Ford Genk

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Blue Darkness »

wimvanbeeck schreef:Al de maatregelen komen te laat,
eens de grotere industrie weg is uit Belgie komen ze NOOIT terug !!!
dan moogt ge nog doen wat ge wilt.
Dat is idd zo.
Ook al blijkt zo'n verhuis achteraf tegen te vallen, terugkeren zal men niet... :cry:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Frederik »

bedenking: België steunt de economische crisis in Spanje, Ford Genk wordt gesloten én de productie gaat (mogelijks) naar Valencia (Spanje).

Zoek de fout
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef:bedenking: België steunt de economische crisis in Spanje, Ford Genk wordt gesloten én de productie gaat (mogelijks) naar Valencia (Spanje).

Zoek de fout
Idd, had ik hier ook al eerder aangehaald...
Zo werkt een 'ééngemaakt' europa niet.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Didier »

ff deels een beetje off-topic inpikken...
Frederik schreef:bedenking... wat hebben we eigenlijk nog van grote industrie in België ...
is Volvo Gent de volgende in rij? (hoop van niet)
Is volgens mij een kwestie van tijd vooraleer de productie naar China verhuisd.
Zoals iedereen wellicht weet, heeft Ford (toenmalige eigenaar van ...) Volvo in 2010 verkocht aan het Chinese Geely Automobile, voor een slordige 1,8 miljard Euro.
Tegen half 2013 is gepland er de productie op te starten voor de Export.
Daarvoor zijn ze momenteel 2 auto- en 1 motorenfabriek aan het optrekken.
Weet dat Volvo zich zorgen maakt voor de dalende verkoopcijfers ...
Op 15/10/2012 werd trouwens gemeld, dat in Torslanda de productie voor 1 week stil gelegd wordt wegens aanhoudende zwakke automarkt.
De productie daar werd reeds de vorige weken terug geschroeft van 57 auto's per uur naar 50.

In Gent wordt er trouwens op 31/10/2012 1 dag economische werkloosheid ingevoerd (weeral eens)


Gewoon alles eens samenpuzzelen en het resultaat ... tja ... daar kom je er zelf wel op uit denk ik ...

't gaat niet goed ... en we gaan sombere tijden tegemoed, helaas.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Didier »

Addendum aan mijn vorige bijdrage ...
Frederik schreef:bedenking... wat hebben we eigenlijk nog van grote industrie in België ...
is Volvo Gent de volgende in rij? (hoop van niet)
Vers van de pers ...
300 tijdelijke werknemers Volvo Gent verliezen baan

De spreekwoordelijke bal is aan het rollen?
:?
Laatst gewijzigd door Didier op 25 okt 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 671
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:50
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: Ford Genk

Bericht door Yves »

Ken iemand binnen Volvo en die gaat al 2 jaar naar China om op te starten.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Ford Genk

Bericht door electroshock »

Tja, dat van die tijdelijke werknemers in Gent hoorde ik daarnet ook.
En de Genkenaars zijn Valencia ook jaren gaan opstarten en fine-tunen.

Misschien niet a-politiek genoeg voor dit forum, maar ik gooi het hier toch maar op het net.

De twee beste artikels / reacties tot nu toe over heel het drama:
Geplaatst op 25 oktober 2012 door Bart Haeck
Ford Genk the day after. Niemands schuld. Geen lessen.

En plotseling zijn er de verbijstering, de woede en het verdriet van onze gezagsdragers. Het is natuurlijk ook schokkend: 3.100 werknemers die er uitgebonjourd worden bij Renault in Vilvoorde. Vooral omdat zoveel jobs in één klap verloren gaan. Maar de desindustrialisering van ons land en de kaalslag in het banenbestand die daarmee gepaard gaat, zijn niet van gisteren.

Zo begon vijftien jaar geleden het edito in De Tijd nadat Michel de Mirville, de rechterhand van Renault-baas Louis Schweitzer in de Brusselse Hilton had aangekondigd dat de fabriek in Vilvoorde dicht ging. In 2010 volgde Opel Antwerpen. Deze week volgde Ford Genk. Wiens schuld was het?

