Advies import/aankoop Caterham

Voor alle Lotus Sevens & Seven Replica's
oa. Caterham, Westfield, Donkervoort, Dax, MK...
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

Hallo,

Binnen 2jaar loopt het lease-contract van mijn huidige wagen af en moet ik op zoek naar een andere wagen. Ik ben dan ook volledig op Caterham gericht en ben helemaal gek, zelfs al heb ik er nog niet eens ingezeten. :D Ik ben op de hoogte dat het een "Spartaanse" auto is, maar zou hem toch als daily drive willen gebruiken. Waar een wil is, is een weg!

Graag doe ik beroep op jullie gouden raad! Liefst zou ik er eentje willen importeren vanuit de UK omdat een nieuwe Belgische niet in mijn budget past, de occasies beperkt in keuze, overprijst en meestal ook echt niet mijn ding zijn. Een superlight zoals de R300 of een Supersport (R) lijkt me geweldig.. niet de minste, maar zeker ook niet de zwaarste.

Is het nog steeds mogelijk om een Caterham vanuit de UK te importeren (eentje zonder COC) en gehomologeerd te krijgen. Ik lees op verschillende forums/websites positieve boodschappen maar soms ook complete tegenstellingen. Weten jullie hier meer over of iemand ervaring?
Caterham UK heeft mij gezegd dat ze enkel een COC kunnen leveren voor wagens van minder dan 7 jaar oud en enkel indien ze gebouwd zijn voor de EU-markt, niet de UK :cry:

Mijn andere twijfelgeval is mijn lengte. Ik ben zelf 1m95 en weeg 88kg maar weet niet of ik echt een SV nodig heb of dat een S3 chassis met verlaagde vloer volstaat. De mogelijkheid om snel even te passen in enkele wagens is niet echt van toepassing in België jammer genoeg. Iemand tips? :D

Bedankt alvast, kijk al uit naar hopelijk positief nieuws!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Frederik »

Een Caterham als daily? :mrgreen: :mrgreen:

Je weet toch dat je u elke keer moet samenplooien (nog harder dan bij een Elise/Exige) om in te stappen als het dakje erop zit?

Vergeet ook niet dat het dakje mogelijks niet 100% waterdicht is in in de winter pain in the ass kan zijn koud/inlopen...

Filmpje is natuurlijk fel overdreven, maar het is geen lachertje.



Als je al die zaken je niet tegenhoude, go for it! ;)
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

Haha inderdaad, misschien een beetje gek maar het lijkt me geweldig! Had op een forum een artikel gevonden van een Brit die zijn Seven elke dag gebruikte, zelfs in de sneeuw en altijd zonder dak :shock: :lol: bekijks had hij wel!
Het is maar wat je er zelf van verwacht natuurlijk, maar elke regenbui of miserie wordt goedgemaakt als de zon er door komt blijkbaar!
Aftellen geblazen maar eerst meer research doen!!

Ik had het filmpje al eens gezien, wel hilarisch :D
Gebruikersavatar
stubru4ever
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jan 2010, 19:42
Auto: 40th Hethel Lim Edition
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door stubru4ever »

Goe zot :lol: :mrgreen:
Als't kraakt, moe je stop'n
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Frederik »

Vroeger was ik echt superzot van zo'n "sigaar op wielen" (toen ik nog erg jong was en niet helemaal nog niet wist welk merk of type dit was). Jaren later toen het verstand en budget kwam kreeg ik de kans om via mijn werk met de Irmscher Seventy Seven te rijden.

Is me toen duidelijk geworden dat dit de ultieme rijders-machine is, het ultieme die ik helaas enkel nog maar wilde als 3e wagen. Ik wil echt wel een seven hebben, maar dan alleen naast mijn Elan of een andere 2e (aka weekendwagen).

Het comfort en de usability is nog enkele trapjes lager dan de Lotus Elise en om een Elise als daily te gebruiken moet je al redelijk die-hard zijn.

Ik zou je adviseren om ergens eens een proefrit te versieren vooraleer je beslissingen neemt of begint te dromen ... zou wel es vies kunnen tegenvallen (als dagelijks voertuig dan hé). Mocht het hier 350 dagen droog zijn was het misschien een ander verhaal, maar het is helaas ... belgië.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door FastEleven »

Ik ben helemaal in voor je verhaal, al denk ik dat je toch even het 'daily' gebruik moet definiëren :Als je 60.000 km per jaar rijdt, lijkt het me niet zo'n verstandige keuze. Met 10.000 km per jaar zou ik het durven overwegen.

Maar naast de praktische kant ben ik toch vooral bezorgd om je veiligheid :
- met zo'n lage wagen word je niet of bijna niet gezien door de andere weggebruikers en ik weet niet of ik het prettig zou vinden om in een Seven door een andere auto opzij te worden aangereden ...
- ook het gebrek aan airbags, EPS, ABS of andere hulpmiddelelen lijkt me niet zo prettig. Als dagelijks voertuig is helaas niet elke rit bedoeld om je uit te leven en zouden deze 'gadgets' op bepaalde momenten toch een keertje nuttig kunnen zijn ....
- vraag is ook of je eventueel alternatief vervoer hebt in geval van minder prettige situaties, zoals sneeuw, mist en (heel veel) regen, want op zo'n momenten is het geen pretje om in een aangedampte tent over de wegen te scheuren ....

Anderzijds : bomber jacket en goggles aan, en scheuren maar !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

Het zou sowieso een heel avontuur zijn, daar twijfel ik niet aan. Aan een testrit was ik ook aan het denken maar weet niet of het zo eenvoudig is om er eentje te versieren. Vroeger kon je er huren bij GPS , maar wordt dit jaar niet meer gedaan blijkbaar. Erg jammer, want dat zou al een iets beter beeld geven van het leven met een Caterham :D sowieso al beter dan een testritje. Natuurlijk beter iets dan niets

Qua daily driver zou het best meevallen. Ik doe ongeveer 10.000km per jaar en de weg naar het werk is 10km door binnenbaantjes waar ik 5 auto's tegenkom, geen autostrade gelukkig. Op een normaal tempo ben ik er op 10 minuutjes. Ben er me wel van bewust dat het niet altijd een lachertje zal zijn :)

Moest het nodig zijn in echt slechte omstandigheden heb ik wel de mogelijkheid voor een dagje ander vervoer. Maar dat zou niet de bedoeling zijn. Het is een droom en deze moet waargemaakt worden, haha. Gisteren las ik nog een leuke quote: life's too short to drive boring cars. Dus moet er werk van beginnen maken!
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

Vandaag even de proef op de som genomen :D
7,5km (enkel)
10 minuten rijden door binnenbaantjes en aan de limiet gehouden
5 auto's en 2 fietsers tegengekomen

Valt best mee ;) Ik weet het, ik probeer het goed te praten in mijn hoofd!!
Gebruikersavatar
claudevdvd
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:42
Auto: Exige v6 LF1
Locatie: België

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door claudevdvd »

Zowie schreef:Vandaag even de proef op de som genomen :D
7,5km (enkel)
10 minuten rijden door binnenbaantjes en aan de limiet gehouden
5 auto's en 2 fietsers tegengekomen

Valt best mee ;) Ik weet het, ik probeer het goed te praten in mijn hoofd!!
that's the spirit!!!
ik rij soms 2 km ver met mijn exige ,maar doe dit elke keer met een smile!! :-)
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door gvy »

Haha, Zowie, Jij bent goed gek.
Ik wil echt niet in je plaats zijn als je op een doorsnee winterdag in februari bij pakweg 2°C in de regen langs jouw beijzelde binnenweg in de caterham met het dakje erop naar huis wil komen.

Maar mijn eerste advies is echt, Probeer met het dak erop eens achter het stuur te geraken met jouw 1m95. Ik garandeer je echt dat je het eerste moment niet goed weet hoe er aan te beginnen en of je er uberhaupt gaat ingeraken. En stel je dan opnieuw voor dat je op diezelfde doorsnee winterdag met een paar stevige schoenen een trui en een winterjas datzelfde gaat doen in je caterham die de hele dag heeft buitengestaan om thuis te geraken.
Dat moet je echt eerst eens doen.

Want je gaat dat straks elke dag moeten doen.


Maar.... Je gaat wel avonturen beleven waarover je later met een dikke smile kan vertellen, en dat is misschien ook wel veel waard.

succes
Geert.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Plaats reactie