[REPO] Lotus, zonder de bakeries

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

[REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Frederik »

Ook forumlid (Molleke) kwam enkele jaren terug in SABATO, ik plaats hier het artikel om het te vereeuwigen. Het artikel van Alpinerik kan je hier vinden. Ook Silvy (vrouw van forumlid Wimvanbeeck) kwam in een artikel samen met WimC en KoenC, deze reportage kan je hier vinden.

Lotus, zonder de bakeries
26 februari 2015 12:00 - via SABATO - De Tijd

001.jpg
001.jpg (185.25 KiB) 6274 keer bekeken
Pascal De Mol is al aan zijn vijfde Lotus toe. ‘Met mijn Lotus 2-Eleven uit 2011 had ik een ongeval: een put in de weg en tegen een paal geknald. Total loss. Er loopt nu een proces tegen de gemeente.’ ©Thomas Vanhaute

De verwarmde garage van Pascal De Mol (48) is netjes geschilderd - dat is tenslotte zijn job - en er ligt kraaknet laminaat. In de vele kasten staat een collectie van meer dan 1.500 zeldzame miniaturen en speelgoedracebanen waarover hij uren kan vertellen. 'Die zijn op zich al goed voor een dikke auto.'

Pascal De Mol, zelfstandige.

Dagelijkse auto: Ford Transit Custom Sport en BMW X6 40d
Eerste: Toyota Corolla 1.6 Twin Cam
Beste: BMW M3 E36
Slechtste: Geen
Droom: De auto die je niet kunt kopen

Maar we zijn hier voor de echte vroemtuigen. Hij is aan zijn vijfde Lotus toe. 'De eerste was een nieuwe Elise Series 2 (2002). Later kwam de oranje Exige S2 (2007), die Steven Crijns - de Belg die hem ontwierp - nog heeft gesigneerd. Dan kocht ik deze gele Exige Series 1 (2000). Er kwam ook een 2-Eleven (2011), waarmee ik een ongeval had: een put in de weg, en ik was hem kwijt. Tegen een paal geknald. Total loss. Er loopt een proces tegen de gemeente. Zo'n 2-Eleven is een op de Exige gebaseerde straatlegale circuitwagen. De mijne was nog extra opgevoerd: 285 pk voor 670 kilogram.'

002.jpg
002.jpg (152.65 KiB) 6274 keer bekeken
De Lotus Evora S Mansory en dus ietwat ‘over the top’.

'Van de Exige S1 ben ik de derde eigenaar. Dit is een echt verzamelobject. Er zijn 601 exemplaren gebouwd, waarvan een vijftigtal linksgestuurde, denk ik. Hij heeft 69.000 kilometer en is volledig origineel.'

Een Lotus is een spartaanse auto waarin je geen overdaad aan pk's nodig hebt om maximaal rijplezier te beleven. Hij spreekt aan wegens zijn lichtheid, eenvoud en wendbaarheid. 'De eerste versie van de Elise was de puurste, en de Exige is daar een extreme versie van. Met deze auto is het echt werken. Hij heeft geen stuurbekrachtiging, ABS, tractiecontrole, airco, niks. Zelfs geen katalysator: als ik hem hier start, mag ik mijn muur herschilderen. Met 140 km/u op de snelweg is het vechten om hem op de baan te houden. Alle oneffenheden voel je in het stuur, en de ophanging is beenhard. Na een dag rijden val je direct in slaap, met zere armen.'

De Lotus Exige is een extreem Spartaanse auto. Hij heeft zelfs geen katalysator. Als ik hem hier start, mag ik mijn muur herschilderen.
- PASCAL DE MOL


Maar ook Lotus ontsnapt niet aan de veiligheidsvoorschriften en de hang naar meer luxe. 'Eigenlijk rij ik liever met de Evora S Mansory (2012), een totaal andere auto. Die is zelfs soepeler dan de BMW X6. Hij heeft een achteruitrijcamera, parkeersensoren, navigatie, alles - zelfs een knopje om mijn poort te openen. Dit is een van slechts twee exemplaren met een Mansory-kit, met onder meer een motordeksel en achtervleugel in koolstofvezel.'

Met de Exige reed De mol vorig jaar 500 kilometer. En na bijna drie jaar heeft de Evora nog geen 10.000 kilometer op de teller. 'Zo gaat het altijd: als ik een auto koop, rijd ik er eerst continu mee. Maar na een jaar verdwijnt de goesting.'
003.jpg
003.jpg (124.43 KiB) 6274 keer bekeken
'Het was een kameraad die me destijds Lotus leerde kennen. Voor 40.000 euro heb je een nieuwe, en dankzij de lichte motoren zijn taks, verzekering en onderhoud niet duurder dan bij een doorsnee auto, terwijl je minder Lotussen dan Ferrari's ziet. Ze zijn ook betrouwbaar, zowel met de vroegere Rover- als met de huidige Toyota-motoren. En anders dan met een Ferrari krijg je van iedereen een glimlach en dikke duim.'

'Niettemin: ik heb intussen wat meer budget en denk aan een tweedehandse Ferrari 458 Speciale, een Lamborghini Huracán, een Audi R8 V10 of een Chevrolet Corvette met Z07-kit. Dat is een eind weg van een minimalistische Lotus, ja. Goede klanten weten dat een groot stuk van mijn leven rond auto's draait. Bij anderen ligt het misschien gevoeliger. Maar ik weet niet of dat me zal tegenhouden.'

Bron: https://www.tijd.be/sabato/auto/Lotus-z ... es/9604976?
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: [REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Coen »

Lange tijd niets meer van Pascal gelezen. Heeft hij zijn Lotussen nog? En is is de Ferrari 458 Speciale, een Lamborghini Huracán, een Audi R8 V10 of een Chevrolet Corvette met Z07-kit er nog van gekomen?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Frederik »

Coen schreef: 15 jun 2020, 21:50 Lange tijd niets meer van Pascal gelezen. Heeft hij zijn Lotussen nog? En is is de Ferrari 458 Speciale, een Lamborghini Huracán, een Audi R8 V10 of een Chevrolet Corvette met Z07-kit er nog van gekomen?

Neen, Lotussen zijn helaas weg.

Er staat nu een 458 in de garage. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: [REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Coen »

Jammer! Is het wel een ‘Speciale’ geworden?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Frederik »

Coen schreef: 17 jun 2020, 13:39 Jammer! Is het wel een ‘Speciale’ geworden?

Geen Speciale, maar dat is niet erg ;-)

Al twee keer 00 gereden tijdens Ypres Lotus Day ...
Gebruikersavatar
Miniwheels
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2013, 22:50
Naam: Tom
Auto: Lotus Elise, Elan M100

Re: [REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Miniwheels »

Dat is geen 458 Italia maar een 488GTB :D
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [REPO] Lotus, zonder de bakeries

Bericht door Frederik »

Miniwheels schreef: 17 jun 2020, 19:25 Dat is geen 458 Italia maar een 488GTB :D
Ochja natuurlijk ... potverdikke.

Ben niet meer zo thuis in Ferrari's sinds ik mijn hart verloren ben aan Lotus :)
Plaats reactie