Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Frederik »

Peter D schreef:
Peter D schreef:De cat is pas verplicht vanaf 1e inschrijving ergens eind 1995 (dacht 10.1995), en de mijne valt nog net ervoor. (# 608). In principe kan #131 dus ook perfect zonder cat gekeurd worden.
Opgelet, de wagens met Cat hebben ook een pre-cat.
Enkel de cat weghalen gaat niet volstaan, je zet ook best gelijk een nieuwe downpipe zonder cat.
En diegene die in de handel te krijgen zijn, moet je icm Everest en zeker Elysium (V4 en V5 versies) helaas ook nog wat aanpassen.
Zoals Henk-Jan al aangaf, is er risico tot boost-creep bij gebruik van een sport-uitlaat (zonder precat) icm met chipset.
HJ2 heeft ondertussen al wat ervaringen opgedaan, en gedeeld op LEC.
Moet ik es bekijken, mijn SE had ook een katalysator (was Duitser & heeft zelfde ECU als de S2 - wat het logisch maakt). Dus mogelijks had mijn SE ook een kat en pre-kat.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Blue Darkness »

Peter D schreef:
Blue Darkness schreef:Ik heb geleerd om aan een Lotus niks te veranderen zolang het correct functioneert... ;)
Uwe Elan had ook een chipset, en de Esprit is ook niet meer zoals hij de fabriek verliet... :mrgreen:
Op de Esprit heb ik vooral vervangen wat ook echt aan vervanging toe was. Zoals bv de remmen. Eentje ging zelfs niet meer open :-/
Elan eigenlijk ook. Had heel wat klaar liggen voor als er iets toch stuk zou gaan, maar dat is eigenlijk nooit gebeurd.
Buiten die chip dan, die heb jij gestoken ;-)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door HJ2 »

SE's hebben toch allen de pre-cat?

In elk geval hebben alle M100's dezelfde downpipe met daaronder de behuizing voor een pre-cat cartridge. Het leeghalen, vervangen door een pre-cat eliminator of vervangen voor een totaal andere downpipe geeft het meeste effect. Hoe dichter bij de motor, hoe heter alles is en hoe sneller de gassen gaan. Verbeteringen vallen dan op 8-) Vanaf de 2.25" uitlaat zonder main (hoofd) cat loop je risico op boostcreep.Dat heb ik zelfs al zien gebeuren met de pre-cat erin.
Ik heb ooit al eerste mijn pre-cat leeg gemaakt (matrix eruit gejost). en een 2.25" uitlaat geplaatst. Boostcreep ohne ende en de steile Elan leercurve begon! Maar man man, wat scheelde dat op het vermogen.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Frederik »

Op de SE haal ik 0.98 bar zonder problemen zonder speciale DIY aanpassingen en dat boost creep gedoe.

Ik had gewoon de driedelige uitlaatlijn van FVH motors, ik heb het nog es nagevraagd dat betreft: een centerbuis (vervangt de cat), achterste uitlaatbuis en een sportdemper. FVH vervangt nooit de pre-cat en/of downpipe.

Ik heb de indruk dat boostcreep en andere problemen pas komen bij het plaatsen van te grote diameter uitlaten. Ik zie daar weinig voordeel in.

Om "goede performance" te halen heb je naast een goede ongehinderde flow ook de juiste tegendruk nodig.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door HJ2 »

Tegendruk is bij een turbomotor juist wat je niet wilt hebben, vandaar de grotere uitlaten, andere downpipe, kat vervangers... allemaal zaken om de motor vrijer te laten ademen.
De S2 heeft met zijn pre cat en main cat zelfs zo veel restricties dat de boost niet hoger komt dat 0.8 of daaromtrend. Niet zo erg, want stock draait de boel op 0.67 bar, en dat haalt de wagen gemakkelijk.
Als je nu net zo lang restricties wegneemt uit het uitlaattraject totdat je zeg maar Everest condities uitlaatgassen kunt wegvoeren (0.96 bar), dan ben je blij, want je top-end vermogen neemt toe tot ca. 200 PK. Dat lukt al door de main cat weg te halen en het eerste uitlaatsegment te vervangen zonder een platgeslagen sectie om tussen de prongeron en carter / chassis door te komen (zoals waarschijnlijk bij de FVH uitlaat. Geen grotere uitlaat nodig idd, en minder (maar niet 0 !) kans op boostcreep inderdaad.

Maar dan. Waarom zou je dan nog wat willen doen aan je uitlaat? Waarom een 2.25" of zelfs een 2.5" uitlaat plaatsen?Je haalt immers al de 0.96 bar en je top-end vermogen. Wel, de reden is simpel: Alles wat je nu nog verbetert aan de uitlaat flow / wegnemen van restricties, zorgt er voor dat je sneller de 0.96 bar bereikt. m.a.w. je turbo spoelt veel sneller op en je hebt veel eerder plezier van je 0.96 bar. Omdat dat voordeel juist in de lagere toerentallen zit, neemt je drivability ook toe, je turbo gat neemt af. Het top end vermogen blijft echter gelijk.

Als je kijkt naar een dyno uitdraai, dan wil je behalve een hoge piek en een nette lijn daarnaartoe zoveel mogelijk oppervlakte hebben onder de lijn. Een grotere uitlaat zorgt voor meer oppervlakte onder de lijn aan de linker kant van je plaatje. Het is maar even een korte toeristische omschrijving, maar het beantwoordt hopelijk wel je vraag.

Wil je meer top end vermogen, dan moet er meer gebeuren dan de turbo wat vrijer laten ademen. Dan moet de turbo druk omhoog, wat overigens prima kan met de stock turbo (tot 1.4 bar oid) Alleen houden de brandstof injectoren het allemaal niet meer bij dan. Boven de 1 bar spuiten ze te weinig in en de motor gaat arm lopen. Vandaar de restrictie met Everest en Elysum onder de 1 bar! Zelfs de Elysum op onze switchers geven eigenlijk niet meer top end vermogen, of althans verwaarloosbaar. Echter in het middenbereik loopt de motor zeer brandstofrijk en de Elysum haalt hier (wat)meer vermogen door de motor in dit bereik wat armer te laten lopen. Wil je dit doorbreken dan moet je andere injectoren hebben die meer inspuiten, maar dan komt het volgende probleem, je MAP sensor gaat niet verder dan 1 bar (overdruk) dus ook die moet je aanpassen om je ecu te foppen. Eigenlijk moet je dan dus een halltech of andere vrij programmeerbare ecu plaatsen om je boostcurve netjes te krijgen.

Dan eindig je rond de 300 PK met je stock turbo. allemaal met de 1.6. Meer kan zelfs ook, maar dan moet je een andere turbo plaatsen en ga je naar de 400 PK, Kun je lekker strepen trekken... maar leuk rijden is er dan niet meer bij. Ik neem aan dat je de video's van 'the beast' kent? Ik denk zelf dat alles boven de 240 PK een waste of time & money is. Je kunt beter geld steken om je vermogen eerder te krijgen. Top-end is totaal niet belangrijk. Hence de vele topics op LEC met uitlaten, downpipes en wat dies meer 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:
- knip -

Dan eindig je rond de 300 PK met je stock turbo. allemaal met de 1.6. Meer kan zelfs ook, maar dan moet je een andere turbo plaatsen en ga je naar de 400 PK, Kun je lekker strepen trekken... maar leuk rijden is er dan niet meer bij. Ik neem aan dat je de video's van 'the beast' kent? Ik denk zelf dat alles boven de 240 PK een waste of time & money is. Je kunt beter geld steken om je vermogen eerder te krijgen. Top-end is totaal niet belangrijk. Hence de vele topics op LEC met uitlaten, downpipes en wat dies meer 8-)
the beast? bedoel je Sh4rk?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door HJ2 »

Yes, 437 PK.
Maar op het Isuzu forum rijden ze met nog meer. Wel cool, maar ik pas ervoor 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Yes, 437 PK.
Maar op het Isuzu forum rijden ze met nog meer. Wel cool, maar ik pas ervoor 8-)
Toch liever 180-225 bruikbare pk's, dan +300 waar niet meer te rijden valt door een turbogat groter dan dat van Kim (Kardashian). ;-)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door HJ2 »

Hahaha! Ja, zeker eens!
Maar is het nu duidelijk hoe het zit met die uitlaten en consorten?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Hahaha! Ja, zeker eens!
Maar is het nu duidelijk hoe het zit met die uitlaten en consorten?
Zeer duidelijk, al ga ik er nog niet in mee ...
Ik heb een andere ervaring, tijd brengt raad.
Plaats reactie