Lotus production could begin in China, says Geely

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door Frederik »

Lotus production could begin in China, says Geely owner
23 June 2017 by autocar.co.uk

Geely’s acquisition of the Lotus brand could mean production beginning in China, chairman Li Shufu suggests

Production of Lotus cars may have a future in China following the brand’s acquisition by Chinese car company Geely.
2017-03-03 22_37_51-Lotus Cars (@grouplotusplc) _ Twitter.png
2017-03-03 22_37_51-Lotus Cars (@grouplotusplc) _ Twitter.png (1.63 MiB) 9021 keer bekeken
Geely chairman Li Shufu said that the priority of the deal is to make Lotus and parent company Proton, which was also acquired by Geely, profitable, reports Bloomberg. It was not mentioned whether Shufu referred to one model or multiple, however.

While Lotus posted a profit for the first time in 20 years this year, its foothold on the UK market is tentative, with sales having fluctuated in recent years.

Although an outright move of production of a model or models is not confirmed, it's not off the table, given the movement of Volvo S90 production to China late last year by Geely, as well as the cheaper cost of production there.

Despite the Chinese production potential, it’s expected that Lotus’s headquarters will remain in the UK, just as Volvo’s remained in Gothenburg, Sweden, following its takeover by Geely.

Shufu also said that electrification, further lightweight and artificial intelligence were priorities for the Lotus and Proton brands, as it looks to use Proton’s knowhow to conquer the South East Asian market.

It’s possible that as Lotus looks to build its car line-up with its first ever SUV, a notably more profitable model for other brands, Shufu could be looking to boost these profits with reduced production costs of a Chinese plant. Lotus's lower-volume market than Volvo's could also be a catalyst in the decision.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... eely-owner
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door Frederik »

hmm ... met kwaliteitscontrole van Lotus dan toch hoop ik ...
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door HiRez »

Frederik schreef:hmm ... met kwaliteitscontrole van Lotus dan toch hoop ik ...
In mijn optiek een redelijk achterhaalde opmerking. Lang niet alles wat uit China komt is rommel. En de originele Engelse 'kwaliteit' is nou ook niet om over naar huis te schrijven als je bijvoorbeeld naar de British Leyland jaren kijkt of zelfs minder lang geleden naar bijvoorbeeld Jaguar (pre-Tata)

Ik ben van mening dat kwaliteit veel meer gerelateerd is aan 'you get what you pay for'. Ik denk dat het Geely veel aan gelegen is om juist de kwaliteit hoog te houden en Lotus als premium value for money weg te zetten in de markt onder de naam van sportief spartaans. Dus zonder onnodige poespas (dual zone airco, radar cruise control, etc, etc) maar wel met een uitrusting niveau waarmee ze kunnen concurreren en wat de consument zoekt.

Met merken als Porsche en de andere grotere autobouwers kan je simpelweg niet achterblijven qua kwaliteit en dat afschrijven als 'character'. Daarvoor is de consument tegenwoordig veel te verwend.

En als ze dat nu gaan doen in China voor de markt daar (en wellicht US?) is dat mijn inziens prima. Qua heritage zullen ze UK vast wel houden. Heritage is iets wat Chinezen prima begrijpen.

Ik heb persoonlijk geen probleem om een in UK ge-engineerde auto te kopen uit China voor een prijs die 30/40% onder de huidige zou kunnen liggen. Ik vergelijk het met Apple - "Designed in California - Made in China".
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door Frederik »

HiRez schreef:
Frederik schreef:hmm ... met kwaliteitscontrole van Lotus dan toch hoop ik ...
In mijn optiek een redelijk achterhaalde opmerking. Lang niet alles wat uit China komt is rommel. En de originele Engelse 'kwaliteit' is nou ook niet om over naar huis te schrijven als je bijvoorbeeld naar de British Leyland jaren kijkt of zelfs minder lang geleden naar bijvoorbeeld Jaguar (pre-Tata)

Ik ben van mening dat kwaliteit veel meer gerelateerd is aan 'you get what you pay for'. Ik denk dat het Geely veel aan gelegen is om juist de kwaliteit hoog te houden en Lotus als premium value for money weg te zetten in de markt onder de naam van sportief spartaans. Dus zonder onnodige poespas (dual zone airco, radar cruise control, etc, etc) maar wel met een uitrusting niveau waarmee ze kunnen concurreren en wat de consument zoekt.

Met merken als Porsche en de andere grotere autobouwers kan je simpelweg niet achterblijven qua kwaliteit en dat afschrijven als 'character'. Daarvoor is de consument tegenwoordig veel te verwend.

En als ze dat nu gaan doen in China voor de markt daar (en wellicht US?) is dat mijn inziens prima. Qua heritage zullen ze UK vast wel houden. Heritage is iets wat Chinezen prima begrijpen.

Ik heb persoonlijk geen probleem om een in UK ge-engineerde auto te kopen uit China voor een prijs die 30/40% onder de huidige zou kunnen liggen. Ik vergelijk het met Apple - "Designed in California - Made in China".
Akkoord!

Maar ...

Apple is niet per se 30/40% goedkoper wegens "gebouwd in China".
&
Een Lotus verkopen aan 30/40% onder de huidige prijs ... that's not gonna happen! trust me.
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door Red Baron »

De Volvo S90 zal of is ondertussen ook gemaakt in China en de kwaliteit zal daarom niet minder zijn.
http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... oves-china
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door HiRez »

Frederik schreef:
Akkoord!

Maar ...

Apple is niet per se 30/40% goedkoper wegens "gebouwd in China".
&
Een Lotus verkopen aan 30/40% onder de huidige prijs ... that's not gonna happen! trust me.
Er was met de verkiezing van Trump een hele discussie om productie terug te halen naar de US. De productieprijs van de iPhone zou dan 1400-1800 USD worden. Dat heeft natuurlijk ook te maken dat de toeleveranciers allemaal lokaal in China zitten.
In een auto het aandeel van mensenwerk wellicht hoger dan van een telefoon. 30/40% is wellicht overdreven maar zal toch significant zijn.

Ik verwacht ook geen prijsverlaging aan de consument van een dergelijk percentage maar als ze met gelijkblijvende prijs 30% meer verdienen dan hebben ze hopelijk ooit genoeg geld om extra lijnen te ontwikkelen zoals een nieuwe Esprit en wellicht een model onder de Elise?
Laatst gewijzigd door Frederik op 24 jun 2017, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door Frederik »

Geen idee maar voor mij mogen ze ze maken waar ze willen, als de Heritage én ontwikkeling maar in UK blijft...

Maar ... ik denk dat Geely de Volvo's en Lotussen in China zal willen maken die bestemd zijn voor de lokale markt.
Overal zijn ze bezig met extra invoer-taksen om lokale nijverheid te bevorderen, denk dat dat eerder de bedoeling is.

Blijft afwachten natuurlijk ...
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door wimvanbeeck »

Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Bericht door PascalM »

de medewerkers in Hethel zullen het graag horen :?
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Plaats reactie