PJH - Lotus Exige S240

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
wimke1971
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:10
Naam: wim
Auto: Lotus Elise lhd 2002
Locatie: Liefdekerke

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door wimke1971 »

Oei, dat is minder goed nieuws! Kan me voorstellen dat je daar niet gelukkig van wordt!
Wel heel raar dat ze dat in de garage "normaal" vinden... Ik heb ook een Exige (S2 - 192 pk) en het als ik schakel voel ik niets speciaal... Altijd welkom om eens te vergelijken als je wil! (woon tegen Brussel).
flamme
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:41
Naam: steve flament
Auto: zoek elise te kopen

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door flamme »

Dubbel ontkoppelen gaat beter mmmm . zou er dan iets mis zijn met de leiding van de koppeling . de eerste elise s1 hebben de beruchte rode koppelingsleiding die bij warm weer durft uitzetten . hierdoor krijg je een drukverlies waardoor de koppeling niet volledig opengaat en schakelen moeilijk gaat . Ik heb bij het extreme weer met mijn elise dat probleem ook gehad en als ik dan die problemen kreeg ging het schakelen beter na dubbel ontkoppelen . Vandaar mijn gedachtegang .

Ik zou zeggen als de 22ste de driversmeeting doorgaat bij fkm komt dan af er zullen nog wel exige rijders zijn en dan kan je zeker vergelijken
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Ik begrijp je redenering, maar vermoed dat ik dan in andere versnellingen ook problemen zou hebben.

Het feit dat 4 naar 3 altijd werkt, zoals het hoort, zonder haperen of iets, doet er mij nog meer aan denken dat het een probleem is met de kabels. Als je van 2 naar 3 gaat moet je switchen van schakelgang (dus van links naar midden) terwijl 4 naar 3 eerder rechtdoor is. Als ik dubbel ontkoppel laat ik de pook altijd even in neutraal rusten terwijl ik de koppeling bedien, dus ook dan heeft die meer tijd om te centreren en gaat hij zeer makkelijk en positief in versnelling...
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Net eens in de auto gaan zitten en wat zitten schakelen.

Als de motor niet draait kun je dus bewegen met die pook al wat je wil, geen vuiltje aan de lucht. De pook beweegt soepel, gaat makkelijk in elke versnelling, nergens voel je een hapering, alles voelt precies aan, ...

Het heeft allemaal koud natuurlijk, mss heeft dat er ook wat mee te maken :s
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door FastEleven »

Net eens in de auto gaan zitten
Kijk, de liefde is terug ... :D :D :D ... doen we allemaal regelmatig ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
flamme
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:41
Naam: steve flament
Auto: zoek elise te kopen

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door flamme »

FastEleven schreef: 13 aug 2020, 16:54
Net eens in de auto gaan zitten
Kijk, de liefde is terug ... :D :D :D ... doen we allemaal regelmatig ....
gewoon af en toe is in de garage gaan kijken en de hoes effe opheffen om te kijken of ze er nog onder zit :D :D
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door thiva »

Uit eigen ervaring kan ik het volgende zeggen:

Mijn Exige S schakelde altijd goed, maar je moest wel weten hoe je de pook moest bedienen. Maakte niet uit of sat traag of snel was, maar het moest wel op een bepaalde manier. Ik heb er meer dan 10.000 km mee gereden zonder enig probleem. De man die de wagen na mij kocht sloeg ook over slecht schakelen en na een tijd heeft hij alles dan blijkbaar ook in de soep gedraaid.

Moest de mijne ooit de geest gegeven hebben zou ik altijd voor een alternatief gekozen hebben ipv OEM. De standaard versnellingsbekken staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Het feit dat je Exige naar 270 pk gepusht is zal daar zeker niet aan helpen. Vroeger had je de Jubu's. Ondertussen zijn er misschien al andere alternatieven.

Ben je zeker dat je schakelmechanisme deftig gemonteerd is. Ik heb weet van een Elise waar dat niet het geval was en dat gaf ook schakelproblemen.

Het schakelmechanisme staat ook niet bijzonder goed vast (beugel op het chassis). Heb je al eens overwogen om dit te verbeteren zodat je onnodige speling elimineert?
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

Volgens mij speelt het nu enorm tussen jouw oren.

Je hebt een probleem gehad, je hebt het laten herstellen en mogelijks ook een dikke nummer voor betaald. Je verwachtingen lagen hoog, wat ook normaal is als je iets laat herstellen. Blijkbaar is het niet 100% én dat speelt ...

Toen ik op m'n rode Elan de dure AP Racing BBK (big brake kit) liet installeren was ik nog weken na het afrekenen teleurgesteld. Tot ik een jaar later met een Elan reed 'eentje met originele remmen' en ik dan ten volle tot besef kwam welke mooie upgrade ik wel gedaan had. De remmen waren een PAK beter, m'n verwachtingen lagen gewoon veel te hoog. Je verwacht wel iets als je €2.700 aftikt aan een upgrade.

Het is niet 100% te vergelijken met uw situatie, maar 'het tussen de oren' is wel hetzelfde denk ik.

Nu rij je rond met al jouw zintuigen op scherp om alle 'niet normale' geluidjes en haperingskes te detecteren. En in jouw geval is dat nu echt een enorme pretbederver. Misschien moet je het gewoon even uit je hoofd proberen zetten en de komende maanden weer genieten van je prachtige 'potente' appelsien. ;)
Misschien kan je tegen de winter bedenken "waar heb ik me eigenlijk druk in gemaakt".
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Ik hoop dat je gelijk hebt
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

PJH schreef: 17 aug 2020, 19:43 Ik hoop dat je gelijk hebt

Ik hoop het ook, zodat je uw Lotus-plezier snel terug krijgt.
Plaats reactie