Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #103645  door Red Baron
 25 nov 2018, 11:40
@Hugo
Voordat ik mij gewaagd heb aan een eerste Lotus (m'n Dax Rush) was ik meer actief in het 'tuning' wereldje.

Daar heb ik eigenhandig m'n Seat Ibiza verbouwd en deze was gespoten in een candyapple rode kleur. Beetje het kleur van inderdaad de gekarameliseerde appels op de kermis.
Ook binnenin was deze in rood leder en alcantara gestoken en daarom had ik deze genoemd 'project Red Baron'
Dit keerde ook terug in de airbrush die onder de candyapple lak werd aangebracht.
Ben deze naam gewoon blijven gebruiken, da's alles ;)
Gr8 01.jpg
Gr8 01.jpg (842.92 KiB) 949 keer bekeken
Gr8 02.jpg
Gr8 02.jpg (892.08 KiB) 949 keer bekeken
DSC01313.jpg
DSC01313.jpg (424.82 KiB) 949 keer bekeken
DSC01007.jpg
DSC01007.jpg (320.76 KiB) 949 keer bekeken
Elise liked this
 #103648  door Hugo
 29 nov 2018, 11:49
Autosport is bijna zo oud dan de auto zelf, natuurlijk bleek al snel dat er toch veel verschillen waren tussen de auto's onderling, het werd al snel nodig om het racen in groepen en klassen onder te verdelen, de regels daarvoor werden geregeld aangepast waar nodig en evolueren nog steeds.


Om te racen werden de auto's in een bepaalde groep gezet, afhankelijk van hun model en aantal geproduceerde auto's in een bepaalde tijd, gewoonlijk 12 opeenvolgende maanden, in de groepen werden ze dan nog eens opgedeeld volgens hun cilinderinhoud, dat werd internationaal bepaald, wel mochten landen voor hun plaatselijke competitie nog wijzigingen of voorwaarden opleggen.


Om aan de toeschouwers interessante races te kunnen aanbieden met voldoende deelnemers werden sommige groepen en klassen waar te weinig deelnemers voor waren samengevoegd met een ander groep of klasse, liefst met ongeveer gelijkaardige prestaties.


Er werden ongeveer 9 verschillende groepen gecreëerd, de voornaamste waren:

de groep 1: personenauto's met een productie van minstens 5000 exemplaren op 12 maanden, zij moesten zo goed als standaard blijven, alleen moesten er veiligheids- uitrustingen ( rolkooi, harnas, brandblusser, enz ) aangebracht worden, de banden waren vrij, maar de velgmaten mochten niet gewijzigd worden, het gewicht mocht verlaagd worden tot het gehomologeerd minimum, en omdat er toen van geluidsrestricties nog nooit iemand iets gehoord had mochten ook de knaldempers tussen de uitlaat weggenomen worden, in groep 1 werden ook nog onderverdelingen, klassen, gemaakt volgens cilinderinhoud

de groep 2: waren dezelfde auto's dan groep 1 maar hier was veel meer vrij, opvoerde motor, brede banden en wielen enz, ook minder productieaantallen vereist

de groep 3: had dezelfde regels dan de groep 1 auto's maar in deze categorie vielen de GT wagens, sportauto's met 2 zitplaatsen, sommige 2+2 auto's vielen ook in deze groep,voor groep 3 was wel een minimum productieaantal van 1000 stuks in 12 maanden vereist

de groep 4: waren dezelfde auto's als van groep 3 maar nu volgens de regels van groep 2



aan de regels konden elk jaar wel wijzigingen worden aangebracht, met dezelfde auto kon je dus van het één op het andere jaar in een andere groep of klasse terecht komen.


Nu werden in Belgie in 1974 races georganiseerd waarbij de auto's van groep 1, en van de klasse + 1600 cc, samen moesten rijden met auto's van groep 3 maar daarvan alleen die van – 1600cc, op papier waren de prestaties van deze auto's ongeveer gelijkwaardig, er waren altijd toch tussen de 25 en 30 auto's aan de start en gaven altijd prachtige en felbetwiste races, de overwinning ging tussen verschillende Opel Commodoro GS/E (2800cc) van groep 1 ( klasse +1600cc) en een Renault Alpine en een Lotus Europa Special, beide van groep 3 ( klasse -1600cc)

de overwinning ging feitelijk altijd tussen de Opel van Rene Tricot, de Alpine van Albert Vanierschot en de Lotus van Alain Dex ( schuilnaam van Freddy Semoulin), hier een foto van de start van zo een race in Zolder, de poleposition was wel gewoonlijk voor de veel krachtigere Opel, maar in de race konden de kleine groep 3 auto's goed mee, zeker als ze in de slipstream konden komen van de grote Opel, door hun minder gewicht konden ze ook iets later in de remmen, eens ze de Opel voorbij waren kon die gewoonlijk niet meer terugkomen

een foto van een race op Zolder
image1 (3).JPG
image1 (3).JPG (327.2 KiB) 868 keer bekeken

de kleine Lotus tegen de grote Opel
image1.JPG
image1.JPG (89.14 KiB) 868 keer bekeken
lotus tricot.jpg
lotus tricot.jpg (987.97 KiB) 868 keer bekeken


proberen in de slipstream kruipen, let op de Lotus, is met stuur rechts, Alain Dex was niet direct een lichtgewicht, de meeste circuits zijn met de klok mee dus veel rechterbochten, dus ideale gewichtsverdeling
image5.JPG
image5.JPG (72.53 KiB) 868 keer bekeken
ook mochten om het gewicht te verminderen in groep 1 wel de bumpers verwijderd worden, in groep 3 mocht dat niet

