Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Geplaatst: 22 okt 2018, 16:10
U heeft nog een verhaal te goed over hoe het transport van Lotje vanuit de USA naar Stabroek is gebeurd, wel, het staat hieronder, één van de redenen waarom ik het wel aandurfde om een auto in de USA te kopen en in te voeren is dat ik de gebruiken en de weg en de prijs daarvoor kende, want ik zat toen in het zeecontainervervoer.
En omdat ik nog één van de weinigen ben die hier op het LotusForum nog iets plaats, heb ik het verhaal goed uitgebreid zodat er nog iets te lezen valt.
De aankoop van Lotje was nu gebeurd, ze moest nu alleen nog in België geraken, ik had wel de knowhow om dat te doen, maar is administratief gemakkelijker ( en voordeliger) om dat uit te geven aan een transport firma, maar dewelke?
Daar moest ik wel niet ver naar zoeken;
ik verduidelijk:
Na vele jaren als vrachtwagenchauffeur in loondienst te hebben gewerkt kwam ik in 1992 terecht bij de VDAB als instructeur zwaar vervoer, mijn taak was voornamelijk het omscholen van werklozen naar vrachtwagenchauffeur, na die opleiding gingen de geslaagde cursisten nog 2 weken op stage bij een transportbedrijf, deze transportbedrijven zocht ik zelf en kwam zodoende met heel veel transportbedrijven in contact, ik had als instructeur ook dikwijls rechtstreeks contact met de grote baas en ik bracht dikwijls het gesprek ook op transport en vrachtprijzen, aankoop voertuigen enz, na enkele jaren wist ik zo genoeg om de overstap te maken naar het zelf oprichten van een transportbedrijf, ik zou het wel klein houden en mij beperken tot één vrachtwagen (trekker).
Ik zou het wel voorzichtig doen en niet alle bruggen achter mij verbranden moest het niet lukken, daarom ging ik vanaf 1999 bij de VDAB werken in een 4/5 werkweek, ik had namelijk een geschikte firma gevonden waarvoor ik transportopdrachten kon uitvoeren, die firma was gespecialiseerd in het vervoer van luchtvracht, voordeel daarvan was dat het transport van luchtvracht tussen de verschillende luchthavens vrijgesteld is van het rijverbod in het weekend in de meeste Europese landen, ik kon dus onbeperkt rijden op vrijdag, zaterdag en zondag, wel dus alleen luchtvracht, vervoer van luchtvracht gebeurd soms ook met de vrachtwagen en onder een luchtvrachtmanifest, dus met een vluchtnummer, dus ik was soms piloot van vluchtnummer zoal bv SB316 ( Sabena)= vlucht van Zaventem naar München.
dus donderdagmorgen belde ik naar die firma dat ik in het weekend beschikbaar was voor transport, en gewoonlijk vertrok ik nog donderdagavond, op de luchtvrachthavens wordt 24/7 gewerkt, kon dus op alle luchthavens ten allen tijden laden en lossen, dat heb ik zo 9 maanden gedaan.
Enkele foto's uit die tijd, alleen de trekker was van mij, de oplegger (met vliegtuig) was van de opdrachtgever
ik behield dus nog mijn bediendenloon als statutair ambtenaar bij de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeids Bemiddeling) en werkte als zelfstandige in bijberoep als transporteur, dus 2 jobs, dat was wel veel werk want reed in het weekend ( 3 dagen) geregeld ongeveer 2500 km en de betaling was per gereden km, er kwam dus wel wat geld binnen, maar 2 jobs dat was natuurlijk niet vol te houden, maar had zodoende wel al een som geld op zij kunnen zetten waarmee ik een eigen ( nieuw) containerchassis kon kopen, in 2000 na 9 maanden 2 jobs nam ik bij de VDAB één jaar loopbaanonderbreking, ik kon dus nog altijd terug, en ging nu voltijds containertransporten uitvoeren, dit ging zo goed dat ik na dat jaar mijn ontslag nam bij de VDAB.
Ik begon dus voltijds met zeecontainers te rijden, was veel dichter bij huis want mijn woonplaats is maar 3 km van de dichtstbijzijnde containerterminal, ik reed wel niet in onderaanneming voor een andere transportbedrijf, maar dankzij mijn relaties rechtstreeks ( zonder tussenpersoon) voor een rederij
Foto van mijn eigen trekker en met mijn eigen containerchassis met een container
Ik ben dus met containers blijven rijden tot ik er genoeg van had en in 2013 op pensioen ben gegaan, ik ben zoals in die tijd meer gebeurde in 1966 al op 16 jarige leeftijd gaan werken, ik heb dus een loopbaan gehad van 47 jaar, het was genoeg geweest.
