De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
 #100840  door gvy
 29 jan 2017, 13:21
Aandrijfassen

Tijdens de kerstvakantie heb ik een mechanisch werk gedaan die ik al 3 jaar uitstel omdat ik er tegenop zie. het vervangen van de kruiskoppelingen in de twee aandrijfassen van de esprit. Ik had die de voorbije jaren telkens om de 6 maanden doorgesmeerd met de vetpomp , maar hun houdbaarheid was overschreden en er zat speling op. Dat liet zich horen als een kloppend geluidje als ik geladen met een passagier traag een bocht naar rechts nam. Eigenlijk was dat al zo toen ik in 2010 de esprit kocht.
De reden van het uitstel is het feit dat hiervoor de assen uit de aluminium wielhubs moeten en dat die wielhubs zo goed al onmogelijk nog te vinden zijn als ze breken. EN de as en wiellagers zitten ongelooflijk vast na al die jaren, waardoor persen of trekken nodig is, zeker nooit hameren, want dan heb je zeker prijs met een gebarsten hub. Ik vond het dus een riskant werkje.

En inderdaad , ik heb de twee komplete hubs met assen mogen demonteren van de rest van de achterophanging en met diverse poulietrekkers en klamme handjes eerst de wielflens van de splines getrokken. Die zaten onmogelijk vast, maar na veel aandringen en blijven proberen kwamen ze toch los. En vervolgens moest nog de aluminium hub met het wiellager losgetrokken worden. dat is allemaal wel gelukt, maar de helft van de binnenkant van de lagers bleef wel nog op de as zitten. Ook die konden gelukkig vrij gemakkelijk verwijderd worden.

Nu de assen vrij waren, kon ik aan het eigenlijke werk beginnen en dat is het vervangen van 4 kruiskoppelingen. Dat is een geduldwerkje, maar viel op zich best mee. Ik heb ze vervangen door 4 spicer dubbel beschermde onderhoudsvrije exemplaren. We zien wel hoe lang die meegaan.
Deze onderhoudsvrije exemplaren zijn niet voorzien van een smeernippel, maar hebben het grote voordeel dat door de dubbele bescherming , het indringen van water of andere viezigheid bijna onmogelijk is . Bovendien zijn er geen boringen nodig in het hart voor vetkanaaltjes, waardor ze sterker zijn. het is vooral afwachten hoe de kruiskoppeling welke het dichtste tegen de uitlaat zit het gaat doen. Bij de standaard versies kan je hier namelijk periodiek vers vet inpersen, wat nu niet meer kan.
Dezelfde kruisje zitten ook in landrovers, waarvan de assen bij zwaar terreingebruik op hun donder krijgen. Uit mailings binnen die community lees ik toch ook pro stemmen voor de onderhoudsvrije exemplaren, waarbij de DANA SPICERs als zeer kwalitatief bekend staan.

In de S1 en S2 esprits worden de aandrijfassen zeer zwaar belast, omdat ze behalve als aandrijfas ook dienst doen als bovenste ophangingsarm in de zogenaamde Chapman strut systeem, Colin Chapman (lotus founder) gebruikte dat systeem ook in zijn racewagens, vanwege de gewichtsbesparing, maar het is zeer belastend voor de onderdelen ( ook de kruiskoppelingen krijgen op hun donder) en het maakt dat de volledige versnellingsbak en motor onderdeel worden van de ophanging, wat voor nogal wat meer cabinelawaai zorgt.
Vanaf de S3 esprit is er een bovenarm bijgekomen, wat de aandrijfassen ontlaste.

Afijn alles is terug gemonteerd met voldoende vet, zodat een volgende demontage gemakkelijker zou moeten gaan.

De unobtainable aluminium hub:
De helft van de wiellager ligt er uit. het is een dubbele lager. Ik heb intussen het lager gecontroleerd op pitting , corrosie of verkleuring, maar het was in orde dus reinigen en nieuw vet er in.

Afbeelding

Hier is de as met de nieuwe kruiskoppelingen terug gemonteerd in de hub en de wielflens terug op een gereinigde en ingevette spline. de moer moet uiteindelijk op 270Nm getrokken worden en dat is best wel veel...

Afbeelding

Chapman strut terug gemonteerd...

Afbeelding

Onderhoud
En gisteren heeft ie verse olie gekregen.
Vervangen van het oliefilter purflux LS149 en na het goed warmrijden is de oude olie eraf gehaald en 5 liter verse shell helix ultra 10w-60 racing er weer op.
De laatste wissel was alweer een jaar geleden en 4641km , welke ik in 2016 op de teller erbij heb gezet.
Volgens mij is een wissel na minder dan 5000km echt niet nodig, maar ik rij heel dikwijls korte ritten, waarbij condens of benzine in de olie meer kans krijgt zich op te stapelen en de oliesmering te verminderen, dus better safe then sorry met mijn blokje.


