Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
 #105087  door Goor00
 14 sep 2020, 21:03
Door een algemeen LEZ invoering vanaf 2023 zijn vele Lotussen over enkele jaren niet meer welkom in Wallonië. Er is een uitzondering voor wagens met minder dan 3000km per jaar en als de wagen is aangeschaft voor 01/01/2019 en sindsdien niet van eigenaar is gewisseld (uitstel, periode nog niet bepaald). Het is niet van toepassingen op voertuigen van +40 jaar. Enkel Lotussen vanaf september 2015 (EURO 6 en EURO6d Temp.) blijven gespaard.

Verbod gaat in op:
01-01-23 EURO 0,1: Lotussen van 1983 tot 1996 (alle pre 1983 auto's zijn toegelaten)
01-01-24 EURO 2: Elise S1 en Exige S1 en Esprit tot 2001
01-01-25 EURO 3: Elise en Exige met Rover motor (tot 2003), Esprit (2001-2003)
01-01-26 EURO 4: Elise, Exige tot 2010 en Europa.
01-01-30 EURO 5: Elise 1.6 136pk en 1.6 220pk en Exige V6 en Evora tot 2015

Ik dacht er nog niet aan om mijn Lotus Elise 1.8 CR 2010 te verkopen, maar gezien ik voornamelijk in Wallonië rond rij met mijn Elise moet ik toch maar overwegen om op termijn voor een nieuwer model te gaan.

Ik kan nog iets of wat begrip hebben voor een LEZ in centrumsteden maar een algemene LEZ vind ik erover. Ik hoop dat het in de buurlanden niet zo'n vaart loopt en dat we niet alle (mooie) auto's tussen +-1983 en 2015 verloren laten gaan. Ik ga in ieder geval geen auto bewaren in een garage tot die 40 is geworden.

Meer info op: https://www.walloniebassesemissions.be/fr/

Heeft dit gevolgen voor jullie? Wat zouden jullie doen?
Elise liked this
-->
 #105099  door Ward
 15 sep 2020, 21:15
Vandaag met mijn Elise S2 nog een mooie rit door de Ardennen gedaan. Zou heel spijtig zijn als dit over enkele jaren niet meer mogelijk is. Ik doe minder dan 3000km per jaar met de elise, hopelijk val ik dan onder de uitzonderingen.
 #105113  door Frederik
 20 sep 2020, 10:21
Ward schreef:
15 sep 2020, 21:15
Vandaag met mijn Elise S2 nog een mooie rit door de Ardennen gedaan. Zou heel spijtig zijn als dit over enkele jaren niet meer mogelijk is. Ik doe minder dan 3000km per jaar met de elise, hopelijk val ik dan onder de uitzonderingen.

Hoe gaan ze dat controleren?
Belgische kentekens zal misschien nog gaan, maar buitenlandse?
Wat een klucht!
 #105116  door Frederik
 20 sep 2020, 10:44
LievensPeter schreef:
20 sep 2020, 10:35
Als ze toch de kilometerheffing toepassen. Ieder voertuig zal dan worden geregistreerd met OBU en zo weten ze perfect waar je gevestigd bent. (Idem als de vrachtwagens). In België kan alles!

Ja, maar wat doe je met de buitenlanders?
Die mogen vrij rondrijden? Lijkt me ook onlogisch.

Van mijn part verlagen ze de wegenbelasting en voeren ze een vignet of péages/tol in voor autosnelwegen.
-->