Het transport van zeecontainers is heel simpel, gewoonlijk één laadplaats en één losplaats, het lossen of laden bij de klant gebeurd altijd op afspraak, de klant heeft dan 3 uur om te lossen of te laden,de chauffeur mag nooit helpen met het laden of lossen, als het langer duurt of de klant laat de vrachtauto wachten, worden er wachturen aangerekend, het op en afzetten van geladen of volle containers in de haven gebeurd zeer snel en kan tussen 6:00 en 21:30, als chauffeur moet je alleen de 4 twistlocks ( soort schroeven waarmee de container op de 4 hoeken op het chassis worden vastgezet) los of vast maken
filmpje van het op en afzetten van een zeecontainer
https://s3.envato.com/h264-video-previe ... 253353.mp4
In 2007 werd wel een nieuwe trekker aangeschaft, ik was toen al wel op zoek naar een Lotus Europa die ik geel zou laten spuiten, heb er over getwijfeld om de nieuwe trekker ook in het geel te laten zetten, maar was dan wel te opvallend, heb het toch maar niet gedaan, het werd daarom een blauwe.
De voertuigcombinatie van 2007, nieuwe trekker en ook nieuw containerchassis
Na mijn ontslag bij de VDAB werd op aanraden van mijn boekhouder, de transportfirma van een éénmanszaak omgezet in een BVBA, ik was echter geen voorstander van een gemengde loopbaan van werknemer en zelfstandige, omdat ik liever in loondienst verder wilde gaan, werd de transportfirma nu als BVBA opgericht door mijn beide kinderen en met mijn dochter als zaakvoerder, mijn kinderen hadden ieder de helft van de aandelen en ik ging als werknemer voor de firma van mijn kinderen werken, dus in theorie konden zij mij wel afdanken en had ik niets meer, maar het kwam er op neer dat mijn dochter al de administratie overnam en ik kreeg de opdracht voor bijna al de rest, dus heel veel veranderde er niet.
Dit gezegd zijnde kan je begrijpen dat ik aan mijn dochter vroeg of de firma het transport van Lotje voor haar rekening wou nemen, dat echt zelf doen was wel niet mogelijk dus de opdracht werd uitbesteed aan ander bedrijf dat daar in gespecialiseerd was, wij deden ook opdrachten voor die firma dus een akkoord was snel gevonden
die firma ( Eurolines) zorgde ervoor dat de Lotus in Barrington( Chicago )Illinois US werd opgehaald en naar een opslagplaats in New York werd gebracht ( ongeveer 1250 km), waar de Lotus in een container zou worden gestoken, ik probeerde wel de gang van zaken een beetje te volgen, om de transportprijs te drukken was wel afgesproken dat Lotje samen met andere goederen en auto's in een grote ( high cube) container zou gaan, het kon dus wel even duren vooraleer die container vol zou zijn, al die regelingen nemen allemaal wel wat tijd in beslag en op 14 augustus 2008 ( 6 weken na de aankoop) werd Lotje opgehaald in Chicago.
Af en toe werd er gemaild naar New York om te vragen hoe de stand van zaken was, en in september laten ze weten dat er al twee auto's zijn die klaar zijn voor transport plus nog andere goederen, er wordt gevraagd om ze nog even meer tijd te geven om nog wat meer cargo te vinden
een uittreksel uit mailverkeer
en op 5/10/2008 komt er bericht dat Lotje in de container zit met nr TCNU970194 en dat die container met het schip EVER DELUXE naar Antwerpen zal worden gebracht, en dat het schip verwacht wordt in Antwerpen op 13/10/2008
op 11/10/2008 komt er bericht dat het schip EVER DELUXE verwacht wordt op 13/10/2008 rond 6:00 uur, dat het rond 12:00 aan de kaai zou liggen en dat er verwacht is dat na lossing het schip om 22:00 uur Antwerpen zou verlaten met bestemming Bremerhaven ( Duitsland)
en van dan af gaat het snel, na afhaling wordt de container leeg gemaakt en er is afgesproken dat wanneer Lotje er uit is, ik een seintje zou krijgen om Lotje al eens te bekijken, meenemen kan nog niet want moet nog vrijgemaakt worden en ander paperassen gebeuren, ik krijg dat seintje maar zit juist dan met een driedaagse rit in Frankrijk, maar ik bel mijn zoon die thuis is en vraag of die even wil gaan zien, enkele uren later krijg ik bericht dat Lotje er veel beter uitziet dan ik verwacht had, alhoewel, volgens de jongens die Lotje gelost hebben was het een wrak.
Dus dat viel al heel goed mee, er is nu een week tijd om de auto in te klaren, als het langer dan een week duurt moeten er per dag extra opslagkosten worden betaald, maar er zijn daar geen problemen mee want Lotje geraakt vlot voorbij de douane, omdat de verkoop gebeurd is tussen mij en de verkoper, beide particulieren, moet en is er geen factuur opgemaakt, een verkoopovereenkomst is voldoende, in zo een geval ( geen factuur) gaat de douane zelf de waarde van de goederen bepalen, Lotje is niet rijdbaar, staat op 2 platte banden en ziet er idd uit als een wrak,ook zitten de koffers vooraan en achteraan en passagiersruimte vol met losse onderdelen, de douane schat de waarde voor dit alles op 1500 €, op deze waarde worden de invoerrechten en de BTW gerekend, de importfirma Eurolines betaald de douane en stuur mij een factuur op mijn naam
hieronder is die factuur
de transportkosten in de US en het zeetransport kan ik ook afrekenen met de Belgische importfirma, deze factuur was echter voor rekening van onze transportfirma en die is zonder BTW omdat er op transporthandelingen van goederen die buiten de Europese Unie (EU) vertrekken geen BTW verschuldigd is, die factuur werd dus door onze transportfirma betaald, die die kosten dan wel op de eigenaar van de goederen kan verhalen, maar dat is een heel ander verhaal natuurlijk
de factuur voor ons transportbedrijf
al de facturen zijn betaald en Lotje is dan afgehaald en naar mij thuis gebracht op 22/12008, nu vandaag exact 10 jaar geleden,
ik kon nu beginnen met de restauratie, mijn werksleutels waren klaar
na ongeveer 31 maanden was Lotje terug rijdbaar en werd na de Technische Keuring ingeschreven met Belgische nummerplaat (o-plaat) op 04/05/2011
de rest is geschiedenis en al in dit topic verteld
En omdat ik nog één van de weinigen ben die hier op het LotusForum nog iets plaats, heb ik het verhaal goed uitgebreid zodat er nog iets te lezen valt.
De aankoop van Lotje was nu gebeurd, ze moest nu alleen nog in België geraken, ik had wel de knowhow om dat te doen, maar is administratief gemakkelijker ( en voordeliger) om dat uit te geven aan een transport firma, maar dewelke?
Daar moest ik wel niet ver naar zoeken;
ik verduidelijk:
Na vele jaren als vrachtwagenchauffeur in loondienst te hebben gewerkt kwam ik in 1992 terecht bij de VDAB als instructeur zwaar vervoer, mijn taak was voornamelijk het omscholen van werklozen naar vrachtwagenchauffeur, na die opleiding gingen de geslaagde cursisten nog 2 weken op stage bij een transportbedrijf, deze transportbedrijven zocht ik zelf en kwam zodoende met heel veel transportbedrijven in contact, ik had als instructeur ook dikwijls rechtstreeks contact met de grote baas en ik bracht dikwijls het gesprek ook op transport en vrachtprijzen, aankoop voertuigen enz, na enkele jaren wist ik zo genoeg om de overstap te maken naar het zelf oprichten van een transportbedrijf, ik zou het wel klein houden en mij beperken tot één vrachtwagen (trekker).
Ik zou het wel voorzichtig doen en niet alle bruggen achter mij verbranden moest het niet lukken, daarom ging ik vanaf 1999 bij de VDAB werken in een 4/5 werkweek, ik had namelijk een geschikte firma gevonden waarvoor ik transportopdrachten kon uitvoeren, die firma was gespecialiseerd in het vervoer van luchtvracht, voordeel daarvan was dat het transport van luchtvracht tussen de verschillende luchthavens vrijgesteld is van het rijverbod in het weekend in de meeste Europese landen, ik kon dus onbeperkt rijden op vrijdag, zaterdag en zondag, wel dus alleen luchtvracht, vervoer van luchtvracht gebeurd soms ook met de vrachtwagen en onder een luchtvrachtmanifest, dus met een vluchtnummer, dus ik was soms piloot van vluchtnummer zoal bv SB316 ( Sabena)= vlucht van Zaventem naar München.
dus donderdagmorgen belde ik naar die firma dat ik in het weekend beschikbaar was voor transport, en gewoonlijk vertrok ik nog donderdagavond, op de luchtvrachthavens wordt 24/7 gewerkt, kon dus op alle luchthavens ten allen tijden laden en lossen, dat heb ik zo 9 maanden gedaan.
Enkele foto's uit die tijd, alleen de trekker was van mij, de oplegger (met vliegtuig) was van de opdrachtgever
ik behield dus nog mijn bediendenloon als statutair ambtenaar bij de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeids Bemiddeling) en werkte als zelfstandige in bijberoep als transporteur, dus 2 jobs, dat was wel veel werk want reed in het weekend ( 3 dagen) geregeld ongeveer 2500 km en de betaling was per gereden km, er kwam dus wel wat geld binnen, maar 2 jobs dat was natuurlijk niet vol te houden, maar had zodoende wel al een som geld op zij kunnen zetten waarmee ik een eigen ( nieuw) containerchassis kon kopen, in 2000 na 9 maanden 2 jobs nam ik bij de VDAB één jaar loopbaanonderbreking, ik kon dus nog altijd terug, en ging nu voltijds containertransporten uitvoeren, dit ging zo goed dat ik na dat jaar mijn ontslag nam bij de VDAB.
Ik begon dus voltijds met zeecontainers te rijden, was veel dichter bij huis want mijn woonplaats is maar 3 km van de dichtstbijzijnde containerterminal, ik reed wel niet in onderaanneming voor een andere transportbedrijf, maar dankzij mijn relaties rechtstreeks ( zonder tussenpersoon) voor een rederij
Foto van mijn eigen trekker en met mijn eigen containerchassis met een container
Ik ben dus met containers blijven rijden tot ik er genoeg van had en in 2013 op pensioen ben gegaan, ik ben zoals in die tijd meer gebeurde in 1966 al op 16 jarige leeftijd gaan werken, ik heb dus een loopbaan gehad van 47 jaar, het was genoeg geweest.
Het transport van zeecontainers is heel simpel, gewoonlijk één laadplaats en één losplaats, het lossen of laden bij de klant gebeurd altijd op afspraak, de klant heeft dan 3 uur om te lossen of te laden,de chauffeur mag nooit helpen met het laden of lossen, als het langer duurt of de klant laat de vrachtauto wachten, worden er wachturen aangerekend, het op en afzetten van geladen of volle containers in de haven gebeurd zeer snel en kan tussen 6:00 en 21:30, als chauffeur moet je alleen de 4 twistlocks ( soort schroeven waarmee de container op de 4 hoeken op het chassis worden vastgezet) los of vast maken
filmpje van het op en afzetten van een zeecontainer
https://s3.envato.com/h264-video-previe ... 253353.mp4
In 2007 werd wel een nieuwe trekker aangeschaft, ik was toen al wel op zoek naar een Lotus Europa die ik geel zou laten spuiten, heb er over getwijfeld om de nieuwe trekker ook in het geel te laten zetten, maar was dan wel te opvallend, heb het toch maar niet gedaan, het werd daarom een blauwe.
De voertuigcombinatie van 2007, nieuwe trekker en ook nieuw containerchassis
Na mijn ontslag bij de VDAB werd op aanraden van mijn boekhouder, de transportfirma van een éénmanszaak omgezet in een BVBA, ik was echter geen voorstander van een gemengde loopbaan van werknemer en zelfstandige, omdat ik liever in loondienst verder wilde gaan, werd de transportfirma nu als BVBA opgericht door mijn beide kinderen en met mijn dochter als zaakvoerder, mijn kinderen hadden ieder de helft van de aandelen en ik ging als werknemer voor de firma van mijn kinderen werken, dus in theorie konden zij mij wel afdanken en had ik niets meer, maar het kwam er op neer dat mijn dochter al de administratie overnam en ik kreeg de opdracht voor bijna al de rest, dus heel veel veranderde er niet.
