Aankoop exige V6

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Frederik »

HiRez schreef:Ik denk wat er ook misgaat in het vergelijk is dat de verkeerde Lotus vergeleken wordt met een Porsche die zijn waarde goed houd (dan hebben we het over 911's).
Die beginnen bij 100k zie ik in België.... dan moet je ze echt gaan vergelijken met Evora 400's of bijzonder Exige Cups...

Die zijn er nog niet lang genoeg om te kijken wat op termijn daarvan de restwaarde zal zijn. De Lotus Elise was pas geleden in US nog uitgekozen als auto die beste zijn waarde hield en het zou me verbazen moest dat bij de Evora 400 / Exige CUP's anders zijn.

Tuurlijk ga je eerste 2-3 jaar redelijk afschrijven maar dan vermoed ik dat de prijzen op een mooi plateau zullen blijven liggen. Laten we het in ieder geval hopen want dat kan alleen maar bijdragen aan het succes van Lotus op lange termijn.
Op 'n Porsche van het huidige model heb je ook een enorme afschrijving hoor.
Koop vandaag es eentje en verkoop die na een jaar...

Na een bepaalde tijd krijg je hetzelfde als bij Porsche, de prijs zal zich vastzetten (of op zijn plateau blijven liggen zoals jij het zo mooi beschrijft).

Twee modellen waar we toch een beetje beter mee kunnen vergelijken is de Esprit, die blijft toch ook goed zijn waarde houden, en het plateau van de Evora is blijkbaar ergens rond de 40-45k. Wat de 400 zal doen blijft natuurlijk de vraag ... zal volgens mij toch een pakje hoger liggen, maar die is inderdaad te recent om nu al uitspraken over te doen.
Ward
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2016, 20:27
Auto: '05 Elise S2 K-series
Locatie: In de stille Kempen

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Ward »

En los van deze discussie over waarde behoud, een Lotus koop je toch vooral met het hart hé?
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Milton1 »

Het is dan ook een beetje een kromme vergelijking he. Een 964 of 993 zijn schitterende wagens. Echter, qua prestaties komt zelfs een 965 of 993 T niet in de buurt van een Exige V6. Ik zou naast m'n V6 gerust een watergekoelde 911 willen hebben; maar dan zou die enkel daar maar staan als, idd, belegging. Naast het relatieve gebrek aan garageruimte houdt de krimpende markt (lees: dalende prijzen) maar vooral het onvergelijkbare karakter tav de Lotus me tegen. Dan staat die Porsche daar maar gewoon; terwijl elke rijsensatie overtroffen wordt in de Lotus (en ja, ik heb ze allemaal ervaren van 930 Turbo naar 964, 965, 993 en 993 biturbo - mss dat Jimbo zijn ervaringen hier ook even komt delen).

Ik vind de vraagstelling dus meer een en/en verhaal.

Wat me ook een terechte vraag lijkt is wat is het prijsverschil tussen een tweedehands Cup en een tweedehands V6 of nieuwe 350. Ik ben niet overtuigd dat bij het moment van verkoop je dit gat terug dichtrijdt?

En als laatste, wat voor ieder persoonlijk is qua belangrijkheud, maar met een Exige heb je in feite 2 wagens: een coupé én een spyder/cabrio/targa whatever. Persoonlijk rij ik 90% van de tijd met de Exige open, wat dan weer een extra rijsensatie is.
Laatst gewijzigd door Milton1 op 15 sep 2017, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Milton1 »

Ward schreef: Mijn elise heeft nu 37.000 km en onlangs was de alternator stuk. Dan lees je op internet dat dit gekend probleem is. Ik denk dus wel dat Porsche zijn auto's veel beter doorontwikkelt en valideert, wat misschien ook de hogere restwaarde bij hoge kmstand bepaalt.
eum, de moderne Porsches zijn wel helemaal het tegendeel van degelijke wagens he? IMS bearing issues op de 997 komt zo maar even in m'n hoofd.

Weet niet hoe het nu zit, maar "in mijn tijd" waren onderdelen voor een 930, 964 etc. relatief spotgoedkoop, wss dat er daarom niet veel werd over geleuterd. Van bovenstaande exemplaren ken ik er weinig waar de olie niet van uit "druppelde" tot uit "liep".

Zonder al te veel ervaring hier deel ik de mening dat die Rover K series motoren in de eerste Elise iteraties mss niet de allerbeste waren.

Echter, en dit lijkt op het eerste zicht mss wat bizar, qua mechanische/elektronische betrouwbaarheid ben ik overtuigd dat een moderne Lotus een moderne Porsche overtreft. Om nog maar te zwijgen van de onderhoudskosten (via officiële dealers).

Qua rijcomfort, dagelijkse bruikbaarheid, en rijsensaties zijn een Porsche en Lotus dan toch ook weer niet vergelijkbaar.

