PJH - Lotus Exige S240

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

Al vorderingen aan je schakelprobleem @PJH ?
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Hij staat al 2 weken bij de garage. No news yet.
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

We zijn nu 3 maanden ver. De auto is terug, maar ik vind hem absoluut niet prettig rijden. Ik wou dat ik de versnellingsbakrevisie nooit had laten doen. Vroeger moest ik gewoon de eerste 10 min de derde mijden, nu is het dus continue een "probleem".

Het is super irritant omdat er geen regelmaat in zit. Hij doet verschillende zaken fout, met een complete willekeur.

10% van de tijd kun je schakelen dat het is zoals de andere versnellingen -> boterzacht
89% van de tijd kun je schakelen dat hij perfect in versnelling gaat, maar je hebt het gevoel dat er iets blijft haperen. Alsof je in de laatste halve centimeter van je schakelweg botst tegen iets kleins, waar hij makkelijk voorbij gaat. Gewoon even haperen, en je hoeft geen extra kracht te zetten om te kunnen verder gaan tot waar je moet zijn
1% van de tijd voel of hoor je een metalig geschraap. Dit voel je in de pook, en dan is er iets meer weerstand om de pook te krijgen waar hij moet zijn.

Deze persoon beschrijft hetzelfde:
https://www.lotustalk.com/threads/occas ... sue.74971/

Ik ben er nu al verschillende keren voor bij FVH motors geweest en beide heren merken niks als ze er mee rijden. Ik ben toen ook zelf gaan rijden met Frank er naast en ook toen geen gekraak (typisch..). Wel heb ik verschillende keren de hapering gehad, wat volgens frank normaal is en geen kwaad kan. Ik weiger dat te geloven, want als het normaal zou zijn zou hij het in elke versnelling doen en zou het voor de revisie ook zo geweest zijn.
Hun advies blijft: rij er mee

Inmiddels heb ik ook Frederik van FKM laten rijden met de auto. Hij voelde duidelijk de hapering in de pook, kraken heb ik niet kunnen demonstreren.
Zijn idee is dat de syncro ok is. Maw: FVH heeft de revisie daarvan correct gedaan. Wat het probleem dan wel is kan hij ook niet zeggen, wat ik wel begrijp.
Het zou kunnen zijn:
- Een probleem in het schakelmechanisme. Maar da's geen 'known issue' bij deze wagens
- Een kabel die te stroef is, maar dat ontkrachte hij zelf gezien de pook wel vlot beweegt. Ik vermoed ook dat ze dat bij montage wel gecheckt zullen hebben
- Een ander probleem in de versnellingsbak gelegen aan montage of slijtage

Zijn advies: gewoon mee rijden en zien of het erger wordt of niet.

De zoektocht gaat dus verder.... maar ik snak wel naar een antwoord. Gisterenavond
tijdens het dakloos rijden enorm genoten van wat bochten en de frissere wind, maar toch had ik geen klik met de auto. Ik heb 's avonds zelfs voor het eerst gedacht aan verkopen. Ik schrok er zelf van, want ik ben 110% verliefd op deze auto. Het is gewoon ALLES wat ik zoek in een auto. Licht, manueel, bruikbaar, snel genoeg, agiel, baanvast maar niet te klinisch, comfortabel, kleine afmetingen op straat, exotisch genoeg qua look, zuinig, speciaal en zeldzaam genoeg, goedkoop om mee te rijden, .... dat spel is echt fantastisch, maar momenteel erger ik me er aan omdat de ervaring een beetje omzeep is.
IMG_7020b.jpg
IMG_7020b.jpg (511.71 KiB) 12026 keer bekeken
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door FastEleven »

Met mijn ervaring in Elise S2 / Exige S240 / 2-eleven durf ik stellen dat de versnellingsbakken van deze auto's niet bepaald het toppunt zijn van uitmuntende engineering. Ze hebben bij Lotus beslist betere dingen gemaakt.

Een uitzonderlijke verbetering is beslist de vernieuwde bediening van de versnellingsbak die werd geintroduceerd vanaf halverwege 2017 (het zogenaamde open schakelmechanisme). Als je denkt dat het probleem niet in de versnellingsbak zit, maar wel in de bediening zou je kunnen overwegen deze pook in je Exige te zetten. Zal wel een vlotte 2500 € kosten, vrees ik, maar zorgt wellicht wel voor dat je terug gaat genieten van je auto.

