Lotus new ERA discussie.

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Ward
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2016, 20:27
Auto: '05 Elise S2 K-series
Locatie: In de stille Kempen

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Ward »

Voor mij is de vraag die op tafel ligt vooral: wat is de behoefte van de Lotus-klant van de toekomst?

Mijn lotus is vandaag voor mij de "3de auto in het gezin", om op een leuke zondag eens sportief te rijden op kleinere wegen, bijv in de Ardennen.

Maar ook al rijd ik niet als een gek, toch merk ik dat een beetje sportief rijden meer en meer gelijk wordt gesteld aan holiganisme / asociaal gedrag.

Het "#for the drivers" credo gaat daarom vrees ik heel snel moeten evolueren naar "#for the track" omdat een beetje sportief rijden op de openbare weg gewoon niet meer aanvaard wordt in onze maatschappij.

En als track day focused car, vind ik een ultra-lichte, ultra-basic en redelijk betaalbare road-legal funauto veel meer zin hebben dan een luxe sportcoupé die met de Porsche 911 wil wedijveren. Een budget-vriendelijke Dalara Stradale zou de ideale lotus zijn volgens mij.

Als alternatief kan natuurlijk een SUV-afkooksel met lotus branding interessant zijn voor de SUV-kopers die eens iets anders willen dan een Macan, F-Pace of Evoque...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Frederik »

Ward schreef: 27 apr 2021, 16:59 Voor mij is de vraag die op tafel ligt vooral: wat is de behoefte van de Lotus-klant van de toekomst?

Mijn lotus is vandaag voor mij de "3de auto in het gezin", om op een leuke zondag eens sportief te rijden op kleinere wegen, bijv in de Ardennen.

Maar ook al rijd ik niet als een gek, toch merk ik dat een beetje sportief rijden meer en meer gelijk wordt gesteld aan holiganisme / asociaal gedrag.

Het "#for the drivers" credo gaat daarom vrees ik heel snel moeten evolueren naar "#for the track" omdat een beetje sportief rijden op de openbare weg gewoon niet meer aanvaard wordt in onze maatschappij.

En als track day focused car, vind ik een ultra-lichte, ultra-basic en redelijk betaalbare road-legal funauto veel meer zin hebben dan een luxe sportcoupé die met de Porsche 911 wil wedijveren. Een budget-vriendelijke Dalara Stradale zou de ideale lotus zijn volgens mij.

Als alternatief kan natuurlijk een SUV-afkooksel met lotus branding interessant zijn voor de SUV-kopers die eens iets anders willen dan een Macan, F-Pace of Evoque...

Ik volg je ... maar, de grote vraag (voor Lotus) is eigenlijk niet wat jij wil, maar wat de grote afzetmarkt van Lotus wil. En dat is jij, ik en België niet. ;)

Wat ik in alle "new-era" persconferenties (en ook in realiteit) merk is, dat Lotus niet voldoende (winst) marge heeft op hun wagens om 'zonder extra hulp' een nieuw model te kunnen ontwikkelen. Men lacht altijd dat ze elvendertig special editions maken en geen nieuwe modellen... wel, dat is gewoon realiteit. Er is/was gewoon niet voldoende budget voor ontwikkeling van een nieuw model.

Aan de andere kant kon de Elise/Exige en Evora wel nog een tijdje mee. Het updaten en het ouder worden gingen hen zeer goed af. Enkel zijn de motoren niet meer van deze tijd. (fiscaal/uitstoot/ouderdom...)

Bij wijze van spreken heeft men men een cashcow nodig, een cashmaker dat voor het merk voldoende liquiditeit genereerd om naast de vaste kosten ook om een pot kan aanleggen of voeden om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen.

Na Proton (slecht beheer door Bahar etc.) heeft Geely nu een zak geld naar Hethel gestuurd en kunnen ze nu eindelijk wel weer ontwikkelen... eigenlijk is dat al heel Lotus' bestaan dat men bijna moet wachten/smeken om een nieuwe overnemer ... vooral voor vers geld, ... om dat de marges op de Elises/Exiges (Evora weet ik niet) niet voldoende zijn.

Nissan heeft dat gedaan met de cashcow euh ... Qashqai, Porsche had de Cayenne nodig om in leven te kunnen blijven en zo zijn er wel nog veel andere voorbeelden in de autosector.
Dus dat Lotus kijkt naar andere modellen als moneymakers, daar kan ik mee leven.

Dat we naar de electro motor gaan kunnen we niet meer tegengaan. Al vind ik het jammer dat men meteen de verbrandingsmotor helemaal overboord gooit. Maar volgens mij kan men gewoon niet anders. De eco-hoeren gevolgd door de wetgever 'geil' (van het geld) doen er alles aan om dit (verbrandingsmotor) te dwarsbomen.

