RubenD - Lotus Elise S1
- PascalM
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
- Naam: Pascal
- Auto: Elise S MY2015
- Locatie: Oostende
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Heel mooi Ruben!
Mogelijks zien we elkaar tijdens YLD, anders passeer ik wel de 20e mei
Mogelijks zien we elkaar tijdens YLD, anders passeer ik wel de 20e mei
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Het is al terug een tijdje geleden dat ik een update bracht van mijn elise.
Gezien vorig jaar het hele subframe werd gerestaureerd moest de auto nog eens langs de bandencentrale om de wielen uit te lijnen.
Ik heb al enkele jaren goede ervaring met banden Deboosere in Ingelmunster. Dus liet ik hen even aan mijn autotje sleutelen. Grote aanpassingen waren niet nodig. En hop klaar voor de zomer
Gezien vorig jaar het hele subframe werd gerestaureerd moest de auto nog eens langs de bandencentrale om de wielen uit te lijnen.
Ik heb al enkele jaren goede ervaring met banden Deboosere in Ingelmunster. Dus liet ik hen even aan mijn autotje sleutelen. Grote aanpassingen waren niet nodig. En hop klaar voor de zomer
- Bijlagen
-
- 20180407_101049.jpg (582.33 KiB) 8112 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Deze auto brengt me niet alleen veel rij plezier maar ook veel nieuwe vrienden. Gezien ik professioneel al leef in mijn auto hou ik het in het weekend meestal bij kortere ritten naar oldtimer treffens, en andere auto meetings.
Ook de oldtimer meeting die ik zelf organiseerde samen met een vereniging tvv een instelling voor licht mentaal gehandicapten werd een succes. 250 oldtimer, 1200 betalende toeschouwers. En er kwamen ook 2 leden van het forum mee rijden met de ochtend rit.
Ik kreeg de kans op de YLD om Elisa even aantespreken en wat foto's te maken. Wat een leuke meid!
Ook de oldtimer meeting die ik zelf organiseerde samen met een vereniging tvv een instelling voor licht mentaal gehandicapten werd een succes. 250 oldtimer, 1200 betalende toeschouwers. En er kwamen ook 2 leden van het forum mee rijden met de ochtend rit.
Ik kreeg de kans op de YLD om Elisa even aantespreken en wat foto's te maken. Wat een leuke meid!
- Bijlagen
-
- Jammer van de vlek op de camera.
- 20180510_130612.jpg (266.86 KiB) 8111 keer bekeken
-
- Thank you Elisa!!
- 20180522_094954.jpg (200.52 KiB) 8111 keer bekeken
-
- S1 tjes onderelkaar. :-)
- 20180731_201750.jpg (232.98 KiB) 8111 keer bekeken
-
- Enkele Lotussen op onze oldtimermeeting
- 20180520_101020.jpg (270.05 KiB) 8111 keer bekeken
-
- Bar Brugge zomerse avondrit op een dinsdag :)
- 20180605_202605.jpg (447.77 KiB) 8111 keer bekeken
-
- BAR brugge op een zomerse avond rit.
- IMG_5279-HDR.jpg (388.41 KiB) 8111 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Na de zomer beginnen zich enkele werkjes terug op te dringen.
- De temperatuur uitlezing op de stack was dikwijls niet correct. Dikwijls was die maar 60 a 70 graden.
- Er was iets aan het rammelen aan de remmen voor en achter.
- Enkele decals op de carroserie, dashbord en dak constructie zijn aan vervanging toe.
- Een van de 3 nieuwe weerstanden die de snelheid van de motor regeld heeft het begeven.
- Toen ik voor een ridje de achterruit er even uithaalde zag ik dat de dichting losgekomen was.
- De antenne gasket op de motorkap is gescheurd.
- Ik was al even opzoek achter een nummerplaat houder, en zo kon ook een mooie nieuwe nummerplaat gemonteerd worden.
- De temperatuur uitlezing op de stack was dikwijls niet correct. Dikwijls was die maar 60 a 70 graden.
- Er was iets aan het rammelen aan de remmen voor en achter.
