Druppellader

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Druppellader

Bericht door mindp0wer »

Herman schreef:Ee, druppellader is een lader/ontlader.(trickle charger).dwz dat dit uw battery levendig/werkende houd en zowel oplaad en ontlaad...let op voor echt opladen van uw accu is dit niet echt geschikt... want dit is iets dat maar zeer zeer traag oplaad... men kan perfekt een acculader of druppellader normaal aansluiten aan de punten aangeduid in uw instruktieboekje waar ge de startkabels aansluit... er bestaan er zelfs op zonne-energie... ge ziet dat dikwijls op de zeilboten met een klein zonnepaneeltje op het dek.
Herman,
Heb je ergens een link naar zo'n op zonne-energie werkende druppellader?
Vorige week heb ik de startkabels moeten bovenhalen want batterij was plat.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Herman »

ge kunt deze overal in gelijk welke boot/shop kopen...vb antwerpen- nieuwpoort enzvt...maar als uw wagen de ganse winter binnen staat is dit ook niet zo van toepassing want uw solar-panel moet licht ontvangen tenzij ge dit buiten plaatst... ik heb ergens een tabel, nog in mijn boten rommel liggen efkens kijken..
yep hier is de calculatie tabel ervoor.. (voor dat solar panel)

Tips for calculating what size solar panel you'll need to trickle-charge your battery:

1. To start, you'll need to know the capacity of the battery you want to trickle-charge (usually listed on the side of the battery in "Ah" or "mAh", where 1 Ah equals 1000 mAh. If you can't find it there, try looking up the battery model online). Tip: Most car-sized starter batteries are about 100Ah
2. Next, calculate the self-discharge losses per month. If you will be storing a flooded battery in the summer, multiply the battery capacity, in Ah, times 30%. If you will be storing a flooded battery in the winter, multiply the battery capacity, in Ah, times 8%.
Then, divide by 30 to find the average loss per day.

Example 1:
A 100 Ah flooded battery stored in the summer:
100 Ah * 0.3/30 = 1 Ah per day= daily self-discharge loss of the battery
3. Next, determine the number of full sun hours to expect at your location, based on the time of year. If you're in the US, you can use these solar insolation maps to approximate this.
Note: 1 kWh/m2/day is the same as 1 full-sun hour per day.
4. Finally, divide the total capacity loss per day from Step 2 by the total number of full-sun hours per day from Step 3 to get the desired current of the panel.


Example 2:
The 100 Ah battery from Example 1 loses 1 Ah per day. In NH in June, the total full-sun hours per day will be 5.25 hours average. 1/5.25 = .19A (190 mA).
For this case, a panel with a current output of at least 190 mA would be sufficient to maintain this battery in storage. Our 1.8W trickle charger produces 125 mA, and our 5W trickle charger produces 300 mA, so for this application the 5W charger would be the best choice. If you have a smaller battery, are storing it in the winter, and/or you are in a very sunny location, a 1.8W charger may be a better choice.
Laatst gewijzigd door Herman op 23 jan 2010, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Druppellader

Bericht door mindp0wer »

Mijne staat onder de carport met afdekhoes erover, dus ideaal om dat paneeltje op het dak te zetten van de carport ...
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Herman »

ik denk dat het practisch niet véél meer kost dan een gewone... wordt veel gebruikt in de boten wereld..er zijn zelfs vouwbare solar panelen nu met kleefstrips enzvt..ik zie het ook soms op autos die maanden lang op de kade staan, (boven op de hoes gekleefd)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Druppellader

Bericht door Bzguy »

nee hoor Frederik !

Ik zorg dat de druppellader netjes vlak ligt ; de lader zelf wordt met moeite handwarm, t gaat immers om n stroompje van wat mA.

in geval van kortsluiting zal mn zekering in de zekeringkast wel afspringen :)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Bzguy schreef:nee hoor Frederik !

Ik zorg dat de druppellader netjes vlak ligt ; de lader zelf wordt met moeite handwarm, t gaat immers om n stroompje van wat mA.

in geval van kortsluiting zal mn zekering in de zekeringkast wel afspringen :)
true ... maar de elektricien in mij ...

'k ga er nog es over nadenken :)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Druppellader

Bericht door Bzguy »

Frederik schreef: true ... maar de elektricien in mij ...

'k ga er nog es over nadenken :)
max 800 mA & 12 V, dat zal geen explosie noch zware brand veroorzaken hoor ;) !
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Herman »

zoals vermeld in de botenwereld is dit soms wel prijsgunstiger..

zie: http://www.bootschappen.nl/contents/nl/ ... lader.html

zie vanaf 15 euro kan u er terecht...ik had er vroeger ook zo eentje aan de elise hangen...maar zoals eerder vermeld ben ik er eens mee weg gereden hetgeen niet echt bevorderlijk was voor de levensduur ervan...

nu heb ik deze..
a 55 euro druppellader...en ook echte lader...alles samen in 1 app.
Bijlagen
absaar-acculader.jpg
absaar-acculader.jpg (19.18 KiB) 5136 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Druppellader

Bericht door Bzguy »

Herman schreef: nu heb ik deze..
a 55 euro druppellader...en ook echte lader...alles samen in 1 app.
ik heb dezelfde voor t geval k n echt platte batterij zou hebben ; was nogal wel ns t geval bij die Daimler, en dat was n heel zware batterij :(
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Herman »

nu...heden zijn de prijzen van nieuwe accus ook enorm gezakt bij vroeger.. en voor iets meer dan 50 euro hebt u al een nieuwe voor een lotus... maar ik denk daarbij ook, dat de kwaliteit er "Niet" is op vooruitgegaan...ik heb enkele weken geleden er ene moeten vervangen in den Europa die minder dan 1 jaar oud was.... Deze van de Range hebben wel 7 jaar meegegaan...ik denk dat ge ook moet een beetje geluk hebben hierin.. in mijn fotocamera 2002 , accu kapot eind 2007.. en verleden week weeral nieuwe... t'zijn geen fortuinenkosten, maar wel zeer vervelende steeds onverwachte situaties...

http://www.vidmax.com/video/58528/A_Mea ... mates_Ass/
Plaats reactie