(en dit komt van mezelf als Porsche fanboy he ;) )
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Aankoop exige V6

Bericht door WimC »

Hoi Gunther,

wij hebben reeds een kleine voorgeschiedenis samen (herinner je: rood, rs replica...?)
Mijns inziens kan je naar waardebehoud én (!) 10.000 km als dagelijkse wagen gebruiken, een P en L moeilijk vergelijken.
Ik heb ook een Exige V6 gehad (euh, ook rood) en kan je persoonlijk volgende meegeven:
-Het eerste verlies op een Lotus is meteen meestal het zwaarste en wordt steevast door de "nieuwkoper" genomen, daarna blijken Lotussen redelijk waardevast te zijn
-De V6 heeft in Evoravorm niet zo een goed reputatie naar de waardevastheid, in Exige vorm is hij zich nu nog aan het bewijzen.
-Lotus heeft NIET dezelfde waardestijging gekend als Porsche
-Groot aantal km's zal op een Lotus in wederverkoopprijs veel zwaarder doorwegen dan in een Porsche waar op sommige modellen 150.000 km als zeer aanvaardbaar beschouwd wordt. Ik denk dat (vandaag) op een V6 Cup +30.000 km reeds als veel beschouwd wordt

veel succes op je zoektocht!

enneuhhhh wanneer komt Ltswlls?
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Aankoop exige V6

Bericht door jokke_vlo »

Jouw openingsmail geeft voor mij aan dat je een Porschist bent. Zelfs al koop je een Lotus je zal steeds terugkeren naar Porsche. Ook betreft waardebehoud (iets waar ik als gepassioneerd rijder geen rekening mee houdt) heb je zeker gelijk.

Ik rijd al jaren beide merken zowel on als off track...... en als het niet draait om passie voor het pure rijden is er geen reden om Lotus te kopen. Elk rationeel argument is "tegen".

Los daarvan is de 360 cup zowat de beste V6 die je kan kopen. Wat nadien komt is ronduit pure oplichting. Modellen die Hethel maakt om het bedrijf rendabel te maken, maar gebaseerd zijn op het verkopen van lucht. Sorry voor mijn harde woorden maar het realiteit.
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Jimbo »

Na lange tijd offline is lotusforum.be terug actief :mrgreen:

Over Porsche -Lotus kan ik mijn ervaringen meedelen. Reeds van jongsaf Porschefreak in hart en nieren. Eigenlijk een petrolhead. En het lijstje ging van 944 cabrio - 928S4 - 964 carrera 4 - 930 turbo - 964 carrera 2 (2 weken) - 968 - 996 4S tot op vandaag de panamera hybrid. Allemaal daily's met gemiddeld 5000 - 15000 km/jaar. Een familielid heeft ook zo een ganse reeks gehad met als uitblinker destijds de 993TT.

Op een moment kocht Milton hier (mijn neef) een exige en ik vond dat wel een sublieme wagen. En omdat mijn broer vroeger al eens een Lotus esprit heeft gehad dacht ik om ook maar zoiets eens te gaan aanschaffen. Als hebbeding, speelgoed, investering ... Eerst een esprit turbo SE gekocht maar teveel prullen en ouderdomsfouten aan. Dus terug weg en dan naar de esprit GT3 uitvoering. En deze staat stilaan naar mijn zin. Maar overweeg om deze terug te gaan verkopen en naar een V8 te gaan uit zien. Of een Ferrari F430 (maar beiden zijn dan weer schandalig duur aan BIV en jaarlijkse rijdbelasting).

Rijbeleving Porsche - Lotus : eens met de exige meegereden en was echt overdondert. Ik ben er zeker van dat dit een veel hogere rijdbeleving heeft dan eender welke 911. Al eens de esprit laten "janken" en dat evenaart zeker een Porsche. Vooral het in toeren houden om vlot te rijden maakt het extra leuk. Wel vermoeiend bij iets langere ritten, om nog maar te zwijgen over de hardheid van de ophanging.

Waardebehoud : vorig jaar nog overwogen om een nieuwe 911 aan te schaffen. Voordeel : nieuwe techniek en rijdt als een luxe berline. Nadeel : afschrijving eerste jaar is enorm. Dan een "oudere" 911 genre 964/993 : pokkeduur geworden, rijdt zeker niet beter dan een esprit/exige/elise. En zowel een oudere Porsche als een Lotus heeft ouderdomskwaaltjes en zitten er altijd bij een aankoop verborgen gebreken aan (lees met een beetje pech hoge kosten). Ik ken er verschillende die vroeger op het porscheforum zaten die een Porsche hebben stil staan waar vele duizenden euro's kosten aan zijn. Pomp maar eens 40000 euro in een 964 en na enkele weken hoor je in de garage dat je meer dan 8000 euro kosten hebt om de wagen technisch in orde te krijgen.

Exclusiviteit : een Lotus heeft een veel hogere "wauw" waarde dan een Porsche. Mijn Lotus esprit was goedkoper dan een 964 in gelijkaardige toestand. Parkeer ik ergens dan zie je de GSM's richting wagen komen om foto's te nemen. Dat heb je nooit met een Porsche. Een kennis heeft onlangs een donkergrijze Porsche 991 Carrera 4 targa GTS gekocht. En mijn buurman heeft al wat langer geleden een zwarte 991 Carrera 4s gekocht. Beiden zijn zeer mooi maar geven niet (meer) dat wauw gevoel. Wat ik het leukste van al vindt is om eerst een toerke te gaan rijden (gisteren nog de zoon van school gehaald) en dan thuis de wagen terug te poetsen. Daarna in de garage zetten, nog eens met een doek erover en kijken, kijken en nog eens naar kijken.

