RubenD - Lotus Elise S1

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Wat er gebeurde is dat mijn bout van 8.8 sterkte sterker is dan de draad tap die ik kocht. Noch thans de duurste uit de winkel gekocht net omdat ik geen risico's meer wil nemen met deze bout.

Net zoals geinstructeerd boorde ik een gat van 4.5mm, en gebruikte de correcte draad tap, met deze kit zou ik bouten moeten kunnen uitdraaien tot M14. Euhm, Toch niet dus. :x

Op de foto zie je de tap met plat geduwde draad. :? :?: Ik zal meer eens langs de winkel passeren en vragen of dit normaal is. Na wat onderzoek op youtube, leerde ik dat zoals ik vermoed een draad tap gehard staal is. En gehard staal, plooid niet, het breekt. Dus ik heb rommel gekocht.

Swat, Mijn truckendoos is nog niet leeg. Het grote probleem is dat de bout vast zit in alluminium. Anders had ik er gewoon een andere bout op last, maar dit zou het alluminium dirrect laten smelten.

Dus, miss kijk ik eerst of ik een betere tappen set kan kopen, of ik probeer een een inbus dop in vast te lijmen met epoxy. Normaal bestaat er epoxy die hard genoeg komt op dit tot een goed einde te brengen. Ik moet gewoon het juiste product vinden. :-/
Bijlagen
20171224_132758.jpg
20171224_132758.jpg (487.54 KiB) 3737 keer bekeken
Lvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
Auto: Exige 06 krypton green

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door Lvb »

Dat is mijne winkel :D :mrgreen:

Anders effe verzinkboor pakken het gat wat verzinken stalen baar erop die iets dunner is (uiteinden 90* om geplooid)
met een beetje conus puntje even GOED vast lassen en draaien maar .
Wel na het lassen even wat water erover gooien dat je geen rubbers , .olie .. gaat opstoken)
Voor de alu moet je geen schrik hebben .
Lukt het niet =>
dan nog eens boren en tappen (nieuwe linkse draad tappen met een recht tap) (niet wat jij hebt)
linkse zwarte bout 12.9 in draaien inbus kop .
een M6 Denk ik zal nog lukken ( bout helemaal indraaien ( uitvullen met wat rondellen)
Dan moet het los komen .
Altijd olie gebruiken voor het tappen
En een goede kruipolie voor de oude bestaande kut bout die eruit moet . :lol:


Ps : De "beste" tappen koop je van het merk phantom .
dus niet würth of dit soort zaken (een tap moet niet alleen maar hard zijn maar ook taai)
En natuurlijk een blinde tap (dus vlak opt begin en niet met een punt)
Gebruikersavatar
Cor van Nistelrooij
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:00
Naam: Cor
Auto: Elise Europa Esprit ele
Locatie: Maaskantje nl

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door Cor van Nistelrooij »

waarom boor je niet met een 10mm boor de kop eraf?
ik neem aan dat je de klauw in 2 en wilt?
of gaat het erom alleen de oude bouten te vervangen?
in dat geval zou ik toch de klauw in 2en halen.
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Lvb schreef: 25 dec 2017, 19:26 Dat is mijne winkel :D :mrgreen:

Anders effe verzinkboor pakken het gat wat verzinken stalen baar erop die iets dunner is (uiteinden 90* om geplooid)
met een beetje conus puntje even GOED vast lassen en draaien maar .
Wel na het lassen even wat water erover gooien dat je geen rubbers , .olie .. gaat opstoken)
Voor de alu moet je geen schrik hebben .
Lukt het niet =>
dan nog eens boren en tappen (nieuwe linkse draad tappen met een recht tap) (niet wat jij hebt)
linkse zwarte bout 12.9 in draaien inbus kop .
een M6 Denk ik zal nog lukken ( bout helemaal indraaien ( uitvullen met wat rondellen)
Dan moet het los komen .
Altijd olie gebruiken voor het tappen
En een goede kruipolie voor de oude bestaande kut bout die eruit moet . :lol:


Ps : De "beste" tappen koop je van het merk phantom .
dus niet würth of dit soort zaken (een tap moet niet alleen maar hard zijn maar ook taai)
En natuurlijk een blinde tap (dus vlak opt begin en niet met een punt)

Er iets op lassen was idd ook mijn eerste gedacht, maar ik ben wat bang om de caliper te beschadigen. Voor de rest heb ik nog niet verder gepruts. Ik heb ook nog een filmpje gezien van iemand met ongveer het zelfde probleem, en hij heeft er gewoon een torks van 10mm in geklopt. Hij kon er behoorlijk veel kracht op zetten ton die torks er in zat.

