Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door PascalM »

Ja amai zeg :shock:

België, een tof land om een oldtimer te bezitten.
Je moet zelf een doorwinterde expert zijn of diepe zakken hebben om die doorwinterde expert te betalen, wil je een oldtimer door de keuring krijgen om bij mooie dagen te kunnen genieten.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Na de afkeuring wegens falen op de ophangingstest wist de stationschef ook nog te vertellen dat vooral lichte auto’s met weinig gewicht op één as soms falen op de test met de trilplaten, ook het feit dat de schokdempers schuin staan zou de test beïnvloeden, maar het kan toch ook goed want links was de test goed, rechts minder, er was ook nagekeken of er visueel iets mis was rechts met de bevestiging van ophanging of torsiestang, ook was uiterlijk aan de schokdemper niets abnormaal opgemerkt, ook geen van beide schokdempers lekte olie, want een olielekkage is sowieso afgekeurd

Het kon dus toch maar alleen van de schokdemper komen, of ook eventueel een gewichtsverschil tussen links en rechts, dat zou eerst gecontroleerd worden, als de gewichtsverdeling goed zou zijn zou ik schokdemper demonteren.

Dus eerst eens het gewicht op de voorwielen links en rechts wegen

Links is dat 127,55 kg
image0 (3).jpeg
image0 (3).jpeg (585.51 KiB) 6975 keer bekeken
Rechts is dat 152,05 kg
image1.jpeg
image1.jpeg (564.2 KiB) 6975 keer bekeken


Dus links is 25 kg lichter, maar is wel zonder reservewiel, en dat zit links vooraan in de neus, met reservewiel komt daar dus links 13 kg bij, dus nog verschil van 12 kg, verschil is wel bewust gekozen want is bij leeg voertuig, met bestuurder verandert dat weer, zelf weeg ik 100 kg, omdat ik zo goed als in het midden tussen de assen zit gaat er 50 kg naar de achteras en 50 kg naar de vooras, ik zit echter niet in het midden van het voertuig, maar aan de linkerkant van de centrale chassisbalk, van die 50 kg extra van de bestuurder naar de voorwielen gaat ongeveer 1/3 naar het rechtervoorwiel of 16 kg, en 2/3 naar linkervoorwiel, of 32 kg.

Met mij achter het stuur en reservewiel aan boord is dan de gewicht

Rechtsvoor 152 + 16 = 168 kg

Linksvoor 127 + 13 + 32 = 172 kg

Is dus perfect in evenwicht, zeker als ik alleen ga touren, neem ik een passagier mee verandert dat wel een beetje, maar neem zelden een passagier mee die zwaarder is dan mij, op de keuring wordt de test van de schokdempers ook gedaan met iemand achter het stuur, dus een verschil tussen de belasting van de voorwielen kan niet de oorzaak zijn van het testverschil tussen links en rechts, dus de ophanging rechts moet uit elkaar.



Deze dempers zijn in 2010 nieuw aangekochte en gemonteerd, heb die in 2013 wel beide moeten reviseren, wegens lekken van beide, was toen een gekend afdichtingsprobleem, maar er werden daarvoor verbeterde onderdelen en pakkingen voor gemaakt en verkocht,
image1 (29).JPG
image1 (29).JPG (90.96 KiB) 6975 keer bekeken

Een foto van toen van de revisie
image1 (28).JPG
image1 (28).JPG (147.65 KiB) 6975 keer bekeken
De oude afsluitschroef, links op de foto, werd vervangen door de verbeterde en verstevigde afsluitschroef met extra oliekeerring met natuurlijk ook een nieuwe O-ring en oliekeerring, de beide voordempers werden toen gereviseerd met de verbeterde onderdelen, de schuine stand van de dempers zou een rol gespeeld hebben bij de olielekkage, de achterdempers staan recht en hebben dat probleem niet.



Ik heb van beide dempers toen de olie vervangen, is misschien toen in de rechtse demper iets te weinig olie in gedaan? en werkte die daarom iets minder? want volgens de stationschef was de oorzaak van afkeuring, het verschil tussen beide, had die linkse demper nu hetzelfde gewerkt had dan de rechtse, had er wel een goedkeuring geweest, die trilplaten bewegen bij de test de wielen op verschillende frequenties op en neer over een afstand van 6 mm, eerst het ene wiel en dan het andere, de resultaten van de dempers moeten dan ieder aan de gestelde eisen voorzien, en worden dan met elkaar vergeleken, en het verschil mag niet te groot zijn.

