Lotus Cup Europe 2019 - Racing Team Thierry Verhiest
Geplaatst: 07 apr 2019, 18:52
Eind deze maand (26-28 april) wordt tijdens de Hockenheim Classic Jim Clark Revival de eerste manche van de Lotus Cup Europe (LCE) editie 2019 gereden.
In de Lotus Cup Europe strijden 4 klassen van Lotus:
* V6 Cup voor Exige V6 Cup en Evora GT4
* 2-Eleven voor de, wel ja, open-top 2-11
* Production voor de Exige en Elise productie versies
* Open voor alle andere Lotus types zoals Exige S1, S2 of 340R
In de categorie V6 Cup komt Thierry Verhiest met een Exige Cup R aan de start.
Ook LCE wordt aan technische regels onderworpen. Regels die het vermogen bepalen, wat je met de body mag doen, de banden die je moet gebruiken... Die regels worden per categorie opgesteld.
Hoewel met de regels geprobeerd wordt om de kosten ook in deze discipline te beperken, is er toch heel wat die er kan gebeuren. En met Colin in gedachten, weten we dat voor de teams gewicht zeker een aandachtspunt is.
In de V6 Cup categorie waarin Thierry strijdt, wordt het maximum vermogen voor de Exige V6 op 340PK en 287,5PK/ton (gewicht piloot inbegrepen) vastgelegd. Minimum gewicht is 1050Kg. Dit minimum moet zonder extra balast en in race setup (ook de piloot) worden gehaald. Controles gebeuren en die kunnen zowel na qualifying als na de race. Na de race wordt ook een minimum van 3 liter benzine in de tank verwacht. Nieuw dit jaar is dat in de V6 klasse geen ‘strafgewicht’ van 30Kg dient te worden toegevoegd wanneer een ‘sequential gearbox’ is geinstalleerd.
Tijdens afgelopen LDMB (Lotus Drivers Meeting Belgium) ontmoetingen, deed Thierry zijn voorbereidingen voor het nieuwe seizoen uit de doeken. Meer specifiek hoe hij, in ware Colin Chapman filosofie, zijn Exige tot in de puntjes klaarstoomt.
De Exige van Thierry heeft een vermogen van 311PK en weegt 1122Kg (zonder piloot). Met 311PK beschikbaar en een volgens de regels vastgelegd maximum van 287,5PK/ton, heeft Thierry nog ruimte om het totale gewicht te verminderen. Tot 1088,5Kg (Thierry inbegrepen) om precies te zijn.
Die ruimte werd gevonden in vb. een lichtere achterbody (van 35kg naar 14kg) of nog een lichtere verwarmingsinstallatie. Anderzijds worden ook andere aanpassingen gedaan die het gewicht weer verhogen, vb een ingebouwde pneumatische autokrik om zo heel snelle interventies aan de motor te kunnen doen. Doel voor dit jaar is de Exige tot rond de 1060kg te kunnen brengen. 10Kg boven het minimum (1050Kg enkel wagen) en met Thierry er bij, wel voldoende boven de 1088,5Kg ; (wagen en piloot).
Benieuwd wat Thierry komende zaterdag tijdens onze Lotus Drivers Meeting van april kan vertellen.
In de Lotus Cup Europe strijden 4 klassen van Lotus:
* V6 Cup voor Exige V6 Cup en Evora GT4
* 2-Eleven voor de, wel ja, open-top 2-11
* Production voor de Exige en Elise productie versies
* Open voor alle andere Lotus types zoals Exige S1, S2 of 340R
In de categorie V6 Cup komt Thierry Verhiest met een Exige Cup R aan de start.
Ook LCE wordt aan technische regels onderworpen. Regels die het vermogen bepalen, wat je met de body mag doen, de banden die je moet gebruiken... Die regels worden per categorie opgesteld.
Hoewel met de regels geprobeerd wordt om de kosten ook in deze discipline te beperken, is er toch heel wat die er kan gebeuren. En met Colin in gedachten, weten we dat voor de teams gewicht zeker een aandachtspunt is.
In de V6 Cup categorie waarin Thierry strijdt, wordt het maximum vermogen voor de Exige V6 op 340PK en 287,5PK/ton (gewicht piloot inbegrepen) vastgelegd. Minimum gewicht is 1050Kg. Dit minimum moet zonder extra balast en in race setup (ook de piloot) worden gehaald. Controles gebeuren en die kunnen zowel na qualifying als na de race. Na de race wordt ook een minimum van 3 liter benzine in de tank verwacht. Nieuw dit jaar is dat in de V6 klasse geen ‘strafgewicht’ van 30Kg dient te worden toegevoegd wanneer een ‘sequential gearbox’ is geinstalleerd.
Tijdens afgelopen LDMB (Lotus Drivers Meeting Belgium) ontmoetingen, deed Thierry zijn voorbereidingen voor het nieuwe seizoen uit de doeken. Meer specifiek hoe hij, in ware Colin Chapman filosofie, zijn Exige tot in de puntjes klaarstoomt.
De Exige van Thierry heeft een vermogen van 311PK en weegt 1122Kg (zonder piloot). Met 311PK beschikbaar en een volgens de regels vastgelegd maximum van 287,5PK/ton, heeft Thierry nog ruimte om het totale gewicht te verminderen. Tot 1088,5Kg (Thierry inbegrepen) om precies te zijn.
Die ruimte werd gevonden in vb. een lichtere achterbody (van 35kg naar 14kg) of nog een lichtere verwarmingsinstallatie. Anderzijds worden ook andere aanpassingen gedaan die het gewicht weer verhogen, vb een ingebouwde pneumatische autokrik om zo heel snelle interventies aan de motor te kunnen doen. Doel voor dit jaar is de Exige tot rond de 1060kg te kunnen brengen. 10Kg boven het minimum (1050Kg enkel wagen) en met Thierry er bij, wel voldoende boven de 1088,5Kg ; (wagen en piloot).
Benieuwd wat Thierry komende zaterdag tijdens onze Lotus Drivers Meeting van april kan vertellen.