Druppellader

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Druppellader

Bericht door Bart P »

Merci voor de leerrijke antwoorden. Ik weet wat me te doen staat !
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Druppellader

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Ik zou toch liever de lader zelf buiten de auto willen hebben, ik denk dan aan brandgevaar enzo?

@hans : heb jij daar geen schrik voor?
Bij mij hang de moto continu aan de druppellader in de winter. Is inderdaad een fiche bij met aansluitingen op de batterij die je eventueel makkelijk zelf wat langer kan maken. Als je ze bij onze Elan moest aansluiten is de kabel echter meer dan lang genoeg om de lader buiten de wagen te zetten Frederik dus geen probleem. Ik zal de lengte sebiet eens meten als ik in de atelier ben. ;)
De lader wordt zoals Hans al gezegd heeft niet echt warm dus je kan hem gemakkelijk achter uwen zetel binnen leggen.
Bij mijn mobilhome staat er een zonnepaneel op het dak met een automatische druppellader die zelfs bij gewoon daglicht de woonbatterijen en als die geladen zijn zelfs de startbatterij laad! Als ik de mobilhome aan de 220V hang is er een andere lader die overneemt en wordt automatisch de lader v/h zonnepaneel uitgeschakeld. 8-)
Voor een zonnepaneel kan je dus ook eens in een kampingzaak gaan kijken.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Mocht gisteren mijn kerstcadeau kiezen van Lindsay, heb nog een tijd getwijfeld tussen een Coyote en een degelijke druppellader.

Heb dan toch beslist mijn Lotus te verwennen ipv mezelf, 8-) en gekozen voor een Optimate 6 (klik voor info) ... volgens ik online kon vaststellen momenteel één der beste druppelladers op de markt.

Na een korte (online) zoektocht bleek dat RAD in Harelbeke (motowinkel) nog ééntje op stock had. Snel gaan halen dus ...

Optioneel toch nog een aansluit/kabel-setje TM71 (klik voor meer info) meegenomen om een vaste aansluiting te kunnen maken op de batterij, gezien de batterij van de Elan erg moeilijk bereikbaar is. Dan moet ik niet elke keer mijn cabriodakje open maken, half open laten staan en de bekleding wegnemen...

Dank U kerstman, euh... kervrouw :-)
OptiMate6.jpg
OptiMate6.jpg (26.47 KiB) 5655 keer bekeken
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Druppellader

Bericht door ovi »

Gisteren de batterij v/d Elan eruit gehaald en ze is volledig dood! :cry:
Daaraan zie je hoe vlug een batterij kan stuk gaan als je ze niet regelmatig gebruikt of aan een druppellader hangt!
Goede keuze dus! ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

ovi schreef:Gisteren de batterij v/d Elan eruit gehaald en ze is volledig dood! :cry:
Daaraan zie je hoe vlug een batterij kan stuk gaan als je ze niet regelmatig gebruikt of aan een druppellader hangt!
Goede keuze dus! ;)
De optimate 6 heeft een functie speciaal om dode batterijen weer tot leven te brengen en te optimaliseren. Als je de functies van dat toestel bekijkt ... is echt "wauw".
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Druppellader

Bericht door ovi »

Frederik schreef:[De optimate 6 heeft een functie speciaal om dode batterijen weer tot leven te brengen en te optimaliseren. Als je de functies van dat toestel bekijkt ... is echt "wauw".
Die van mij is echt morsdood zenne Fred! :lol:
Had vorig jaar al gemerkt dat ze niet meer optimaal was dus daarom dat ik ze ook niet meer aan de druppellader gehangen heb omdat ik toch van plan was een nieuwe te steken! ;)
Ik heb ze nog wel aan mijn "echte" lader gehangen en die gaf ook aan dat ze er aan is! Probleem is dat op een gegeven moment uw platen sulfateren door ouderdom of dat ze gewoon tegen elkaar plooien en dan ben je dus een cel van 2 Volt kwijt. Hier had ik met moeite nog 4 V dus...
De batterij eruit halen is bij de Elan niet moeilijk maar het is dat klemstuk terug monteren als je ze monteerd dat de misserie is! :cry: Gelukkig heb ik nog een dochter met dunne armkes om dat boutje op zijn plaats te steken want Jeffry geraakt er ook niet meer tussen! :D
crabbe

Re: Druppellader

Bericht door crabbe »

ben ook aan het overwegen om een optimate lader aan te schaffen.
maar heb een probleem, heb geen stopcontact in de carport. het is een houten constructie met een roofingdak erop er is pas achteraf een soort van rolluik poort in gezet. het belangrijkste is dat mijn lotuske droog staat.
heb maar een vraag in verband met hem stil leggen in de winter.
hoeveel maanden kan een wagen met een zo goed als nieuwe batterij stilstaan
zonder niet meer te kunnen starten? heeft iemand er ervaring mee?
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Druppellader

Bericht door thiva »

crabbe schreef:hoeveel maanden kan een wagen met een zo goed als nieuwe batterij stilstaan zonder niet meer te kunnen starten? heeft iemand er ervaring mee?
Als je alleen de startonderbreker op laat springen valt dat wel mee.
Als je ook het alarm activeert zal je batterij snel leeg zijn.

Ik vrees ervoor dat je batterij de winter zal overleven zonder lader en zonder rijden.

ivm met je gebrek aan stroom in de carport:
Kan je geen verlengsnoer tot daar trekken?
Er bestaan ook druppelladers op zonne-energie. Niet zo ideaal als eentje op het stroomnetwerk, maar ik las er overlaatst toch positieve verhalen over.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Druppellader

Bericht door FastEleven »

Als je geen druppellader kunt gebruiken, hang dan om de 3 weken een gewone lader aan de batterij (in jou geval met een verlengsnoer door één of ander raam of deur) tot de batterij weer volledig is opgeladen. Dat werkt bij mij al vele jaren.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Druppellader

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:Als je geen druppellader kunt gebruiken, hang dan om de 3 weken een gewone lader aan de batterij (in jou geval met een verlengsnoer door één of ander raam of deur) tot de batterij weer volledig is opgeladen. Dat werkt bij mij al vele jaren.
Yep, ik doe hetzelfde met de batterijen v/d boot die in de winter op de parking ligt en waar je dus niet continu een stroomkabel mag laten aanhangen.
Gewoon lader aanhangen en enkele uurtjes later terug eraf en dat werkt toch al 4 jaar prima! ;)
Anders een zonnepaneel zoals op een motorhome in combinatie met een druppellader maar dat wordt wel een duur grapje. :?
Plaats reactie