[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special - Pagina 71 - LOTUS-Forum.be - Lotus Fanatics Only!
Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #103645  door Red Baron
 25 nov 2018, 11:40
@Hugo
Voordat ik mij gewaagd heb aan een eerste Lotus (m'n Dax Rush) was ik meer actief in het 'tuning' wereldje.

Daar heb ik eigenhandig m'n Seat Ibiza verbouwd en deze was gespoten in een candyapple rode kleur. Beetje het kleur van inderdaad de gekarameliseerde appels op de kermis.
Ook binnenin was deze in rood leder en alcantara gestoken en daarom had ik deze genoemd 'project Red Baron'
Dit keerde ook terug in de airbrush die onder de candyapple lak werd aangebracht.
Ben deze naam gewoon blijven gebruiken, da's alles ;)
Gr8 01.jpg
Gr8 01.jpg (842.92 KiB) 329 keer bekeken
Gr8 02.jpg
Gr8 02.jpg (892.08 KiB) 329 keer bekeken
DSC01313.jpg
DSC01313.jpg (424.82 KiB) 329 keer bekeken
DSC01007.jpg
DSC01007.jpg (320.76 KiB) 329 keer bekeken
Elise liked this
 #103648  door Hugo
 29 nov 2018, 11:49
Autosport is bijna zo oud dan de auto zelf, natuurlijk bleek al snel dat er toch veel verschillen waren tussen de auto's onderling, het werd al snel nodig om het racen in groepen en klassen onder te verdelen, de regels daarvoor werden geregeld aangepast waar nodig en evolueren nog steeds.


Om te racen werden de auto's in een bepaalde groep gezet, afhankelijk van hun model en aantal geproduceerde auto's in een bepaalde tijd, gewoonlijk 12 opeenvolgende maanden, in de groepen werden ze dan nog eens opgedeeld volgens hun cilinderinhoud, dat werd internationaal bepaald, wel mochten landen voor hun plaatselijke competitie nog wijzigingen of voorwaarden opleggen.


Om aan de toeschouwers interessante races te kunnen aanbieden met voldoende deelnemers werden sommige groepen en klassen waar te weinig deelnemers voor waren samengevoegd met een ander groep of klasse, liefst met ongeveer gelijkaardige prestaties.


Er werden ongeveer 9 verschillende groepen gecreëerd, de voornaamste waren:

de groep 1: personenauto's met een productie van minstens 5000 exemplaren op 12 maanden, zij moesten zo goed als standaard blijven, alleen moesten er veiligheids- uitrustingen ( rolkooi, harnas, brandblusser, enz ) aangebracht worden, de banden waren vrij, maar de velgmaten mochten niet gewijzigd worden, het gewicht mocht verlaagd worden tot het gehomologeerd minimum, en omdat er toen van geluidsrestricties nog nooit iemand iets gehoord had mochten ook de knaldempers tussen de uitlaat weggenomen worden, in groep 1 werden ook nog onderverdelingen, klassen, gemaakt volgens cilinderinhoud

de groep 2: waren dezelfde auto's dan groep 1 maar hier was veel meer vrij, opvoerde motor, brede banden en wielen enz, ook minder productieaantallen vereist

de groep 3: had dezelfde regels dan de groep 1 auto's maar in deze categorie vielen de GT wagens, sportauto's met 2 zitplaatsen, sommige 2+2 auto's vielen ook in deze groep,voor groep 3 was wel een minimum productieaantal van 1000 stuks in 12 maanden vereist

de groep 4: waren dezelfde auto's als van groep 3 maar nu volgens de regels van groep 2



aan de regels konden elk jaar wel wijzigingen worden aangebracht, met dezelfde auto kon je dus van het één op het andere jaar in een andere groep of klasse terecht komen.


