Na lange tijd offline is lotusforum.be terug actief
Over Porsche -Lotus kan ik mijn ervaringen meedelen. Reeds van jongsaf Porschefreak in hart en nieren. Eigenlijk een petrolhead. En het lijstje ging van 944 cabrio - 928S4 - 964 carrera 4 - 930 turbo - 964 carrera 2 (2 weken) - 968 - 996 4S tot op vandaag de panamera hybrid. Allemaal daily's met gemiddeld 5000 - 15000 km/jaar. Een familielid heeft ook zo een ganse reeks gehad met als uitblinker destijds de 993TT.
Op een moment kocht Milton hier (mijn neef) een exige en ik vond dat wel een sublieme wagen. En omdat mijn broer vroeger al eens een Lotus esprit heeft gehad dacht ik om ook maar zoiets eens te gaan aanschaffen. Als hebbeding, speelgoed, investering ... Eerst een esprit turbo SE gekocht maar teveel prullen en ouderdomsfouten aan. Dus terug weg en dan naar de esprit GT3 uitvoering. En deze staat stilaan naar mijn zin. Maar overweeg om deze terug te gaan verkopen en naar een V8 te gaan uit zien. Of een Ferrari F430 (maar beiden zijn dan weer schandalig duur aan BIV en jaarlijkse rijdbelasting).
Rijbeleving Porsche - Lotus : eens met de exige meegereden en was echt overdondert. Ik ben er zeker van dat dit een veel hogere rijdbeleving heeft dan eender welke 911. Al eens de esprit laten "janken" en dat evenaart zeker een Porsche. Vooral het in toeren houden om vlot te rijden maakt het extra leuk. Wel vermoeiend bij iets langere ritten, om nog maar te zwijgen over de hardheid van de ophanging.
Waardebehoud : vorig jaar nog overwogen om een nieuwe 911 aan te schaffen. Voordeel : nieuwe techniek en rijdt als een luxe berline. Nadeel : afschrijving eerste jaar is enorm. Dan een "oudere" 911 genre 964/993 : pokkeduur geworden, rijdt zeker niet beter dan een esprit/exige/elise. En zowel een oudere Porsche als een Lotus heeft ouderdomskwaaltjes en zitten er altijd bij een aankoop verborgen gebreken aan (lees met een beetje pech hoge kosten). Ik ken er verschillende die vroeger op het porscheforum zaten die een Porsche hebben stil staan waar vele duizenden euro's kosten aan zijn. Pomp maar eens 40000 euro in een 964 en na enkele weken hoor je in de garage dat je meer dan 8000 euro kosten hebt om de wagen technisch in orde te krijgen.
Exclusiviteit : een Lotus heeft een veel hogere "wauw" waarde dan een Porsche. Mijn Lotus esprit was goedkoper dan een 964 in gelijkaardige toestand. Parkeer ik ergens dan zie je de GSM's richting wagen komen om foto's te nemen. Dat heb je nooit met een Porsche. Een kennis heeft onlangs een donkergrijze Porsche 991 Carrera 4 targa GTS gekocht. En mijn buurman heeft al wat langer geleden een zwarte 991 Carrera 4s gekocht. Beiden zijn zeer mooi maar geven niet (meer) dat wauw gevoel. Wat ik het leukste van al vindt is om eerst een toerke te gaan rijden (gisteren nog de zoon van school gehaald) en dan thuis de wagen terug te poetsen. Daarna in de garage zetten, nog eens met een doek erover en kijken, kijken en nog eens naar kijken.
Onderhoud : officieel is een Porsche onderhouden niet duurder dan een Audi of Mercedes. Zolang er geen defecten zijn en zeker wanneer ze er naar moeten gaan zoeken. Ik heb zelf het voorbeeld staan. Als er in het dashboard van de panamera een foutmelding op komt dan weet ik dat ze in de garage weer gaan lachen. En vooral rekenen. De klantvriendelijkheid van Porsche garages is dan weer een ramp. Koop je niet elke paar jaar een nieuwe dure Porsche dan ben je een nummer aan het worden. Ik kan al direct een paar OPC's (Officiële Porsche Centers) opnoemen waar ze veel klanten al zijn kwijt geraakt omdat ze gewoon je als een "ambetanterik" behandelen en serieus doorrekenen aan zaken die eigenlijk niet nodig zijn . Over Lotus kan ik nog niet veel zeggen. Enkel dat ik er ook vraagtekens bij zet maar ze nog het voordeel van de twijfel geef. Zelfs een prijs vragen (wat kost de C-service incl. vervangen distributieriem) blijkt al teveel gevraagd. En laat je zoiets ergens bij de garagist om de hoek doen? Dus voor dat overweeg ik al de overtocht naar Engeland te gaan doen.
Zou ik nog een Porsche kopen? Ja maar dan zeker iets wat exclusiever is = waardevaster. Nadeel van oudere exclusieve Porsches (GT3RS/GT2RS ...) is de enorme aankoopprijs, de belachelijk hoge BIV bij inschrijving en de jaarlijkse rijdbelasting. En als ik dan naar de esprit met zijn 2.0 motor kijk : 200 euro BIV en een lage rijdbelasting. Dat mag al eens een winter stil staan
Maar uiteindelijk moet je met je hart kopen. Of beter gezegd het kopen zelf doe je met je verstand maar eerst moet je er een goed gevoel bij hebben. Alvorens te beslissen ga met beide wagens waar je aan twijfelt rijden. Niet meerijden maar zelf ook rijden. En niet het hoekje om maar minstens een uur (of meer). En laat je eventueel bijstaan door iemand die er technisch verstand van heeft. Want verborgen gebreken kunnen het verschil maken tussen rijplezier en slapeloze nachten.