Niet onze schuld, zegt de Vlaamse regering. We hebben tientallen miljoenen subsidies aan Ford Genk gegeven, die we nu overigens graag terug willen. Bovendien nemen we de industrie ernstig. Kijk naar ons plan voor een ‘Nieuw Industrieel Beleid’ en ‘Vlaanderen in Actie.’ Bovendien beslissen wij niet over loonkosten, zegt de Vlaamse regering.

Niet onze schuld, zegt de federale regering. Bovendien is Ford Genk nog niet definitief gesloten, verklaarde onder vice-premier Steven Vanackere (CD&V) woensdag. Dat is het pas officieel als de overlegrituelen uit de wet-Renault zijn uitgevoerd. Bovendien liggen de loonkosten in Genk nipt lager dan in Duitsland, dus dat is het niet. Het is de Ford-directie in Detroit, die haar afspraken niet nakomt.

Niet onze schuld, zegt Stephen Odell, baas van Ford Europe. We hadden in 2010 inderdaad een afspraak met de vakbonden in Genk, maar we zijn het slachtoffer van overmacht. ‘Er was een clausule dat we verdere gesprekken zouden hebben als de economie zou veranderen’, zei Odell woensdag op een persconferentie. ‘De Europese autosector zit op zijn laagste niveau in twintig jaar en de vooruitzichten zijn slecht.’

Niet onze schuld, zegt de Europese consument. De Ford-wagens die in Genk worden gemaakt zijn te duur. Het is crisis en we wachten even met grote aankopen, zeker als het om duurdere wagens gaat. Kan je het ons verwijten dat we voorzichtig zijn, als er jobs sneuvelen met bosjes?

En daar staan we dan, the day after. Het is niemands schuld en er worden geen lessen getrokken. De vakbonden vragen brugpensioen op vijftig jaar. De federale regering doet niets wezenlijks aan de concurrentiekracht want het staat niet in het regeerakkoord. Vakbondsmensen suggereerden dat het Ford-drama had kunnen vermeden worden als de vakbonden meer macht zouden krijgen in de ondernemingsraad, alsof dat de overcapaciteit en de loonlasten doet verdwijnen. En die loonlasten lagen nipt lager dan in Duitsland, dus laat het er ons vooral niet over hebben. Het is nu eenmaal niemands schuld. Dus waarom zouden we lessen trekken.

Vijftien jaar geleden eindigde het edito als volgt: ‘Ondertussen moeten we ons geen illusie maken. Elke actie die nu nog ondernomen wordt, komt te laat voor de duizenden jobs die al verloren zijn. En eer het roer is omgegooid en er echt iets verandert, zijn we weer enkele sluitingen en duizenden ontslagen verder. De vraag is: wie volgt na Renault?’ Het antwoord daarop kennen we ondertussen.

Bart Haeck
http://blogs.tijd.be/bbb/2012/10/ford-g ... loorteaser

En het andere hier :

http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 801188.htm

En uit de uitgezonden debatten vanuit het vlaams parlament gisteren, kan ik alleen maar concluderen dat inderdaad de 'wapens' ontbreken om het gevecht aan te gaan (terechte heel korte - maar afgeblokte - opmerking uit de LDD-hoek) en dat de burgemeester van het kleine Lanaken daadkrachtiger uit de hoek komt dan de 2 Limburgse excellenties, die er maar beteuterd bij zitten en staan.
Alleen maar sociale verontwaardiging uitten en bedrijfsleiders verwijten naar het hoofdslingeren, zoals een andere limburger op de politieke tribune in datzelfde parlement, dat zet geen zoden aan de dijk.
De bestendige deputatie zou berekend hebben dat de effectieve jobs die zullen sneuvelen er een slordige 13.000 zijn.
Daarstraks hoorde ik mondeling een cijfer waaien dat de limburgse privésector in het algemeen een terugval zou oplopen van een 7 % tot 15 % ... (al kan ik daar nog geen berichten van terugvinden die zoiets bevestigen).
Snel de staat ontvetten is belangrijker dan het land te gaan splitsen.

