Ford Genk
- dachero
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 05 sep 2009, 16:24
- Naam: Danny
- Auto: gene
- Locatie: kwaadmechelen
Re: Ford Genk
ik denk dat er nog veel bedrijven deze weg opgaan
LOTUS heeft voor diegene die thuis niks te zeggen hebben ook wat gewone kleuren aan het pallet toegevoegd
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: Ford Genk
Een zeer sombere dag.
Inkrimping zal onvermijdelijk inderdaad op veel plaatsen toeslaan.
In 1998 op de 'tekentafels' nog weten de 'conveyor' voorbereiden, heel het systeem waar de toeleveranciers mee vast gingen hangen aan de Ford fabriek zelf.
Met nu ook de nefaste gevolgen voor véél meer dan de directe +/- 4000 jobs van Ford zelf.
Ben het eigenlijk helemaal eens met wat Duchatelet deze morgen op de radio vertelde. De verschuiving van tewerkstelling in industriële sector naar tewerkstelling in overheid is in 30-40 jaar tijd volledig omgedraaid.
De investering van de overheid in de sector is een peulschil in vergelijking met wat bedrijven & werknemers allemaal samen investeren in die overheid.
Inkrimping zal onvermijdelijk inderdaad op veel plaatsen toeslaan.
In 1998 op de 'tekentafels' nog weten de 'conveyor' voorbereiden, heel het systeem waar de toeleveranciers mee vast gingen hangen aan de Ford fabriek zelf.
Met nu ook de nefaste gevolgen voor véél meer dan de directe +/- 4000 jobs van Ford zelf.
Ben het eigenlijk helemaal eens met wat Duchatelet deze morgen op de radio vertelde. De verschuiving van tewerkstelling in industriële sector naar tewerkstelling in overheid is in 30-40 jaar tijd volledig omgedraaid.
De investering van de overheid in de sector is een peulschil in vergelijking met wat bedrijven & werknemers allemaal samen investeren in die overheid.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Ford Genk
Enerzijds zitten wij als België zijnde mee geld te pompen in de financiële put in ondermeer Spanje, en anderzijds pikken ze daar arbeidsplaatsen van hier in...
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: Ford Genk
Geopolitiek gezien zijn er eigenlijk maar 2 goede methoden: ofwel méér Europa maar dan consequent en helemaal - op alle vlakken ofwel géén Europa en een beleid dat volledig kan terugplooien op eigen beslissingen. Nu is het steeds balanceren op een slappe koord. Met soms positieve en nu dus zwaar negatieve gevolgen.Blue Darkness schreef:Enerzijds zitten wij als België zijnde mee geld te pompen in de financiële put in ondermeer Spanje, en anderzijds pikken ze daar arbeidsplaatsen van hier in...
In eerste geval zouden dan de lonen à rato van 33,03 $/manuur niet meer uitgespeeld kunnen worden tegen die van 57,19 $ - en zou ook de overheid niet telkens met minder of met meer moeten gaan lopen uit de werkgeverskassen bovenop dat werknemersloon.
Het tweede geval, met een land of regio die op zichzelf terugplooit daar voel ik persoonlijk minder voor (of ze moet met heel straffe maatregelen zich kunnen profileren t.o.v. de andere - waarom niet een soort van belastingsparadijs dat investeerders aantrekt in plaats van af te stoten). (of stel als die DJ in 't Stad zich wenst los te weken van een groter geheel, is dan de volgende stap dat Limburgers zich moeten losscheuren van de rest van Vlaanderen, waar trek je de grenzen van solidariteit, of de belangentegenstelling werkgevers-werknemers die straks weer opgehitst zal plaatsvinden ...).
Om perspectieven aan te reiken lijkt mij een groeimodel altijd aantrekkelijker dan een inkrimpmodel. Dat de politici maar ophouden met de vinger alleen maar naar Keulen of Detroit te wijzen - daar komen ze vandaag en morgen géén stap mee verder - en in gang schieten om een wetgevend kader te creëren om groei te stimuleren en het dan ook omzetten in een efficiënt uitvoerend beleid.
De grimmige sfeer van eind jaren 80 is éénklaps weer terug.
Werk aan de winkel. Meer dan ooit.
