Mijn boutjes zijn in behandeling en worden verzinkt en geel gepassiveerd. Rondje theorie, althans wat zaken waar ik me recent op heb ingelezen:
"Passiveren is een procedé waarbij elektrolytisch verzinkt staal voorzien wordt van een specifieke beschermlaag (blank/blauw, geel of zwart passiveren)" De zinklaag an sich is gewoon zilver (zie mijn subframe), en wordt in koud water via een electrisch wissel proces opgebracht van een ander stuk zink als bron.
De glimmende bouwmarkt bouten zijn doorgaans blank/blauw gepassiveerd - en binnen een jaar grijs. Zwart is vaak een decoratieve keuze en ook niet erg duurzaam. Geel of goud is de beste optie voor de bescherming van de altijd blanke zinklaag. Automotive fasteners zien er vaak mooi matgrijs uit, ik ga er van uit dat dat geen electrolytisch (koud) verzinkte bouten zijn, maar in
gesmolten zink gedipte onderdelen, maar daarna schoongeslingerd zijn om overtollig zinc te verwijderen voordat het stolt (centrifuge verzinken). De zinklaag is aanzienlijk dikker dan electrolytisch verzinken.
Wat kom je nu zoal tegen in een (toyota) Elise? Volgens mij vooral JIS flange bolts met metrisch draad ofwel fijn metrisch draad voor alles wat aan het motorblok vast zit (ivm draad in gietdelen). JIS boutkoppen gebruiken kleinere sleutels, wel in millimeters, en zijn doorgaans slechts deels bedraad (borstbout dus). Alles in M10, M8 en M6 Verder nog een aantal normale metrische 8.8 bouten in dezelfde maat. Alleen het subframe naar het chassis is M12.
download (2).jpg (5.19 KiB) 997 keer bekeken
https://www.boefab.com/products/chassis-hardware-kit
https://www.google.nl/search?q=flange+b ... 95&bih=725
Als iemand een ijzerhandel (liefst online) kent waar JIS flange bolts in kleine aantallen verkocht worden - ook eenmalig - hoor ik het graag. Fabory en Wurth is veelal met inkoopaccount in grote hoeveelheden. Maar voolopig hoop ik dat heel de emmer met bouten gewoon weer compleet terugkomt