Dus dat wordt mijn volgende plan.

Linkse draai in tappen kan ik idd ook proberen, maar ik heb het materiaal niet liggen. Dus als plan c of D faalt is dit miss ook een optie.

Thanx!
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Cor van Nistelrooij schreef: 29 dec 2017, 00:03 waarom boor je niet met een 10mm boor de kop eraf?
ik neem aan dat je de klauw in 2 en wilt?
of gaat het erom alleen de oude bouten te vervangen?
in dat geval zou ik toch de klauw in 2en halen.
Ik wil enkel de bouten en cross over pipe vervangen. Das ook een goed idee. Ik kan dit ook wel proberen. Wordt vervolgt dus!
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Gisteren ochtend was het attack modus op die kut bout. Gedaan met voorzichtig zijn en foefelen. Ik ben om een set goede boren gereden, en heb de kop van de bout door geboord. Dees leek mij de meest haalbare en beste oplossing om het probleem definitief op telossen.

Dus ook alle ander inbussen los gedraaid, en ik had vlug de caliper in 2 stukken. Het stuk bout met draad op kon ik bijna met de hand los draaien. Dus gelukkig was de draad volledig in orde en niet beschadigd.

Nu zat de geboorde kop nog vast geoxideerd in de remklauw. Mijn vriend de hamer kon die er zelfs niet uit kloppen.

Uiteindelijk heb ik met men dremel de kop door gefreesd. Ze wat naar binnen geklopt, het andere stuk bout er terug langs onder in, en na 3x een goeie tik uit te delen kwam het stuk ellende eindelijk vrij.
Bijlagen
20171231_132049.jpg
20171231_132049.jpg (775.58 KiB) 3546 keer bekeken
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Ondertussen is de nieuwe crossover pipe ook gemonteerd, en zijn mijn klauwen geheel vernieuwd. De 2 pennen om de blokken vast tezetten zijn nu nog in de galvanisatie.

Vreed content met resultaat!! :D ;) 8-)
Bijlagen
20180101_122840.jpg
20180101_122840.jpg (945.64 KiB) 3544 keer bekeken
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Vorige week werden ook de ook de distributie riem, alternator riem, en waterpomp vernieuwd. De poli die op de kruk as zit was wat geroest. Gezien alles al binnen is in de galvanisatie werd deze gewoon in het zwart geschilderd.

De waterpomp zag er wel wat anders uit. Dit is niet de eerste keer dat ik dit verschil zie. Doch , mijn nieuwe pomp is een origineel MG Rover pomp, 200l/min, en komt van elise shop. Dus ik veronderstel dat dit perfect werkt. Toch lijken de schoepen op de oude pomp links groter.
Bijlagen
20171226_113207.jpg
20171226_113207.jpg (279.17 KiB) 3544 keer bekeken
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door RubenD »

Deze week is ook mijn nieuwe lucht filter toe gekomen.

De vorige eigenaar had er een K&N kelk op gemonteerd. Deze zag er niet meer zo fris uit , en gaat er eindelijk af. Deze wordt vervangen door een BMC CDA cold air box. Er wordt buiten lucht gevoed aan de airbox via de gaten in de achterste clam.

Ik verwacht niet dirrect een vermogen toe name, maar alles en iedereen heeft deugt van wat frisse lucht! Ik veronderstel dat het motortje wel iets beter zal draaien met een meer directe buitenlucht toevoer.
Bijlagen
bmc cda1.jpg
bmc cda1.jpg (202.33 KiB) 3544 keer bekeken
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: RubenD - Lotus Elise S1

Bericht door PJH »

Net je hele thread doorlezen. Leuke werken aan het doen precies :)

Ik zou dat ook zeer graag eens doen, maar ik ontbreek kennis en handigheid (en met die attitude gaan ze er nooit komen) en vooral ook tijd, materiaal en ruimte. Moet wel heerlijk zijn om een hobbyauto volledig zelf te kunnen opbouwen en er daarna dubbel zoveel genot van te hebben.

Doe zo verder :)
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Plaats reactie