PJH - Lotus Exige S240

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Lvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
Auto: Exige 06 krypton green

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Lvb »

Super

Ja mede door uitlaat en ic zal dat wel voordelig zijn
Maar daardoor komt die niet op 270 te zitten :D

- Kleine poelie ?
- nokkenas
- Stage 1 gedaan op de ecu (als dat kan).
- injector
- andere komotec pistons

-of gewoon de hele Komotec 280 kit
...
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door vasseur »

Hallo PJH,
ik zie dat ge u ferm amuseert met de Exige.
Het doet deugd nog eens mijn ex exige terug te zien en dan nog met prachtige foto's.
Bedankt daar voor.
Ps: Ik had het u toch gezegd dat de wagen 270 Pk had ;) .
Groetjes Vasseur
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

vasseur schreef: 14 apr 2020, 18:19 Ps: Ik had het u toch gezegd dat de wagen 270 Pk had ;) .
Je zei: 'dat kot ging wel ferm vooruit'
Waarop je vrouw vroeg hoe oud ik was, en ze hoopte dat ik al matuur genoeg ging zijn :D

Weet jij waarom hij zo snel is? Ik kan een grotere IC vinden onder de motorkap, maar verder eigenlijk niks van mods. De ECU zou ook origineel moeten zijn volgens de garage.

En ja, ik amuseer me rot met dat ding. Ik heb er 10 jaar zot van gestaan, ik heb hem nu 2.5j en ik moet zeggen dat ik gelijk had: dat past 100% bij mij qua rijden. In Oktober zat ik nog in de Dolomieten met een Cayman GT4, en dat is dus een boot als je uit een Exige komt.

Ik heb hem trouwens gekocht met 18.000km op de teller, en nu staan er al 36.000 op :D
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

1.jpg
1.jpg (263.85 KiB) 8369 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (171.07 KiB) 8369 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (219.46 KiB) 8369 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (159.27 KiB) 8369 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (227.42 KiB) 8369 keer bekeken
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

Zalige shots!
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Capitol »

Inderdaad ferm foto's! En PJH gebruikt dat spel goed, zo moet dat.
M140i & GT3 Touring
dilly
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 okt 2009, 21:43
Naam: Dilly
Auto: Exige S2 / 2007

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door dilly »

Ferme wagen PJH! Ben zelf ook op zoek naar een Exige. Hoop er eentje op de kop te kunnen tikken. Dan kan ik mezelf ook even voorstellen. Het oranje staat hem echt goed trouwens!
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Tijd voor een update:


Zondag 3/5/2020:

Never let a good crisis go to waste, woorden van Winston Churchill die heden ten dage opnieuw actueel zijn. Nu onze goede vriend SARS-CoV-2 de wereld in zijn greep heeft, is de trafiek op de Nurburgring sterk afgenomen, nog eens echt kunnen rijden op een mooie zondag is reeds van voor Top Gear geleden -> now is the time.

Vroeg vertrokken met de Lotus richting 'ring, op een akelig lege snelweg. Ondanks dat toch 2 flitsers kunnen spotten, de eerste reeds om 7.00 ter hoogte van Deba in Drongen. Echt geschift eigenlijk.
Ter hoogte van de grens in Lichtenbusch had ik een corona controle verwacht, waarvoor ik een attest had uitgeschreven voor mezelf, maar er was juist niemand. Onwards dan maar :)

Ook in the land of speed was geen levende ziel te bespeuren op de wegen. Ideaal dus om ter hoogte van Kraftwerk Weisweiler eens te zien hoe snel hij nu eigenlijk wel is. Afgeklopt op 253km/h op de Coyote. Niet slecht, maar ook geen vliegtuig dus. Wat me meest is bijgebleven is het gevoel als je dat doet. De motor laat zich duidelijk horen, maar verder dan dat is er eigenlijk niks aan. De auto voelde zeer stabiel aan, geen zweverige voorkant of problemen met rechtdoor gaan. Goed dus :)
imageproxy.php.jpg
imageproxy.php.jpg (106.87 KiB) 4788 keer bekeken
Eenmaal aangekomen aan de ring een quasi lege baan, en dat op zondag. Dat zijn momenten dat je bijna niet meer meemaakt, dus je moet er ten volle van profiteren. Het plan was om te rijden tot de banden weg waren, dus meteen bij aankomst was het tijd om er aan te beginnen. Na een leuk stukje scheuren kwam er helaas een einde aan omwille van een ongeval. Wat daarop volgde was chaos tot en met. Omwille van Corona moet iedereen meteen over de rotonde, en is de parking gesloten. Resultaat daarvan is dat heel wat mensen een plaatsje moeten zoeken in de buurt van de ring. Je krijgt dus een verkeersinfarct ter hoogte van de rotonde, met in de nabije omgeving allemaal wagens die proberen te parkeren in de meest vreemde posities, allemaal om toch maar dicht bij de ingang te kunnen staan voor wanneer het terug open gaat. Een continue aanvoer van Polizei zorgt er dan weer voor dat de massa uit elkaar gedreven wordt, auto's zich gaan verplaatsen en manoeuvreren over de kleine baantjes, enz enz... dat zorgt helaas voor veel file, en dat is altijd jammer.

