Lotus Concept ICE Vechicle

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Lotus Concept ICE Vechicle

Bericht door Frederik »

Bij Lotus kan de pret dezer dagen niet op. De piepkleine autoconstructeur weet bijna dagelijks in het nieuws te komen. Ditmaal doen ze dat niet met een auto, maar met de CIV. Dat staat voor Concept Ice Vehicle, en dat is niet gelogen. Het is een éénzitter die door een propeller wordt aangedreven. Het gevaarte is 4,5m breed en exact even lang. Het rust op drie grote ski's die elk voorzien zijn van een onafhankelijke ophanging. Lotus heeft de machine ontworpen met een expeditie naar de polen in het achterhoofd. Het is een verkenningsvoertuig dat moet kijken of de kust veilig is voor twee zwaardere transportvoertuigen.

De CIV kan een behoorlijke snelheid ontwikkelen, al ontbreekt een exact cijfer. In elk geval gaat hij hard genoeg om zichzelf in de problemen te brengen als blijkt dat het ijs kloven vertoont of opeens ophoudt. In de neus zit daarom een speciale ijs-penetrerende radar. Kwestie van onaangename verrassingen te vermijden. Door gebruik te maken van lichtgewicht materialen is de CIV ook licht genoeg om door één persoon over hindernissen te worden getrokken. De flap die onder de cabine hangt is een ijsrem. Als de propeller alleen onvoldoende blijkt om tot stilstand te komen dan doet die het wel.

Bron : auto55
lotus-ice-vehicle-2.jpg
lotus-ice-vehicle-4.jpg
lotus-ice-vehicle-5.jpg
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Concept ICE Vechicle

Bericht door Frederik »

Stel ik me dan spontaan de vraag ... zouden ze niet beter voortwerken aan de nieuwe Esprit? :mrgreen:

Maar ... toegeven het is wel een leuk project, ik denk dat Lotus zich nog meer wil profileren als 'ontwikkelaar en bouwer' voor andere merken en types. Dan denk ik aan het Abarth Project, het Tesla verhaal, vroeger de samenwerking met Opel met de Carlton (Omega) en de Speedster.

Ik denk dat we nog leuks mogen verwachten van Lotus in de toekomst, ik heb een beetje de indruk dat het hen goed gaat. Enkel hoop ik niet dat de dalende koopkracht (voor zover die er is) de verkoop en dus ook de middelen van Lotus kan kelderen.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Lotus Concept ICE Vechicle

Bericht door Blue Darkness »

lijkt me toch leuk speelgoed? :mrgreen:
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: Lotus Concept ICE Vechicle

Bericht door co-driver »

Als ge eens de laatste nieuws berichten leest die bij
http://www.transantarcticexpedition.com
vermeld zijn , dan zou u de datum opmerken; 08/06/2010 ;) Behoorlijk 'actueel' :roll:

De expeditie zou normaal in november 2009 plaats vinden , maar werd verplaatst naar dit jaar;
Bad Ass Biofuel Snow Speeder Headed to Antarctica
http://www.wired.com/autopia/2010/08/bi ... e-vehicle/
Een 'Lotus'-avontuur om te volgen :idea:
de route;
expedition-route.jpg
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Plaats reactie