Onderhoud : officieel is een Porsche onderhouden niet duurder dan een Audi of Mercedes. Zolang er geen defecten zijn en zeker wanneer ze er naar moeten gaan zoeken. Ik heb zelf het voorbeeld staan. Als er in het dashboard van de panamera een foutmelding op komt dan weet ik dat ze in de garage weer gaan lachen. En vooral rekenen. De klantvriendelijkheid van Porsche garages is dan weer een ramp. Koop je niet elke paar jaar een nieuwe dure Porsche dan ben je een nummer aan het worden. Ik kan al direct een paar OPC's (Officiële Porsche Centers) opnoemen waar ze veel klanten al zijn kwijt geraakt omdat ze gewoon je als een "ambetanterik" behandelen en serieus doorrekenen aan zaken die eigenlijk niet nodig zijn . Over Lotus kan ik nog niet veel zeggen. Enkel dat ik er ook vraagtekens bij zet maar ze nog het voordeel van de twijfel geef. Zelfs een prijs vragen (wat kost de C-service incl. vervangen distributieriem) blijkt al teveel gevraagd. En laat je zoiets ergens bij de garagist om de hoek doen? Dus voor dat overweeg ik al de overtocht naar Engeland te gaan doen.

Zou ik nog een Porsche kopen? Ja maar dan zeker iets wat exclusiever is = waardevaster. Nadeel van oudere exclusieve Porsches (GT3RS/GT2RS ...) is de enorme aankoopprijs, de belachelijk hoge BIV bij inschrijving en de jaarlijkse rijdbelasting. En als ik dan naar de esprit met zijn 2.0 motor kijk : 200 euro BIV en een lage rijdbelasting. Dat mag al eens een winter stil staan :)

Maar uiteindelijk moet je met je hart kopen. Of beter gezegd het kopen zelf doe je met je verstand maar eerst moet je er een goed gevoel bij hebben. Alvorens te beslissen ga met beide wagens waar je aan twijfelt rijden. Niet meerijden maar zelf ook rijden. En niet het hoekje om maar minstens een uur (of meer). En laat je eventueel bijstaan door iemand die er technisch verstand van heeft. Want verborgen gebreken kunnen het verschil maken tussen rijplezier en slapeloze nachten.
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Jimbo »

Milton1 schreef: Naast het relatieve gebrek aan garageruimte houdt de krimpende markt (lees: dalende prijzen) maar vooral het onvergelijkbare karakter tav de Lotus me tegen.
Hier is een oplossing in de maak : bouwwerken in de tuin aan het "tuinhuis" zijn gestart. Doorgang naast het huis is ook al verhard. En in het "tuinhuis" kunnen wel enkele wagens in staan :mrgreen:

Voor de technische kant bestaan opleidingen ;) (start morgen 20/09 aan een twee jaar durende opleiding, een mens moet toch een hobby hebben).
Xena
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 mei 2013, 12:58
Auto: Exige S3

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Xena »

Lijkt me zonde om een exige te gebruiken voor dagelijks gebruik. Ook de kick om met de exige te rijden vervalt bij dagelijks gebruik. Betreft waardebehoud kan ik enkel vaststellen dat het huidige plateau op gemiddeld 57000€ blijft hangen voor een exige S. De CUP versies zullen wel hoger uitkomen. Als je een wagen koopt met enkel het idee van waardebehoud, koop er dan geen of een heel exclusief type. Lotus staat voor rijplezier, Porsche voor dagdagelijkse sportwagen. Volgens mij hangt de keuze eerder af van wat je er mee wilt doen dan van enig andere overweging.
Gebruikersavatar
Remmel
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 feb 2016, 18:13
Naam: Jean-Pierre
Auto: Elise S3 Cup 250 Gold
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Aankoop exige V6

Bericht door Remmel »

Doe beide.... doe ik ook.
Heb naast de Lotus nog een geschakelde 928-S4.
Heb van de 928 een echte rijdersauto willen maken met sportonderstel, gewicht eruit, sperdiff, licht vliegwiel, quickshift, sportuitlaat, harde kuipstoelen etc etc, maar als je dan in de Lotus stapt besef je ineens dat je dit niveau nooit zult halen.
Maar juist daardoor kun je beide auto's prima naast elkaar rijden.
En het uitlaatgeluid van de V8 blijft natuurlijk erg mooi.

Maar als ik moest kiezen dan blijft de Lotus en neem ik afscheid van de Porsche.
De Lotus rijdt zo puur, het is een precisie instrument dat nooit verveelt.
Je leert steeds beter rijden, al is het wel tricky als het nat is door het lage gewicht.

En ja ik rij er veel mee. Dit jaar naar Goodwood geweest, roadtrip Noord-Frankrijk en 3wk geleden nog 8 dagen door de Alpen gereden.
Die laatste trip alleen was al ruim 4000km. Heerlijk!
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
Plaats reactie