Een uniek zicht, Tesla x3

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

wimvanbeeck schreef:
N solar schreef:Mr E:tussen de 250 en 350km naar gelang de voet, opladen gaat bij ons in een goede 4 uur van leeg naar vol aan 70A. kost bijna niets hehe
914: is inderdaad de buggy van op de jaarbeurs, van garage vermeulen uit gavere
Fasteleven: dat is nog een andere denk ik, weet dat er nog ergens een witte rijdt met groene letters, zal deze wel zijn
Ik zou graag weten hoeveel Kwh ge verbruikt per 100 km of hoeveel Kwh tankt ge na 300 km wetende dat 1 Kwh 0.203 € kost ex. btw volgens mijn factuur van verleden jaar, kunnen we de kostprijs uitrekenen.
Deze cijfers vind ik in geen enkele test trerug, durft niemand eerlijk zeggen hoeveel stroom hij verbruikt, ze zeggen altijd " dit kost bijna niks " maar hoeveel is die bijna niks !!!!!
ik denk dat het inderdaad nogal vaag omschreven wordt omdat niemand er ook echt al op gelet heeft.

-wij rekenen dat 1kw ongeveer gelijk staat aan 1 liter benzine, maar verbruik is ongelooflijk anders dan verbrandingsmotor:
stilstaan (files), stadsgebruik en zelfs intens optrekken (door remrecuperatie) vergt niet zoveel energie, maar autostradegebruik vergt wel veel van de batterijen.
Lastige berekening en vergelijking dus maar zou zeggen een goede 0.13 a 0.15kw per km om al veel te zeggen. Bij ons wordt hij opgeladen met zonnepanelen dus we krijgen groenestroomcertificaten en is de rekening nog anders :roll:
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

Blue Darkness schreef:Die 'bijna niks' is ook vrij relatief als je rekening houdt met de meerprijs in aankoop t.o.v. een Elise...
meerprijs is inderdaad ferm, nu weet ik niet echt wat de prestaties zijn van een elise in vergelijk met de tesla :?
-eerste inschrijftaks: enkele euros
-jaarlijkse taks:70€ (laagste fiscale klasse)
-120% aftrekbaar als bedrijf (en fikse korting als particulier)
-elektriciteitskost een fractie van naft
-lagere verzekering
-onderhoud op ongeveer 1-3 van verbrandingsmotor

maakt al heel wat goed
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door wimvanbeeck »

N solar schreef:
Blue Darkness schreef:Die 'bijna niks' is ook vrij relatief als je rekening houdt met de meerprijs in aankoop t.o.v. een Elise...
meerprijs is inderdaad ferm, nu weet ik niet echt wat de prestaties zijn van een elise in vergelijk met de tesla :?
-eerste inschrijftaks: enkele euros
-jaarlijkse taks:70€ (laagste fiscale klasse)
-120% aftrekbaar als bedrijf (en fikse korting als particulier)
-elektriciteitskost een fractie van naft
-lagere verzekering
-onderhoud op ongeveer 1-3 van verbrandingsmotor

maakt al heel wat goed

DUS ZOALS IK VERWACHTE NIEMAND DURFT DE JUISTE CIJFERS GEVEN,

als ge wilt kunt ge toch perfect zien hoeveel stroom in Kwh ge nodig hebt om de batterij te laden, allé als ge zo'n auto koopt is de kost per km toch een belangrijke factor, maar het blijven vage cijfer !!!!!!

ZEER VREEMD
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

wimvanbeeck schreef:
N solar schreef:
Blue Darkness schreef:Die 'bijna niks' is ook vrij relatief als je rekening houdt met de meerprijs in aankoop t.o.v. een Elise...
meerprijs is inderdaad ferm, nu weet ik niet echt wat de prestaties zijn van een elise in vergelijk met de tesla :?
-eerste inschrijftaks: enkele euros
-jaarlijkse taks:70€ (laagste fiscale klasse)
-120% aftrekbaar als bedrijf (en fikse korting als particulier)
-elektriciteitskost een fractie van naft
-lagere verzekering
-onderhoud op ongeveer 1-3 van verbrandingsmotor

maakt al heel wat goed

DUS ZOALS IK VERWACHTE NIEMAND DURFT DE JUISTE CIJFERS GEVEN,

als ge wilt kunt ge toch perfect zien hoeveel stroom in Kwh ge nodig hebt om de batterij te laden, allé als ge zo'n auto koopt is de kost per km toch een belangrijke factor, maar het blijven vage cijfer !!!!!!