De linkse demper die een heel goed resultaat behaalde blijft uiteraard zitten, de rechtse gaat eraf en krijgt een revisie om hem op hetzelfde peil te brengen dan de linkse.


Dus de demper uit elkaar, kon er wel niets fout aan zien of voelen, kwam toch ook nog een grote hoeveelheid olie uit, ook de afsluitende O-ring zag er niet stuk uit, ook aan de dubbele afsluiting ( oliekeerringen) van de zuigerstang, was niets te merken, ook de zuigerstang was niet beschadigd of krom.


Ik kon dus niets vinden wat mis was, dus nieuwe olie er in en met een nieuwe O-ring en oliekeerring terug gemonteerd, had 3 nieuwe O-ringen en 3 nieuwe oliekeerringen in de UK besteld, ( 2 extra sets voor reserve) de kostprijs daarvan was £4,5, maar verzendingskosten en douanekosten ( invoer en taksen) brachten het te betalen bedrag op 24€ ( dank u Brexit), en duurde 16 dagen van bestelling tot levering.


--------------------------------------------------------------------------------




Op het papier rechts de nieuwe seals die de afsluitschroef en de zuigerstang moeten behouden voor olielekkage
image0 (2).jpeg
image0 (2).jpeg (968.08 KiB) 6970 keer bekeken
De werking demping van een olieschokdemper gebeurd door een zuiger die op en neer kan bewegen en die olie gaat verplaatsen, dat verplaatsen van die olie wordt wel gehinderd doordat die olie door enkele kleine openingen moet worden geperst, zowel bij het inveren als het uitveren, dat in- en uitveren moet wel mogelijk zijn maar moet zo snel mogelijk ophouden, normaal mag een sportdemper maar één keer inveren en terug uitveren.

Omdat ik niets anders kon vinden is waarschijnlijk de oorzaak van het niet 100% werken van de demper, dat er misschien iets te weinig olie in zat, het vullen van de demper met olie gaat wel langzaam, wat die olie moet door een aantal kleine gaatjes en het duurt even voor de olie helemaal gezakt is en alle luchtbellen er uit zijn, ben ik bij de eerste revisie bij deze demper te snel gestopt met bijvullen en de afsluitschroef te snel er terug opgedraaid? Is er misschien zo een luchtbel ingesloten geraakt? Voor alle zekerheid heb ik nu de demper een nacht rechtop laten staan zodat een eventuele luchtbel nog kon ontsnappen, de volgende dag kon ik idd nog een klein beetje olie toevoegen, dus nog een nachtje laten staan, maar dan was er niks meer bij te vullen, dus alles terug in elkaar de schokdemper terug onder Lotje, alles terug vast, een grote testrit gedaan, niks opgemerkt, dus naar de keuring en dit was het resultaat.

tc06.png
tc06.png (2.57 MiB) 6975 keer bekeken

Ik ben niet zeker of een luchtbel de oorzaak was, maar denk het wel, weet niet wat het anders zou kunnen geweest zijn, vloeistof is niet samendrukbaar, lucht wel, dus onder het werken van de demper als die ingedrukt wordt, wordt die luchtbel samengedrukt en kleiner, bij het uitveren weer iets groter, feitelijk wordt de demper bij het indrukken harder en bij het uitveren zachter, de demper werkt wel maar altijd iets anders dan de linkse demper, vandaar het verschil tussen links en rechts.

Maar alles is nu opgelost en kan weer met Lotje gaan toeren, wel voorlopig nog maar in België, maar hoop wel van eind Augustus/begin September die trip te maken naar de Stelvio, was wel gepland voor 2020 maar om bekende redenen in het water gevallen, hoop dus wel dat we binnen enkele maanden terug op reis kunnen, heb zelf al op 31 maart een eerste prik tegen COVID-19 gekregen, de tweede volgt 5 mei, beide Pfizer vaccin, mijn vrouw woensdag eerste prik, 5 juli tweede, maar zij krijgt Astrazenica, dus ik hoop.dat wij daarna terug mogen reizen.