Hopelijk gaan ze het niet verketteren, waarbij we in de toekomst bijna beschaamd moeten zijn als we onze mooi klinkende V6 of 4 cilinder op gang duwen. Een Elise met een kleine verbrandingsmotor zou zeker nog 'n decennia meekunnen. Misschien/hopelijk bedenken ze zich.
Godspeed
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jul 2016, 11:44
Naam: Stijn
Auto: Elise S1 111S

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Godspeed »

Er zal inderdaad een discrepantie zijn tussen wat wij wensen en wat Lotus als gehele doelgroep ziet. Laat ons inderdaad hopen dat het rijplezier nog blijft en dat we in de Ardennen, Eifel, etc. kunnen blijven rijden.
Heb alvast op DRIVR afscheid genomen van de Elise/Exige, hopelijk wordt de opvolger even fantastisch
https://drivr.be/2021/04/23/herinnering ... ijn-braes/
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Frederik »

Godspeed schreef: 28 apr 2021, 10:46 Er zal inderdaad een discrepantie zijn tussen wat wij wensen en wat Lotus als gehele doelgroep ziet. Laat ons inderdaad hopen dat het rijplezier nog blijft en dat we in de Ardennen, Eifel, etc. kunnen blijven rijden.
Heb alvast op DRIVR afscheid genomen van de Elise/Exige, hopelijk wordt de opvolger even fantastisch

https://drivr.be/2021/04/23/herinnering ... ijn-braes/

Mooi! Jammer dat je m weggedaan hebt.

Ik wil er nog een S1tje bij alvast. :ugeek:
Godspeed
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jul 2016, 11:44
Naam: Stijn
Auto: Elise S1 111S

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Godspeed »

Thx Frederik. Ik reed er helaas simpelweg te weinig mee, zoals ik ook in het artikel aangaf. Maar de liefde blijft overduidelijk nog bestaan! Trouwens, er komen nog vervolgartikels ('ode aan Elise') van de DRIVR-redactieleden die wel nog steeds Lotus rijden.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Frederik »

Godspeed schreef: 29 apr 2021, 09:51 Thx Frederik. Ik reed er helaas simpelweg te weinig mee, zoals ik ook in het artikel aangaf. Maar de liefde blijft overduidelijk nog bestaan! Trouwens, er komen nog vervolgartikels ('ode aan Elise') van de DRIVR-redactieleden die wel nog steeds Lotus rijden.

Ik doe ook maar <500km met de Elan, de Evora maalt +-2.000km per jaar.
Veel te weinig, maar aan de andere kant is het wel leuk om 'low mileage'-cars te bezitten.
Ik zie de Lotussen als spaarboekjes waar ik als rente plezier aan heb.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef: 29 apr 2021, 10:35 Veel te weinig, maar aan de andere kant is het wel leuk om 'low mileage'-cars te bezitten.
;)
Bijlagen
12036580_181002282234638_1379547576371098872_n.jpg
12036580_181002282234638_1379547576371098872_n.jpg (50.79 KiB) 10833 keer bekeken
Godspeed
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jul 2016, 11:44
Naam: Stijn
Auto: Elise S1 111S

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Godspeed »

:D Ik probeer met mijn wagens toch minstens 3500 kilometer per jaar te doen en bijna elke maand (ook in de winter wanneer er geen zout ligt) de benen eens te strekken.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door Escape »

Gunther, volledig akkoord! Bij mij moet alles rijden, winter en zomer, zodat ik er elke dag plezier aan beleef. Als het laatste jaar ons iets geleerd heeft, is het wel dat we best niet uitstellen tot morgen want je weet nooit wat de toekomst brengt.

Ivm de Type131, de AMG-motor is nog niet bevestigd. Enkel dat de 4-cilinder niet uit de Geely groep zou komen. Alternatief zou Renault kunnen zijn, hopelijk niet maar best mogelijk gezien de samenwerking met Alpine. Of waarom geen Cosworth? Dan is de cirkel rond aangezien Costin en Duckworth de knepen van het vak geleerd hebben bij Chapman.
Ik kijk ernaar uit om de Emira in levende lijve te zien en hoop ergens dat de 4 cilinder kan overtuigen. Ik vrees er echter voor, DCT is al geen goed begin voor mij en er zal ongetwijfeld een hoop gadgets inzitten aangezien dat nu eenmaal zo hoort (zowel wettelijk als op basis van de marktvraag). En dat is geen spek voor mijn bek...

Filip
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus new ERA discussie.

Bericht door FastEleven »

Nog 4 keer slapen ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie