The future of Lotus Cars ... the Geely story

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door wimvanbeeck »

Voor een Esprit kunnen we denken aan een basis aandrijving met een viercilinder en dan ondersteund door 3 elektromotoren ipv een klassieke V8, zoals de nieuwe AMG hypercar.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

Es huiswerk gemaakt over de Volvo motoren.
Zal natuurlijk ook afhangen van hoelang het contract met Toyota loopt.

T2 1.498cc 122pk 90kw 220Nm 127g/km E6 8PK
T3 1.969cc 150pk 112kw 250Nm 127g/kg E6 11PK 183,82€ BIV / 413,95€
T4 1.969cc 190pk 140kw 300Nm 127g/kg E6 11PK
T5 1.969cc 245pk 180kw 350Nm 154g/km E6 11PK
T6 1.969cc 306pk 225kw 400Nm 163g/km E6 11PK
T7 ?
T8 407pk 299kw 640Nm 46g/km 11PK (hybrid)

tov nu (Toyota)

Elise 136pk : 1.598cc 136pk 100kw 160Nm 149g/km E5 9PK
Elise 220pk : 1.798cc 220pk 161kw 250Nm 173g/km E6 10PK
Evora 280pk 3.456cc 280pk 206kw 350Nm 217g/km E5 18pk =
Evora / Exige 350pk 3.456cc 350pk 257kw ???Nm 229g/km E5 18PK =
Evora /Exige 400pk 3.456cc 405pk 298kw 410Nm 225g/km E6 18PK = 3.408,39€ BIV / 1.531,60€
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door wimvanbeeck »

Geschreven door Felix Bouland op 02-06-2017

Volvo: ophangingen ontwikkeld door Lotus?

Na de overname van Proton en Lotus door Geely liet Roger Wallgren, de directeur die bij Volvo verantwoordelijk is voor rijdynamiek en onderstellen, verstaan dat de expertise van Lotus “naar waarde wordt geschat”.

Precies 5 dagen geleden kondigde de Chinese gigant Geely, dat sinds 2010 eigenaar is van Volvo, aan dat het Proton had ingelijfd. Mooie meerwaarde van de overname is dat Geely daarmee ook 51% van de Lotus-aandelen in handen kreeg. Als die fusies en overnames doen natuurlijk vragen opborrelen bij de journalisten. Een van onze collega’s van het Australische magazine Drive stelde dan ook de vraag of er tussen de merken onder Geely-vlag ook uitwisselingen zouden komen. Het zou best kunnen dat Lotus, als expert in het afstellen van een chassis, zijn knowhow ter beschikking zou stellen voor de ophanging van de Volvo’s van morgen. De Zweedse ingenieur Roger Wallgren, die bij Volvo verantwoordelijk is voor de rijdynamiek en de onderstellen beantwoordde de vraag heel open: “Waarom niet? Ik niet geen enkel bezwaar tegen het feit dat wij een beroep zouden doen op hun expertise”, verduidelijkte hij.

Vruchtbare samenwerking

Meer is er niet nodig om ons aan het dromen te zetten van een Volvo die het opneemt tegen de sportiefste Duitsers maar dan met voldoende slagkracht om het gevecht ook winnend af te sluiten. Die kans is natuurlijk erg klein als je kijkt in welke richting het merk zijn chassis vandaag laat evolueren, maar de competenties van die kleine specialist in Norfolk zou het weggedrag van de Zweden enkel in positieve zin kunnen beïnvloeden ook al maak je daarmee nog geen M3-killers. En waarom zouden we onze voetjes niet op de grond houden en de uitwisseling ook in de andere richting bekijken? Het navigatiesysteem en de actieve veiligheid van Volvo morgen in een Lotus? Wie weet…

In dit artikel : Volvo , Lotus

- See more at: https://www.autogids.be/autonieuws/indu ... M22qD.dpuf
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

Nog geen sprake van motoren dus ...
Zal volgens mij ook afhangen van het contract met Toyota.

En ... de Lotus SUV een resculpted Volvo XC60?
Tenslotte delen de Porsche Cayenne en de VW Touareg en de Porsche Cayman en VW Tiguan ook hetzelfde platform.

<wilde-droommodus-aan>
Geely laat Lotus het chassis van hun SUV's (door)ontwikkelen en krijgen daardoor een groter markt aandeel.
Lotus moet van Geely geen SUV ontwikkelen, bouwen en verkopen want de Lotus-eigenaars kopen een Volvo SUV naast hun Lotus Elise/Exige/Evora. Lotus kan/mag van Geely daarvoor hun model-range uitbreiden met een nieuwe (hybrid)supercar en de bestaande modellen op termijn vernieuwen alsook een (aldaniet) vernieuwde Evora roadster.
<wilde-droommodus-uit>

To good to be true zeker?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

Waarom wil Geely James Bond-wagens Lotus overnemen?
Door Jan Jonckheere op 5 juni 2017 via chinasquare.be

Geely wil voor 51% eigenaar worden van het merk Lotus dat de James Bond wagens produceert. Terzelfdertijd neemt de Chinese groep 49,9% in Proton dat Maleisisch blijft. Terwijl de gesprekken met de Maleise controlegroep DRB-Hicom over de prijs nog voortduren, blijkt duidelijk dat de koop voor Geely een springplank betekent naar de Zuidoost Aziatische automarkt.
Lotus is het merk dat de befaamde ‘James Bond’ wagens vervaardigt. Het eigenaarschap is tijdens de voorbije decennia veranderd van Amerikaans (met General Motors) naar Italiaans (met zakenman Romano Artiolo) tot Maleis waar nationaal autoproducent Proton Lotus kocht in 1996. Naar verluidt wou de Franse PSA groep die Peugeot en Citroen op de markt brengt eveneens Lotus/Proton kopen.

Een ommekeer deed zich vorige week voor met de bevestiging van Zhejiang Geely dat de Chinese groep 49,9% wil kopen van Proton en 51% van Lotus. Nu wordt nog met de controlegroep DRB-Hicom van tycoon Syed Mokhtar Al-Bukhary onderhandeld over de uiteindelijke prijs voor Proton terwijl Lotus op 130 miljoen dollar wordt geschat. Geely verwacht dat de deal binnen de maand beklonken wordt.

Afgang
Proton werd in 1983 gesticht door de voormalige eerste minister Mahathir Mohamad in zijn streven naar industrialisering. Het ontbrak de firma aan schaalgrootte en ze kon nooit echt doorbreken in de bredere regio. Volgens Bloomberg stond het merk in 1993 in voor 74% van de nieuw verkochte wagens in Maleisië, maar dit daalde tot 12,5% vorig jaar. Terwijl in 2013 het doel van een half miljoen auto’s voorop gesteld werd voor 2017, maakte het vorig jaar maar 150.000 voertuigen.

De andere ingevoerde modellen zagen de invoertarieven verminderen na het ASEAN-vrijhandelspact. Onder Proton ontbrak het Lotus aan investeringen om de verkoopcijfers te verbeteren. Van het model Esprit zouden vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk maar 339 auto’s zijn verkocht. Wereldwijd zou de Lotus verkoop vorig jaar nog met 242 stuks gezakt zijn tot 1584 wagens. Volgens 21CN Business Herald zou Lotus 290 miljoen dollar schulden hebben ondanks herhaalde kapitaalinjecties van Proton.

Motieven
Geely bezit al Volvo en de London Taxi Corp die de zwarte taxi’s voor Londen vervaardigt. Volgens Bloomberg komt Lotus Cars er bij net zoals Porsche bij Volkswagen of Lexus bij Toyota om een brede portefeuille te hebben. Door Volvo dat drie jaar van recordverkopen achter de rug heeft, kon Geely zijn aanwezigheid versterken in Europa en Noord Amerika. Het verkoopnetwerk van Lotus Cars zal Geely onder meer helpen bij de uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk. Geely koopt ook Lotus Engineering een zusterbedrijf dat fungeert als een consulting firma voor andere autoproducenten. Bovendien is Lotus een leider in composiet materialen en lichtgewicht technologie. Die zal Geely zeker willen aanwenden om de strikte emissienormen te halen.

Volgens Geely vicevoorzitter Daniel Li zal het akkoord met Proton de wereldwijde aanwezigheid versterken en ook een bruggenhoofd vormen in Zuidoost Azië. Met de koop van de Proton fabrieken wordt Geely bovendien in Maleisië een binnenlands producent. Dit houdt in dat de wagens naar ASEAN uitgevoerd mogen worden zonder invoertarieven. De regio wordt nogal gedomineerd door goedkopere, kleinere Japanse modellen zoals Honda, Toyota en Nissan. Deze 3 producenten hebben het leeuwenaandeel van de markt terwijl het Chinese Chery tijdens het eerste kwartaal maar 95 auto’s verkocht in Maleisië en Beijing Automobile het met een tiental moest doen. ASEAN is echt wel de achtertuin van de Japanse merken.

Misschien dat de koop van Proton/Lotus een start betekent van een Chinese inhaalbeweging. Om deze markt snel te betreden voorziet een onderdeel van de overeenkomst om een sports utility vehicle (SUV) platform in Proton te brengen. Van Geely wordt een aanzienlijke investering verwacht. Anderzijds kreeg de Maleise autoproducent vorig jaar 500 miljoen dollar aan overheidssubsidies op voorwaarde dat het een buitenlandse partner vond en een saneringsplan voorlegde. CFO Li Donghui van Geely beloofde tegen 2020 de autoproductie in Maleisië te verviervoudigen tot 3 miljoen waarvan er een half miljoen in het land zelf zouden verkocht worden.

Reacties
Van de Chinese autoriteiten wordt geen tegenstand verwacht. Weken vooraleer de deal met Proton werd aangekondigd nam voorzitter Li Shufu niet enkel deel aan het ‘Belt & Road-Forum’, maar werd hij ook gekozen om er de privésector qua auto’s te vertegenwoordigen. Vergeleken met HNA Group en Anbang die qua overnames wild toeslaan in diverse sectoren, blijft Zhejiang Geely gefocust op de autosector. Zelfs de 30% die Geely nam in de Deense Saxo Bank geeft de groep een betere toegang tot de Scandinavische financiële sector.

Nochtans zou de uitbreiding in Maleisië op meer weerstand kunnen stuiten dan die in Scandinavië. Mahathir Mohamad heeft de verkoop van zijn geesteskind veroordeeld op zijn blog. ‘Mijn kind is verloren en binnenkort mijn land’ zuchtte hij. Dit wordt op weinig sympathie in Maleisië onthaald. Hierop wordt immers gerepliceerd dat hij in 2014 zelf naar Beijing trok om een partnerschap tussen Proton en Geely in gang te zetten. Overigens blijft onder de recente deal DRB-Hicom eigenaar voor 50,1%.

Na de geruchten over de overeenkomst met Proton schoot de beursprijs van Geely de hoogte in: enkel in mei steeg die met 20%. Sinds de verbinding tussen de beurs van Hongkong en die van Shanghai is Geely een van de meest begeerde aandelen voor de investeerders van Shanghai die ‘zuidwaarts’ gaan. Ondertussen is de waarde van Geely verviervoudigd. Nogal een schril contrast met BYD uit Shenzhen waarvan het aandeel gelijk bleef.

In maart werd Geely verrassend opgenomen als de eerste Chinese autoproducent in de blue-chip index van de Hongkong Beurs. De marktkapitalisatie van Geely bedraagt immers minder dan die van BYD en Guangzhou Automobile (GAC). Een van de grootste concurrenten is staatsonderneming SAIC. De internationale merken die de Chinese autobedrijven als SAIC vervaardigen, doen dit echter via hun joint-ventures met buitenlandse bedrijven. SAIC bouwt momenteel samen met de lokale groep Charoen Pokphand Group in Thailand een fabriek die jaarlijks 200.000 voertuigen kan vervaardigen.

De autoproducenten uit de privésector zoals Geely, BYD en Great Wall Auto cultiveren meer hun eigen technologie en merken. BYD zet zwaar in op elektrische voertuigen. Great Wall focust op lager geprijsde voertuigen voor de Chinese massamarkt. Volgens Tencent Auto is Geely de Chinese autoproducent die in het buitenland het best presteerde. Ook zou de firma uit Zhejiang de steun van Xi Jinping genieten die van deze provincie gouverneur was.

Wanneer de autoriteiten niets in de weg leggen, wordt het akkoord allicht getekend in juli. Daarna valt te bezien of zoals directeur Yale Zhang van auto-consultancy Automotive Foresight verwacht dat de koop het startschot voor Geely wordt ter verovering van de Aziatische markten. Naar verluidt groeien de automarkten in Maleisië en Thailand vrij snel. Toch is het moeilijk er door te dringen omdat de Japanners er vroeg bij waren en hoge standaarden toepassen. Proton is echter een goed gevestigd merk in Azië en dus hoopt Geely ook van het merk en de verkoopkanalen gebruik te maken.