2 recente fotos


Afbeelding

Afbeelding
X-ian liked this
-->
 #100872  door Hugo
 31 jan 2017, 18:18
Geert,

de Esprits S1 en S2 zijn opvolgers van de Europa en hebben de befaamde “Chapman strud” achterophanging daar van overgeerft, ook Jaguar heeft die achterophanging voor enkele modellen van de Type E gebruikt, ook Datsun voor de 240Z

Chapman kickte op oplossingen om onderdelen twee of meer functies te geven ( gewichtsbesparing), zo zijn de aandrijfcardans ook onderdeel van de ophanging, dit geeft uiteraard een dubbele belasting en stelt het onderdeel en aanverwanten op de proef

ik heb in 1974 al een Lotus Europa Special gehad en leerde toen al snel dat die ophanging geregeld moest opgevolgd worden, als men te lang wacht met versleten onderdelen te vervangen kan men voor verrassingen te staan, heb daarmee eens een gebroken as gehad met loskomend wiel :o :o :( :oops:

toen ik 2008 terug in bezit kwam van een Europa Special, wist ik dat om goed te zijn de hele achterophanging moest nagekeken en vernieuwd worden indien nodig, de kruiskoppelingen (4) waren nog allemaal goed, is ook gevolg van het feit dat in US om uitlaatregels de Twin Cam motor genepen was tot 100 pk, ze hebben dan ook niet zo veel afgezien, ze hoefden niet vervangen te worden en zijn nog altijd de originele met smeernippel, heb wel één nieuwe kruiskoppeling in reserve voor als dat nodig moest zijn, maar die zijn goed nieuw te vinden en zijn idd afkomstig van LandRover

mijn Europa is helemaal uit elkaar geweest, was dus gemakkelijk om onderdelen te repareren, ik merkte ook dat één van de twee lagers die in een wielhub zitten er één aan het uitlopen was, lagers zijn van standaard afmetingen, niet moeilijk te vinden, heb dus preventief de beide lagers van beide wielhubs vervangen

ze gaan idd moeilijk uit elkaar, maar als ik je uitleg lees ging dat bij mij precies toch wel gemakkelijker, heb daar niet zo heel veel moeite mee gehad, één grote trekker was voldoende

ook de wielhubs van een Europa zijn moeilijk of niet in goede staat te vinden, en de Special heeft dan nog eens andere dan de S1 en S2 van de Europa, het is aangeraden de exemplaren die je hebt niet kapot te maken, ik kijk de ophanging geregeld na en heb er tot hiertoe nog geen problemen mee gehad , hout vasthouden zeg maart

twee foto's bijgedaan van de aandrijfassen en wielhubs, één is al gemonteerd, de andere moet nog gedaan worden
hub1.jpg
hub1.jpg (937.44KiB)7144 keer bekeken
hub2.jpg
hub2.jpg (972.9KiB)7144 keer bekeken
bij een Europa moet die eindmoer maar aangetrokken worden tot 200Nm, gelukkig want mijn grootste momentsleutel gaat maar tot 210Nm, voor 270Nm van een Esprit heb je al bijna een momentsleutel voor een vrachtwagen nodig ;)
 #100882  door gvy
 01 feb 2017, 00:00
Klopt Hugo,
Gelukkig werk ik bij een elektromechanisch industrieel contractorbedrijf en hebben we daar momentsleutels tot 300Nm.Dat zijn behoorlijk lange en zware instrumenten....
Een vervelender probleem is dat die moer een maat 34 is en die hadden we niet. vreemd. Ik heb hier eigenlijk probleemloos een maat 36 gebruikt met twee op maat gemaakte plaatjes en wat vet in de 36 dop geplakt en dat past perfect over de hubmoer en werkte zeer goed.
Maar 270Nm is beangstigend veel. Ik had het gevoel dat ik iets zou breken met dergelijke kracht... niet dus , alles ging goed.

Geert
 #104452  door gvy
 09 apr 2020, 20:19
Ik heb al een hele tijd niets gepost, dus toen de oproep van Frederik kwam, besloot ik daar iets aan te doen.
Eerlijk is eerlijk, De esprit heeft de voorbije 2 jaar heel weinig gereden, vandaar de verminderde aandacht. Er staat tussen de Opel GT en de Lotus Esprit S2.2 namelijk een nieuw speeltje die met alle km's is gaan lopen.
Ziehier mijn twee Britten; De schone en het beest oftewel de Gentlemen en de Hooligan:

AfbeeldingSAM_8074 by gvygvy, on Flickr

Het is een 2010 Triumph Street Triple en het is een hilarisch ding. Feitelijk als basis een Triumph Daytona Supersport zonder fairings en met een hoog stuur.
Superlichte 675 3 cilinder (182kg) maar wel met 105pk

Afbeelding20200328_174639 by gvygvy, on Flickr

Afijn; in m'n volgende post ga ik nog wat aanpassingen aan de esprit tonen, die misschien voor anderen ook interessant kunnen zijn.