- Enkele decals op de carroserie, dashbord en dak constructie zijn aan vervanging toe.
- Een van de 3 nieuwe weerstanden die de snelheid van de motor regeld heeft het begeven.
- Toen ik voor een ridje de achterruit er even uithaalde zag ik dat de dichting losgekomen was.
- De antenne gasket op de motorkap is gescheurd.
- Ik was al even opzoek achter een nummerplaat houder, en zo kon ook een mooie nieuwe nummerplaat gemonteerd worden.
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Mijn laatste bestelling na het eind van de zomer.
Enkele decals, antenne gasket, nieuwe ap racing antierattle plates, de blauwe koelwater sensor, de nieuwe remolie ontluchters van vorige winter zijn al beginnen roesten dus heb ik terug nieuwe besteld maar uit een ander materiaal. Ook werden twee rubbers besteld om de brembo rem klauwen te herstellen.
Ik bestelde ook een nieuwe remcilinder en ontkoppelings cilinder
Enkele decals, antenne gasket, nieuwe ap racing antierattle plates, de blauwe koelwater sensor, de nieuwe remolie ontluchters van vorige winter zijn al beginnen roesten dus heb ik terug nieuwe besteld maar uit een ander materiaal. Ook werden twee rubbers besteld om de brembo rem klauwen te herstellen.
Ik bestelde ook een nieuwe remcilinder en ontkoppelings cilinder
- Bijlagen
-
- 20181122_193046.jpg (145.5 KiB) 8064 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Toen ik opzoek ging naar het probleem met de misse uitlezen van het koelwater temperatuur, begon ik met de auto even stationair te laten draaien in de garage.
Er konden naar mijn meening 3 problemen zijn. Eén van de 2 koelwater sensoren (Blauw = stack, Bruin= ECU) defect zijn. Of de thermostaat heeft de geest gegeven. Wat zou betekenen dat de rear clam er terug af moet.
Toen ik merkte dat de radiator warm werd en de elektrische koeling begon te werken, zag ik een temperatuur van 70 °c op de stack.
Waarop ik concludeerde dat de blauwe sensor defect zou zijn. Deze werd bestel, en gemonteerd.
Na een test ritje geeft de motor nu terug een constante 88°c aan. Vroeger voor ie helemaal defect werd gaf hij +- 84°c.
Er konden naar mijn meening 3 problemen zijn. Eén van de 2 koelwater sensoren (Blauw = stack, Bruin= ECU) defect zijn. Of de thermostaat heeft de geest gegeven. Wat zou betekenen dat de rear clam er terug af moet.
Toen ik merkte dat de radiator warm werd en de elektrische koeling begon te werken, zag ik een temperatuur van 70 °c op de stack.
Waarop ik concludeerde dat de blauwe sensor defect zou zijn. Deze werd bestel, en gemonteerd.
Na een test ritje geeft de motor nu terug een constante 88°c aan. Vroeger voor ie helemaal defect werd gaf hij +- 84°c.
- Bijlagen
-
- 20181201_141732.jpg (264.5 KiB) 8061 keer bekeken
-
- imagesW033ZJ25.jpg (10.18 KiB) 8061 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Ik had uitvoerig uitgezocht door welke weerstanden ik de groene oude keramische weerstanden kon vervangen. Ik was er op uitgekomen om 3 weerstanden te bestellen bij RS compounds met een alluminium behuizing van 50 watt en R68.
Deze hadden even perfect gewerkt, toen ik vertrok naar de YLD heeft er eentje het begeven... .
Ik heb me er de hele zomer verder niet aan gestoord, maar nu het terug klus tijd is in de winter toch maar even wat aandacht gegeven.
Deze hadden even perfect gewerkt, toen ik vertrok naar de YLD heeft er eentje het begeven... .
Ik heb me er de hele zomer verder niet aan gestoord, maar nu het terug klus tijd is in de winter toch maar even wat aandacht gegeven.
- Bijlagen
-
- De defecte weerstand.
