Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #105158  door Pepito112
 25 okt 2020, 23:36
Beste iedereen

mijn naam is Thomas, begin veertig en woonachtig in het Limburgse.

Ik kan mezelf wel een echte petrol head noemen. Ik ben steeds opgegroeid met leuk speelgoed, ben niet specifiek merk gebonden en apprecieer dus ook een zeer ruime waaier van auto's, zolang het maar niet Frans is.
Trackdays zijn mijn ding en ik ben verknocht aan de Nordschleife.
Momenteel heb ik een aantal leuke hebbedingen in de garage waaronder Honda S2000, Mini F56 JCW, Golf 1 GLI Cabrio en een offroad prepped Subaru Forester. Mijn daily is een MB C220d.

Ik droom al jaren van een Lotus en meerbepaald de Exige V6. De spartaanse puurheid, subliem chassis en de exotische uitstraling waarover de auto in elk review wordt geprezen, is iets wat ik simpelweg moét ervaren hebben.
De laatste tijd tijd is dit wat in een stroomversnelling terecht gekomen en ben ik actief op zoek gegaan naar een leuk exemplaar.
In mijn zoektocht over diverse fora, reviews en youtube filmpjes, ben ik al heel wat zaken tegen gekomen die me beter inzicht over de auto hebben gegeven, maar uiteraard komen er steeds weer een pak vragen bij. Zijn ze onderhoudsvriendelijk, wat zijn de gevoelige puntjes, maak je van een roadster zomaar een coupe om te kunnen tracken, waar zitten de verschillen.. etc etc..?

Ik hoop daarom via dit forum meer sturing te kunnen vinden in mijn zoektocht naar de juiste Exige en hoop jullie alvast ook een positieve bijdrage van mijn kant te kunnen leveren!

Grt Thomas.
-->
 #105161  door T_085
 26 okt 2020, 13:12
Welkom op het forum!

Leuk verhaal. Een Honda S2000 is ook één van mijn favoriete wagens, in 2008 was ik van plan om er één te kopen, maar de drang naar een Lotus was iets groter, waardoor ik in 2009 dan toch voor een Elise heb gekozen.

Wat betreft de Exige S3 (V6):
De V6 is in onderhoud duurder dan een S1/S2 Elise of Exige, maar nog steeds goedkoper dan bijvoorbeeld een Porsche Cayman GT4 en dergelijke. Alles hangt natuurlijk ook af van hoeveel trackdays je doet. (meer setjes banden en ander verbruik :) )
Dan is er nog de jaarlijkse belasting van rond de +-1500 euro.

Gevoelige puntjes? Wat ik een paar keer heb zien passeren is dat de V6 350 & 380 soms last hebben van "heat soak" na enkel ronden voluit te gaan. De S2 Exige heeft daar ook problemen mee, maar blijkbaar is dit opgelost bij de V6 410 en 430 versies.

Roadster naar Coupe? Als je van plan bent om trackdays te doen, zou ik altijd gaan voor een Coupe. De topsnelheid ligt hoger (277 tegen 240) en deze heeft betere aero. Van de Coupe kan je ook het dak steeds verwijderen en eventueel een soft top gebruiken.

Ik ben er zeker van dat andere leden dit kunnen aanvullen met meer V6 weetjes of mocht ik ergens iets fout hebben geschreven ;)
 #105162  door FastEleven
 26 okt 2020, 21:01
Exige V6 is een schitterende auto, maar door het extra vermogen en vooral gewicht zijn de kosten van bandjes en remmen exponentieel hoger dan van de lichtere 4-cilinders. Dat gaat dus in dezelfde richting als de Porsches die ons vaak vergezellen (Cayman GT4), al zijn die nog net dat tikkeltje zwaarder.

Daarbij is de 350 op de kleinere circuits (Mettet, Zolder, Zandvoort) niet sneller dan bv 2-eleven. Voor het echte verschil kies je dus beste voor 380/410/430.
 #105163  door Milton1
 26 okt 2020, 21:11
De roadsters zijn tweedehands wat goedkoper. Hebben iets dikkere ARB's maar ik denk dat je dat nooit zal voelen; ontbreken de aero zoals hierboven al gezegd en zijn gelimiteerd in topsnelheid.

Heat soak hoor ik vaak aangehaald worden maar realistisch gesproken is het effect minimaal. Als je de modding toer wil opgaan: CAI en nieuwe uitlaatcollectors zodat je flink wat ruimte vrijmaakt in de motor ruimte, vooral door de super dikke en restrictieve catalysators die je zo vermijdt. En zo zijn heat soak issues ook verleden tijd.

De mijne wordt nooit getracked; zou op elk circuit geblackflagged worden wegens "een beetje te luid"... maar het zijn schitterende wagens, zeer goedkoop in maintenance en leveren ongeëvenaard rijplezier. Het probleem is "wat na de Exige??" m.i.

In absolute prestaties kan de V6 mss wat tegenvallen (rechte lijn acceleratie tegen een 140i zou wel 'ns knn tegenvallen); qua rijplezier en bochtensnelheid blijven ze immens impressionant.

Vaak lees je ook dat de koppeling wel 'ns als achileshiel wordt aangestipt.... 't is dezelfde koppeling als in de 200kg zwaardere Evora S steekt, en daar zijn er verschillende exemplaren met 100k+ kms op de eerste koppeling. Daarnaast ken ik Porsche rijders die 10k kms de koppeling erdoor hebbeb; is m.i. een non-issue. Gaat ze toch, Evora 4xx koppeling plaatsen en opgelost.

Track pack heb je helemaal niet nodig, zelfs in tegendeel.

Must haves IMO: soft top, uitlaatcollectors, sportcat (als je een cat wil hebben), eventueel CAI, airco. Nitrons voor de echte track day enthousiasts en eventueel LSD?

Ga er 'ns eentje rijden; je zet dan onmiddelllijk die handtekening ;-)
-->