The last ICE car from Lotus
 #105644  door Godspeed
 08 jul 2021, 10:51
Zit ook wat in dubio. Enerzijds is het inderdaad een knappe verschijning en kunnen we zo'n 'old school' nieuwkomer op benzine en met handbak (mogelijk op de V6) alleen maar toejuichen als liefhebber. Anderzijds is er het gewicht en de prijs. Lotus was toch altijd de wat meer bereikbare sportwagen (startend met de Seven die je zelfs als bouwpakket kon kopen) en met 75k voor de minst krachtige variant vind ik dat toch wat veel. Zeker als een A110 een kleine 20k goedkoper is...
-->
 #105645  door Capitol
 08 jul 2021, 12:58
Tja ik heb ook een dubbel gevoel op dit moment. De sprong in gewicht vind ik persoonlijk te groot. Moest het nu 1200 kg geweest zijn, dat zou nog aanvaardbaar geweest zijn aangezien er nu een “volledig” interieur inzit en toch wat dingen die een roadtrip bv wat aangenamer kunnen maken zoals audio, USB, mooiere afwerking, Apple CarPlay(?)….
Ik bekijk de verhoging van het gewicht dan vooral tov een Exige, vermits de Emira toch de vervanger is van Exige en Evora. 1400 kg tov 1100 kg is aanzienlijk en dan zeker in combinatie met nog eens 30 pk minder dan een Exige 430 bv.

400 PK valt dan naar mijn gevoel ook wat tegen (in combinatie met het gewicht) en het lijkt een stap terug tov een Exige 410/430. Maar als het nog steeds zou rijden en aanvoelen als een Lotus, zou ik me daar nog over kunnen zetten. Dat is dus voor mij het grootste vraagteken of dit nog gaat aanvoelen als een echte Lotus om mee te rijden. Om mee te “leven” zal de Emira wel leuker zijn dan een Elise of Exige, maar hoe zit het met het rijden, de besturing, de beleving, het pure,….

Hopelijk is de betrouwbaarheid in orde, want dit model heeft natuurlijk weer een aantal volledig nieuwe dingen: infotainment, nieuw digitaal dashboard, Apple Carplay enz.

Ik vind het model wel iets hebben, de velgen op de launch auto zijn dan weer minder mijn ding. Maar voor de rest ziet alles er toch mooier afgewerkt uit met enkele toffe details zoals de open module van de versnellingspook, de uitlaten, ….

Ivm de concurrentie zoals een Cayman en Alpine. Persoonlijk zou ik de Emira verkiezen boven een Cayman of Alpine. Of ik mijn GT3 ervoor zou weg doen, dat is iets anders, dat kan ik zo niet zeggen. Maar dat is dan ook weer een ander budget. Daarvoor zou een deftige testrit zeker nodig zijn.
 #105646  door FastEleven
 08 jul 2021, 13:32
Die Emira is een heerlijk mooie auto, zeker in vergelijking met de grote concurrent Cayman. Past met z'n grootte en gewicht ook prima in dat rijtje., en de Lotus-batch lijkt me exclusiever als het ding ook betrouwbaar blijkt (en daar krijgt ie het voordeel van de twijfel). Ik verwacht in een latere versie overigens nog wel meer vermogen, zowel in de V6 als in het AMG blok. Vooral dat laatste is eerder dichtgeknepen.

De boodschap dat het geen echte Lotus zou zijn omwille van z'n gewicht is voor mij onbestaande : het is een andere auto die een ander segment aanboort. Waardoor ik ineens aangeef dat ik niet helemaal begrijp waarom ook de Elise 220 uit het assortiment moet verdwijnen, want toch een duidelijk andere doelgroep. En die core klantengroep van Lotus voelt zich vandaag wellicht wat in de kou gezet. Maar daarover zullen hele slimme mensen binnen Lotus ongetwijfeld lang over gediscussieerd hebben ...
Laatst gewijzigd door FastEleven op 09 jul 2021, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
 #105647  door Frederik
 08 jul 2021, 15:31
FastEleven schreef:
08 jul 2021, 13:32

- knip -

En die core klantengroep van Lotus voelt zich vandaag wellihct wat in de kou gezet. Maar daarover zullen hele slimme mensen binnen Lotus ongetwijfeld lang over gediscussieerd hebben ...

Klopt helemaal, maar ... het mag nu wel es duidelijk zijn dat met die core klantengroep geen winst te halen valt, hoeveel keer maakte Lotus al winst in zijn bestaan? ... right!

De Emira is inderdaad gebouwd om nieuwe kopers aan te spreken én te triggeren. Mensen die op de markt zijn voor een Jaguar/Porsche/Alpine/BMWM ... keken vroeg snel weg want die Lotussen, die waren (te) spartaans en in en uitstappen was hell. (hun visie - niet de onze)

Wij zijn fan van die spartaanse basic interieurs en optielijsten, maar het gros van de kopers willen dat niet. Kijk naar de A110, degelijk interieurke, net voldoende tech ... perfect, dat is de Emira nu ook.

Ik ben er zeker van dat er wel een Emira CUP of GT3 komt een uitgeklede voor de bestaande fanbase.

