Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Jimbo »

Omdat ik zoveel tegenstrijdige antwoorden krijg een vraag aan de andere esprit eigenaars. Tegen mij zeggen ze :

- om de 4 jaar/20000km distributieriem vervangen.
- elk jaar/10000 km oliewissel en elke 24 maanden/25000 km alle filters,bougies ...
- elke 40000 km kleppen laten controleren/afstellen/meestal vervangen > motor moet open.
- koppelingsplaat max. 30000 km/ afhankelijk van rijstijl.
- ophangingrubbers en aanverwante zaken (de bussen of zo) elke 30000 km laten vervangen.

Van garage A hoor je zo, van garage B hoor je iets anders en garage C wuift alles weg en zegt weer iets anders. Mijn wagen heeft op 81000 km een nieuwe distributieriem gekregen (nu 92000 km) en volgens een garage zou die dus moeten vervangen worden. Omdat de riem al ouder dan 4 jaar is (in 2011 geplaatst). Een andere garage zegt dan weer dat de riem nog goed is en zolang er geen zichtbare slijtage is deze niet moet vervangen worden.

Trouwens heel goede garage in de buurt gevonden. Werkt aan verschillende merken zoals Porsches, Ferrari en heeft zover ik weet ook al wat aan esprits gewerkt. De wagen staat er nu voor een volledige technische check-up (zonder iets te vervangen)/ophanging. En ze gaan zeggen wat volgens hun wel en niet moet gebeuren. Ik ben benieuwd wat ze morgen of vrijdag gaan te vertellen hebben.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Blue Darkness »

Ga ermee naar iemand met voldoende ervaring met de Esprit zelf. Een (al dan niet onafhankelijke) Lotusgarage dus.
Een Esprit is geen Porsche of Ferrari!

De koper van mijn vorige Esprit had ook de distributieriem laten vervangen door een 'bevriende' garagist.
De riem is gesprongen met zware gevolgen.
De wagen is daarna ook nog bij RW&S beland en ook daar opnieuw problemen. Heeft de wagen ondertussen van ellende alweer weg gedaan terwijl ik van bij het begin hem had aangeraden om meteen naar een Lotusgarage te gaan, en desnoods 1x wat meer te betalen.

Een klein foutje kan bij dergelijke wagens grote gevolgen hebben. Ervaring is hierbij dus toch wel belangrijk.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Escape »

- distributieriem hoort bij C-service, elke 40k km of 2 jaar. Die 2 jaar kan je wat ruimer nemen, na meer da 4 jaar zou ik die zeker vervangen!
- oliewissel is A-service, 6 maanden of 10k km. Bij weinig gebruik (zoals de meesten) is elk jaar ook aanvaardbaar, ik zou wel alle 5000km de olie vervangen, ook bij intensiever gebruik (zoals bij mij).
- kleppen nakijken kan relatief makkelijk als de distributieriem vervangen wordt, daar hoeft de motor niet voor open, alleen de kleppendeksels eraf. Kleppen afstellen is al minder evident en vervangen inderdaad (veel) meer werk, maar zeker niet zo vaak nodig.
- koppeling hangt puur af van het gebruik en de rijstijl, net als de ophangingsrubbers. Die laatsten wel bij elk onderhoud (dus alle 5k max 10k km) nakijken.
- bougies alle 10k km volgens A service, maar die laat ik langer zitten. Eventueel eentje uitdraaien en nakijken. Dat is sowieso geen kritisch onderdeel, op tijd verse olie en filter is wel het lang leven van uw motor. Hetzelfde geldt voor de olie in de versnellingsbak.

Dus ja, veel verschillende visies... Beetje logisch redeneren, hoeft niet altijd veel geld te kosten maar zorg wel dat het gedaan wordt door iemand die weet waar hij mee bezig is en niet zomaar extrapoleert van andere wagens. Ik doe alles zelf en eens de Workshop terug opgebouwd is (hopelijk dit jaar nog) zijn ook andere Loti welkom.

In bijlage het officiële service schedule.