Verstuurd vanaf mijn iPad
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

eind goed al goed!

Weer met plezier de baan op.

In dit verhaal ben ik es 'mee' met de keuring. Als het niet goed is is het niet goed.
Door de keuring krijg je nu een beter rijdend Lotje.

Hier ook reikhalzend om binnenkort weer te mogen rijden met de Lotus.

Well done Hugo!
Bordet
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2021, 14:49
Naam: Dirk
Auto: Lotus europa

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Bordet »

Beste Hugo kan je even Kontakt met mij opnemen aub want ik heb enkele problemen met mijn lotus Europa 1975 Belgisch model gekocht bij Et Dauwe en die sedert 1985 of 1986 in mijn garage heeft gestaan en ik wou er toch eens mee rijden nu ik gedeeltelijk op pensioen ben. De wagen heeft relatief weinig km ..,.. allaer@hotmil.com bedankt op voorhand
Dirk
Jef Verrycke
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 aug 2008, 13:59
Auto: Elise + Exige

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Jef Verrycke »

Weer een super technisch verstaanbare uitleg Hugo top
Bordet
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2021, 14:49
Naam: Dirk
Auto: Lotus europa

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Bordet »

Beste Hugo
Een van de problemen is als volgt: koelvloeistof werd volledig vervangen maar na enkele tijd als de motor warm is loopt ze er via de overloop van het drukvat terug uit. Drukvatdop werd vervangen door nieuw geen oplossing. thermostaat werd vervangen: geen oplossing. De nieuwe gaat zoals de oude open op de juiste temp Alle leidingen werden vooraf gespoeld. Chauffage was open en verwarmd! Radiator vooraan wordt ook heet als thermostaat open gaat. Testen motor voor de vervanging koelvloeistof : geen probleem van overloop maar misschien achteraf motor niet lang genoeg laten draaien.wet u soms oorzaak ? Probleem herhaalt zich elke keer dirk
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »










Ik kocht mijn Lotje in 2009 in de States en voerde haar in, ze werd gerestaureerd en in 2011 weer ingeschreven en op de weg gebracht, ik ben geboren in 1950 en de verwachting was dat ik nog zeker 10 jaar van haar zou kunnen genieten, die 10 jaar zijn ondertussen verstreken en we gaan nog verder, maar ik ben realistisch en hou er toch rekening mee dat daar geen tientallen jaren meer gaan bijkomen, voorlopig zijn er geen problemen, maar heb toch in mijn hoofd een verlanglijstje wat ik toch nog zou willen doen zolang het kan.

Er waren al langer plannen om met Lotje eens naar Italië te gaan en er onderandere de Stelvio mee op te rijden, door de Covidpandemie is dat wel 2 jaar in de schuif blijven liggen, nu is het op de Stelvio in de zomervakantie veel te druk en is er te veel hinder door toeristen( wieler) die soms file vorming veroorzaken, dat willen we vermijden, dus we pakken het anders aan, we zouden vooraleer het te druk wordt naar Italië gaan, het plan was om half mei te vertrekken

Spijtig genoeg moest ik dan wel kiezen tussen een trip naar Italië of een deelname aan YLD 2022, maar het is Italië geworden, YLD zal voor volgend jaar zijn.

We zijn op vakantie en we willen onderweg ook nog wat zien, het gaat dus niet over de snelwegen maar via grote wegen via Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein over de bergen naar Italië,

een stopplaats aan de Morteratchgletsjer in Zwitserland waarvan het smeltwater via de Inn in de Donau stroomt en in Oekraïne in de Zwarte zee terechtkomt
DA64689C-D3DC-4036-B17C-7DB8477786C4.jpeg
DA64689C-D3DC-4036-B17C-7DB8477786C4.jpeg (2.82 MiB) 3815 keer bekeken
Door de grote hoogte van de Stelvio, bijna 2800meter, is er een lange wintersluiting, gewoonlijk gaat de pas rond eind mei open, de bedoeling was om zo snel de pas openging de beklimming aan te vatten, op de top van de pas staat een webcam die elk halfuur een beeld op de site te zetten, je kan dat dus mooi opvolgen.



Dit was de pas op 26 april 2022, let op de sneeuwhoogte voor de garages links
7F6AFFC7-F1E5-42DC-9776-520FB477FF82.jpeg
7F6AFFC7-F1E5-42DC-9776-520FB477FF82.jpeg (106.5 KiB) 3815 keer bekeken
Op 20 mei ging de pas terug open, op 23 mei ging hij wel enkele uren terug dicht door een late sneeuwval, maar op 26 mei 2022 zijn wij naar boven gereden, natuurlijk heeft de webcam daar ook een foto van op de site gezet,
F4483C22-F883-4D30-A404-A52010FBD521.jpeg
F4483C22-F883-4D30-A404-A52010FBD521.jpeg (163.19 KiB) 3815 keer bekeken
Zelf sta ik er ook op, ik zit op een bank rechts, zwart/blauwe vest, grijze kop haar.

Er zijn twee kanten waarlangs je de Stelvio kan beklimmen, langs de Noordkant en de Zuidkant, de Noordkant wordt door de meeste wielertoeristen verkozen omdat de beklimming meer gelijkmatig is, de steiltegraad komt nooit boven de 9% met 48 haardspelbochten, in de Zuidkant worden steile stukken afgewisseld met minder steile stukken, de twee voorlaatste km zijn aan 11 en 12% en je moet al een heel goede conditie hebben om die op het laatste nog te kunnen overwinnen, er zitten in de Zuidkant ook enkele donkere onverlichte smalle tunneltjes, gevaarlijk voor wielertoeristen ( zonder licht), er zijn wel maar 36 haardspeldbochten, maar om drukte te vermijden doen wij dus met Lotje de Zuidkant.
77A21C32-6474-4F8A-A81A-40988D79B3FE.jpeg
77A21C32-6474-4F8A-A81A-40988D79B3FE.jpeg (4.07 MiB) 3815 keer bekeken
1F2426AF-ED99-4B45-80A4-5064A4171C99.jpeg
1F2426AF-ED99-4B45-80A4-5064A4171C99.jpeg (3.49 MiB) 3815 keer bekeken
We hadden zoals voorzien weinig verkeer en konden dus naar hartelust de beklimming doen zonder hinder van andere weggebruikers, door haar atmosferische motor en door de ijle lucht verloor Lotje zeker op het einde een gedeelte van haar pk en kreeg ook koelproblemen, de laatste kilometers moesten we de snelheid iets laten zakken, spijtig want zo kon de groene McLaren die ik al een tijdje achter mij kon houden op een stuk zonder bochten mij wel voorbijsteken, een turbomotor heeft geen last van de ijlere lucht, boven op de top stopte die ook, driver was een Duitse vrouw van ( geschat) rond de dertig.
E3045650-0C7B-4F92-9034-591567D06D71.jpeg
E3045650-0C7B-4F92-9034-591567D06D71.jpeg (2.79 MiB) 3815 keer bekeken
Buiten de beklimming van de Stelvio hebben we natuurlijk nog vele andere ritjes en beklimmingen gedaan, maar daar vertel ik later nog wel iets van
Bijlagen
6A0A0F22-4DEE-4136-AF61-62A797A64399.jpeg
6A0A0F22-4DEE-4136-AF61-62A797A64399.jpeg (3.32 MiB) 3815 keer bekeken
25B0A909-4E0B-4B31-AFA8-6EBB357A7EED.jpeg
25B0A909-4E0B-4B31-AFA8-6EBB357A7EED.jpeg (3.64 MiB) 3815 keer bekeken
B9B09CDE-7314-4051-AFE4-E39FC66FE0BC.jpeg
B9B09CDE-7314-4051-AFE4-E39FC66FE0BC.jpeg (3.71 MiB) 3815 keer bekeken
635964EB-42F5-4653-B3D3-8F06C3CAC3CB.jpeg
635964EB-42F5-4653-B3D3-8F06C3CAC3CB.jpeg (3.31 MiB) 3815 keer bekeken
674E8F6D-8C06-4D45-829F-A7848202BD77.jpeg
674E8F6D-8C06-4D45-829F-A7848202BD77.jpeg (2.85 MiB) 3815 keer bekeken
8820F13E-DC43-43E0-8C99-7D9DFDDF7365.jpeg
8820F13E-DC43-43E0-8C99-7D9DFDDF7365.jpeg (2.58 MiB) 3815 keer bekeken
D9784089-D1AD-465C-BB00-225A94F26AD2.jpeg
D9784089-D1AD-465C-BB00-225A94F26AD2.jpeg (3.09 MiB) 3815 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Alweer leuk verslag maar misschien zelfs nog mooiere foto's.
Ik hoop dat ik op die leeftijd ook nog zo'n leuke avonturen kan beleven met mijn Lotus.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door gvy »