Nu werden in Belgie in 1974 races georganiseerd waarbij de auto's van groep 1, en van de klasse + 1600 cc, samen moesten rijden met auto's van groep 3 maar daarvan alleen die van – 1600cc, op papier waren de prestaties van deze auto's ongeveer gelijkwaardig, er waren altijd toch tussen de 25 en 30 auto's aan de start en gaven altijd prachtige en felbetwiste races, de overwinning ging tussen verschillende Opel Commodoro GS/E (2800cc) van groep 1 ( klasse +1600cc) en een Renault Alpine en een Lotus Europa Special, beide van groep 3 ( klasse -1600cc)

de overwinning ging feitelijk altijd tussen de Opel van Rene Tricot, de Alpine van Albert Vanierschot en de Lotus van Alain Dex ( schuilnaam van Freddy Semoulin), hier een foto van de start van zo een race in Zolder, de poleposition was wel gewoonlijk voor de veel krachtigere Opel, maar in de race konden de kleine groep 3 auto's goed mee, zeker als ze in de slipstream konden komen van de grote Opel, door hun minder gewicht konden ze ook iets later in de remmen, eens ze de Opel voorbij waren kon die gewoonlijk niet meer terugkomen

een foto van een race op Zolder
image1 (3).JPG
image1 (3).JPG (327.2 KiB) 248 keer bekeken

de kleine Lotus tegen de grote Opel
image1.JPG
image1.JPG (89.14 KiB) 248 keer bekeken
lotus tricot.jpg
lotus tricot.jpg (987.97 KiB) 248 keer bekeken


proberen in de slipstream kruipen, let op de Lotus, is met stuur rechts, Alain Dex was niet direct een lichtgewicht, de meeste circuits zijn met de klok mee dus veel rechterbochten, dus ideale gewichtsverdeling
image5.JPG
image5.JPG (72.53 KiB) 248 keer bekeken
ook mochten om het gewicht te verminderen in groep 1 wel de bumpers verwijderd worden, in groep 3 mocht dat niet

image4.JPG
image4.JPG (51.14 KiB) 248 keer bekeken
image1 (4).JPG
image1 (4).JPG (156.06 KiB) 248 keer bekeken



de sponsor van Alain Dex was in die tijd de Deense HiFi keten Bang § Olofson, Alain Dex ( Freddy Semoulin) reed ook nog in andere races mee, gewoonlijk wel met Ford auto's, Escort, Capri, hij had ook nog jongere broer, Alain Semoulin, die wel onder zijn eigen naam reed, vermeldenswaardig is nog dat Freddy de oudste was en zaakvoerder was van een familiebedrijf in Thuin, om de werking van dat bedrijf niet in gevaar te brengen reed hij nooit ( mocht ook niet van zijn ouders) op het toen nog zeer gevaarlijke en lange circuit van Francorchamps




enkele foto's die ik hier plaats heb ik gekregen na een oproep op Facebook, kwam toch wat reactie op, deze vind ik de mooiste, is van op het circuit van Nivelles (Nijvel), de Lotus staat achter een Escort van het team, het team werd ” Michel Vaillant Team” genoemd, Freddy Semoulin was trouwens heel goed bevriend met de tekenaar Jean Graton daarvan, die Freddy Semoulin (Alain Dex) soms in zijn strips liet optreden

image3.JPG
image3.JPG (96.51 KiB) 248 keer bekeken
Elise liked this
 #103649  door PascalM
 29 nov 2018, 18:06
Leuke weetjes Hugo.

Wat ik me wel afvraag, waarom reed Freddy Semoulin eigenlijk met een schuilnaam?

Was het om te verhinderen dat ‘ze’ zouden te weten komen dat hij toch aan verschillende races meedeed en zo toch de continuïteit van het bedrijf op ‘t spel zette (hoewel hij ook wel Francorchamps als te gevaarlijk zag en daar niet reed)?

Hoewel, zijn jongere broer deed ook mee aan die wedstrijden en het zou zo wel uitkomen...
 #103650  door Hugo
 29 nov 2018, 19:26
@PascalM

Schuilnamen in de autosport werden vroeger veel gebruikt, niet zozeer omdat de familie niet mocht weten wat ze uitspookten, het waren meer bedrijfleiders die hun autosport activiteiten een beetje verborgen wilden houden voor hun klanten, niet iedereen is fan van autosport en ze wilden deze mensen niet voor het hoofd stoten

Nog een belg met een bekende schuilnaam was die van "Burleys" was schuilnaam van Jean Blaton, bouwpromotor in het Brusselse, "Burleys" reed voornamelijk met Ferrari, ook 24 uren van Le Mans, Jacky Ickx trouwde trouwens met zijn nicht, Catherine Blaton, de moeder van Vanina Ickx, ze zijn later wel gescheiden
Elise liked this
 #103651  door PascalM
 29 nov 2018, 20:59
Weeral iets dat ik bijleer :)
    [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
  • Pagina 71 van 71
  • 705 berichten
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable