Alles over Lotus in de motorsport
 #103609  door PascalM
 06 nov 2018, 20:26
Op 4 november 1968 behaalde Graham Hill de noodzakelijke overwinning tijdens de GP van Mexico. Die overwinning leverde Hill het wereld kampioenschap en Lotus 3e constructeurstitel.

1968, was een bewogen jaar voor Lotus. Niet in het minst omwille van de dood van Jim Clark tijdens een F2 wedstrijd in Hockenheim. Het spreekt dan ook voor zich dat beide titels zalf op de diepe wonde bracht.

1968 betekende ook de introductie van gesponsorde wagens. Het was weerom Colin Chapman die met Lotus de spits afbeet door met de 49 in John Player Gold Leaf kleuren aan de start te verschijnen.

Voor de eerste Lotus 49 in Gold Leaf kleuren moeten we ‘down under’. Op 20 januari 1968 tijdens de 3e ronde van de Tasman Series (Wigram Circuit in Nieuw-Zeeland) verschijnt Jim Clark niet meer in een British Racing Green Lotus 49 van Team Lotus.
Lotus 49 Tasman Series Jim Clark 1968 (1).jpg
Lotus 49 Tasman Series - Wigram 1968
Lotus 49 Tasman Series Jim Clark 1968 (1).jpg (44.32 KiB) 204 keer bekeken

Colin Chapman had een sponsor contract met John Player op zak en de 49 verscheen voor het eerst in de kleuren van het Gold Leaf sigaretten merk: rood en wit met gouden strepen en een zeeman.
Lotus 49 Tasman Series Jim Clark 1968 (2).jpg
Close-up Lotus 49 Tasman Series
Lotus 49 Tasman Series Jim Clark 1968 (2).jpg (48.77 KiB) 204 keer bekeken

Een zeeman?
Gold Leaf Sailor.jpg
Gie zie mien zeikapiting
Gold Leaf Sailor.jpg (197.12 KiB) 204 keer bekeken
Jawel, een zeeman!

Zoals je op het pakje sigaretten kan zien, het Gold Leaf merk heeft een zeeman in zijn logo.
John Player Gold Leaf.jpg
Gold Leaf Sigarettenpakje
John Player Gold Leaf.jpg (37.94 KiB) 204 keer bekeken

Maar die zeeman zouden we inderdaad niet veel zien. De reden voor de verdwijning valt tijdens de voorbereidingen van de Race of Champions van 17 maart 1968 op Brands Hatch.

Tijdens de 2e oefenritten kreeg Graham Hill (die de Gold Leaf Team Lotus 49 van Jim Clark uit de Tasman Series ter beschikking had) een zwarte vlag te zien. Hij mocht de baan niet meer op. 1 van de grote bazen van televisie station ITV had dit beslist.

F1 werd door ITV uitgezonden. Bij het zien van de Lotus vond die baas dat met die zeeman de Lotus teveel aan het pakje sigaretten deed denken. Zo besliste die dan ook dat indien Lotus de zeeman op hun wagen zouden behouden, hij de wedstrijd niet zou uitzenden.

Colin Chapman heeft er geen punt van gemaakt (ITV zond nog niet in HD of 4K kwaliteit, dus op toenmalige televisies zou het toch al niet veel verschil hebben gemaakt) en had er niets beter op gevonden om de zeeman te overplakken met de Britse vlag. De kleuren an sich waren niet het punt van discussie.
Lotus 49 Brands Hatch 1968.jpg
Lotus 49 - Graham Hill - Brands Hatch 1968
Lotus 49 Brands Hatch 1968.jpg (204.38 KiB) 204 keer bekeken

We zien de zeeman nog wel tijdens de GP van Spanje (Mont Juich).
Lotus 49 Mont Juich 1968 (Sailor).jpg
Lotus 49 - Graham Hill - Mont Juich 1968
Lotus 49 Mont Juich 1968 (Sailor).jpg (221.09 KiB) 204 keer bekeken

Omwille van de onduidelijkheid in het Engels recht, besliste Colion Chapman samen met John Player om de zeeman permanent door de Union Jack te vervangen. Hiermee kwam een einde aan de zeeman op Lotus.

Niet de eerste
Ik wil toch nog terugkomen op het feit dat Colin Chapman als eerste met een gesponsorde wagen aan de start kwam. Eigenlijk klopt dit niet. Het eerste F1 team om aan de start te komen met een gesponsorde wagen mag op naam van Team Gunston worden geschreven.
Team Gunston Brabham BT20.jpg
Team Gunston - Kyalami 1968
Team Gunston Brabham BT20.jpg (70.06 KiB) 204 keer bekeken

Op 1 januari 1968 tijdens de GP van Zuid-Afrika verscheen Team Gunston in de kleuren van het Gunston sigaretten merk. Eigenaar John Love had zich met een Brabham BT20 voor de wedstrijd ingeschreven.

Hoe geraakt John Player bij Lotus?
Een eerste route zou via Lotus Components zijn geweest. Lotus Components was de meer commerciële tak van het race gebeuren. In 1967 worden enkele Lotus 47 voorbereid voor John Miles en Jackie Oliver. In deze deal zou Player betrokken zijn geweest. Tijdens het gesprek zou F1 aanbod zijn gekomen en werd John Player in contact gebracht met Team Lotus.

Een tweede route zou via Ian Walker Racing zijn gelopen. Ian Walker die in lagere formule klasses opereerde, had verschillende piloten verloren en gaf er de brui aan. Dit hoewel hij met John Player over sponsoring reeds in gesprek was. Ian Walker zou aan Colin Chapman hebben voorgesteld om met John Player te gaan spreken.

Gold Leaf Team Lotus.jpg
Gold Leaf Team Lotus
Gold Leaf Team Lotus.jpg (33.24 KiB) 204 keer bekeken
Elise, Red Baron liked this
 #103611  door PascalM
 08 nov 2018, 22:57
De Lotus 48 van Jim Clark tijdens de fatale race op 7 april 1968 in Hockenheim had eveneens de zeeman logo.

1968 april 7 -jim clark -  lotus 48.jpg
1968 april 7 -jim clark - lotus 48.jpg (82.98 KiB) 120 keer bekeken
Elise liked this