Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door Frederik »

Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
17/07/2013 via autoweek.nl

Alpine en Caterham werken allebei aan een eigen sportauto. De basis daarvan is identiek en de beide merken gebruiken een omgebouwde Lotus Exige om de techniek alvast aan de tand te voelen.

Een beetje verwarrend is het wel, al die verschillende merken. Hoe zit het ook alweer? Renault heeft de legendarische merknaam Alpine afgestoft en kwam in mei vorig jaar met de A110-50 op de proppen, een concept car met 3.5 V6 die de 50-jarige verjaardag van het merk Alpine luister bijzette. Dit jaar nam Alpine met een eigen LMP2-auto deel aan de 24 Uur van Le Mans en Renault wil nu ook een serieuze straatauto met Alpine-badges op de markt gaan brengen.

Het Engelse merk Caterham - in handen van Tony Fernandes, ook eignaar van het Caterham F1-team, is middels een joint-venture ook bij het project betrokken. Er komt dus ook een versie van deze auto onder Caterham-vlag. Caterham neemt een deel van de engineering voor z'n rekening en maakt daarnaast gebruik van de kennis die het in de Formule1 opdeed op het gebied van aerodynamica en composietmaterialen.

Omdat de Renault-Alpine-Caterham een tweezitter met middenmotor wordt, is de Lotus Exige een prima slachtoffer of de onderhuidse techniek uit te proberen, de Lotus heeft immers exact dezelde configuratie. Het bodywork van deze 'mule' is hier en daar wat gemodificeerd om ruimte te maken voor de nieuwe onderdelen. Op foto 4 is goed te zien dat er een afwijkend aluminium subframe en nieuwe ophanging is gemonteerd. In de matzwarte wielen huizen forse Brembo-klauwen.

Volgens de berichten wordt de aandrijving verzorgd door een Renault 1,6-liter viercilinder turbomotor van een slordige 300 pk. Caterham heeft al aangegeven meer power te willen, het zou dus goed kunnen dat de Engelsen voor een andere krachtbron kiezen. Ook het uiterlijk van de auto moet significant anders zijn dan dat van de Alpine en Caterham is voornemens ook op het gebied van rijeigenschappen een 'andere' auto neer te zetten. Men fluistert zelfs over een hybride aandrijflijn, om zo de link met de F1 (KERS) duidelijker te maken.

De afstelling van het chassis wordt verzorgd door de specialisten van het Zweedse Öhlins, die eerder al de RS-versies van de Clio en Mégane onder hun hoede hadden. De verwachting is dat de gezamenlijke sportauto van Renault/Alpine en Caterham eind 2015 op de markt komt. Het prijskaartje zal rond de 60.000 euro schommelen, waarmee Caterham en Alpine een alternatief willen aanbieden voor de Porsche Cayman.

Bron : autoweek.nl
m1nyj9nb9ew6.jpg
m1nyj9lb77wb.jpg
m1nyj9lb5owc.jpg
m1nyj9lb04w7.jpg
m1nyj9kbwkw8.jpg
m1nyj9kbulw9.jpg
m1nyj9kbs3wa.jpg
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door Frederik »

Exige S (V6) concurentje ? :)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door Frederik »

Blijkbaar ook al gespot op "de ring".
Alpine-déguisée-en-Exige.1.jpg
Alpine-déguisée-en-Exige.2.jpg
Alpine-déguisée-en-Exige.3.jpg
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door co-driver »

Volgens een bericht in Autocar zal de Caterham 35.000 £ en de Alpine 50.000£
kosten ...
image.jpg
image.jpg (50.56 KiB) 7205 keer bekeken
foto : Autocar
image.jpg
foto : Autocar
Caterham heeft een aantal Exiges besteld bij Lotus ..... No comment on this issue !
Lotus makes greencars ..... funcars!!
XLR8R
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 mei 2013, 12:40
Auto: Elise 220 Cup
Locatie: Tielt

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door XLR8R »

Mooie ontwikkeling. Ik vroeg mij eigenlijk al af waarom Caterham zich niet in deze markt begaf.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door ovi »

Een 4 cilinder turbo heb ik al dus als ze er geen V6 insteken koop ik hem niet! :lol:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door Frederik »

XLR8R schreef:Mooie ontwikkeling. Ik vroeg mij eigenlijk al af waarom Caterham zich niet in deze markt begaf.
Ontwikkelingskosten zijn wel erg hoog voor dergelijke wagens, ik denk dat Caterham wel gezond is, maar echt wel geen pot kan opbouwen om een ontwikkeling van een volledig nieuwe wagen te kunnen voeden.

Daarom is het interessant ze met Renault/Alpine de kosten kunnen delen.

Weet niet of ze bij Lotus kunnen komen om het Elise-chassis onder licentie te kunnen/mogen gebruiken. Alhoewel ... het nieuwe management heeft minder grote oogkleppen bij Lotus.

Binnen enkele maanden zullen we wel meer weten zeker?
XLR8R
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 mei 2013, 12:40
Auto: Elise 220 Cup
Locatie: Tielt

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door XLR8R »

Frederik schreef: Weet niet of ze bij Lotus kunnen komen om het Elise-chassis onder licentie te kunnen/mogen gebruiken.
Dat vroeg ik mij ook af. Het elise chassis is al meermaals in licentie gebruikt, als ze van een bestaand chassis vertrekken zou de ontwikkelingskost moeten meevallen denk ik.

Ik zou ook Caterham niet onderschatten, dit bedrijf is in de laatste jaren toch veel gegroeid en de Elise zelf werd in de tijd ook met een beperkt budget ontwikkeld..
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus

Bericht door Frederik »

XLR8R schreef:
Frederik schreef: Weet niet of ze bij Lotus kunnen komen om het Elise-chassis onder licentie te kunnen/mogen gebruiken.
Dat vroeg ik mij ook af. Het elise chassis is al meermaals in licentie gebruikt, als ze van een bestaand chassis vertrekken zou de ontwikkelingskost moeten meevallen denk ik.

Ik zou ook Caterham niet onderschatten, dit bedrijf is in de laatste jaren toch veel gegroeid en de Elise zelf werd in de tijd ook met een beperkt budget ontwikkeld..
Zoals ik eerder zei draait Caterham wel goed, maar volgens mij kunnen ze met hun Seven replika's geen pot opbouwen dat genoeg gespekt kan worden om een volledig nieuw model te kunnen ontwikkelen... Daarom dat kosten delen met oa. Alpine een deur kan openen. En dus meer geld binnen halen en dus in de toekomst misschien ook wagens alleen kunnen ontwikkelen.

In 2003 verkochten ze ~500 auto's en maakten ze £112.640 winst voor belastingen met een omzet van £14,6m en hadden ze een eigen vermogen van bijna £1m. (bron)

Stel, dat ze hun verkoop/winst 50% hebben kunnen vergroten in 10j dan blijft het nog steeds een klein bedrag, én ... wat heeft het F1 verhaal hen tot nu toe al gekost?

Om een idee te krijgen, de Elan M100 heeft Lotus £35m gekost voor de ontwikkeling. Zal vanavond es opzoeken wat de Elise gekost heeft.
Plaats reactie