Behoorlijk aangrijpend, die verslagenheid van de Ford-werknemers:
http://www.knack.be/beeldreportages/in- ... 296910.htm
Persoonlijk ken ik er nu niemand meer, maar familieleden, buren en kennissen - waarvan de meeste inmiddels allemaal al op pensioen - waren stuk voor stuk ook altijd fier op wat ze presteerden en voor wie ze toen werkten. Ik kan zo hun Escorts, Taunussen, Granada's, Capri's en later de Sierra's en Mondeo's allemaal voor de geest halen.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Ford Genk
Daar ben ik het 200% mee eens!electroshock schreef: Geopolitiek gezien zijn er eigenlijk maar 2 goede methoden: ofwel méér Europa maar dan consequent en helemaal - op alle vlakken ofwel géén Europa en een beleid dat volledig kan terugplooien op eigen beslissingen.
- mindp0wer
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
- Locatie: Kermt
Re: Ford Genk
België is een land van diensten geworden. Er is geen produktie meer. Lonen zijn te hoog en belastingen waanzinnig. Werkgevers betalen zich blauw. Wie wil in zo'n land blijven investeren?
De werkloosheidsuitkering is er om misbruikt te worden, de pensioenregeling is onbetaalbaar, de ziekenzorgkosten reizen de pan uit. Deze worden betaald met belastingen van steeds minder werkenden.
Zet de balans in evenwicht en steun de werkgevers.
De werkloosheidsuitkering is er om misbruikt te worden, de pensioenregeling is onbetaalbaar, de ziekenzorgkosten reizen de pan uit. Deze worden betaald met belastingen van steeds minder werkenden.
Zet de balans in evenwicht en steun de werkgevers.
Lotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015
I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: Ford Genk
En Peter Heller (ex. baas van Ford Genk) had daags ervoor op 23/10 nog wijze woorden, al zag hij de bui nog niet zo somber, zoals ze vandaag over Limburg trok.
De wijze woorden sloegen op het gebrek aan sociale éénheid in Europa.
Een taak voor de politiek dus (die daar ook lang geleden werk van had moeten maken).
http://www.radio1.be/programmas/de-ocht ... -ford-genk
http://www.zita.be/business/nieuws/1976 ... iting.html
Duchatelet was deze morgen (nog voor de def. aankondiging bekend werd) op de radio (1, meteen mee) de enige geïnterviewde 'politicus' die niet zijn spierballen deed rollen, maar wel zei waar het op stond. Politicus tussen aanhalingstekens, wat hij sprak duidelijk als werkgever. De rest van de dag alleen maar klagende, zagende of kwade politici gehoord. Kwestie van ons voor te bereiden op het komende klassieke werkgevers-werknemers-gevecht, waarin de politiek graag steukt en daarna hier en daar een pluim op zijn hoed denkt te kunnen te steken.
Afslanken al die overheden is de enige conclusie (wat men al lang geleden had moeten doorvoeren).
Lightweight is the right way.
De wijze woorden sloegen op het gebrek aan sociale éénheid in Europa.
Een taak voor de politiek dus (die daar ook lang geleden werk van had moeten maken).
http://www.radio1.be/programmas/de-ocht ... -ford-genk
http://www.zita.be/business/nieuws/1976 ... iting.html
Duchatelet was deze morgen (nog voor de def. aankondiging bekend werd) op de radio (1, meteen mee) de enige geïnterviewde 'politicus' die niet zijn spierballen deed rollen, maar wel zei waar het op stond. Politicus tussen aanhalingstekens, wat hij sprak duidelijk als werkgever. De rest van de dag alleen maar klagende, zagende of kwade politici gehoord. Kwestie van ons voor te bereiden op het komende klassieke werkgevers-werknemers-gevecht, waarin de politiek graag steukt en daarna hier en daar een pluim op zijn hoed denkt te kunnen te steken.
Afslanken al die overheden is de enige conclusie (wat men al lang geleden had moeten doorvoeren).
Lightweight is the right way.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- wimvanbeeck
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
- Naam: Wim
- Auto: Elise S 220
- Locatie: Lommel
Re: Ford Genk
Al de maatregelen komen te laat,
eens de grotere industrie weg is uit Belgie komen ze NOOIT terug !!!
dan moogt ge nog doen wat ge wilt.
eens de grotere industrie weg is uit Belgie komen ze NOOIT terug !!!
dan moogt ge nog doen wat ge wilt.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Ford Genk
bedenking... wat hebben we eigenlijk nog van grote industrie in België ...
is Volvo Gent de volgende in rij? (hoop van niet)
regering: doe er iets aan, dringend!
is Volvo Gent de volgende in rij? (hoop van niet)
regering: doe er iets aan, dringend!
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic