>
> Ik merk dat het al een tijdje geleden is dat ik hier nog eens iets gepost heb, met deze zal ik daar eens een eind aan maken.
>
> In mei 2011 ben ik na een 3 jarige restauratie met Lotje naar de keuring geweest, was een oldtimer keuring voor inschrijving onder een oldtimerplaat, die keuring was toen ( verplicht) in Deurne en was toen vrij summier, er waren toen nog wel een aantal beperkingen voor het gebruik van oldtimer, oa verboden s’nachts te rijden, en alleen met een bepaalde reden ( tourrit) mocht je verder dan 25 km van je woonplaats rijden.
>
> In eerste instantie werd Lotje wel afgekeurd voor regelbare schokdempers en stalen remleidingen, maar na het verkrijgen van een goedkeuringsattest van FKM kreeg ik onderstaand groen keuringsbewijs met onbepaalde geldigheid.
- scannen0005 (1).jpg (281.17 KiB) 5587 keer bekeken
--------------------------------------------------------------------------------
Enkele jaren later werden de Belgische regels aangaande het gebruik van oldtimers aangepast aan de Europese regels daarvan, die regels waren veel soepeler dan de voorgaande, bijna geen beperkingen meer, het gebruik werd wel alleen maar toegelaten voor recreatief gebruik, je mocht vanaf toen wel ook s’nachts rijden en zo ver als je maar wilde, omdat er wel financiële voordelen zijn aan een inschrijving als oldtimer, weinig verkeersbelasting en lage verzekeringspremie, ontstond er al snel misbruik, omdat je alleen maar bij inschrijving naar de keuring moest en daarna niet meer, werden veel oldtimers na de eerste keuring aangepast, omgebouwd enz, sommige beantwoorden echt niet meer aan de veiligheidseisen, in 2018 werd daarom beslist dat oldtimers toch terug een periodieke technische keuring zouden moeten ondergaan.
Om overbelasting van de keuringsstations te vermijden werd dat in fasen gedaan, en afhankelijk van de ouderdom en eerste inschrijving werd er een uiterste datum aangeduid voor dewelke je je oldtimer moest laten keuring, voor Lotje was de uiterste datum 15/09/2020, de technische keuring zou wel zo goed als dezelfde zijn dan voor nieuwe auto’s, sommige vereisten waren wel aangepast aan de leeftijd van de oldtimer, maar de keuring zou toch voor 90% gelijk zijn aan de hedendaagse technische keuring.
Nu maakte ik voor Lotje mij weinig zorgen, er waren natuurlijk enkele zaken waarbij ik mijn twijfels had, maar ik zou al wel enkele zaken controleren, maar zou nog niet veel veranderen, ik zou de keuring afwachten om te weten welke zaken goed waren en welke niet.
Vanaf 2018 moesten al een redelijk groot aantal oldtimers naar de keuring en al snel doken op verschillende fora toch al grote problemen op, er waren ook veel problemen met de identificatie van oldtimers, chassisnummers en identificatieplaatjes, ik gaf daar nog niet direct aandacht aan tot begin 2020 ik al toch eens ging uitzoeken of ik ook daar problemen mee zou hebben.
Mijn Lotje is de Federale ( Amerikaanse) uitvoering van de Lotus Europa Special, bij de restauratie zijn vele zaken aangepast aan de Europese, ook werden sommige zaken gewoon er af gehaald, zo had ik ook de ruitensproeier niet terug gemonteerd, nu bleek echter dat er nog oldtimers waren die die uitrusting niet of niet meer hadden en die kregen alleen daarom een rode kaart, omdat ik wel in het bezit was van één Amerikaans testverslag van een Lotus Europa Special van 1974 en daar in stond dat de geteste Lotus niet uitgerust was wet een ruitensproeier, was toen in de jaar in de USA geen verplichting.
Ik heb dus de vraag gesteld aan het GOCA samen met een kopie van dat Amerikaanse testverslag of mijn Lotje een ruitensproeier moest hebben, ook of ik aan het verplicht mistachterlicht moest voldoen, kreeg na aandringen wel een antwoord dat een mistachterlicht in mijn geval niet nodig was, maar alle voertuigen van na 1968 moeten in België uitgerust zijn met een ( werkende) ruitensproeier, geen uitzonderingen mogelijk, heb dus in afwachting van de keuring wel een werkende ruitensproeier gemonteerd, is wel een nieuwe maar eigenlijk voor een VW kever, maar werkt goed.
De CO had ik ook eens getest en ik kwam aan 4,2 %, dus iets onder te toegelaten 4,5 % die als max toegelaten voor Lotje, zou ik dus niets aan veranderen, zal het resultaat op de keuring wel afwachten.