Zelf zou ik proberen met enkele andere Elise/Exiges te rijden om te voelen of er substantieel verschil is ..... ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
flamme
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:41
Naam: steve flament
Auto: zoek elise te kopen

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door flamme »

Dit is toch een versnellingsbak van toyota ? of ben ik mis .Als dit een toyota bak is moet die toch vrij gemakkelijk te vinden zijn en is een vervanging van deze opt einde een goedkopere oplossing dan steeds open te leggen . Heb je een idee welk type bak dit is ?
Ik begrijp je wel hoor dat het soms een kraakje of piepje zo zot kan maken ik ben ook zo .
Een vriend van me heeft juist een nieuwe s3 gekocht en moet bevestigen wat FastEleven zegt , dat ding schakelt mega , natuurlijk ook weer op voorwaarde dat de bak goed is :-)
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Vandaag heeft de zaakvoerder van Auto-matic (http://www.automatic.be/welkom) er mee gereden. Vriendelijke kerel, heel erg technisch en to the point. Zo heb ik ze graag.

Na 5 min was zijn besluit gemaakt: meneer, er is niks mis met die boite. Dat schakelt zoals het zou moeten.

Ok dan... ik dan maar een stukje gereden en het verdict was duidelijk: je schakelt zoals mijn bomma. Jij bent het probleem.

Wait, what? :?

Wat hem het meeste irriteert aan de versnellingsbak, is dat als je naar 5e gaat je de pook moet parkeren in "niemandsland". Er is geen positieve bevestiging, geen klik, geen gevoel dat je op het einde van je schakelweg bent, ... Dat zou een gevolg kunnen zijn van een kabel die niet correct geregeld is. Als men de kabel anders zou afstellen zou het volledige H-patroon meer naar links moeten komen. Het is perfect mogelijk dat dat voor de revisie wel goed was en dat ik door de verandering in gevoel nu denk dat er iets kapot zit in de versnellingsbak. Omdat ik dat gevoel inderdaad heb, probeer ik zo soepel mogelijk te schakelen zonder al te veel kracht te zetten -> traag dus. De uitleg klopt en ik zou dus sneller moeten schakelen.

In het naar huis rijden dan inderdaad sneller geschakeld, en inderdaad als je dat sneller doet heb je geen gekraak. Het gevoel blijft echter wel aanwezig, maar omdat je de pook met meer kracht zit te bewegen is het minder uitgesproken. Ik ben dus akkoord met het feit dat het sneller moet (ik doe het bewust voorzichtig uit schrik iets te breken), maar zie dat niet als de ultieme oplossing momenteel.

Nu hebben we dus 4 verschillende meningen.... meningen die allemaal geloofwaardig zijn als je ze technisch begint te interpreteren.

Grijs haar ga ik krijgen.
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Milton1 »

Zwaardere shift knob installeren en stoppen zorgen te maken?
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Milton1 »

En 75W90 in steken ipv 75W140 zoals al eerder gemeld ;-)
flamme
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:41
Naam: steve flament
Auto: zoek elise te kopen

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door flamme »

Kabels wat beter laten afregelen zodat het 5de probleem opgelost is en dan wat kilometers maken , Als er nieuwe onderdelen geplaatst zijn in de bak geef die dan effe tijd om zicht te zetten .
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Gisteren gaan rijden in Zeeland, daar zijn veel korte baantjes tussen velden. Deelgenomen aan het wereldkampioenschap van 2 naar 3 schakelen, helaas niet gewonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hangt mij echt vierkant de keel uit momenteel.

De nieuwe bevindingen zijn:
- Versnellingsbak doen kraken kan ik nu altijd. Gewoon heeeeel traag de versnelling ingaan. Maar dan ook echt ENORM traag. Zo traag dat het ondenkbaar is dat je ooit zo zou schakelen. Wel ENKEL in de 3e. De rest heeft dat probleem niet
- Normaal schakelen zorgt er voor dat er geen gekraak is. Wel heb je die hapering nog altijd en heb je het gevoel dat je in een pot vijzen zit te duwen. Niet aangenaam
- Snel schakelen zorgt er voor dat je dat ook hebt, alleen veel minder uitgesproken
- Nurburgring-snel schakelen waarbij je hem echt door de gate duwt idem
- Dubbel ontkoppelen zorgt er voor dat alles smooth as butter is. Is dat dan omdat je de pook meer tijd geeft om te centreren?
- Normaal duw ik de pook gewoon schuin naar voor als ik snel schakel, zo kom ik in 3e terecht. Als ik de pook effectief vastneem en de vorm van het H-patroon 'teken', heb ik hetzelfde effect min of meer.
- Er lijkt geen evolutie in te zitten
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Plaats reactie