Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #101179  door RubenD
 13 mar 2017, 23:49
Dit weekend ben ik begonnen met de assemblage van de achter van de achter ophanging. Alles was al proper voorbereid dus het ging redelijk vlot.

De bracket waar de achterste remklauw op gemonteerd zit, zit met 2 bouten vast op de wheel hub. Wanneer de rotor al in de wiellager geprest zit krijg je de bouten niet in de wheel hub. Dus moest ik terug de rotor uit de wiellager pressen, bouten monteren en de rotor er terug in pressen... .

De bussen van sirious lotus in de onderste wishbone waren wat breed om ze te monteren in het subframe.

Daarop heb ik een draadstang in het subframe gedraaid met 2 bouten met een vloot op de plaats waar de bussen zitten. Als ik de bouten van elkaar weg draai, spant de draadstang zich op. Zo kon ik 2 a 3mm plaats vrij maken en kon ik alles vlot monteren. Wanneer ik de bussen aanspan, komt alles terug op zen plaats.
Bijlagen
20170311_172233.jpg
Zo zou het eliseku er 19 jaar geleden kunnen uitgezien hebben.
20170311_172233.jpg (244.37 KiB) 3778 keer bekeken
 #101181  door RubenD
 14 mar 2017, 00:10
Morgen doe ik door aan de voor ophangen. Hopelijk krijg ik volgende week mijn velgen terug van de spuiterij. Dan kan de Elise voor de eerste keer terug buiten rijden.
Bijlagen
20170311_172811.jpg
Er zijn nog steeds veel kleine werkjes tedoen. En de auto moet nog binnen om de wielen uit te lijnen. Miss neem ik volgende winter het subframe onderhanden...
20170311_172811.jpg (268.77 KiB) 3778 keer bekeken
 #101235  door RubenD
 26 mar 2017, 21:38
Frederik schreef:Ziet er bijna als nieuw uit ... topwerk!

Bedankt voor het compliment!

En leuk te horen dat sommigen het hier wat opvolgen
 #101236  door RubenD
 26 mar 2017, 21:55
Ondertussen terug veel gebeurd. Vooral wat pruts werk die veel tijd inbeslag neemt en weinig verandering toond.

De voor ophanging werd gemonteerd en alle bussen werden aangespannen op 45nm.

Om de bussen op te spannen moeten de wielen op de grond staan. Stel dat je alles hangend aantrekt, en dan pas de auto op de grond plaatst, Dan staan de bussen constant getorst.... .

Zodus alle Axel stands werden van onder chassis naar het onderste kogelgewricht van de ophanging verplaatst. Dat was een akelige onderneming, maar zonder problemen gelukt. Nadien de axel stands terug onder het chassis geplaatst, zodat ik gerust kan slapen.

Wie ooit al eens en elise op kriekt heeft weet dat die zich anders gedraagt dan een Front engine auto. Je moet er eigelijk wel je hoofd bij houden of je hebt iets voor.
Bijlagen
IMG_20170314_230952_322.jpg
Ophanging Voor gemonteerd.
IMG_20170314_230952_322.jpg (758.95 KiB) 3675 keer bekeken
 #101237  door RubenD
 26 mar 2017, 21:59
Volgende taak de remmen installeren.
Bijlagen
20170319_162822.jpg
Het supframe is mooi zwart geworden. Miss een van de winter taken voor volgend jaar ... .
20170319_162822.jpg (259.2 KiB) 3675 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RubenD op 26 mar 2017, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 #101238  door RubenD
 26 mar 2017, 22:11
Dit zijn de originele schijfremmen dat ik ontroest heb. Daarna werden ze ind de zinkspray en hittewerende matzwarte verf gelakt.

De bedoeling is: Wanneer ik de eerste keren rem de verf op de remvlakken afslijt en enkel de remvlakken bloot ijzer tonen. Zodat alles proper blijft wanneer je door de velgen heen kijkt.

