Aankoop exige V6

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
prschwalls
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2017, 21:50
Naam: Gunther
Auto: exige

Aankoop exige V6

Bericht door prschwalls »

Hallo , mijn naam is Gunther . Ben al jaren een fervent oldtimer Porsche rijder . Nu mijn laatste verkocht is , ben ik op zoek naar iets anders. Terug een 964 of een exige V6 360 cup ? Natuurlijk een groot verschil . Rijgedrag en plezier zeker de Lotus in het voordeel , maar voor mij ook belangrijk . Het waarde behoud. De oldtimer Porsche heb ik altijd geld om geld of met winst kunnen verkopen ongeacht het aantal kilometers dat ik er mee deed . Ik rij 10000 km per jaar met deze wagens . En ik zie bijna nergens een Lotus met veel kilometers . Hoe komt dit en hoe zit het dan met het waarde behoud als ik met de Lotus laat ons zeggen 50000 kilometer ga doen of meer en hem dan na bv 5 jaar terug verkoop .
Alvast bedankt voor de reacties. Gunther
prschwalls
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2017, 21:50
Naam: Gunther
Auto: exige

Re: Aankoop exige V6

Bericht door prschwalls »

Ok , weinig antwoord hier , zoals ik al gelezen had het Porscheforum is actiever .
Of heeft niemand hier ervaring mee .
Zijn er eigenlijk leden met een lotus die bv 50000 kilometer heeft ?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Frederik »

Je stelt dan ook een moeilijk vraag hé.
Je kan niet verwachten dat ze hier gaan zeggen koop 'n Porsche! en op het "Porscheforum koop een Lotus". ;)

Ik denk dat Lotus ook heel goed zijn waarde behoud.
Elise S1 was vroeger 800.000BEF
Als je nu een tweedehandsje wil kopen betaal je tussen de 15.000 en 25.000€

Logisch dat een Porscheforum veel actiever is hé ...
Hoeveel Porsches zijn er in België en hoeveel Lotussen zijn er in België? - right ;)

Misschien dit es lezen:
viewtopic.php?f=16&t=2238
viewtopic.php?f=10&t=2171
viewtopic.php?f=10&t=4272

Exige vs Porsche : viewtopic.php?f=10&t=4272&p=70610#p70610
Ward
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2016, 20:27
Auto: '05 Elise S2 K-series
Locatie: In de stille Kempen

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Ward »

Ik denk dat bij een lotus de kilometerstand toch wel een grotere invloed heeft op de waarde dan bij Porsche. Je ziet nog keihoge waardes voor Porsches met ver over de 200.000 km.

Mijn elise heeft nu 37.000 km en onlangs was de alternator stuk. Dan lees je op internet dat dit gekend probleem is. Ik denk dus wel dat Porsche zijn auto's veel beter doorontwikkelt en valideert, wat misschien ook de hogere restwaarde bij hoge kmstand bepaalt.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Frederik »

Er zijn verschillende Elises, Esprits, Exiges met +100.000 - 150.000km hoor.
Misschien wel niet zoveel als Porsches, er zijn er ook gewoon zoveel minder.
https://www.mobile.de/nl/auto/lotus/vhc ... mln:100000

Alleen ... gros van de Porsches worden meestal gekocht als daily en komen dan later in tweede- of derdehands pas in het liefhebbers/weekendwagen circuit terecht. Dit terwijl een Lotus eerder gekocht wordt als weekend/liefhebbersdriver.

Het vergelijk is moeilijk ... beide merken hebben ook een andere insteek en prijskaartje.
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: Aankoop exige V6

Bericht door HiRez »

Ik denk dat je in de goede tijd Porsche hebt gereden. De laatste jaren kon je inderdaad bijna ieder Porsche kopen en er mee rijden zonder last te hebben van afschrijving.

Echter de bubbel is wel een beetje kleiner aan het worden. Sinds midden vorige jaar en dit jaar ook zijn de prijzen stabiel of nemen zelfs af. voor bepaalde modellen. De prijzen waren/zijn simpelweg te snel gestegen. Nu dat de mensen willen ca$hen lijkt het toch moeilijker om ze daadwerkelijk te verkopen voor de prijzen die in het circuit rond gingen.

Lotus is minder hard gegaan maar 4 jaar geleden kocht je een prima Elise/Exige S2 van 2006/2007 voor 16k GPB / 18k Euro. Die tijden zijn inmiddels ook al lang achter ons. Dezelfde Elises / Exiges zijn nu mid/eind 20's als je een relatief nieuwe wilt hebben met niet al te veel km's.

Er staat een waanzinnige Cup 360 bij FKM in Antwerpen. De eerste eigenaar heeft er flink op afgeschreven (net zoals bij een nieuwe Porsche het geval is als je 'm na een jaar verkoopt) dus wellicht een buitenkansje.... De Cup 360 is niet voor muurbloempjes maar wel een beest van een wagen....
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Aankoop exige V6

Bericht door FastEleven »

Klopt. Ik had verschillende 2e hands Lotussen. Steeds heel jonge auto's met weinig kilometers, en onderdanks regelmatig gebruik en toch telkens enkele jaren in mijn bezit heb ik er nooit op verloren.

Zoals Frederic zegt : Lotussen zijn meestal wel weekend auto's en dus steeds minder kilometers dan een daily Porsche. En daarmee heb je ook het echte verschil op tafel : beleving in een Lotus is zoveel groter, terwijl een Porsche toch vooral een snelle golf is, toch ? 8-) 8-) 8-)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Frederik »

Kwam deze net tegen op Facebook :)
2017-09-13 21_44_47-Facebook.png
2017-09-13 21_44_47-Facebook.png (294.64 KiB) 6652 keer bekeken
21741307_10155002396643123_1019743740470112480_o.jpg
21741307_10155002396643123_1019743740470112480_o.jpg (523.46 KiB) 6652 keer bekeken
prschwalls
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2017, 21:50
Naam: Gunther
Auto: exige

Re: Aankoop exige V6

Bericht door prschwalls »

Alvast bedankt voor de reacties.
Rij al 25 jaar met Porsche , wel steeds wagens van voor 93 . Luchtgekoeld .
Het klopt volledig dat de prijzen de laatste jaren als een raket de hemel in schoten . Dat is zoals je zegt sinds een dik jaar gedaan en je ziet hier en daar de iets minder kwalitatieve wagens terug zakken .
Ik vind het ook niet erg om iets te verliezen . Je hebt immers ook het rijplezier gehad . Moet gewoon nog even de switch kunnen maken na 25 jaar :D
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: Aankoop exige V6

Bericht door HiRez »

Ik denk wat er ook misgaat in het vergelijk is dat de verkeerde Lotus vergeleken wordt met een Porsche die zijn waarde goed houd (dan hebben we het over 911's).
Die beginnen bij 100k zie ik in België.... dan moet je ze echt gaan vergelijken met Evora 400's of bijzonder Exige Cups...

Die zijn er nog niet lang genoeg om te kijken wat op termijn daarvan de restwaarde zal zijn. De Lotus Elise was pas geleden in US nog uitgekozen als auto die beste zijn waarde hield en het zou me verbazen moest dat bij de Evora 400 / Exige CUP's anders zijn.

Tuurlijk ga je eerste 2-3 jaar redelijk afschrijven maar dan vermoed ik dat de prijzen op een mooi plateau zullen blijven liggen. Laten we het in ieder geval hopen want dat kan alleen maar bijdragen aan het succes van Lotus op lange termijn.
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Plaats reactie