image4.JPG
image4.JPG (51.14 KiB) 868 keer bekeken
image1 (4).JPG
image1 (4).JPG (156.06 KiB) 868 keer bekeken



de sponsor van Alain Dex was in die tijd de Deense HiFi keten Bang § Olofson, Alain Dex ( Freddy Semoulin) reed ook nog in andere races mee, gewoonlijk wel met Ford auto's, Escort, Capri, hij had ook nog jongere broer, Alain Semoulin, die wel onder zijn eigen naam reed, vermeldenswaardig is nog dat Freddy de oudste was en zaakvoerder was van een familiebedrijf in Thuin, om de werking van dat bedrijf niet in gevaar te brengen reed hij nooit ( mocht ook niet van zijn ouders) op het toen nog zeer gevaarlijke en lange circuit van Francorchamps




enkele foto's die ik hier plaats heb ik gekregen na een oproep op Facebook, kwam toch wat reactie op, deze vind ik de mooiste, is van op het circuit van Nivelles (Nijvel), de Lotus staat achter een Escort van het team, het team werd ” Michel Vaillant Team” genoemd, Freddy Semoulin was trouwens heel goed bevriend met de tekenaar Jean Graton daarvan, die Freddy Semoulin (Alain Dex) soms in zijn strips liet optreden

image3.JPG
image3.JPG (96.51 KiB) 868 keer bekeken
Elise liked this
 #103649  door PascalM
 29 nov 2018, 18:06
Leuke weetjes Hugo.

Wat ik me wel afvraag, waarom reed Freddy Semoulin eigenlijk met een schuilnaam?

Was het om te verhinderen dat ‘ze’ zouden te weten komen dat hij toch aan verschillende races meedeed en zo toch de continuïteit van het bedrijf op ‘t spel zette (hoewel hij ook wel Francorchamps als te gevaarlijk zag en daar niet reed)?

Hoewel, zijn jongere broer deed ook mee aan die wedstrijden en het zou zo wel uitkomen...
 #103650  door Hugo
 29 nov 2018, 19:26
@PascalM

Schuilnamen in de autosport werden vroeger veel gebruikt, niet zozeer omdat de familie niet mocht weten wat ze uitspookten, het waren meer bedrijfleiders die hun autosport activiteiten een beetje verborgen wilden houden voor hun klanten, niet iedereen is fan van autosport en ze wilden deze mensen niet voor het hoofd stoten

Nog een belg met een bekende schuilnaam was die van "Burleys" was schuilnaam van Jean Blaton, bouwpromotor in het Brusselse, "Burleys" reed voornamelijk met Ferrari, ook 24 uren van Le Mans, Jacky Ickx trouwde trouwens met zijn nicht, Catherine Blaton, de moeder van Vanina Ickx, ze zijn later wel gescheiden
Elise liked this
 #103686  door Hugo
 05 jan 2019, 12:23
Heb al verteld dat om te racen de deelnemende auto's werden onderverdeeld in verschillende groepen en klassen, dat was internationaal zo bepaald, elk land kon echter voor haar nationale races nog andere bijkomende regels bepalen, zo werden in de zeventiger jaren in Engeland ook races gehouden met het criteria van de officiële verkoopprijs van een bepaald model, aan de auto's mochten buiten de veiligheidseisen geen veranderingen worden aangebracht, ook in Holland is deze formule een aantal jaren gebruikt.

In 1976 had de in 2016 overleden Engelse piloot Chris Meek dit reglement goed bestudeerd en was tot de conclusie gekomen dat een Lotus Europa Special het ideale voertuig was om in een bepaalde race mee te rijden, in Engeland waren er toen vele race circuits en er was bijna wekelijks ergens een race, om zeker te zijn dat hij elke race een auto ter beschikking had kocht hij 2 Europa Specials, goed gedaan want in 1976 nam hij telkens met 1 van die Europa's deel aan 30 races, hij won er 28 van, werd 1 keer tweede en 1 keer derde.


Chris Meek was een gentlemendriver, zakenman, was ondermeer CEO van Titan Motorsport, een bedrijf dat onderdelen maakte voor race auto's en bouwde ook eenzitters , zoals Formule 2 , Formule 3 auto's en meer dan 100 Formule Ford auto's, Chris Meek was ook eigenaar van het Mallory Park race-circuit


hij was ook een goede vriend van Colin Chapman

Chris Meek zou ook nog steeds recordhouder zijn van het meeste overwinningen in één jaar met een Lotus

enkele foto's


scan0005x.jpg
scan0005x.jpg (151.02 KiB) 552 keer bekeken

48323903_2499822540033418_495233922779578368_n.jpg
48323903_2499822540033418_495233922779578368_n.jpg (63.67 KiB) 552 keer bekeken

47688222_2499822993366706_7799585443313352704_o.jpg
47688222_2499822993366706_7799585443313352704_o.jpg (186.96 KiB) 552 keer bekeken
]

er waren nog andere deelnemers aan deze race's met een Lotus Europa Special, maar geeneen was zo succesvol dan Chris Meek, Chris was ook autohandelaar en concessiehouder van Lotus, Ginetta, Ferrari en andere


r002001.jpg
r002001.jpg (53.12 KiB) 552 keer bekeken
colin_blower_031.jpg
colin_blower_031.jpg (320.64 KiB) 552 keer bekeken
viv_photos_013_2.jpg
viv_photos_013_2.jpg (88.65 KiB) 552 keer bekeken
Elise, PascalM liked this
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71