Pagina 8 van 13

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 30 jun 2020, 15:13
door flamme
spijtig om dit te lezen en die dingen daar kan een mens echt hersenkronkels van krijgen . Is de versnellingsbak een toyota bak en standaard ? Ik veronderstel dat als dit zo een bak is deze wel met hopen zijn te vinden of is dit weer een speciaal type met aangepaste verhoudingen ?

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 01 jul 2020, 16:36
door Milton1
PJH schreef: 29 jun 2020, 15:09 Dit gezegd zijnde: zijn er nog mensen die dit probleem gehad hebben? Op het alwetende internet lees ik veel over Redline MT-90 olie voor in de versnellingsbak, heeft iemand ervaring daarmee? Zou het kunnen dat dit een schakelvork of kabel is die zich niet al te lekker voelt?
Heb nooit problemen met de bak en dus ook de niet met de syncho's gehad; maar ik heb recent de OEM bakolie vervangen door Motul Gear 300 (75w90) en dat leidde toch tot een zeer fluweel schakelende bak; zeker bij koud. Voor die paar euro's proberen waard.

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 01 jul 2020, 17:08
door flamme
Ik heb je laatste posts is laten lezen door een vriend van me die nogal een toyota freak is en ook werk als mecanieker en zei me dat hij een hetzelfde heeft gehad met een versnellingsbak . de stappen die bij jouw bak zijn gedaan zijn zijn de logische stappen en ook toen was het niet opgelost. toen hebben ze de vorken vernieuwd en toen was het wel opgelost . Niet leuk natuurlijk want dan moet hem weer open maar wel goedkoper dan een nieuwe bak

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 01 jul 2020, 17:12
door PJH
Milton1 schreef: 01 jul 2020, 16:36 Heb nooit problemen met de bak en dus ook de niet met de syncho's gehad; maar ik heb recent de OEM bakolie vervangen door Motul Gear 300 (75w90) en dat leidde toch tot een zeer fluweel schakelende bak; zeker bij koud. Voor die paar euro's proberen waard.
Motul gear competition is wat er nu inzit
flamme schreef: 01 jul 2020, 17:08 Ik heb je laatste posts is laten lezen door een vriend van me die nogal een toyota freak is en ook werk als mecanieker en zei me dat hij een hetzelfde heeft gehad met een versnellingsbak . de stappen die bij jouw bak zijn gedaan zijn zijn de logische stappen en ook toen was het niet opgelost. toen hebben ze de vorken vernieuwd en toen was het wel opgelost . Niet leuk natuurlijk want dan moet hem weer open maar wel goedkoper dan een nieuwe bak
Ik vrees inderdaad voor zo iets

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 01 jul 2020, 17:15
door Milton1
PJH schreef: 01 jul 2020, 17:12
Milton1 schreef: 01 jul 2020, 16:36 Heb nooit problemen met de bak en dus ook de niet met de syncho's gehad; maar ik heb recent de OEM bakolie vervangen door Motul Gear 300 (75w90) en dat leidde toch tot een zeer fluweel schakelende bak; zeker bij koud. Voor die paar euro's proberen waard.
Motul gear competition is wat er nu inzit
Is Gear Competition geen 75w140? Heb je 75w90 al 'ns geprobeerd?

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 01 jul 2020, 17:21
door PJH
viscositeit staat niet specifiek op mijn factuur, maar ik vermoed idd 75w140. Lotus schrijft nochtans 75w90 voor, maar ik vermoed dat het hier geen kwaad kan.

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 01 jul 2020, 18:13
door Milton1
PJH schreef: 01 jul 2020, 17:21 viscositeit staat niet specifiek op mijn factuur, maar ik vermoed idd 75w140. Lotus schrijft nochtans 75w90 voor, maar ik vermoed dat het hier geen kwaad kan.
Jamaar wacht even, bij eenzelfde gearbox temperatuur is jouw 75w140 olie dikker dan de 75w90; dus waarom niet de 75w90? (Gear 300).

Enfin, als je denkt dat het probleem mechanisch van oorsprong is, dan gaat bovenstaande wss niet veel verschil maken. Ik meld enkel dat op mijn wagen, omschakelen van de OEM Havoline Multigear 75w80 naar Motul Gear 300 het schakelen en "in versnelling vallen" enorm heeft verbeterd; terwijl er eigenlijk in de basis helemaal niets mis was. Nu gaat eea gewoon veel soepeler. Just .02

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 05 jul 2020, 08:22
door Capitol
Ola dat is minder plezant om mee te maken aan de Ring :(
Ik vind het wel straf dat je jouw Exige stabiel vindt aan 253 km/u. Ik herinner me nog een 240-250 met de mijne en dat vond ik helemaal niet stabiel .... ik had de gedachte: ofwel vliegt alles uit elkaar ofwel gaat hij de lucht in :shock:

Direct een aantal dingen laten fixen zie ik. Dat van de versnellingsbak heb ik dan weer niet voorgehad, 53k km gedaan en nooit problemen gehad.
Hopelijk geraakt het snel definitief in orde bij jou.

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 06 jul 2020, 10:09
door PJH
Dat je denkt dat het allemaal gaat ontploffen is een feit :grin:
8000rpm, is een hele hoop lawaai :D

Maar stabiliteit was echt wel geen issue eigenlijk. Het stuur was rustig, de wagen leek niet te moeten zoeken, hij spoorde perfect rechtdoor, ... eigenlijk alleen maar goed. Mijn Mercedes C weegt 1600kg en is uit 2019, en als die 200km/h doet heb je maar beter je stuur vast. Ik had het eerder andersom verwacht gezien het verschil in massa.

Re: PJH - Lotus Exige S240

Geplaatst: 15 jul 2020, 18:36
door Coen
PJH schreef: 06 jul 2020, 10:09 Ik had het eerder andersom verwacht gezien het verschil in massa.
Ik had eerder andersom verwacht vanwege elektronisch stuurbekrachtiging en hydraulische. Met de eerste krijg je vrijwel niets meer mee in het stuur en lijkt er geen gevaar op de loer.