De gele streep

Alles over Lotus in de motorsport
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

De gele streep

Bericht door PascalM »

Om de koude en regenachtige dagen aangenaam door te brengen, hier wat geschiedenis over het befaamde gele streepje...

De “eerste streep”
Vooraleer het over de gele streep van Team Lotus te hebben, hoe zit dat nu juist wat betreft de oorsprong van ‘strepen’?
Volgens verschillende bronnen vinden we de eerste strepen terug op racewagens van 1951. Briggs Cunningham (Cunningham Team) plaatste toen strepen op zijn volledig witte C2R LeMans racewagens. Kwestie van wat variatie in de uniforme kleuring te brengen. Sommige renstallen zouden al snel dit gebruik overnemen om tijdens wedstrijden de verschillende piloten van elkaar te kunnen onderscheiden. Immers, verschillende renstallen kochten destijds hun bolides bij dezelfde constructeur. Aangezien de toenmalige FIA een uniforme kleuring voor die bolides had beslist, was het niet altijd evident om hun piloten enkel via hun nummer te herkennen. De strepen verhoogden de herkenning.

Wanneer introduceert Colin Chapman de gele streep?
Hoe zit dat dan bij Team Lotus?
Wel, we zien de gele streep voor het eerst tijdens de British Grand Prix van 20 juli 1963. Op de Lotus 25 van Jim Clark is een gele streep aangebracht. Tot dan reed Team Lotus in het uniforme British Racing Green.

Foto Lotus 25 in 1963 British GP 20 juli (met streepje)
Lotus 25 Jim Clark British GP 20 juli 1963
Lotus 25 Jim Clark British GP 20 juli 1963
1963 Jim Cark British Grand Prix.jpg (61.8 KiB) 14095 keer bekeken
Lotus 25 Jim Clark British GP 20 juli 1963
Lotus 25 Jim Clark British GP 20 juli 1963
1963 Jim Cark British Grand Prix (3).jpg (57.78 KiB) 14095 keer bekeken
Hier een filmpje met verslag van de British Grand Prix 1963


Maar van waar komt die gele streep eigenlijk?
Er wordt verteld dat Trevor Taylor, co-rijder van Jim Clark, de gele streep in het Lotus Team zou hebben geïntroduceerd. Zijn gele helm en overall zouden hierbij aan de basis hebben gelegen, nadat Indianapolis 500 organisatoren problemen had met de uitsluitend groene Lotus. Iedereen is echter van dit verhaal niet overtuigd.
Trevor Taylor 1963
Trevor Taylor 1963
Trevor Taylor 1963.jpg (43.26 KiB) 14095 keer bekeken
Feit is wel dat Indianapolis 500 er iets mee te maken heeft.
Colin Chapman was overtuigd (of beter, werd overtuigd door Amerikaan Dan Gurney) dat hij met z’n Lotus ook in de Indianapolis 500 zijn stempel kon zetten. Hij bouwde hiervoor de Lotus 29, wat eigenlijk een omgebouwde Lotus 25 was. Op 30 mei 1963 reed Jim Clark met de Lotus 29 voor het eerst de Indianapolis 500. Nu is het zo dat de regels van de Indy 500 voorschrijven dat nieuwelingen eerst een “rookie test” moeten afleggen. Pas als ze slagen mogen ze aan de wedstrijd deelnemen. Deze test wordt tijdens de trainingsritten afgelegd. Om echter de andere (Indy 500 ervaren) rijders tijdens deze trainingssessie te verwittigen, dienden de wagens van een “rookie stripe” te worden voorzien. Aldus, kreeg de Lotus 29 een streep. Een gele streep.
Jim Clark slaagde in de test en zette een goeie tijd neer ifv de start grid. Hij finishte uiteindelijk 2e (ondanks protest van Colin op de winnaar)
Lotus 29 1963 Indianapolis 500
Lotus 29 1963 Indianapolis 500
Lotus 29.jpg (107.03 KiB) 14095 keer bekeken
Waarom krijgen we dan pas met de British GP op 20 juli de streep voor de eerste keer te zien?
Naar ’t schijnt zou Colin de streep in het begin maar niets hebben gevonden. Maar het idee is hem wel blijven achtervolgen en met de British GP besliste hij ze aan te brengen. (later zou er nog een idee groeien… Gold Leaf… maar dat idee had eerder een financiële insteek)

Een gele streep.
Zoals je al kon lezen, enkel de auto van Jim Clark had tijdens de British GP de gele streep. Trevor Taylor had er geen, wat voor menig het verhaal van Trevor Taylor verder in twijfel brengt. Meer nog, geel was geen onbekende voor Team Lotus. Reeds in de voorgaande jaren waren gele velgen, een gele band op de neus en de gele lettering te zien. Maar vooral, het geel zat sowieso al in het logo van Lotus en naar ‘t schijnt refereert het geel in het logo van Lotus naar de ‘zonnige dagen’ die Colin voor zijn bedrijf hoopte. (zonnige dagen: zoals we allemaal weten is de zwarte badge het gevolg van de dood van Jim Clark tijdens een F2 wedstrijd in Hockenheim op 7 april 1968…)

De Lotus 25 levert Team Lotus in 1963 voor het eerst de constructeurstitel en wereldkampioen Jim Clark. Hiermee wordt het British Racing Green en bijhorende gele streep tot het sterrendom verheven en kondigt het begin aan van verdere titels en faam.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: De gele streep

Bericht door mindp0wer »

Leuk verhaal en mooie historiek.
Graag meer posten in dit genre :!:
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: De gele streep

Bericht door Hugo »

Mooi verhaal
Weeral wat bijgeleerd vandaag

Heb daar nooit bij stilgestaan waarom er feitelijk 'race strepen' bestaan, alhoewel ze niet zo veel meer gebruikt worden tegenwoordig
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: De gele streep

Bericht door Hugo »

@ Pascal

Kun je geen verhaal maken over de racekleuren die race wagens vroeger ( moesten ) hebben al naargelang het land vanwaar de auto of renstal afkomstig was

Zoals even uit het hoofd

Italie: rood
Engeland: groen ( britisch green)
Duitsland: zilver
Frankrijk: blauw
Holland: oranje
Belgie : geel

Daarom is mijn Lotje ook geel :lol:

Er zijn er nog meer heb zelf niet zo veel tijd om dat zelf uit te zoeken, want ben beetje bezig met de geschiedenis van de Lotus Europa waarvan de eerste exemplaren volgend jaar 50 worden
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: De gele streep

Bericht door PascalM »

Leuk idee voor een volgende post Hugo.

De kleuren 'uit je hoofd' zijn idd deze die destijds werden toegekend. 'k Zal kijken hoe ik er een Lotus koppeling aan kan maken. Euh, ik heb eigenlijk al een ideetje hoe 8-) , maar moet wel nog het nodige opzoekwerk doen...

Breng jij ondertussen de geschiedenis van de Lotus Europa verder in kaart brengen :). Je berichtjes hierover zijn al heel verrijkend geweest. Ze geven een mooi beeld achter deze toch wel mooie Lotus (en koppel deze altijd samen met de, ook wel mooie 8-) 8-) , Emma Peel uit de Avengers...)
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Re: De gele streep

Bericht door coeronny »

Leuk wistjedatje!
Zo mag er meer gepost worden.
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Plaats reactie