Toen de ring terug open ging heb ik een rondje gedaan en dan ben ik recht in die file terecht gekomen gezien ik terug over de rotonde moest....een rotonde die dicht stond 😕 niks cooldown kilometers dus.

Na 10 min aanschuiven was ik dan terug aan de ingang en net voor de slagboom gebeurde dit:





Een hete motor, in combinatie met een laag debiet uit de waterpomp (al dat aanschuiven zorgt voor veel stationair draaien) zorgt er voor dat er heel wat heat build-up is. Het koelwater krijgt dus pakken warmer dan normaal, waardoor de druk in het gesloten systeem groter wordt...

Een kleine incontinentie dus, zoals hier te zien is:
1.jpg
1.jpg (76.54 KiB) 4788 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (69.23 KiB) 4788 keer bekeken
Spoortje koelvloeistof aan de ingang :D

De gevolgen daarvan zijn niet van de poes. Al het koelwater was weg, bijgieten maakt uiteraard niks uit en de hele auto zit onder de vuiligheid. De radiatoren liggen in een houder en deze heeft air ducts net boven de voorwielen. Als dat breekt krijgt je voorwiel dus een leuke douche.... volgens de GPS datalogger doe ik 700 meter na die slagboom 210+km/h. Ik heb dus FERM veel geluk gehad, alsook de mensen achter mij. Had dat verderop kapot gegaan had ik vermoedelijk nooit kunnen stoppen voor de muur aan Hohenrain, met fameuze gevolgen.
3.jpg
3.jpg (303.7 KiB) 4788 keer bekeken
Afgesleept naar FVH Motors waar Frank me na 22.00 's avonds op een maandag me nog wou ontvangen. Chapeau voor die man!!!
Daarna zijn ze er aan begonnen:
4.jpg
4.jpg (153.2 KiB) 4788 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (159.21 KiB) 4788 keer bekeken
Wat is er aan gedaan:
- Radiator vervangen, uiteraard :D
- Koelslangen
- Airco radiator zag er vrij triestig uit, dus deze is ook vervangen
- Gezien deze sportief gereden wordt, en vanaf nu enkel nog op semi's zal staan, is er een baffled sump gestoken
- De pinker linksvoor werd vervangen, want bij demonteren (?) is er een clipje afgebroken
- Nieuwe Yokohama A052's. Vorige set heeft het 9000km uitgezongen wat niet slecht is, maar ook niet bijzonder goed qua slijtage. Grip is wel fenomenaal, vandaar ook het carter
- Synchro van de 3e is vervangen

Toen ik hem kocht had hij 18k km, nu heeft hij bijna het dubbele na 2 jaar rijden. Toen ik hem kocht kraakte de synchro van de 3e versnelling indien de bak koud was. Een gekende fout bij dit type Exiges, en een pain in the ass om te vervangen gezien alles er uit moet. De mijne had het echter maar zeer licht, dus was het gewoon voldoende om de eerste 10 min de 3e over te slaan en daarna kon je knallen al wat je wou. Die versnellingsbakken gaan stuk als je niet deftig kunt schakelen, en de mens waarvan ik hem kocht had tijdens de proefrit destijds al bewezen dat hij de oorzaak was :D die man kon totaal niet autorijden. Normaal is het kapot vanaf dat je het begint te voelen, en gaan ze niet veel later helemaal kapot. Tijdens mijn ownership echter is de bak niet slechter geworden, dus had ik het eigenlijk al uit mijn hoofd gezet dat ik die kost nog ging doen. Mits heel&toe en deftig rijden is er immers geen issue, en gezien het niet erger werd...

Maar goed, als het dan toch open moet, dan doen we maar meteen alles :) kwestie van wat werkuren uit te sparen, gemoedsrust te hebben, geen problemen te verwachten hebben en gewoon een goed werkende auto te hebben.

Zo gezegd zo gedaan, alles open :D

Carter:
6.jpg
6.jpg (202.43 KiB) 4788 keer bekeken
En dan alles terug in elkaar en nu staat hij in mijn garage.

Bij ophaling extreem blij om hem terug te zien :) wat uitleg later snel terug de baan op en......3e kraakt. Meer dan er voor :s that's not right... om terug te rijden had ik geen tijd meer, dus dan maar verder naar huis gereden en alles tijd gegeven om op te warmen. Eens warm, kraakte het nog steeds :( Rijden zonder 3e dan maar, en eens thuis een mailtje sturen was het plan.



Heel de rit naar huis geen 3e meer gebruikt en direct contact opgenomen met de garage. Niet meer mee rijden en asap terug binnensteken was het verdict. Weekje later terug naar de garage gereden, zonder 3e te gebruiken, en Frank laten rijden met de auto. Ik zat er naast hoe hij alle versnellingen checkte, traag reed, snel reed, traag schakelende, snel schakelde, schakelde met en zonder tussengas, enz enz enz... niks te kraken. Misschien moest er iets inslijten op elkaar? De synchro van de 3e is immers nieuw en al de rest is gebleven zoals het was wegens in goeie staat... terug naar huis dan maar. Halfweg trek ik op, schakelen op 4k rpm en *krak*. Grrr...

Hij doet het dus soms, ik kan het niet "on demand" laten gebeuren dus het is moeilijk om het te tonen aan de mechanic en inmiddels ben ik vermoedelijk wel wat van mijn geloofwaardigheid kwijt bij de garage. De pook houdt precies zo net eventjes in, en dan voel je hem in versnelling gaan. En dat niet elke keer. Het voelt gewoon niet goed, alsof je iets pijn doet.

Dat zorgt er voor, samen met de corona problemen en nog wat andere issues dat er voor het eerst sinds aankoop even geen goesting is om er mee te gaan rijden :(
Laatst gewijzigd door Frederik op 29 jun 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube-tag gecorrigeerd :)
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Gisterenavond ben ik dan nog eens gaan rijden met deze tupperware pot.
10.jpg
10.jpg (347.12 KiB) 4782 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (362.06 KiB) 4782 keer bekeken
Ik merk geen evolutie meer door er mee te rijden, het blijft dus voorlopig een zeer irritant probleem.

Het consequent reproduceren van het probleem blijft moeilijk:
- Het is niet op een bepaald toerental
- Het is niet aan een bepaalde snelheid
- Het ligt niet aan een bepaalde belasting (kantelen van de motor onder belasting bvb zou invloed kunnen hebben)
- Temperatuur lijkt geen invloed te hebben zoals vroeger het geval was

De volgende zaken heb ik reeds gemerkt:
- Dubbel ontkoppelen lost het probleem quasi volledig op, maar geeft nog geen 100% garantie
- Wanneer je tijdens het schakelen van de neutrale stand de eerste centimeter richting 3e traag of in twee keer doet, heb je het niet (synchro dus?)

Het grootste probleem is dat ik het gevoel heb dat hij aan iets hapert als ik de 3e in ga. Ik heb er op gelet dat ik de koppeling volledig indruk, maar denk niet dat dat het probleem is gezien het enkel de 3e is die er last van heeft. Hij heeft het ook enkel bij opschakelen, afschakelen is nooit een probleem en is steeds zoals je zou verwachten. Zoals gezegd is het niet elke keer, maar ik heb het vaker wel dan niet, helaas. Ik reed eigenlijk veel liever met mijn auto zoals hij was voor de revisie, toen ging het probleem weg na 10-15min rijden.

Deze persoon beschrijft hetzelfde: https://www.lotustalk.com/threads/occas ... sue.74971/
Anderen hebben gelijkaardige problemen zo te zien: https://www.lotustalk.com/threads/3rd-g ... nty.67366/

Indien de auto zo schakelt heb ik het gevoel dat ik hem aan het afbreken ben, waardoor alle rijplezier zeer snel verdwijnt helaas. Rijplezier is net waar een Lotus voor dient, dus dan is een oplossing nodig, en rap.

Ik wil graag op voorhand al even waarschuwen: op fora wordt vaak vanalles gezegd en misbegrepen. Het is zeker niet de bedoeling om FVH motors af te breken. Ik heb het volste vertrouwen in hun werk en kunde en Frank heeft me ook steeds zeer goed ontvangen en toont zich bereid om dit probleem verder te bekijken. Je moet deze post dus niet zien als klagen over iets, ik deel gewoon ervaringen en wens eens luidop na te denken met jullie allen samen.

Dit gezegd zijnde: zijn er nog mensen die dit probleem gehad hebben? Op het alwetende internet lees ik veel over Redline MT-90 olie voor in de versnellingsbak, heeft iemand ervaring daarmee? Zou het kunnen dat dit een schakelvork of kabel is die zich niet al te lekker voelt?
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

Hmm ... kan je frustratie begrijpen.

Maar als je dan leest dat anderen daar ook problemen mee hebben.
Ik zal enkele Exige S2 eigenaars es attent maken op deze post.

Wat was/is Frank zijn advies over de MT90?
Plaats reactie