Enja ... men kon eigenlijk de Elise nog behouden hebben, maar daarvoor zullen ze wel hun redenen hebben zeker?
Elise liked this
 #105648  door FastEleven
 08 jul 2021, 18:07
De Cup250 inruilen voor een Emira is beslist een leuke optie, want die auto wordt uitsluitend gebruikt als weekend auto en niet voor circuit. Maar de Emira is dan weer geen cabrio. Bovendien ook wel een keertje naar een Cayman gekeken, want geschikter voor regelmatig gebruik, maar toch vooral afgehaakt omwille van de hogere prijzen en de rijkwaliteiten van de Elise. En laat ons eerlijk zijn: bij een Cayman wil je toch vooral de GT4 van 2e hands +90 k€ ....

Als alternatief voor de 2-eleven vind ik de Emira geen optie, want te zwaar en dus te sletig op bandjes en remmen. Kostprijs van een rondje Zandvoort, Zolder, Spa of Mettet is exponentieel tegenover de lichte Lotusjes, zoals ik merk bij de Porschen in mijn omgeving.

Tijdens het tijpen van deze tekst wordt het vraagteken waarom de Elise 220 uit het gamma is gehaald alleen maar groter , want zou een completer assortiment vormen ....
Elise liked this
 #105649  door Blue Darkness
 08 jul 2021, 20:16
Er zijn nog steeds nieuwe 7 replica's te koop voor mensen die het allemaal wat te aangekleed vinden...

Waarom zou 400pk voor 1400kg te weinig zijn?
De Elise deed het met amper 120pk voor 800kg.
De Esprit met 240-265pk voor 1200kg.
De Elan met 165pk voor 1000kg.
Allemaal auto's die super rijden en het Lotus DNA dragen.

Ik vond de Evora steeds een mooie auto... maar dit!?
De Emira doet de Evora die nooit leek te verouderen toch plots wat ouder lijken...
IK WIL ER EENTJE! :mrgreen:
Elise liked this
 #105650  door WimC
 08 jul 2021, 20:32
Hallo iedereen, ben ff weggeweest, maar na eergisteren voel ik een zeer dringende behoefte om hier terug te komen.

Na wat nadenken over de Emira vind ik het bovenal leuk dat men bij Lotus eindelijk over de toekomst spreekt. Zelfs al betekent dit weggaan van een trouwe fanbase (no more lightweight).
Wat me meer en meer stoorde is dat men bij Lotus enkel over het verleden spreekt, hoe goed ze wel waren in de autosport…..40, tot zelf 60 jaar geleden…
Bij Alpine vind ik vandaag de enige lightweight sportauto terug die nog bestaat (nee, Caterham en soortgenoten zijn niet vergelijkbaar) die ook een technisch huzarenstukje is. Daarenboven verdedigt Alpine vandaag zijn kleuren in de Rally, endurance én F1 !
Terug naar Lotus, ik ben wel geïnteresseerd hoe de Emira rijdt en hou me graag voorbehouden voor een testrit. Ik ga géén deposito van 3000€ storten…maarrrr
Als de auto aan mijn verwachtingen voldoet na een testrit én er (helaas) op de automarkt geen grote aardverschuivingen plaatsvinden (taxeren vs electrificatie), dan plaats ik graag mijn handtekening onder een bestelbon.
 #105652  door Blue Darkness
 08 jul 2021, 21:39
Ward schreef:
08 jul 2021, 21:07
Ik zag net dit:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... -%C2%A340k

Misschien gaan de elise die-hards die niet meer bij Lotus aan hun trekken komen eerder naar zoiets uitwijken?

Ik vind het alleszins iets hebben.
Zou dat in België nog ingeschreven geraken...?
Prijs is ook best al stevig.
 #105653  door Frederik
 09 jul 2021, 10:14
Ward schreef:
08 jul 2021, 21:07
Ik zag net dit:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... -%C2%A340k

Misschien gaan de elise die-hards die niet meer bij Lotus aan hun trekken komen eerder naar zoiets uitwijken?

Ik vind het alleszins iets hebben.

Leuk, maar ziet er toch maar een kitcar uit.
Bepaalde verhoudingen vind ik zelfs uit proportie, dat heb je bij Lotus toch niet.
Maar is een leuk project en die zullen er volgens mij ook altijd zijn.
-->

Recente Onderwerpen

Gebruikersavatar Elan start niet meer

door Frederik

17 jul 2021, 22:41

Gebruikersavatar Lotus Emira

door Blue Darkness

13 jul 2021, 22:22

Gebruikersavatar Weasel: 2016 Lotus S3 220 Sport

door Blue Darkness

11 jul 2021, 19:51

Gebruikersavatar Lotus Evora400 achterklep inclusief spoiler

door Frederik

07 jul 2021, 11:04

Gebruikersavatar Lotus new ERA discussie.

door Frederik

07 jul 2021, 10:37

Gebruikersavatar even voorstellen

door T_085

06 jul 2021, 11:40

Default Avatar Elise runners LHD

door PatrickS

23 jun 2021, 15:06

Facebook

SLideshow

About us

LOTUSFORUM .BE/.NL een online community voor en door Lotus liefhebbers.

Dé digitale verzamelplaats voor Belgische en Nederlandse Lotus eigenaars en geïnteresseerden. Het forum als discussie en informatiebron, Lotus Fanatics Belgium als tentakel op Facebook.

LotusFanatics Only!

This forum is not in any way formally associated with Lotus Cars Ltd or Group Lotus plc.