Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
 #103743  door PascalM
 02 feb 2019, 13:43
De F1 jaren 60, een boeiende maar zeer dodelijke periode. Gentlemen drivers die in de bolides van die tijd, zonder de kapsones van huidige piloten en zonder vandaag gekende F1 veiligheidsmaatregelen, het beste van zichzelf en machine gaven.

Het was dan ook niet uitzonderlijk dat ook hierover een film zou worden gemaakt. In 1966 verscheen Grand Prix op het witte doek. De film werd geregisseerd door John Frankenheimer met muziek van Maurice Jarre (vader van Jean-Michel Jarre) en voorzien van een internationale cast. Ik had de film nog niet gezien en afgelopen kerstvakantie was dan ook een ideaal moment.

Grand Prix poster.jpg
Grand Prix filmposter
Grand Prix poster.jpg (435.47 KiB) 181 keer bekeken


OK, het is gedramatiseerd en geromantiseerd, maar de beelden zijn voor die tijd toch wel spectaculair te noemen. Veel beelden van races zonder dat het gaat vervelen. Beelden van races die een mix zijn van echte races gecombineerd met specifiek in scene gezette acties. Volgende circuits komen uitvoerig in beeld: Monaco, Clermont-Ferrand, Spa-Francorchamps, Zandvoort, Brands Hatch en de Autodromo Nazionale Monza.

Om het zo geloofwaardig als mogelijk te maken, komen piloten van die tijd uiteraard ook in beeld met enkele lijnen tekst. Zo zie je Graham Hill, Phil Hill, Lorenzo Bandini...

… maar amper Jim Clark en Team Lotus. Merkwaardig, vooral omdat Team Lotus en Jim het F1 kampioenschap van 1965 hadden gewonnen. Je zou toch denken dat in een film van 1966, het team die zijn titel verdedigd mee in beeld zou zitten. Kwestie van het volledig geloofwaardig te maken. Dit hoewel echte renstallen zoals Ferrari, BRM en Parnell Racing werden gebruikt. 1 fictief F1 renstal werd gecreëerd: Yamura (ook geen Honda dus).

Waarom amper een Lotus en wie leverde dan de bolides voor voor die F1 renstallen (hoewel die Ferrari er ook niet uitzag als de toen gebruikte 246 F1-66)?

2 films
Dat niet alle piloten/renstallen van het 1966 F1 seizoen in Grand Prix te zien zijn, is het gevolg van het feit dat er nog iemand anders op hetzelfde moment bezig was met een F1 film: Steve McQueen.

Steve McQueen had voor zijn film Colin Chapman met Team Lotus kunnen overtuigen. Ook Brabham had een contract met de studio’s van Steve. Piloten zoals Jim Clark, Stirling Moss, Jackie Stewart, John Surtees en Sir John Whitmore zaten dus in het kamp van Steve McQueen en was er voor hen dan ook geen (kleine) rol in Grand Prix voorzien. (dit terwijl de piloten Graham Hill, Jo Bonnier, Mike Spence, Phil Hill en Richie Ginther wel in Grand Prix te zien zijn)

Helaas raakte de film van Steve McQueen nooit op het witte doek. Hoewel pre-productie al ver gevorderd was, besliste de studio om er mee te stoppen. Redenen: een te wispelturige (kosten!) en zieke Steve McQueen. (Steve McQueen is dan met eigen middelen de film Le Mans gaan draaien. Tevens een zeer mooie film, waarvan de historie ook de moeite waard is.)

Replica’s met Lotus
Niettegenstaande Colin Chapman bij Steve McQueen had getekend, is John Frankenheimer voor zijn Grand Prix film o.a. bij Team Lotus komen kloppen. Voor de film werden verschillende Lotus modellen gekocht, geleasd of gewoon geleend.

Lotus 20 Junior.jpg
Lotus 20
Lotus 20 Junior.jpg (156.94 KiB) 181 keer bekeken


Voor de renstallen van de hoofdrolspelers werden Lotus 20/22 van de Formula Junior gebruikt. Die werden verbouwd tot de bolides voor Ferrari en BRM. Voor Yamura werden Lotus 25 gebruikt.

Lotus 25.jpg
Lotus 25
Lotus 25.jpg (57.78 KiB) 181 keer bekeken

Lotus Yamura.jpg
Lotus Yamura
Lotus Yamura.jpg (101.16 KiB) 181 keer bekeken


Ook werden de Lotus als camerawagen gebruikt. Phil Hill reed met een Lotus 25 als camerawagen in Monaco. Dit naast een omgebouwde Ford GT40.

GT40 hauling camera to film Gran Prix.jpg
GT40 Camerawagen
GT40 hauling camera to film Gran Prix.jpg (181.63 KiB) 181 keer bekeken


Voor zij die de film gaan bekijken, veel plezier!
Elise liked this