Filip
Bijlagen
Esprit SE maintenance.pdf
(453.71 KiB) 626 keer gedownload
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Jimbo »

Dus een C-service laten doen en best in een officiële lotus garage. Dan zijn we gerust. Dat wordt een afspraak maken.
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Jimbo »

Wie gaat naar waar voor het onderhoud van zijn esprit? Ik heb de wagen wel te koop staan maar wil die ondertussen wel perfect houden. Maar na maanden rond zoeken nog steeds nergens een deftig antwoord over service en vervangen distributieriem mogen ontvangen. Veel blablabla maar nergens iets van ervaring of te vertrouwen. Enkel SJ Sportcars heeft geantwoord en doet het maar even 700 km enkele reis? SJ Sportcars hun offerte is ongeveer 1200 pond incl taxes. Plus dan nog een deftige uitlijning en misschien wat extra's zou dit hopelijk onder de 1500 tot 1800 pond moeten komen. Maar dan zou ik een wagen + trailer moeten zoeken want 700 km enkele reis in een esprit? De bedoeling is dat de wagen nog steeds zijn C service incl. riem krijgt en wordt nagekeken op alle mogelijke gebreken. Kortom ik wil de wagen 100% technisch in orde hebben staan. Ondertussen staat de wagen gewoon stil (enkel even warm gereden en naar technische controle gereden, en terug gepoetst en in de garage).

Dus wie een betrouwbare en correcte garagist heeft die kennis heeft van aan een esprit te werken mag het laten weten :idea:
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Blue Darkness »

Er zijn meerdere ervaren Lotus dealers in België (en Nederland), dus waarom het zo ver gaan zoeken...? :roll:
Lvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
Auto: Exige 06 krypton green

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Lvb »

Ivm de d-riem
Ik zou niet Op die 4jaar staren ....
als je bij de een of andere garage een riem koopt kan hem al net zo lang int schap liggen voor hem gemonteerd is .
-Kan veel langer mee gaan . Gewoon km 's bekijken en vervang hem na 7,8,.jaar dan .
(Remolie "moet" ook elk jaar vervangen worden )
Auto banden beginnen ze ook al meer en meer over korte jaartallen te spreken ..
dus je banden moet je ook vervangen achter 4jaar!!
Als je alles zo juist moet nemen/geloven .!!!
Je moet een beetje redelijk blijven .
De garage zal natuurlijk niet klagen :D
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door Jimbo »

[ quote="Blue Darkness" post_id=102689 time=1516865344 user_id=57]
Er zijn meerdere ervaren Lotus dealers in België (en Nederland), dus waarom het zo ver gaan zoeken...? :roll:
[/quote]

Tja als ze in België niet reageren? En in Nederland? Ook daar een officiële dealer gecontacteerd en antwoord? Noppes. Ter vergelijking : ik heb ook een Porsche 996 4S staan waar ik enkele gekende mankementen wou laten vervangen (IMS lager, carterventilatie). Op elke e-mail kreeg ik binnen de 24 uur een antwoord waar alles van A tot Z mooi in stond uitgelegd. Ik wou de Lotus ook eens deftig laten uitlijnen. Ofwel stel ik rare vragen ofwel durven ze er niet aan te beginnen? Vijf bandencentrales waar ze een deftig uitlijn apparaat hebben staan. Maar overal krabben ze eens in hun haar en krijg ik geen antwoord.

Maar wie een deftig adres weet mag dit ook altijd via PM sturen.

@ Lvb : ik weet dat het allemaal niet zo echt volgens het boekje moet. Maar ik wil gewoon de wagen eens deftig op punt laten zetten en alles laten doen wat een C service voorschrijft. Dan weet ik dat alles is gedaan en gecontroleerd. Komt er dan een koper af dan kan ik de wagen met een gerust hart verkopen. Je kan natuurlijk nooit garanderen dat er dan niets meer stuk gaat gaan. Maar in principe heb je dan toch een volledige check-up van de wagen gehad.

(Doordenkertje : op autoscout staat nog steeds die V8 te koop. Na zijn C-service en controle wel 20000 euro duurder geworden. Zou ik dan ook 20000 euro meer kunnen vragen :twisted: . En het antwoord is JA want je kan vragen wat je wil, krijgen is nog iets anders)
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door bauke »

Opzich mag je de esprit wel bij mij brengen, heb inmiddels al meerdere Belgische eigenaren geholpen,
motoren revisie van die motoren heb ik ook al vele keren gedaan, kan die motoren dromen,

vorige week nog koprevisie gedaan van mijn eigen, stuur me maar een Prive bericht,
dan kan ik je fotos sturen van mijn werk wat ik al zoal gedaan heb,
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Distributieriem, groot onderhoud,kleppen vervangen ...

Bericht door bauke »

owjah en C service van een V8 is totaal andere koek als een 4 cilinder, maar 20K meer is wel heel erg overdreven!
Plaats reactie