DE ZOEKTOCHT
Het was dus beslist, het zal een Lotus Evora worden ...
En indien mogelijk een
2+2 én
IPS (automaat) én
<50.000km én voorkeurskleur "
geel" ... (moet bij
100TUS passen hé)
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen we ook naar andere merken en types hebben gekeken, maar dit was al snel een doodlopende straat. Wagens die ook 'in eerste instantie' in aanmerking kwamen waren bijvoorbeeld Porsche 911, Porsche Cayman, Porsche Boxster, Jaguar F-type, Mercedes-Benz SL/SLK AMG variant, Aston Martin Vantage V8 ... maar overal was er wel iets of wat niet binnen ons verwachtingspatroon viel.
De Porsche 911 : was pak duurder of hadden kilometerstand van +150.000km, Cayman/Boxster : geen achterbank, Mercedes-Benz : AMG 55/63 niet te betalen aan jaarlijkse taksen, F-type geen achterbank, Vantage : (
toch een beetje natte droom) geen achterbank ... de ultieme droom is een McLaren MP4-12C of 540/570 maar die past (nog) binnen mijn budget...
en ik maak me sterk met de gedachte dat McLaren's geen achterbank hebben.
Uiteindelijk kwamen we dus altijd weer uit bij de Lotus Evora, eigenlijk iets wat ik al langer wist... gezien mijn voorliefde voor Lotus.
Dus de zoektocht kon beginnen ...
Ik heb de Lotus dealers hun websites nagekeken en ze aangesproken, ook de dealers uit de omringende landen. En uiteraard ook de online zoektochten via ebay, pistonheads, leparking, leboncoin, mobile, autoscout24, ... om dan uiteindelijk dik maand geleden met een shortlist over te blijven van een 3-tal wagens.
Om me niet financieel dood te knijpen had ik mijn visier eigenlijk gericht op "early Evora's", dus 2009-2011. We willen graag nog een schelleke kaas én hesp op onzen boterham elke dag.
Begin juli was dit dus de shortlist:
1.
Evora S met Komo-tec EV430-kit grijs met ~70.000km (particulier)
2.
Evora NA geel met ~70.000km (FVH Motors & ex wagen van Joahim Dfr)
3.
Evora NA IPS rood met ~14.000km (Duitsland - particulier)
- grijze-s.jpg (125.67 KiB) 58576 keer bekeken
- gele-na.jpg (162.54 KiB) 58576 keer bekeken
- duitse-na.jpg (120.37 KiB) 58576 keer bekeken
Uiteindelijk was de EV430 zeer snel verkocht, maar er was wat opfriswerk aan die wagen. Al was mijn interesse wel geprikkeld door de EV430-kit, de wagen was echt gebruikt (ook veel circuit) en had voor mijn normen wat liefde nodig. De gele van bij FVH Motors viel als donderslag bij heldere hemel van de lijst, het is geen 2+2, iets wat ik door het kleur een beetje uit het oog verloren was ... en het MOEST ZEKER een 2+2 zijn.
Dus zijn we kort na Ypres Lotus Day richting Cologne (D) gereden om de canyon red NA naderbij te gaan bekijken.
Aan de rode (canyon red) hangt een speciaal verhaal, iets wat mij wel aantrok ... ook het bouwjaar 2011 (Elise's geboortejaar) leek ons een leuke link. De wagen heeft bouwjaar 2011, maar ... heeft zijn eerste inschrijving pas in december 2013 (UK) en het is daar waar het speciale verhaal start. De Evora stamt uit het Bahar-ERA en was gebouwd én bedoeld voor de Chinese markt. De Evora is verscheept (samen met een groot aantal andere Lotussen) naar dealers in China, maar rond die periode voerde China een extra taks in van 25% op ingevoerde wagens. Resultaat was dat Lotussen 25% duurder werden en de markt stortte in. (er staat momenteel nog 1 Evora bij die dealer en de Evora S moet nu €211.000 kosten -slik-) In 2013 keerde een bijna even groot aantal wagens terug naar Lotus Cars in Hethel, waarbij de wagen in april 2014 een nieuwe inspectie kreeg en zijn ze aangeboden aan de Lotus dealers. Lotus Roma heeft een 25-tal wagens gekocht van dat teruggekeerde lot en daar was deze wagen ook bij.
De Duitse (eerste) eigenaar heeft daar de Evora gekocht eind 2014 met 7km op te teller.
Sidestory van het verhaal is dat de huidige eigenaar verhuisd is naar ... China.
Op het eerste zicht een typisch scam-verhaaltje, maar ik ben toen aan mijn huiswerk begonnen. (wist toen nog niet van de China-en-terug-reis van de Evora). Na een half uurtje Googlen en Facebook rondneuzen werd het verhaal reeds bevestigd, eveneens door een gemeenschappelijke Facebook/YLD-vriend dat kon bevestigen hij getrouwd is met een Chinese dame en ze effectief naar daar verhuisd zijn.
Over de wagen nu ... die was echt in nieuwstaat, kan ook niet anders met amper 13.000km op de klok. Het kleur was niet mijn meest favoriete kleur, maar het groeide, zeker als hij in het zonlicht stond. Daarbij was ik ook getriggerd door de zeer lage kilometerstand.
Op de terugweg van Duitsland hadden we voldoende tijd om alles nog eens op een rijtje te zetten en een beslissing te nemen. Deze kopen of verder doorzoeken want de gele was afgevallen wegens geen 2+2, en de grijze was een week na zijn bezoek bij ons thuis (merci Steve!) alreeds verkocht.
- Op controle op de achtergrond keuze nr2 :)
- steves-at-fvh.jpg (95.12 KiB) 58490 keer bekeken
Tijdens onze terugrit beslisten we om te gaan voor deze wagen, het verhaal, de lage km-stand... al zat ikzelf wel met in de knoop met de gedachte ik voor dezelfde prijs een Evora S met 430pk kon hebben gehad, en dan begin je weer na te denken oa. "
zal ik wel tevreden zijn met de 280pk?".
Maar gezien al de rest allemaal klopte, 2+2 (Elise kan mee) IPS (Lindsay kan/wil er mee rijden) was dit de wagen we moesten kopen, je kan niet altijd alles naar je zin hebben nietwaar.
- duitse-na-visit.jpg (126.79 KiB) 58576 keer bekeken
De dagen was ik in contact met de verkoper en zijn we beginnen praten over leveringstermijn (hij zou moeten afkomen van China) en de prijs. Na een bod van onze kant, een goed tegenbod van hem zat ik bij Lindsay in de zetel en zei ik "ik ga mailen dat hij de verkoopovereenkomst mag opmaken en zijn vlucht mag boeken" MAAR "ik ga wel eerst nog es snel online kijken of er geen andere interessante advertenties zijn bijgekomen" ...
... en BAM! je houd het niet voor mogelijk, the unicorn popped up.
Vervolg van het verhaal komt binnenkort ... THE UNICORN.
Shortcuts:
Deel 1 :
WIE/WAT/WAAROM
Deel 2 :
DE ZOEKTOCHT
Deel 3 :
THE UNICORN (dit deel)
Deel 4 :
OPHALEN/LEVERING
Deel 5 : LEVEN MET EEN EVORA