Een uniek zicht, Tesla x3

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door wimvanbeeck »

Mr.E schreef:
wimvanbeeck schreef: wetende dat 1 Kwh 0.203 € kost ex. btw volgens mijn factuur van verleden jaar, kunnen we de kostprijs uitrekenen.
N solar schreef:0.13kw per km verbruik
dus 13kw per 100km
dus +-40kw per tank van 250 a 350km gemiddeld
Klopt dit dan: 40 kW x 0.203 € = 8.12 € + 21 % BTW = 9.82 € voor een actieradius van 250 km = 0.039 €/km
Ter vergelijking: basis Elise 1.6, gemengd verbruik (cijfers van Lotus): 6,3 liter/100 km. x 1.35 €/liter = 8.5 €/100 km = 0.085 €/km
Verschil: 0.046€/km of 4.60 €/100 km

Als men 10.000 km/jaar rijdt, kan men dus 460 euro besparen. Dat worden vele jaartjes Tesla rijden om het verschil in aankoopprijs terug te verdienen... maar wel met een gerust geweten ;)
Akkoord, toch enkele opmerkingen, een gerust geweten qua millieu als ge de batterijen laad met zonnepanelen, als ge gewoon aan de stekker tankt is dit minder millieuvriendelijk maar het kan nog goedkoper, mijn tarief van 0.203 €/kWh is dagtarief, op nachttarief zou dit nog minder zijn!
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

wimvanbeeck schreef:
Mr.E schreef:
wimvanbeeck schreef: wetende dat 1 Kwh 0.203 € kost ex. btw volgens mijn factuur van verleden jaar, kunnen we de kostprijs uitrekenen.
N solar schreef:0.13kw per km verbruik
dus 13kw per 100km
dus +-40kw per tank van 250 a 350km gemiddeld
Klopt dit dan: 40 kW x 0.203 € = 8.12 € + 21 % BTW = 9.82 € voor een actieradius van 250 km = 0.039 €/km
Ter vergelijking: basis Elise 1.6, gemengd verbruik (cijfers van Lotus): 6,3 liter/100 km. x 1.35 €/liter = 8.5 €/100 km = 0.085 €/km
Verschil: 0.046€/km of 4.60 €/100 km

Als men 10.000 km/jaar rijdt, kan men dus 460 euro besparen. Dat worden vele jaartjes Tesla rijden om het verschil in aankoopprijs terug te verdienen... maar wel met een gerust geweten ;)
Akkoord, toch enkele opmerkingen, een gerust geweten qua millieu als ge de batterijen laad met zonnepanelen, als ge gewoon aan de stekker tankt is dit minder millieuvriendelijk maar het kan nog goedkoper, mijn tarief van 0.203 €/kWh is dagtarief, op nachttarief zou dit nog minder zijn!
Inderdaad Wim, het kan nog goedkoper maar zo heb ik niet gerekend.

Er zijn er die beweren dat de Tesla met 11kw/100km zou toekomen ook, maar ja...

Via de gewone stekker is het verhaal al veel groener, uit hernieuwbare energie zeker! Nu ga hier geen reclame zitten maken want wij leggen deze panelen, maar met netgekoppelde installatie die groenestroomcertificaten oplevert kan de rekening zeker anders worden. Wij maken gratis energie specifiek voor de wagen en carport betaald zichzelf af door de panelen die er opliggen
maar zoals hierboven vermeld, ga hier niet te ver over doorgaan ;)

is er iemand die mij wat technische gegevens en prijzen kan geven van een Lotus die qua prestaties (0-100 3.9sec) ongeveer te vergelijken valt (ook fiscale pk aub)

groeten
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door Frederik »

hmmm ... interessante discussie!
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door Herman »

Ik heb onlangs tijdens een gesprek met een Tesla rijder...het volgende opgevangen... sequentie vervangen accus's 5 of 8 jaar denk ik..kostprijs 5000 of 8000 euro..???. ik weet niet welk cyfer telkens juist is de 5 of 8... :?:(graag correctie aub) maar de toekomstige nieuwe accus zouden nu reeds een veel groter vermogen hebben dan deze die er nu/heden insteken. Ook is de (kostelijke) wagen reeds goedkoper gekomen...

De accus in de wagen zouden ook deels gebruikt worden om zichzelf via een soort aircond systeem ,steeds op dezelfde temperatuur te blijven..hetgeen hun levensduur ten goede komt ..

Er wordt druk overlegd om een EU gemeenshappelijke universele elec. vul nippel/plug te creeren..want dat is er nog steeds niet... en men wil de klungel LPG situatie niet overdoen...