Dag Hugo, Dat zijn prachtige foto's en avonturen.
Bij mij geraakt de Esprit de laatste jaren minder ver.... Ik ben steeds meer gaan motorrijden en wij vertrekken morgen naar de pyreneeen.
Maar ik vind het fantastisch hoe je de europa doorheen europa achter je camper meeneemt. Een prachtige manier van reizen.
Veel plezier
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »





We zijn natuurlijk niet alleen naar Italië gereden om de Stelvio te doen met Lotje, we hebben er ook nog andere ( lagere) klimmen gedaan, ook zijn we nog gaan zien naar rit van de Giro ( Ronde van Italië) toen die de steile klim van de Mortirolo hebben gedaan, we waren op een camping in de omgeving van Bormio ( stadje aan de voet van de zuidkant van de Stelvio), ook had ik al een stuk van de Stelvio gedaan toen de pas boven nog niet open was, maar je kon er toch een groot aantal km van doen,
CED6FB04-02D0-45E0-9943-0F64BBA51DCE.jpeg
CED6FB04-02D0-45E0-9943-0F64BBA51DCE.jpeg (3.69 MiB) 3129 keer bekeken
vroeger zou ik dat gedaan hebben met mijn koersfiets, maar daar ben ik nu toch een beetje te oud voor geworden, ik heb tegenwoordig een elektrische fiets, model tussen stadfiets en mountainbike, ik heb er wel een chip ingestoken waarmee ik het wegvallen van de elektrische ondersteuning, die maar tot 25km/uur gaat, kan uitschakelen, ik heb dan elektrische ondersteuning tot 99 km/ uur, spijtig genoeg mag ik dat alleen maar gebruiken als ik off-road rij, maar daar doe ik niet moeilijk over.
6303E53F-F168-495D-BB5D-25E9EAED110F.jpeg
6303E53F-F168-495D-BB5D-25E9EAED110F.jpeg (2.41 MiB) 3129 keer bekeken
Dat ik niet boven zou geraken tot de top van de Stelvio wist ik wel, maar het lukte mij toch om tot 6 km van de top te geraken vooral de accu plat was, terug naar beneden was geen probleem want is dan allemaal bergaf, was dus al een verkenning voor de eigenlijke beklimming met de Europa.

Her was de bedoeling van 1 week in Bormio te blijven en daarna naar een camping in Livigno ( 36 km verder) te verhuizen, maar de camping in Bormio viel niet in onze smaak en we zijn een paar dagen eerder verhuisd naar Livigno, daar hadden we een mooie camping, buiten 4 afgekoppelde onbewoonde caravans stonden we er helemaal alleen, in het weekend had je telkens wel een 4 of 5 weekenders.
DCC2CACD-A440-45E8-892E-BD96F310DE2D.jpeg
DCC2CACD-A440-45E8-892E-BD96F310DE2D.jpeg (3.74 MiB) 3129 keer bekeken
Livigno ligt in een dal maar toch op een hoogte van iets meer dan 1800 meter, is alleen maar via 3 wegen te bereiken, 1 via een toltunneltje ( 1 baanvak) met Zwitserland, de 2 andere wegen zijn over bergpassen van rond de 2200 meter hoogte, er was dus mogelijkheden genoeg om mooie tourtjes te maken met Lotje en met de fiets.

Alhoewel Livigno in Italië ligt heeft het een belastingsvriendelijk statuut, wel met uiteraard bemande douaneposten aan de Zwitserse grens, maar ook Italiaanse douane als men van Livigno, dat al Italiaans grondgebied, is naar de rest van Italië wil, er zijn dus wel een aantal beperkingen op aankopen, maar dat de Dieselprijs in Livigno 1,45 € / liter ( voor de camper ) en de prijs van Super+ ( 100 octane voor Lotje) maar 1,61€ / liter was was mooi meegenomen.

Van de 2 paswegen wordt er in de winter maar 1 opengehouden, de andere ( Forcolapass) was toen wij er waren nog dicht voor autoverkeer, hij was wel sneeuwvrij, maar er was door een steenlawine schade aan 1 van de vangnetten en die moesten eerst hersteld worden, met de fiets mocht je er wel langs, Livigno is ook bekend bij de professionele wielerploegen om op hoogtestage te gaan, die zitten dan gewoonlijk in 1 van de hotels in Trepalle op 2215 meter hoogte, zo was de wielerploeg van UAE ( van Pocacar) daar ook met een aantal renners op stage, kwam ze gereed tegen, ook die van Bardiani heb ik gezien.

Ik was dus ook op hoogtestage en heb daar ook goed getraind, en heb ook geprofiteerd dat de weg van de Forcolapass afgesloten was voor auto’s, ben dus op een keer helemaal naar boven gereden, was maar een hoogteverschil van 500 meter en nooit meer dan 10% steiltegraad, was dus een makkie, maar er zit een lang recht stuk in van 1500 meter met gemiddeld 8% steiltegraad, omdat er geen autoverkeer was heb ik de kans gegrepen om mijn snelheidsrecord met de fiets wat scherper te stellen, dus toen in tijdens de afdaling aan dat lange rechte stuk was heb ik eens een aerodynamisch houding aangenomen ( plat op het stuur) en mij laten gaan, zonder bijtrappen bereikte ik een snelheid van 89,6 km/uur, misschien had 100 ook wel gekund als ik later had durven remmen voor de bocht, maar dat vond ik toch iets te riskant, ( was mijn helm vergeten) maar was toch leuk.
FFA246FD-B39F-477A-8C19-B96F7E9CA964.jpeg
FFA246FD-B39F-477A-8C19-B96F7E9CA964.jpeg (2.9 MiB) 3129 keer bekeken
Het weer was altijd goed, door de hoogte natuurlijk in de dag maar een 20° en s’nachts iets van een 5, maar we hebben ( diesel)verwarming in de camper, dus geen probleem, we doen wel nooit echt veel op vakantie, vakantie is voor ons een rustperiode geweest, vroeger toen er nog moest gewerkt worden waren we wel peperkt in vakantietijd, nu gaan we weg wanneer en hoelang we willen, maar toen na 2 weken de weersverwachting niet zo goed was, er werd regen voorspeld en de sneeuwgrens zou kunnen zakken tot 1800 meter en dat vonden we maar niks, er werd dus besloten om Italië te verlaten en rustig terug naar België af te zakken.

We zijn dus vertrokken, niet meer langs Bormio en de Berninapass 2300 meter, St Moritz en Julierpass 2200 meter, hadden we al gedaan en gezien, maar nu via het kleine toltunneltje (25 CHF) naar Zwitserland en over de Fluelapass 2383 meter hoog naar Davos, op de top van de Fluelapass pass was het toch nog even winter, maar de weg was nog goed berijdbaar, was geen enkel probleem.
33C3CE54-D067-4115-9B13-4B102AD202FE.jpeg
33C3CE54-D067-4115-9B13-4B102AD202FE.jpeg (2.95 MiB) 3129 keer bekeken
Wel nog een geintje gedaan, wou eens zien hoeveel verschillende landen we op de terugreis konden aandoen, vertrokken dus in Italië, Zwitserland binnen, dan overnachten in Vaduz Liechtenstein, dan even Oostenrijk binnen, terug Zwitserland, langs de Bodensee Konstanz Duitsland binnen, langs Freiburg de Rijn over en overnachten in Kaysersberg Frankrijk, tanken in Luxemburg want de goedkope diesel van Livigno was op, en dan België binnen, of in totaal 8 verschillende landen in 1 rit.





Verstuurd vanaf mijn iPad
Plaats reactie