De planning was om dus wel voor 15 september 2020 naar de keuring te gaan, maar toen kwam COVID roet in eten strooien, van de toen geldende regels, voertuig aan de ingang van het keuringsgebouw afgeven, en aan de uitgang terugkrijgen was ik geen voorstander, ik blijf toch liever bij de auto om te zien wat ze allemaal uitspoken, en om de resultaten te zien, want zoals later zou blijken wordt Lotje dan afgekeurd voor “ handrem minder dan 50% van het minimum “ maar is dat dan 49% of 20% van het minimum?
In september 2020 was toch de verwachting dat in het voorjaar 2021 het ergste van de COVID zouden hebben gehad, omdat de winter er aankwam en ik in die periode toch niet veel met Lotje rij zou ik dan wel enkele maanden wachten op versoepeling van de regels om naar de keuring te gaan, maar weer kwam COVID-19 weer opzetten met een tweede golf, en moest ik weer mijn planning aanpassen, maar er moest nog eerst wel iets uitgeklaard te worden, in de regels staat dat wanneer er een identificatieplaatje is aangebracht met het chassisnummer nummer moet dit nummer volledig overeenkomen met het nummer op het chassis en het nummer op het inschrijvingsbewijs, door zijn Amerikaanse oorsprong heeft Lotje geen identificatieplaatje, er staat wel een soortgelijk plaatje
- image0.jpeg (577.56 KiB) 5587 keer bekeken
--------------------------------------------------------------------------------
is met een aantal vermeldingen zoals motornummer en nummer versnellingsbak, er staat echter ook een nummer op, 74034366R, dit nummer lijkt echter sterk op het chassisnummer en op het nummer van inschrijvingsbewijs en dat is 744366R, dat plaatje is maar infoplaatje, het nummer erop vermeld slaat op het bouwjaar en maand van Lotje en dat is (19)74 en de derde maand maart 03, op het chassis is het nummer 74/4366R ingeslagen, en dat is ontleed Lotus Type 74, volgnummer 4366 en de R slaat op de Federale (usa) versie van de Europa, ik geef toe is wel een beetje verwarrend.
Omdat ik al van anderen gehoord had dat sommigen met hun oldtimer problemen hadden met een identificatieplaatje, heb ik eens geïnformeerd of ik met het plaatje in Lotje problemen zou krijgen, ik alles mooi uitgelegd wat mijn probleem was, het antwoord was een vraag om een foto van dat plaatje op te sturen, enkele dagen later antwoord,
“het nummer op identificatieplaatje komt niet overeen met het chassisnummer en het nummer op het inschrijvingsbewijs, de auto zal afgekeurd worden"
Maar zo snel geef ík het niet op, heb eens gemaild naar mijn vriend Lawrence die ook een Lotus Europa Special heeft ( een echte originele Belgische ) en daar staat natuurlijk ook dat infoplaatje in maar daarnaast staat een echt Belgisch identificatieplaatje met het chassisnummer zonder vermelding van bouwjaar en maand, ik heb Lawrence gevraagd of hij een foto voor mij kon nemen waar die twee plaatjes opstaan ( staan juist naast elkaar), deze foto ook naar het GOCA gestuurd met verduidelijking welk de betekenis is van nummer op het infoplaatje, na 2 weken kwam antwoord maar ze bleven beweren dat Lotje met dat infoplaatje zou afgekeurd worden, en ook de bewering dat Lotje een geldig identificatieplaatje moest hebben!!
Ik ben natuurlijk ook niet van gisteren en had ondertussen wel uitgezocht dat een identificatieplaatje NIET verplicht is voor oldtimers van voor 1968, voor wagens van na 1968 is een identificatieplaatje ook NIET verplicht, maar indien er één instaat moet het ook aan de regels voldoen, vermits er in Lotje nooit een identificatieplaatje heeft gestaan maar ik wel problemen verwachtte met het infoplaatje, heb ik het verwijderd, eerst dacht ik nog van het af te plakken, maar dat zou toch ook problemen kunnen geven, dus de rivetten uitgeboord en het plaatje staat nu op de schouw, in december 2020 wel met Lotje toch naar de keuring geweest, geen problemen gehad met identificatie, maar toch wel zoals verwacht een rode kaart ( verboden tot verkeer) maar dat vertel ik wel in een volgend bericht.
Maar kan nu al wel vertellen dat bij de derde poging bij de keuring nu Lotje toch een groen keuringsbewijs heeft gekregen geldig tot 15/09/2022
Verstuurd vanaf mijn iPad