Dit gezegd zijnde kan je begrijpen dat ik aan mijn dochter vroeg of de firma het transport van Lotje voor haar rekening wou nemen, dat echt zelf doen was wel niet mogelijk dus de opdracht werd uitbesteed aan ander bedrijf dat daar in gespecialiseerd was, wij deden ook opdrachten voor die firma dus een akkoord was snel gevonden
die firma ( Eurolines) zorgde ervoor dat de Lotus in Barrington( Chicago )Illinois US werd opgehaald en naar een opslagplaats in New York werd gebracht ( ongeveer 1250 km), waar de Lotus in een container zou worden gestoken, ik probeerde wel de gang van zaken een beetje te volgen, om de transportprijs te drukken was wel afgesproken dat Lotje samen met andere goederen en auto's in een grote ( high cube) container zou gaan, het kon dus wel even duren vooraleer die container vol zou zijn, al die regelingen nemen allemaal wel wat tijd in beslag en op 14 augustus 2008 ( 6 weken na de aankoop) werd Lotje opgehaald in Chicago.
Af en toe werd er gemaild naar New York om te vragen hoe de stand van zaken was, en in september laten ze weten dat er al twee auto's zijn die klaar zijn voor transport plus nog andere goederen, er wordt gevraagd om ze nog even meer tijd te geven om nog wat meer cargo te vinden
een uittreksel uit mailverkeer
en op 5/10/2008 komt er bericht dat Lotje in de container zit met nr TCNU970194 en dat die container met het schip EVER DELUXE naar Antwerpen zal worden gebracht, en dat het schip verwacht wordt in Antwerpen op 13/10/2008
op 11/10/2008 komt er bericht dat het schip EVER DELUXE verwacht wordt op 13/10/2008 rond 6:00 uur, dat het rond 12:00 aan de kaai zou liggen en dat er verwacht is dat na lossing het schip om 22:00 uur Antwerpen zou verlaten met bestemming Bremerhaven ( Duitsland)
en van dan af gaat het snel, na afhaling wordt de container leeg gemaakt en er is afgesproken dat wanneer Lotje er uit is, ik een seintje zou krijgen om Lotje al eens te bekijken, meenemen kan nog niet want moet nog vrijgemaakt worden en ander paperassen gebeuren, ik krijg dat seintje maar zit juist dan met een driedaagse rit in Frankrijk, maar ik bel mijn zoon die thuis is en vraag of die even wil gaan zien, enkele uren later krijg ik bericht dat Lotje er veel beter uitziet dan ik verwacht had, alhoewel, volgens de jongens die Lotje gelost hebben was het een wrak.
Dus dat viel al heel goed mee, er is nu een week tijd om de auto in te klaren, als het langer dan een week duurt moeten er per dag extra opslagkosten worden betaald, maar er zijn daar geen problemen mee want Lotje geraakt vlot voorbij de douane, omdat de verkoop gebeurd is tussen mij en de verkoper, beide particulieren, moet en is er geen factuur opgemaakt, een verkoopovereenkomst is voldoende, in zo een geval ( geen factuur) gaat de douane zelf de waarde van de goederen bepalen, Lotje is niet rijdbaar, staat op 2 platte banden en ziet er idd uit als een wrak,ook zitten de koffers vooraan en achteraan en passagiersruimte vol met losse onderdelen, de douane schat de waarde voor dit alles op 1500 €, op deze waarde worden de invoerrechten en de BTW gerekend, de importfirma Eurolines betaald de douane en stuur mij een factuur op mijn naam
hieronder is die factuur
de transportkosten in de US en het zeetransport kan ik ook afrekenen met de Belgische importfirma, deze factuur was echter voor rekening van onze transportfirma en die is zonder BTW omdat er op transporthandelingen van goederen die buiten de Europese Unie (EU) vertrekken geen BTW verschuldigd is, die factuur werd dus door onze transportfirma betaald, die die kosten dan wel op de eigenaar van de goederen kan verhalen, maar dat is een heel ander verhaal natuurlijk
de factuur voor ons transportbedrijf
al de facturen zijn betaald en Lotje is dan afgehaald en naar mij thuis gebracht op 22/12008, nu vandaag exact 10 jaar geleden,
ik kon nu beginnen met de restauratie, mijn werksleutels waren klaar
na ongeveer 31 maanden was Lotje terug rijdbaar en werd na de Technische Keuring ingeschreven met Belgische nummerplaat (o-plaat) op 04/05/2011
de rest is geschiedenis en al in dit topic verteld