Tesla voor 120% afschrijfbaar...
Laatst gewijzigd door Herman op 06 okt 2010, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door FastEleven »

is er iemand die mij wat technische gegevens en prijzen kan geven van een Lotus die qua prestaties (0-100 3.9sec) ongeveer te vergelijken valt (ook fiscale pk aub)
Als je puur op acceleratie wil vergelijken zul je een Lotus Elise SC moeten nemen, maar ik denk wel dat de acceleratie nu niet de voornaamste reden is waarom mensen een Elise kopen :

ELISE SC :
- 4 cyl. 1796cc
- Vermogen : 162Kw / 220HP
- Gewicht : 903 kg
- Acceleratie 0-100 km/u : 4.6 s
- Topsnelheid : 240 km/u
- Prijs : vanaf 52.000 €
- Verbruik : 9.1 ltr/100 km
- Actieradius : +/- 400 km
- jaarlijkse verkeersbelasting : 282.35 € (10 fiscale pk)
- BIV : 4957 €

De Elise S met 136 pk geeft een acceleratie van 6 sec met een prijs vanaf 40.000 € en een BIV van slechts 495 € !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

Herman schreef:Ik heb onlangs tijdens een gesprek met een Tesla rijder...het volgende opgevangen... sequentie vervangen accus's 5 of 8 jaar denk ik..kostprijs 5000 of 8000 euro..???. ik weet niet welk cyfer telkens juist is de 5 of 8... :?:(graag correctie aub) maar de toekomstige nieuwe accus zouden nu reeds een veel groter vermogen hebben dan deze die er nu/heden insteken. Ook is de (kostelijke) wagen reeds goedkoper gekomen...

De accus in de wagen zouden ook deels gebruikt worden om zichzelf via een soort aircond systeem ,steeds op dezelfde temperatuur te blijven..hetgeen hun levensduur ten goede komt ..

Er wordt druk overlegd om een EU gemeenshappelijke universele elec. vul nippel/plug te creeren..want dat is er nog steeds niet... en men wil de LPG situatie niet overdoen...
7 jaar is dat normaal, 6a7000€, ik zal het eens nakijken, de contracten en boeken liggen hier ergens

in de tesla zit inderdaad een airco-systeem dat constant batterijen koelt en zelfs opwarmt in de winter!

zeer boeiende discutie trouwens, want we hebben het ook nog niet gehad over de prijs die benzine/elektriciteit van het net gaan kosten binnen enkele jaren en welke invloed dit gaat hebben op de restwaarde van de verschillende auto's :roll:
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door FastEleven »

Ik begrijp dat jullie zonnepanelen verkopen, maar zijn jullie ook dealer van de Tesla's ?!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

FastEleven schreef:Ik begrijp dat jullie zonnepanelen verkopen, maar zijn jullie ook dealer van de Tesla's ?!
wij leggen panelen maar vind het nogal raar om daar iedere keer over te beginnen, gaat tenslotte om de wagens

wij zijn geen dealer van Tesla, daarvoor moet je in Nederland zijn, daar is er een contactpersoon.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door FastEleven »

wij leggen panelen maar vind het nogal raar om daar iedere keer over te beginnen, gaat tenslotte om de wagens

wij zijn geen dealer van Tesla, daarvoor moet je in Nederland zijn, daar is er een contactpersoon.
Als aandachtige lezer probeer ik je al dan niet commerciële bedoelingen te achterhalen. Ik begrijp dat die er niet zijn ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

no prob hoor

Ter info voor mensen die zouden afknappen op het kopen van een Tesla omdat er geen dealers zijn, eigenlijk is hun service echt top

voorbeeld:

Op zondagavond een probleem met de elektrische handremknop, die niet meer ontgrendelde, dan maar op parking restaurant laten staan.

Op maandagmorgen gebeld naar Rogier, de Nederlandse verantwoordelijke

Op maandagavond om 22U 's avonds was de Engelse servicemechanieker aanwezig met huurwagen (was al 8maand niet thuis geweest :mrgreen: )

Heeft verder gewerkt op parking restaurant van 22 tot 02H dinsdagmorgen, om dan in huurwagen te springen en nog een 3h rit te maken om terug het vliegtuig op te gaan.

Groot voordeel van hun service is dat ze online inloggen in de wagencomputer en zo zien wat het probleem is, hup onderdeeltje uit het magazijn en starten maar, richting België

toppie dus :lol:
Plaats reactie