ZEER VREEMD
zoals hierboven reeds vermeld, een 0.13kw per km gerekend
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door wimvanbeeck »

Blijft zeer vreemd, vermogen wordt weergegeven in kW ( vb mijn Elise heeft 136 pk of 100 kW ), hoeveelheid energie in kWh ( de energie facturen van zowel gas als electriciteit worden aangerekend in kWh ), als gij dus stroom uit de stekker haalt om uw batterjen te laden draait de meter en geeft dit dus een hoeveelheid weergegeven in kWh, ik heb ook zonnepanelen en die leveren bij mij zo'n 3.500 kWh/jaar ( dit jaar iets minder dan verleden jaar ivm de slechte maand augustus en september ), om een objectief verbruik te weten zou je dit moeten doen over bv 1.000 km, dus nogmaals hoeveel energie ( kWh ) verbruikt die Tesla op 100 en nog liever 1.000 km, bij elektrische voertuigen wordt alleen maar weergegeven hoe ver ze kunnen rijden met een volle batterij en hoelang het duurt om ze op te laden !?
Belangrijke opmerking: elektriciteit is in Belgie zéér duur, 1 kWh elektriciteit kost 4.3 zoveel als 1 kWh aardgas ( hier kunnen we ook milieuvriendelijk op rijden )
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

wimvanbeeck schreef:Blijft zeer vreemd, vermogen wordt weergegeven in kW ( vb mijn Elise heeft 136 pk of 100 kW ), hoeveelheid energie in kWh ( de energie facturen van zowel gas als electriciteit worden aangerekend in kWh ), als gij dus stroom uit de stekker haalt om uw batterjen te laden draait de meter en geeft dit dus een hoeveelheid weergegeven in kWh, ik heb ook zonnepanelen en die leveren bij mij zo'n 3.500 kWh/jaar ( dit jaar iets minder dan verleden jaar ivm de slechte maand augustus en september ), om een objectief verbruik te weten zou je dit moeten doen over bv 1.000 km, dus nogmaals hoeveel energie ( kWh ) verbruikt die Tesla op 100 en nog liever 1.000 km, bij elektrische voertuigen wordt alleen maar weergegeven hoe ver ze kunnen rijden met een volle batterij en hoelang het duurt om ze op te laden !?
Belangrijke opmerking: elektriciteit is in Belgie zéér duur, 1 kWh elektriciteit kost 4.3 zoveel als 1 kWh aardgas ( hier kunnen we ook milieuvriendelijk op rijden )
0.13kw per km verbruik
dus 13kw per 100km
dus +-40kw per tank van 250 a 350km gemiddeld
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door Blue Darkness »

had men in Top Gear niet een keertje een vergelijkende test met de Elise gedaan?
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 671
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:50
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door Yves »

Onderhoud is inderdaad een fractie, maar wij moeten om de X jaar niet onze motor vervangen. Die batterijen MOETEN er uit na X jaar heb ik ergens opgevangen. :D
N solar
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2010, 14:50
Auto: tesla

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door N solar »

Blue Darnkness: intereressant, zal misschien eens moeten you-tuben

yves: elektromotor moet er zeker NIET uit, deze is veel slijtvaster dan een verbrandingsmotor (minder warmte/koude-slechts een paar bewegende delen)

De batterijen, dat is iets anders. Wij hebben er al met velen over gepraat, en sowieso heb je 7 jaar garantie op de batterijen.

Er staat in het contract een clausule die een geschatte prijs geeft wat de batterijen met de huidige evolutie zullen kosten en zullen geven qua actieradius, en wat het ingeleverder batterijpakket zal opbrengen, wat ook zeer moeilijk in te schatten is en afhangt van vraag en aanbod en wat sommige niet-echt-betrouwbare landen zullen doen met hun voorraden.

Ik zou eens moeten opzoeken wat de getallen zijn van de pakketprijs binnen 7 jaar maar dacht een 6a7000€ zonder ingave van oude pakket en geschat op 4a500km bereik
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: uniek zicht, Tesla

Bericht door Mr.E »

wimvanbeeck schreef: wetende dat 1 Kwh 0.203 € kost ex. btw volgens mijn factuur van verleden jaar, kunnen we de kostprijs uitrekenen.
N solar schreef:0.13kw per km verbruik
dus 13kw per 100km
dus +-40kw per tank van 250 a 350km gemiddeld
Klopt dit dan: 40 kW x 0.203 € = 8.12 € + 21 % BTW = 9.82 € voor een actieradius van 250 km = 0.039 €/km
Ter vergelijking: basis Elise 1.6, gemengd verbruik (cijfers van Lotus): 6,3 liter/100 km. x 1.35 €/liter = 8.5 €/100 km = 0.085 €/km
Verschil: 0.046€/km of 4.60 €/100 km

Als men 10.000 km/jaar rijdt, kan men dus 460 euro besparen. Dat worden vele jaartjes Tesla rijden om het verschil in aankoopprijs terug te verdienen... maar wel met een gerust geweten ;)
Sometimes too much is just enough.
Plaats reactie