rechts of links gestuurd

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

rechts of links gestuurd

Bericht door co-driver »

Iemand ervaring met rechts-gestuurde auto voor 'dagelijks' gebruik ?

In mijn streek rijd er iemand dagelijks met een Mitshu Evo VI (engelse versie) met Belgisch 'plak' . Moet dus 'doenbaar' zijn om 'verkeerd' te rijden ....
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door gvy »

Mij zou het weinig uitmaken.
Ik stap vlotjes over van mijn linksgestuurde insignia naar mijn rechtsgestuurde esprit.
T'is dat die ene een bedrijfswagen met tankaart is en dat ik het niet zie zitten om met een 33 jaar oude lotus ( slijtage,bedrijfszekerheid en onderhoud) dagelijks rond te tuffen, want anders reed ik daar dagelijks mee. Rechtsgestuurd maakt mij weinig uit.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door stekki »

gvy schreef:Mij zou het weinig uitmaken.
Ik stap vlotjes over van mijn linksgestuurde insignia naar mijn rechtsgestuurde esprit.
T'is dat die ene een bedrijfswagen met tankaart is en dat ik het niet zie zitten om met een 33 jaar oude lotus ( slijtage,bedrijfszekerheid en onderhoud) dagelijks rond te tuffen, want anders reed ik daar dagelijks mee. Rechtsgestuurd maakt mij weinig uit.

Geert
+1. Alhoewel het soms ook vervelend kan zijn achter vrachtwagens indien je er voorbij wil. Heb ook een rechtsgestuurde en heb er maar weinig last van.
Light is not right
Gebruikersavatar
HJW
Berichten: 278
Lid geworden op: 10 nov 2012, 22:09
Naam: Hendrik-Jan
Auto: Elise S2
Locatie: Paleis 't Loo

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door HJW »

Je zit in de Elise dicht tegen het midden aan. Moet dus goed te doen zijn. Alleen de verleiding om naar de McDrive te gaan in je eentje wordt wat minder maar dat is ook weer goed voor het totaalgewicht...
Lotus Elise S2 2005
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door X-ian »

HJW schreef:Je zit in de Elise dicht tegen het midden aan. Moet dus goed te doen zijn. Alleen de verleiding om naar de McDrive te gaan in je eentje wordt wat minder maar dat is ook weer goed voor het totaalgewicht...
:D Elk nadeel heeft zijn voordeel zei een bekende nederlander eens.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door Emiel »

Heb zelf met een Evo VI gereden wat een verse import uit Japan was.

Alles was prima te doen op parkeergarage en mcdrive na.
- Parkeergarage is even gordel los en flink overhellen, mits je armen lang genoeg zijn.
- Mcdrive ? daar hoor je sowieso niet te komen en gewoon naar een fatsoenlijke tent te gaan :lol:
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door co-driver »

Emiel schreef:Heb zelf met een Evo VI gereden wat een verse import uit Japan was.

Alles was prima te doen op parkeergarage en mcdrive na.
- Parkeergarage is even gordel los en flink overhellen, mits je armen lang genoeg zijn.
- Mcdrive ? daar hoor je sowieso niet te komen en gewoon naar een fatsoenlijke tent te gaan :lol:

Per toeval nie verkocht aan iemand uit Roeselare ... ?
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door FastEleven »

Ik ben absoluut geen voorstander van RHD op het continent (uit ervaring !!):
- voorsteken is ronduit gevaarlijk : je moet met de helft over de middenlijn voor je het tegenliggend verkeer kunt zien, zelfs in een supersmalle Eleven ;)
- voorrang van rechts is gewoon minder snel te zien wanneer je aan de foute kant van de auto zit, ook in een smalle auto. Maak maar eens een tekening en bereken hoeveel verder je van het kruispunt mag zijn voor je in de straat kunt kijken.
- parkeergarages zijn een hell: je geraakt niet op normale manier aan een ticketje (en dat deed ik dus meer dan 1 x week).
- links schakelen ben je snel gewoon, maar wanneer je in een meer kritische situatie komt (of ook wanneer je circuit gaat rijden), zijn de jarenlange ervaring, gewoonte en soeplesse met het pookje aan de rechterkant gewoon niet te vervangen ....
- Mijn buur is een Schot en beide partners rijden met een RHD omdat het goedkoper is en omdat ze de auto's hebben geimporteerd vanuit de UK. Maar zij vertellen me eerlijk dat ze niet met RHD zouden rijden als er geen beduidend financieel voordeel is. Naar mijn gevoel een bijzonder domme reden als dit de veiligheid en comfort in het gedrang bent. Vraag is waar je de grens trekt ....

Ik zou wel bepaalde wagens opnieuw in RHD aanschaffen als dat historische een meer juiste keuze zou zijn of indien er geen LHD bestaat in die oude Lotussen.

Maar algemeen ik ben dus beslist geen voorstander van RHD, en dat heeft niks te maken met de commerciële waarden van mijn LHD Exige 8-) 8-) 8-)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door Emiel »

co-driver schreef:
Per toeval nie verkocht aan iemand uit Roeselare ... ?
Nee verkocht aan iemand in Tilburg(NL)
En begreep dat die nu te koop staat of reeds is verkocht.
Omiel
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 mei 2011, 22:14
Auto: Europa S
Locatie: Nederland

Re: rechts of links gestuurd

Bericht door Omiel »

Ik rij dagelijks in een rechts gestuurde Elise en vind dat geen enkel probleem. Ik zou zo weer een rechts gestuurde kopen. Inhalen is geen punt. Gewoon ver genoeg achter je voorligger blijven zodat je voldoende zicht hebt. Je bent snel genoeg, dus die extra meters heb je zo te pakken. Ik kijk er ook wel eens rechts langs. Parkeer garages is eigenlijk ook geen probleem. Het is maar een smal autootje. Gewoon strak tegen de automaat rijden, gordel los, een beetje scheef hangen en je hebt het kaartje te pakken.
Broem broem
Plaats reactie