Druppellader

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Hoelang mag je eigenlijk een batterij op een gewone lader hangen om geen schade te doen aan de batterij? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Druppellader

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Hoelang mag je eigenlijk een batterij op een gewone lader hangen om geen schade te doen aan de batterij? Iemand een idee?
Alles hangt af van de laadsterkte van uw lader dus daar kan je moeilijk op antwoorden! :?
Een paar uurtjes kan zeker geen kwaad.
Op sommige staat een snellaadfunctie op die eigenlijk dient om een auto zo vlug mogelijk te kunnen starten en die dus zeker niet gebruiken om af en toe u batterij eens wat bij te laden! De laadstroom is dan soms 40 amp of meer dus als je hem dan een paar uur moest laten hangen..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
sooike
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 mar 2010, 19:43
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2
Locatie: Wuustwezel

Re: Druppellader

Bericht door sooike »

ovi schreef:Probleem is dat op een gegeven moment uw platen sulfateren door ouderdom of dat ze gewoon tegen elkaar plooien en dan ben je dus een cel van 2 Volt kwijt. Hier had ik met moeite nog 4 V dus...
Geen probleem voor de ctek xs4003. Heb deze enkele maanden geleden aangekocht, en de "recond" functie op de lader is speciaal om te desulfateren.
Ook de spannig van 4V is geen probleem, hij heeft een minimumspanning van 2V nodig, om te kunnen laden.
Mooi overzicht van het laadproces d.m.v. led's, en 5jaar garantie :D
Bijlagen
pop_Ctek_Multi-XS-4003_1.jpg
pop_Ctek_Multi-XS-4003_1.jpg (63.71 KiB) 5084 keer bekeken
pop_Ctek_Multi-XS-4003.jpg
pop_Ctek_Multi-XS-4003.jpg (45.11 KiB) 5084 keer bekeken
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Druppellader

Bericht door ovi »

sooike schreef:Geen probleem voor de ctek xs4003. Heb deze enkele maanden geleden aangekocht, en de "recond" functie op de lader is speciaal om te desulfateren.
Ook de spannig van 4V is geen probleem, hij heeft een minimumspanning van 2V nodig, om te kunnen laden.
Mooi overzicht van het laadproces d.m.v. led's, en 5jaar garantie :D
Yep, en Sinterklaas ging normaal ook komen vant jaar! :roll:
Allemaal mooie theorie kerel, maar een batterij die gesulfateerd is is naar de vaantjes en je mag altijd is proberen zo'n batterij te reanimeren met dat supper ding! ;)
Mijn schoonmoeder kocht vroeger ook altijd het nieuwste supper handig swifffer of ander soort kuiswonder dat ze op TV lieten zien! :lol:
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Druppellader

Bericht door mindp0wer »

Morgen eens nakijken of mijn batterij nog leeft, Eliseke staat nu al paar weken stil :evil:
Ook eens zien of de vrolijke bezoeker van vorig jaar weer niet aan mijn bougiekabels heeft gezeten ... :?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Druppellader

Bericht door wimvanbeeck »

sooike schreef:
ovi schreef:Probleem is dat op een gegeven moment uw platen sulfateren door ouderdom of dat ze gewoon tegen elkaar plooien en dan ben je dus een cel van 2 Volt kwijt. Hier had ik met moeite nog 4 V dus...
Geen probleem voor de ctek xs4003. Heb deze enkele maanden geleden aangekocht, en de "recond" functie op de lader is speciaal om te desulfateren.
Ook de spannig van 4V is geen probleem, hij heeft een minimumspanning van 2V nodig, om te kunnen laden.
Mooi overzicht van het laadproces d.m.v. led's, en 5jaar garantie :D
Ik heb dezelfde gekocht maar ik heb die klemmen er af geknipt en er een sigarenaanstekerstekker aan gesoldeerd, nu hoeft de koffer niet open, alleen de passagiersraam op een kier en het alarm kan op.
Gebruikersavatar
sooike
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 mar 2010, 19:43
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2
Locatie: Wuustwezel

Re: Druppellader

Bericht door sooike »

Praktische oplossing :D , inpluggen en laden...............
Is zeker geen slechte koop,
Bijlagen
ladegeraetetest_2010-10_ergebnisse-800.jpg
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
Gebruikersavatar
DarkScr3am
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jul 2012, 21:27
Auto: '04 Elise 111R

Re: Druppellader

Bericht door DarkScr3am »

Frederik, of iemand anders met een Optimate 6,

Hoe presteert de druppellader in de praktijk ?
Ik ben aan het grasduinen geweest op het internet en de Optimate 6 kwam er voor mij persoonlijk ook als beste lader uit, maar feedback van een effectieve gebruiker is altijd mooi meegenomen :D .

Bij de Optimate 6 kan je nu ook een sigarettenaansteker aasluiting kopen als accessoire (makkelijk, dan moet ik niet liggen solderen) maar deze zijn voor negative earth voertuigen. Normaal zijn alle moderne voertuigen negatief geaard, maar aangezien Britse auto's hier soms een uitzondering op vormen : weet iemand of de Lotus Elises effectief negatief geaard zijn aub ?

Hartelijk dank
Kurt
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Ben zeer tevreden van mijn optimate, sindsdien start de Lotus wanneer ik er wil mee rijden en hoef ik niet meer elk jaar een nieuwe batterij te kopen.

Dat ding verdient zichzelf gewoon terug, en het gemak dat je wagen altijd startensklaar staat is echt fantastisch.

Het toestel hang ik om de paar maanden ook es aan de Smart van Lindsay die dan de batterij weer even conditioneert en op peil brengt. Lindsay rijdt echt wel zeer korte afstanden en sindsdien ik dat doe geen problemen meer met een batterij dat plots erg laag staat.

Toestel wordt amper warm en doet echt zijn ding én goed. Het enige wat je er niet mee kan doen is een platte batterij laden. Het is dus geen lader maar een pure druppellader - conditioner voor de batterij.

Ik heb nog geen milliseconde spijt van mijn aankoop!
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: Druppellader

Bericht door Capitol »

Ik heb een CTEK MXS 10, zeer goed toestel en ook geschikt voor AGM batterijen.
M140i & GT3 Touring
Plaats reactie