd hij en blijft hij draaien allen nog wel wat ploffen en nerveus bij gelijk niveau gas geven (inhouden en dan willen gaan en inhouden, gaan, ....)

Misschien is dit normaal bij deze motors, maar ga hem toch eens laten nakijken en zie of alles goed is afgesteld.

Grtz,
Frac
Plaats reactie