Rijden op CNG

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Rijden op CNG

Bericht door co-driver »

Zijn er forumleden die ervaring hebben met het rijden op CNG ?

In een 'verdoken' hoekje op den Heisel kan men enkele wagens bewonderen die op CNG rijden .
Blijkbaar is DATS24 een poging aan het wagen om CNG op de belgische markt te brengen . Om het rijden op CNG meer bekendheid te geven is de 'site' CNG-Drive op gestart .
cng drive.jpg
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Rijden op CNG

Bericht door Frederik »

Ik stond een dik jaar geleden op punt een CNG wagen te kopen (Mercedes B) tot ik ontdekte dat de dichtstbijzijnde pomp zich in Brugge bevond...

Niet echt bevorderlijk natuurlijk, nu is er eentje in Anzegem maar nu bied Mercedes het niet meer aan op hun nieuwe B. :(
Gebruikersavatar
kevin_v
Berichten: 347
Lid geworden op: 07 dec 2008, 17:56
Naam: Kevin
Auto: Elise MK1
Locatie: Borgerhout

Re: Rijden op CNG

Bericht door kevin_v »

Wij hebben meerdere modellen op cng ( werk bij fiat ), maar echt een succes kan je het niet noemen. Voornamelijk een tankstation en de actieradius is een probleem.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Rijden op CNG

Bericht door Didier »

Daar het mij ook al een tijdje interesseerde (nu iets minder), heb ik me er ooit een beetje op verdiept.
Tevens heb ik gesproken met 1 van de standhouders.
Met mijn 15000 km in het jaar loont het zich niet om op aardgas te rijden gezien de vele nadelen:
  • Te weinig tankmogelijkheden, en het ziet er niet naar uit dat het in de onmiddellijke toekomst zal verbeteren. DATS plant een 20-tal tankstations over het hele land, wat bitter weinig is.
  • De aanbod aan auto's in het bestaande wagenpark is veel te klein. Aardgas rijden richt zich meer tot de bedrijven.
    Fiat, Mercedes, Opel en Volkswagen bieden een auto aan die standaard op CNG rijden. Hier vindt u de volledeige lijst.
  • Een auto van fabriek uitgerust met aardgas (zie 2°) kost toch een pak meer dan een standaard model.
    1 voorbeeld:
    • Volkswagen Touran 1.4 TSi 140 Trendline 24.380 €
      Volkswagen Touran 1.4 TSi 150 CNG Trendline 27.690 €
  • Een hoogwaardige ombouw van een standaard wagen, een bestaande dus, kost al vlug tussen de 4000 en 5000 euro inclusief BTW.
  • Een voordeel is dat men eventueel thuis zou kunnen tanken, wat onmiddellijk een nadeel met zich mee brengt.
    Een thuisvulinstallatie compressor voor aardgas met bijhorende controlesystemen kost al vlug 6000 euro. Die comprimeert het aardgas bij jou thuis en pompt het in de tank. Dit duurt wel enige uren (om de hoge druk te bereiken) en verbruikt toch redelijk veel elektriciteit.
Bijkomende nadelen:
Ruimteverlies:
  • CNG wordt onder hoge druk (200-250 bar) opgeslagen in dikwandige (en dus zware) tanks.
Beperkte autonomie:
  • De gemiddelde CNG tank kan zo’n 20kg tanken. Dit levert een actieradius van (naargelang de rijstijl) ongeveer 300km op.
Gevaar van klepverbranding:
  • Door de hogere verbrandingstemperatuur van CNG zal de motor inwendig schoner blijven.
    De kleppen en klepzittingen van een aantal motoren (bij ombouw) zijn gevoeliger voor de thermische belasting die het rijden op CNG met zich meebrengt.
Toch zijn er enkele voordelen:
Milieuvriendelijkste brandstof voor verbrandingsmotoren:
  • •5 x minder NO2 dan bij benzine gebruik
    •99 % minder NO2 dan bij dieselgebruik
    •96% minder fijn stof dan bij dieselgebruik
    •3 x minder fijn stof als bij diesel met roetfilter
    •76 tot 95 % minder CO emissie, dan bij benzine gebruik
    •85 tot 90 % minder ozon-vormende koolwaterstoffen (HC); de "nonmethane hydrocarbons", de types die benzine en dieselmotoren uitstoten en zo sterk bijdragen aan smog
    •97 % tot 100 % minder emissie van benzeen dan bij gebruik van benzine of diesel
    •25% minder CO2 als bij benzine – en 9% minder als bij dieselgebruik
    •bij het tanken van aardgas geen sprake van bodemvervuiling, in tegenstelling tot bij benzine en diesel
Economisch:
  • •Voor een bedrag van € 10,- aan CNG kan ongeveer 250 km gereden worden, terwijl met € 10,- benzine gemiddeld slechts 80 km wordt gereden.
    •Minder onderhoud, minder vaak olie verwisselen en de bougies gaan langer mee
Langere levensduur van de motor:
  • •De levensduur van de motor wordt verlengd door het ontbreken van o.a. etsende zuren en koolafzetting, terwijl er geen motorolieverdunning optreedt.
    •Minder onderhoud, minder vaak olie verwisselen en de bougies gaan langer mee
    •De motor loopt stiller
•Het tanken gaat net zo snel als benzine of diesel (niet aan de thuisvulinstallatie!)

Voila, Da's wat ik tot nu toe heb geleerd.
Mijn besluit staat iig vast. Ik kijk niet naar uit om een auto op CNG te kopen gezien, in mijn ogen, de tevele nadelen.

;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Rijden op CNG

Bericht door Peter D »

Hoe zit het met de jaarlijkse rijtaks op CNG ?
Want het "groene" beleid van onze regering beloont de mileiuvriendelijke LPG rijders al jaren met een mooie extra taks... :mrgreen: :roll:
En voor diegene die zo'n propere wagen als bedrijfswagen willen gaan gebruiken, komt er nog eens een verhoogde VAA vanwege de hogere catalogusprijs.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Rijden op CNG

Bericht door Didier »

Mss is dat een antwoord op je vraag, Peter?


Groenere verkeersbelasting

Wat er natuurlijk van overblijft ...
'k weet niet.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Rijden op CNG

Bericht door Peter D »

B.I.V. is Vlaams, en die klucht moet nog in wettekst komen.
VAA en Wegenbelasting is Federaal, en daar zal men bij de begrotingsherziening van Februari nog wel eens langs de kassa passeren.

Mogelijke oplossing: Chevrolet SSR, Cabrio (Hardtop) 6.0l, 400pk, LICHTE VRACHT; geen extra LPG taks, spotgoedkope wegenbelasting, geen B.I.V..
Trekhaak en trailer, en een leuke trackwagen.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Rijden op CNG

Bericht door FKM »

of een Dodge Ram Air
sommigen wachten niet
http://vtm.be/nieuws/binnenland/81757-k ... elastingen
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Rijden op CNG

Bericht door Frederik »

Ze gaan lichte vracht nog niet direct aanpassen, ze gaan eerst een pak mensen laten vluchten naar het (nog tijdelijke) lichte-vracht-paradijsje, om ze na een 6-tal maand dan wel te nekken en extra geld binnen te harken.

Zielig België!

Ik heb helemaal niets tegen allochtonen die zich integreren, aanpassen én werken, maar moet daar es niet iets aan gedaan worden?? ipv de werkende mens (werkende middenklasse én de zaakvoerders/ondernemers) aan te pakken. Laat ons ophouden met de laagste klassen uit andere landen naar hier te halen en ze te bepamperen met te hoge uitkeringen, (bijna) gratis huisvesting, sociale tarieven voor alles en nog wat (telefoon, elektriciteit, gas, digitale tv...)?
bob
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2013, 08:49
Naam: Bob
Auto: OpelTourerTurboCng150p

Re: Rijden op CNG

Bericht door bob »

Ik ga nu naar de 5000km met mijn opel tourer turbo cng 150pk/16oocc.
Mijn tankinhoud is 25kgr maar practisch komt dat op +- 23kgr en ik rij aan 5.5€/100km .Volgens mij gaat dit nog verminderen .
Ik tank bij Dats à 1.05€/kgr .
Mijn biv was , eind 2012 , 70.72€ ; verkeersbelasting 239.88€ ; opcentiemen ninove 23.99€ . :roll:
Samen maakt dit 334,59€ , om maar te zeggen dat de regering zich niets aantrekt als het op proper rijden aankomt. :?
Voor de rest is het gezellig rijden . :D
Het is wel de eerste keer dat ik naar de technische controle moet met een wagen die af-fabriek geleverd werd mèt trekhaak en gas-installatie , alsof daar geen type-keuring is gebeurd tijdens het ontwerp.
Hierbij komt nog dat ik op de technische controle een groene kaart kreeg met vermelding dat de wagen "nog" niet kon gekeurd worden omdat er nog geen normen waren vastgelegd. :shock:
Bob
Plaats reactie