- 20181028_134804.jpg (232.03 KiB) 8054 keer bekeken
-
- De vervangende RS compound rezistoren.
- 20171127_142522.jpg (297.89 KiB) 8054 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Hoe ben ik tewerk gegaan, … . Tuurlijk terug de hele heater matrix eruit om te beginnen Dan ben ik gaan meten hoeveel ampères de motor belast (binnen de heater matrix) en onbelast (buiten de heater matrix) trekt.
Ik dacht dat het iets was van een 9A buiten de matrix en 4.5A binnen de matrix was. Ik heb dit allemaal ooit allemaal geleerd in school. Twas even wat denken en opzoeken om het weer allemaal te bereken hoeveel vermogen de motor maximaal door de weerstanden trekt.
Voor de geïnteresseerden hier volgt de berekening. :
Ik heb dit ook even laten nazien door wat gasten die dit meer gewent zijn.
Zo kan je zien dat volgens de berekening de maximum wattage van 50watt van de weerstanden niet overschreden wordt. Ik denk dat er een defecte weerstand geleverd werd.
Ik dacht dat het iets was van een 9A buiten de matrix en 4.5A binnen de matrix was. Ik heb dit allemaal ooit allemaal geleerd in school. Twas even wat denken en opzoeken om het weer allemaal te bereken hoeveel vermogen de motor maximaal door de weerstanden trekt.
Voor de geïnteresseerden hier volgt de berekening. :
Ik heb dit ook even laten nazien door wat gasten die dit meer gewent zijn.
Zo kan je zien dat volgens de berekening de maximum wattage van 50watt van de weerstanden niet overschreden wordt. Ik denk dat er een defecte weerstand geleverd werd.
- Bijlagen
-
- Heater resistors schematic calculation.jpeg (348.15 KiB) 8052 keer bekeken
-
- Heater matrix lotus elise S1 3 resisters.jpg (32.82 KiB) 8052 keer bekeken
-
- 20181028_135458.jpg (208.23 KiB) 8052 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Nu een oplossing moest nog uit de bus komen. Op de website van RS compounds kan de data sheet downloaden, dus deze ook eens gechecked. Wanneer de motor draaid, werden de weerstanden warm. Niet goeiend heet, maar goed warm. Je kon ze nog wel even aan raken.
Volgens de datasheet met het Ampèrage dat de weerstanden te verduren kreeg werden de weerstanden 70°c warm, wat nog niet het maximum is dat de weerstanden konden verdragen.
Ik kon gewoon de zelfde weerstand terug bestellen en die monteren, maar dat voelde niet goed.
Ik ben opzoek gegaan naar weerstanden met een grootere wattage. Ik kwam dirrect uit bij weerstanden van 100w. Ze zijn een stuk groter maar passen nog wel op heatermarix.
En zo heb ik terug een kachel in de auto …
Volgens de datasheet met het Ampèrage dat de weerstanden te verduren kreeg werden de weerstanden 70°c warm, wat nog niet het maximum is dat de weerstanden konden verdragen.
Ik kon gewoon de zelfde weerstand terug bestellen en die monteren, maar dat voelde niet goed.
Ik ben opzoek gegaan naar weerstanden met een grootere wattage. Ik kwam dirrect uit bij weerstanden van 100w. Ze zijn een stuk groter maar passen nog wel op heatermarix.
En zo heb ik terug een kachel in de auto …
- Bijlagen
-
- 20181108_165453.jpg (228.13 KiB) 8050 keer bekeken
-
- 20181118_140137.jpg (304.68 KiB) 8050 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Ik had al gemerkt dat de veer kracht van de antirattle plaatjes op de Ap racing klauwen hun verkracht wat verloren waren, maar had het nog genegeerd wegens geen groot probleem.
Nu er de grote werken aan de auto gedaan zijn, begin ik deze kleinere werkjes ook eens aan te pakken.
Nu er de grote werken aan de auto gedaan zijn, begin ik deze kleinere werkjes ook eens aan te pakken.
- Bijlagen
-
- 20181201_161652.jpg (415.24 KiB) 8049 keer bekeken