Ford Genk

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Ford Genk

Bericht door Erwin »

Aan al diegenen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn met Ford Genk: Veeel sterkte mannen!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
dachero
Berichten: 1257
Lid geworden op: 05 sep 2009, 16:24
Naam: Danny
Auto: gene
Locatie: kwaadmechelen

Re: Ford Genk

Bericht door dachero »

ik denk dat er nog veel bedrijven deze weg opgaan :roll:
LOTUS heeft voor diegene die thuis niks te zeggen hebben ook wat gewone kleuren aan het pallet toegevoegd
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Ford Genk

Bericht door electroshock »

Een zeer sombere dag.
Inkrimping zal onvermijdelijk inderdaad op veel plaatsen toeslaan.



In 1998 op de 'tekentafels' nog weten de 'conveyor' voorbereiden, heel het systeem waar de toeleveranciers mee vast gingen hangen aan de Ford fabriek zelf.
Met nu ook de nefaste gevolgen voor véél meer dan de directe +/- 4000 jobs van Ford zelf.
Ben het eigenlijk helemaal eens met wat Duchatelet deze morgen op de radio vertelde. De verschuiving van tewerkstelling in industriële sector naar tewerkstelling in overheid is in 30-40 jaar tijd volledig omgedraaid.
De investering van de overheid in de sector is een peulschil in vergelijking met wat bedrijven & werknemers allemaal samen investeren in die overheid.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Blue Darkness »

Enerzijds zitten wij als België zijnde mee geld te pompen in de financiële put in ondermeer Spanje, en anderzijds pikken ze daar arbeidsplaatsen van hier in... :roll:
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Ford Genk

Bericht door electroshock »

Blue Darkness schreef:Enerzijds zitten wij als België zijnde mee geld te pompen in de financiële put in ondermeer Spanje, en anderzijds pikken ze daar arbeidsplaatsen van hier in... :roll:
Geopolitiek gezien zijn er eigenlijk maar 2 goede methoden: ofwel méér Europa maar dan consequent en helemaal - op alle vlakken ofwel géén Europa en een beleid dat volledig kan terugplooien op eigen beslissingen. Nu is het steeds balanceren op een slappe koord. Met soms positieve en nu dus zwaar negatieve gevolgen.
In eerste geval zouden dan de lonen à rato van 33,03 $/manuur niet meer uitgespeeld kunnen worden tegen die van 57,19 $ - en zou ook de overheid niet telkens met minder of met meer moeten gaan lopen uit de werkgeverskassen bovenop dat werknemersloon.
Het tweede geval, met een land of regio die op zichzelf terugplooit daar voel ik persoonlijk minder voor (of ze moet met heel straffe maatregelen zich kunnen profileren t.o.v. de andere - waarom niet een soort van belastingsparadijs dat investeerders aantrekt in plaats van af te stoten). (of stel als die DJ in 't Stad zich wenst los te weken van een groter geheel, is dan de volgende stap dat Limburgers zich moeten losscheuren van de rest van Vlaanderen, waar trek je de grenzen van solidariteit, of de belangentegenstelling werkgevers-werknemers die straks weer opgehitst zal plaatsvinden ...).

Om perspectieven aan te reiken lijkt mij een groeimodel altijd aantrekkelijker dan een inkrimpmodel. Dat de politici maar ophouden met de vinger alleen maar naar Keulen of Detroit te wijzen - daar komen ze vandaag en morgen géén stap mee verder - en in gang schieten om een wetgevend kader te creëren om groei te stimuleren en het dan ook omzetten in een efficiënt uitvoerend beleid.
De grimmige sfeer van eind jaren 80 is éénklaps weer terug.
Werk aan de winkel. Meer dan ooit.

Behoorlijk aangrijpend, die verslagenheid van de Ford-werknemers:
http://www.knack.be/beeldreportages/in- ... 296910.htm
Persoonlijk ken ik er nu niemand meer, maar familieleden, buren en kennissen - waarvan de meeste inmiddels allemaal al op pensioen - waren stuk voor stuk ook altijd fier op wat ze presteerden en voor wie ze toen werkten. Ik kan zo hun Escorts, Taunussen, Granada's, Capri's en later de Sierra's en Mondeo's allemaal voor de geest halen.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Blue Darkness »

electroshock schreef: Geopolitiek gezien zijn er eigenlijk maar 2 goede methoden: ofwel méér Europa maar dan consequent en helemaal - op alle vlakken ofwel géén Europa en een beleid dat volledig kan terugplooien op eigen beslissingen.
Daar ben ik het 200% mee eens!
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Ford Genk

Bericht door mindp0wer »

België is een land van diensten geworden. Er is geen produktie meer. Lonen zijn te hoog en belastingen waanzinnig. Werkgevers betalen zich blauw. Wie wil in zo'n land blijven investeren?

De werkloosheidsuitkering is er om misbruikt te worden, de pensioenregeling is onbetaalbaar, de ziekenzorgkosten reizen de pan uit. Deze worden betaald met belastingen van steeds minder werkenden.

Zet de balans in evenwicht en steun de werkgevers.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Ford Genk

Bericht door electroshock »

En Peter Heller (ex. baas van Ford Genk) had daags ervoor op 23/10 nog wijze woorden, al zag hij de bui nog niet zo somber, zoals ze vandaag over Limburg trok.
De wijze woorden sloegen op het gebrek aan sociale éénheid in Europa.

Een taak voor de politiek dus (die daar ook lang geleden werk van had moeten maken).

http://www.radio1.be/programmas/de-ocht ... -ford-genk
http://www.zita.be/business/nieuws/1976 ... iting.html

Duchatelet was deze morgen (nog voor de def. aankondiging bekend werd) op de radio (1, meteen mee) de enige geïnterviewde 'politicus' die niet zijn spierballen deed rollen, maar wel zei waar het op stond. Politicus tussen aanhalingstekens, wat hij sprak duidelijk als werkgever. De rest van de dag alleen maar klagende, zagende of kwade politici gehoord. Kwestie van ons voor te bereiden op het komende klassieke werkgevers-werknemers-gevecht, waarin de politiek graag steukt en daarna hier en daar een pluim op zijn hoed denkt te kunnen te steken.

Afslanken al die overheden is de enige conclusie (wat men al lang geleden had moeten doorvoeren).

Lightweight is the right way.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Ford Genk

Bericht door wimvanbeeck »

Al de maatregelen komen te laat,

eens de grotere industrie weg is uit Belgie komen ze NOOIT terug !!!

dan moogt ge nog doen wat ge wilt.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Frederik »

bedenking... wat hebben we eigenlijk nog van grote industrie in België ...
is Volvo Gent de volgende in rij? (hoop van niet)

regering: doe er iets aan, dringend!
Plaats reactie