Het zal bij menigeen in het verkeerde keelgat schieten, maar eigenlijk kan het politiek beleid nog iets leren uit de snelle actie van de multinational. Die signaliseren een probleem in zowel productie als in de afzetmarkt (laat het nu officieel de overcapaciteit zijn - maar in realiteit speelt de loonlast zeker mee) en doen er stande pede iets aan. Het probleem dat zich stelt wordt quasi onmiddellijk aangepakt. Kort op de bal spelend. En daarmee het bedrijf reddende trachtten te houden van de problematiek die speelt om toch weer de lippen boven water te houden. Van die beslissingssnelheid kan de politiek en de overheid toch iets leren ? Omlaag met die loonlasten is de enige weg om industriële activiteit aan de gang te houden en op termijn werkgelegenheid te (blijven) creëren.
En dat die loonlast bij de zwaarste in Europa hoorde, werd in de periode 2004-2006 ook al duidelijk onderstreept. Is er in de laatste 6-8 jaar iets aan gedaan ? Daar zit de echte kracht van de verandering om de hoek te wachten !
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
MacFreak
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2012, 11:45
Auto: Tesla Roadster 2012
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Ford Genk

Bericht door MacFreak »

electroshock schreef:De twee beste artikels / reacties tot nu toe over heel het drama:
Geplaatst op 25 oktober 2012 door Bart Haeck
Ford Genk the day after. Niemands schuld. Geen lessen.

...Bart Haeck

http://blogs.tijd.be/bbb/2012/10/ford-g ... loorteaser

En het andere hier :

http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 801188.htm
Dat is inderdaad het probleem in België. We hebben 4 volledige regeringen voor een land met evenveel inwoners als New York.
Die regeringen kosten ons handenvol geld en zijn dan nog niet eens efficiënt, want als de ene beslist, moet dit ook afgestemd worden en besproken in een andere regering.
Onze huidige federale regering gebruikt en misbruikt de bedrijven door ze fiscaal te ketenen, zodat nieuwe bedrijven geen kans krijgen om te groeien door de torenhoge belastingen. In de VS stimuleert men het ondernemenschap door fiscale bonussen te geven aan startende bedrijven. Hier in België wordt je gewurgd door belastingen en bureaucratie. Als ondernemer begrijp ik dat productie verhuist naar lage loon landen, waar men minder idiote regels en wetten verzint en waar men ook niet probeert om ieder bedrijf fiscaal leeg te zuigen.

Of men splitst België, zodat Vlaanderen nog één (hopelijk efficiënte) regering heeft of men maakt één federale regering voor heel België (maar dit lijkt mij onmogelijk gezien de grote verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië).

Maar dit gezegd zijnde, zal de gemiddelde Belg (en dan voornamelijk de Vlaming) doen wat hij altijd doet. Zwijgen, het aanzien en werken als een ezel om een centje te verdienen zodat die later kunnen ingepikt worden door onze regering.

Eigenlijk is het huidige systeem nog niet zoveel anders als in de Middeleeuwen.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Ford Genk

Bericht door electroshock »

MacFreak schreef:Eigenlijk is het huidige systeem nog niet zoveel anders als in de Middeleeuwen.
Inderdaad.
De kerkelijke heren waren toen wel nog tevreden met 1/10 van de opbrengsten.
Dat is heel wat schappelijker dan de huidige usurpator.
Hoog tijd voor een moderne Robin Hood ?

Of dat via een gesplitst land moet gebeuren wil ik nog in het midden laten.
Gewoon omlaag met die lasten op arbeid.
En niveau's afschaffen.

Enfin, schrappen naar keuze:
federale staat / gewest / provincie / (voor wat het nog waard is : arrondissement) / gemeente / (en op sommige plaatsen nog een: disctrict)

Rest nog:
federale staat / provincie / gemeente

Of bv.:
federale staat / gemeente

Of voor de echte Flaminganten bv.:
gewest / gemeente

En vele gemeentes smen te voegen op een groter schaal niveau's (van de vroegere arrondissementen bv.)

En wat met het europese niveau ?

...
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
PaulF
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 apr 2009, 20:47
Naam: Paul
Auto: Elise S
Locatie: Stekene

Re: Ford Genk

Bericht door PaulF »

Misschien een ideetje
Bijlagen
1000_547506628599623_144586466_n.jpg
1000_547506628599623_144586466_n.jpg (32.75 KiB) 4747 keer bekeken
Plaats reactie