Bronnen: Week in China, Financial Times
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuw ... overnemen/
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Escape »

Frederik schreef:Waarom wil Geely James Bond-wagens Lotus overnemen?
Van het model Esprit zouden vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk maar 339 auto’s zijn verkocht.
:roll:
Maakt het artikel er niet echt geloofwaardiger op, en de titel was al erg genoeg...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

Escape schreef:
Frederik schreef:Waarom wil Geely James Bond-wagens Lotus overnemen?
Van het model Esprit zouden vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk maar 339 auto’s zijn verkocht.
:roll:
Maakt het artikel er niet echt geloofwaardiger op, en de titel was al erg genoeg...
Ja, staan verschillende fouten in het artikel.
Ik deelde het maar, en heb het pas gelezen nadat ik het hier geplaatst had.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Escape »

Frederik schreef: Ja, staan verschillende fouten in het artikel.
Ik deelde het maar, en heb het pas gelezen nadat ik het hier geplaatst had.
Ik schiet zeker niet op de boodschapper. ;)
Goeie artikels zijn nu eenmaal een zeldzaamheid...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door Frederik »

Contract is getekend ...
http://www.geelyholding.com/chinas-zhej ... drb-hicom/

China’s Zhejiang Geely Holding Group Signs Final Contract with Malaysia’s DRB-HICOM
2017.06.23

Transformative acquisition gives Geely Holding a 49.9% stake in PROTON and a 51% stake in Lotus

June 23, 2017, Kuala Lumpur, Malaysia – Zhejiang Geely Holding Group (“ZGH” or “Geely Holding”) announced that it has signed a final contract with DRB-HICOM Berhad (“DRB-HICOM”) of Malaysia, acquiring 49.9% shares of DRB’s PROTON and 51% shares of luxury sports car brand Lotus.

Malaysian Prime Minister Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Chinese Ambassador to Malaysia Huang Huikang, Minister of Finance II Datuk Seri Johari Bin Abdul Ghani, Second Minister of International Trade Dato’ Seri Ong Ka Chuan, Prime Minister’s Special Envoy to China Tan Sri Ong Ka Ting, Chairman of Zhejiang Geely Holding Group Li Shufu, President of Zhejiang Geely Holding Group An Conghui, and Managing Director of DRB-HICOM Dato’ Sri Syed Faisal all witnessed the signing.

The acquisition is expected to be completed in three months, after which ZGH will form a core management team recruited from a pool of global candidates to ensure the smooth operation of PROTON.

PROTON, established in 1983, is a wholly-owned subsidiary of DRB, Malaysia’s largest automobile manufacturer, and the only full-fledged OEM car manufacturer in Southeast Asia. PROTON has operations in the UK, the Middle East, and across Southeast Asia and Australia. The Lotus car – with its British heritage and its unrivalled engineering expertise – has been a world renowned brand, recognized for its innovation and performance. Moving forward, ZGH will make every effort to enhance the market competitiveness of PROTON and Lotus and to foster the revival of the two brands.

Li Shufu, Chairman of Zhejiang Geely Holding Group, said: “As an iconic national brand, PROTON epitomizes the spirit of Malaysia. Our partnership with DRB-HICOM will enable PROTON to become the industry leader in Malaysia and a top three brand in Southeast Asia. We will also continue to expand Lotus’ product portfolio and increase production to further enhance its brand. Furthermore, the deep regional knowledge we gain from PROTON and Lotus through this transformative partnership, coupled with our technological expertise and leadership in innovation, opens the door for ZGH to become a major player in the ASEAN market and will help us reach our sales target of three million units by 2020. We will work together to make the most of our respective strengths to ensure a bright and sustainable future for both brands based on mutual respect and trust.”

Managing Director of DRB-HICOM, Dato’ Sri Syed Faisal said: “ZGH which also owns Sweden’s Volvo Cars, London Taxi Company, LYNK & CO and the Geely Auto portfolio of car brands is the right partner for PROTON. Their success with Volvo and London Taxi Company, and of course with their own Geely Auto brands demonstrates their capabilities both as a bonafide carmaker and as a partner. With ZGH making PROTON their right hand-drive hub for the ASEAN region, PROTON can now target the immense ASEAN passenger car market for both our existing models and Geely’s models. PROTON’s status as Malaysia’s national car is secure, and DRB-HICOM remains a majority shareholder. PROTON will now focus their efforts with ZGH on gaining domestic market share. Taking advantage of the joint capabilities of both companies, I am positive that we will be able to impact the market positively, by coming out with products that satisfy market preferences in terms of design and quality.”
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: The future of Lotus Cars ... the Geely story

Bericht door vasseur »

Ik weet niet of mijn vraag hier op zijn plaats is maar,
weet er iemand wat ze gedaan hebben met de ontwerpen die den Dany Bahar des tijds in 2010 heeft voorgesteld?
staan die nu in een loods te verkommeren?
Persoonlijk was ik wel te vinden voor het design maar de grote motoren vond ik er een beetje over.
De lotus filosofie was daar wat zoek niet?
Wat als de Geely groep hier mee verder wil?
zou dit kunnen ?
met Volvo motor?
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Plaats reactie