Ik heb op de achterkant van de voorste schijven een kleine test gedaan met een brede schroevendraaier. Zo kon ik een idee krijgen of de verf er in grote plakken van springt of gewoon versplinterd.

Ook is het de bedoeling dat de verf in de verzinkingen van de voorste schijven blijft hangen. Dit is allemaal de eerste keer dat ik dit doe. Dus het is een wel overwogen experiment. ;-) Ik had even het idee om de rem vlakken met de schuur machine terug vrij te maken, maar het ziet er naar uit dat de verf mooi versplinterd. Dus, ik denk dat ik het er op waag en op de parking achter het gebouw wat rem testjes doe om de remmen te ontbloten.

To be continued!
Bijlagen
20170321_171042.jpg
20170321_171042.jpg (529.16 KiB) 3673 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RubenD op 26 mar 2017, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 #101239  door RubenD
 26 mar 2017, 22:32
Vorige week ook de roosters terug gekregen van de lakkerij.

Ze adviseerden een epoxy poederlak die 250° verdraagt. Vanwege de radiator en motor die onder een deel van de netjes bevinden. Ze werden voordien al gegalvaniseerd dus daar komt de eerste jaren niets meer aan.

Als er iets is dat ik geen 2x wil doen aan de Elise is het de netjes uit de silicone prutsen, ontroesten en ontlakken. Geen idee wat voorn lak er op hing maar het was hard. De vorige eigenaar had ze ook al eens terug in de rode grondverf geplaatst en opnieuw zwart geschilderd.... . Wat het niet gemakkelijker maakte om tot op het blote ijzer te krijgen.

Zandstralen bij mij lukte niet langs geen kanten. Ik heb er in plaats 3 ijzerdraad wielen op versleten, maar op die manier lukte het aardig.

De netjes boven de motor zijn alluminium, en wou ik niet beschadigen met het ijzerdraad wiel. Deze hebben ze in de lakkerij ontdaan van de lak. Toen ik ze ging ophalen, kijk hij met gefronste wekbrauwen, en was versteld dat ik de andere zo proper gekregen heb. Hij heeft de allu grilles in een zuur bad moeten leggen voor het zandstralen.

Ik had me al afgevraagd of al dat werk wel de moeite ging zijn. Maar wanneer je de grilles terug krijgt, en ze zien er nagenoeg nieuw uit.... . Wel dan ben ik heel blij dat ik het gedaan heb. Ondertussen ben ik bezig met de grilles terug in te lijmen. En ik heb nieuwe rawlnuts besteld om de achterste te bevestigen.
Bijlagen
20170316_190548.jpg
looks great!!
20170316_190548.jpg (343.42 KiB) 3672 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RubenD op 26 mar 2017, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 #101240  door RubenD
 26 mar 2017, 22:55
Gelukkig heeft geen enkele van de vorige eigenaars het chassis beschadigd.

Ik denk niet dat de onderkant ooit eens gereinigd werd. Dus na 19j wat ciff, magic sponsje en een harde borstel. En hop alles kuist behoorlijk mooi op.

Het allu chassis is echt machtig!


Volgende werken:

-Ik verwacht eind deze week mijn velgen terug.
-Grilles verder in lijmen, en achterste motorkap monteren.
-Voorste verlichting terug monteren.
-Rivet nuts monteren in de voorste stills. (De bouten om de voorste clam aan de stills te bevestigen zijn aan de binnenkant van de still gelijmd. Er is er al eentje die zot draaid, en een 2e die twijfelachtig is. Die ga ik er in kloppen, uit vissen en dus Rivetnuts monteren. Dat is de zelfde als het gene lotus gebruikt heeft om de mist lampen te monteren op mijn S1tje. Should do the job.)
-een mooie nummerplaat houden zou ook eens leuk.
-Tegen dan zal ik de remmen kunnen testen.
Bijlagen
20170326_134713.jpg
20170326_134713.jpg (567.96 KiB) 3670 keer bekeken
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14