Bzguy : Lotus E....

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Bzguy : Lotus E....

Bericht door Bzguy »

Hoi allemaal,

Ben nu reeds een -veel te lange-tijd Lotus-loos,mijn leven is behoorlijk veranderd (recentelijk verhuisd naar Frankrijk), doch gisterenavond "gauw eventjes" 430 km gereden om deze morgen bij FKM langs te gaan ivm aanschaf van een (nieuwe ?) Lotus.

Uiteraard bijzonder veel moois te zien, en dat maakt het er helemaal niet makkelijker op, meer bepaald de modellen die mij interesseren : 220 Sport, 250 CUP & Exige 350. Van dit laatste model stond er een zeer mooie zwarte (tweedehands) te koop, zie https://lotuscars.be/inventory/ De Italiaans schone(n) waren helaas "net" buiten mijn budget :mrgreen:

Wat betreft Elise : nieuw binnen : een "Azure Blue" 220 Sport, en een "Vivid Green" CUP250 8-)

Heb een Elise 220 Sport test gereden, gewoon een kort stukje op het gemakje (motor was nog koud dus dat moet je respecteren), en mijn mening hierover :

Dit is het gevoel dat ik al jaaaaaaren moet missen, MAAR :

- veel betere versnellingsbak, echt haarscherp, bijzonder "crisp"
- veel betere afwerking, geen "rammeltjes" meer
- bijzonder euh, sexy open schakelbak
- zeer mooie leder/alcantara zetels, zitten echt goed, knappe kleurstiksels
- stuur is wat kleiner, doch dikker, ligt perfect in de hand
- zeer goed koppel "onderin" : genoeg power om zelfs in hogere versnellingen (5-6) & lage snelheden te kunnen accelereren, je moet nieter se terugschakelen als je gewoon vlot wil optrekken. Hard optrekken of hoge snelheden niet geprobeerd (koude motor & wil mijn rijbewijs niet kwijt)
- standaard uitlaat is prima : mooi geronk, zonder dat het storend is, erg aangenaam, zou ik niet veranderen
- in/uitstappen was ik wat verleerd, zou weer wat wennen worden, of gewoon met een paar kraakjes (mijn rug, niet de wagen) meer, geen straf ... ;)
- en vooral : het heerlijke speelse karakter, dat voel je gewoon, zeer "nimble", nog steeds een "go-kart", al heb je tegenwoordig wat meer comfort, langere ritten worden dus een pak aangenamer.

Vergeleken met mijn 2004 Lotus Elise S2 111S (die zeker niet sloom was) : deze is zeker een pak pittiger, de supercharger hoor je niet echt, maar is er wel, en zeer "smooth", maar vooral : veel meer wagen, veel beter ontwikkeld, veel beter afgewerkt. Ik had de indruk dat ik 2 keer zoveel wagen had.

Ik kan mij goed voorstellen hoe een Exige rijdt, maar die lijkt mij nogal in het vaarwater te komen van mijn Noble, en de Exige is toch een pak breder, langer, etc, ...

CUP 250 : ook een optie, zou een eventueel gebrek aan radio niet eens missen, natuurlijk in kleinere oplage, maar echt wel racy look.

Dus : moet er nog eventjes over denken, eventjes laten bezinken, heb zo goed als beslist, maar er komt zeker terug een Lotus, heel binnenkort, life's too short to drive boring cars ;)

Nogmaals bedankt aan Frédéric voor d testrit, de tijd, etc ... tot binnenkort aldaar :)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Frederik »

Blij dat je weer deze kant uitkijkt ... en dat "Lotus gevoel" dat ook in mijn recent artikel op Octane staat is moeilijk uit te leggen.
Lotus brengt iets wat weinig andere merken kunnen...

Benieuwd wat de keuze zal worden!
Snel bestellen hé ... zodat hij er tijdig is voor YLD ;-)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Bzguy »

Thanks Frederik.

Feit is dit gevoel heb ik zo hard gemist, ik had het instant terug na 50 m rijden :)
Kun je niet beschrijven, iets bijzonders ...

Destijds & recentelijk heel veel wagens testgereden : Cayman, Boxster, TT, M2, S3, MKX5, Z4, etc ... Destijds zelfs mijn Elise S2 111S 3 dagen geruild met een vriend voor een Nissan GTR 550 PK monster (de beste wagen die ik ooit heb gereden !), en ik was eelrijk gezegd blij dat ik mijn klein, licht en wendbaar Eliseje terug had : gewicht kun je echt niet steeds compenseren door PK's toe te voegen : het verschil tussen een lichte en zware wagen voel je echt wel, en al zeker in de bochten, en dat kun je op geen enkele manier compenseren.

En ja, ik weet dat een C4 ook niet zo heel slecht is (lol), en een Alpine is echt goed (en zie je hier bij manier van spreken op elke hoek van de straat, dan is de lol er ook gauw af, en is geen cabrio), ik weet precies wat ik miste, en ik weet precies hoe ik dat gevoel kan terugrkijgen :)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Frederik »

Alfa Romeo 4C bedoel je toch?

Ik was niet zo onder de indruk van de 4C, autootje smeekt erom om constant in toeren gegooid te worden... en ik vond het rijden zeer nerveus.
De Snoet en kont vind ik mooi, maar het zijprofiel klopt precies niet.
Beide heeft Lotus toch beter voor elkaar ...

Was leuk (merci Mathieu!), mooi wagentje maar heeft me niet overtuigd na een weekend spelen met de 4C om naar Alfa Romeo te kijken/gaan.
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Bzguy »

Vandaar dat ik zei : "niet zo heel slecht" ;)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Blue Darkness »

Het prijsverschil tussen een 2de hands Exige V6 en een nieuwe Elise (220, Cup, ...) is zo klein dat ik toch serieus zou twijfelen...
Toch zeker als er geen rijtaks te betalen is!
8-)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Bzguy »

Dat is zo, maar ik kan een nieuwe wagen kopen zonder BTW ;)

En wat betreft Exige : die zal teveel neigen naar m'n Noble ; het gat tussen m'n Porsches en m'n Noble kan mooi opgevuld worden door vb een Elise
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Blue Darkness »

Bzguy schreef: 09 mar 2020, 09:24 Dat is zo, maar ik kan een nieuwe wagen kopen zonder BTW ;)
Hoezo?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Blue Darkness »

Bzguy schreef: 09 mar 2020, 09:24 En wat betreft Exige : die zal teveel neigen naar m'n Noble
Zo erg kan dat niet zijn...?? 8-)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Bzguy : Lotus E....

Bericht door Bzguy »

Ziezo besteld :) En nu wachten tot mei ;)

Enne, neen, 'k ga niet zeggen wat ik gekozen heb, daarvoor moeten jullie wachten, maar ik vind het een prima keuze :)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Plaats reactie