Geert
Laatst gewijzigd door gvy op 10 apr 2020, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 #104454  door gvy
 09 apr 2020, 21:09
Ik vond het vervelend dat de esprit nergens een "towpoint" heeft. Iets waar je veilig kan aanhaken om hem te slepen. De neus is volledig kunststof en heeft een grote overhang. Na lang kijken onder mijn auto heb ik een constructie gemaakt en gemonteerd, die voldoende sterk is om de auto niet alleen op een remorque te trekken , maar ook gewoon met een sleepbaar te slepen indien nodig.
En voor de puristen, de constructie is finaal ook nog eens volledig verwijderbaar en er is nergens geboord in het chassis. Alles is geklemd.

De constructie zelf heeft een aantal gelaste stukken, maar is hoofdzakelijk met bouten en glijmoeren aan elkaar gemonteerd met "unistrut" gegalvaniseerd of RVS sleufprofiel. Dit profiel wordt veel gebruikt in de industrie voor ophanging en montage van alle mogelijke constructies. Het is zeer sterk, redelijk licht en zeer gemakkelijk monteerbaar. een soort van mecano.

Ik heb ook het rooster vooraan verwijderd en een nieuw gemaakt met een opening , waar het trekoog, doorpiept. Dat rooster was origineel bij de eerste Esprits niet meer dan "kippengaas" en bij mij was dat helemaal kapot, dus een nieuw steviger rooster is ook gelast.

Op de foto's zal je overigens ook de Alu traanplaat zien , die ik reeds van in het begin onder mijn esprit heb gemonteerd en die al "zeeeeeer veel" goede dienst heeft bewezen in de bescherming van de radiator onderaan.

Nu foto's
DIt is een beeld van het eindresultaat dat zichtbaar is en dat slechts het tipje is van de constructie:
AfbeeldingSAM_7784 by gvygvy, on Flickr

Ik heb er een bijpassende trekbaar bij gemaakt:

AfbeeldingSAM_7781 by gvygvy, on Flickr

Detail : Er is een rubberplaat en rubberring rond de U beugel van de kop van de trekstang, waardoor er bij het trekken nooit metaal op metaal kontakt is, wat het een stuk "rustiger" maakt.

AfbeeldingSAM_7782 by gvygvy, on Flickr

EN dan nu de foto's van wat er onder de esprit zit en wat er feitelijk achter dat simpel oog zit, want hier heb ik toch wat op gezocht.

Afbeelding20200409_210233 by gvygvy, on Flickr

Aan weerszijden geklemd :

AfbeeldingSAM_7773 by gvygvy, on Flickr

Driehoek voor de stevigheid:

AfbeeldingSAM_7771 by gvygvy, on Flickr

Detail:
Mijn eerste roostertje uit RVS gaatjesplaat, heb ik een paar dagen later vervangen door een meer open structuur, omdat die eerste rooster maar een doorlaat van 45% heeft en ik wou zeker zijn van de koeiling op warme dagen. Bij mijn Esprit S2.2 zit die rooster diep onder de bumper en is zwart geverfd en nauwelijks zichtbaar.

AfbeeldingSAM_7783 by gvygvy, on Flickr
 #104455  door Frederik
 10 apr 2020, 09:19
Mooi werk Guy, wist niet dat een ouder Esprit geen sleepoog had. Dacht dat dat verplicht was.
Jammer dat de Esprit minder km's maakt, maar ik ben niet de persoon die je daarop moet aanspreken. Zelf doe ik er ook niet zoveel.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
-->

Recente Onderwerpen

Default Avatar Elise S1 Hurricane inductie nieuw

door Mark Sandmann

26 mei 2020, 19:22

Gebruikersavatar Lotus crash

door PJH

25 mei 2020, 17:16

Gebruikersavatar YLD2020 : Ypres Lotus Day - Editie 2020 [info]

door Dirk510

22 mei 2020, 11:45

Gebruikersavatar Terug Dirk 510

door Yves

19 mei 2020, 20:25

Default Avatar Lotus Elise S2

door GuyS

18 mei 2020, 20:52

Lotus Elise Sport 220 MY 2016

door wimke1971

18 mei 2020, 13:05

Gebruikersavatar Persmappen

door Frederik

17 mei 2020, 18:36

Facebook

SLideshow

About us

LOTUSFORUM .BE/.NL een online community voor en door Lotus liefhebbers.

Dé digitale verzamelplaats voor Belgische en Nederlandse Lotus eigenaars en geïnteresseerden. Het forum als discussie en informatiebron, Lotus Fanatics Belgium als tentakel op Facebook.

LotusFanatics Only!

This forum is not in any way formally associated with Lotus Cars Ltd or Group Lotus plc.