Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Wij zijn nu al een 10tal dagen terug van 3 weken zuid-oost Frankrijk, een verslagje:
Lotje was uiteraard mee en omdat ik niet zo een liefhebber van de zee ben, gaat het steevast naar de bergen met liefst nog een groot meer in de omgeving, het was de bedoeling van een rustvakantie te houden en niet te veel te doen, heb dus met Lotje op die 3 weken maar een kleine 500 mijl (800 km) gereden.
Eerst hebben we in de omgeving van Albertville op een camping geweest, maar daar is feitelijk niets speciaals van te vermelden dus dat sla ik over, maar de laatste 10 dagen zijn we naar een plaats geweest die ik tot hiertoe een beetje vermeden heb omdat ik daar een slechte herinnering aan heb, in 1992 zijn wij toen met het hele gezin daar 2 weken op vakantie geweest, ik was toen nog fervent wielertoerist en deed toen ritjes met de racefiets, maar ik ben daar eens in een afdaling tegen de grond gegaan , ik ga niet het hele verhaal vertellen maar buiten een kapotte fiets was ik ook behoorlijk gehavend, heel de linkerkant van mijn lichaam vol schaafwonden en linkerschouder uit de kom, omdat het te lang had geduurd vooraleer ik in het hospitaal in Gap was moest die schouder onder volledige verdoving terug gezet worden, na 24 uur werd ik dan met mijn arm in het verband ontslagen uit het ziekenhuis, toen na een week de vakantie ten einde was, was ik gelukkig weer bekwaam was om met de auto met caravan terug naar huis rijden.
Daarom is deze onheilsplek een beetje vermeden, maar nu was het tijd om terug daar naartoe te gaan, namelijk in de omgeving van het meer van Serre Ponçon ( het grootste stuwmeer van Frankrijk en het tweede in Europa), omdat ik altijd een camping zoek van waarop ik zoveel mogelijk vrij zicht heb en vanop mijn terras voor de camper van de omgeving kan genieten, zag er dus zo uit.
We hebben wel een heel mooie trip gemaakt met Lotje, ik ben ook een wielersportfanaat en vroeger heb met de fiets enkele cols uit de Tour de France gedaan ( oa Alpe d'Huez, Tourmalet, Ventoux enz...) omdat dat (zie boven) eens is slecht afgelopen met de fiets doe ik dat nu wel met Lotje, zeker zo plezant en niet zo vermoeiend , nu had de Tour de France dit jaar als slotklim de klim naar het skioord La Rosiere gedaan, die doen we nu dus met Lotje, daar in La Rosiere op 1850 meter hoogte was deze zomer de aankomst
Na La Roisere gaat de klim echter nog wel verder over de col de Petit St Bernard naar Italië, de grens is boven op de pas op een hoogte van 2188 meter,
de totale klim vanuit Bourg st Maurice is 23 km lang met veel bochten, de weg aan de Franse kant was soms wel niet zo goed, eens de pas over aan de Italiaanse kant was echter wel een wereld van verschil, biljartvlak, was echt plezier om daar te rijden, we zijn dan gedaald tot 1200 m tot in LaThuile, de eerste grote plaats die we tegen kwamen, daar hebben we dan een terrasje gedaan vooraleer terug te keren, omdat in dit deel van Italië, namelijk de vallei van Aosta, lang onder Frans bewind was en er veel invloed had klinken veel plaatsnamen nog Frans, de regio waartoe Aosta behoort, namelijk Piemonte is ook pas sinds 1861 officieel bij Italië, en heeft nog steeds een eigen bestuur en voorrechten
spoedig komt nog een vervolg
Lotje was uiteraard mee en omdat ik niet zo een liefhebber van de zee ben, gaat het steevast naar de bergen met liefst nog een groot meer in de omgeving, het was de bedoeling van een rustvakantie te houden en niet te veel te doen, heb dus met Lotje op die 3 weken maar een kleine 500 mijl (800 km) gereden.
Eerst hebben we in de omgeving van Albertville op een camping geweest, maar daar is feitelijk niets speciaals van te vermelden dus dat sla ik over, maar de laatste 10 dagen zijn we naar een plaats geweest die ik tot hiertoe een beetje vermeden heb omdat ik daar een slechte herinnering aan heb, in 1992 zijn wij toen met het hele gezin daar 2 weken op vakantie geweest, ik was toen nog fervent wielertoerist en deed toen ritjes met de racefiets, maar ik ben daar eens in een afdaling tegen de grond gegaan , ik ga niet het hele verhaal vertellen maar buiten een kapotte fiets was ik ook behoorlijk gehavend, heel de linkerkant van mijn lichaam vol schaafwonden en linkerschouder uit de kom, omdat het te lang had geduurd vooraleer ik in het hospitaal in Gap was moest die schouder onder volledige verdoving terug gezet worden, na 24 uur werd ik dan met mijn arm in het verband ontslagen uit het ziekenhuis, toen na een week de vakantie ten einde was, was ik gelukkig weer bekwaam was om met de auto met caravan terug naar huis rijden.
Daarom is deze onheilsplek een beetje vermeden, maar nu was het tijd om terug daar naartoe te gaan, namelijk in de omgeving van het meer van Serre Ponçon ( het grootste stuwmeer van Frankrijk en het tweede in Europa), omdat ik altijd een camping zoek van waarop ik zoveel mogelijk vrij zicht heb en vanop mijn terras voor de camper van de omgeving kan genieten, zag er dus zo uit.
We hebben wel een heel mooie trip gemaakt met Lotje, ik ben ook een wielersportfanaat en vroeger heb met de fiets enkele cols uit de Tour de France gedaan ( oa Alpe d'Huez, Tourmalet, Ventoux enz...) omdat dat (zie boven) eens is slecht afgelopen met de fiets doe ik dat nu wel met Lotje, zeker zo plezant en niet zo vermoeiend , nu had de Tour de France dit jaar als slotklim de klim naar het skioord La Rosiere gedaan, die doen we nu dus met Lotje, daar in La Rosiere op 1850 meter hoogte was deze zomer de aankomst
Na La Roisere gaat de klim echter nog wel verder over de col de Petit St Bernard naar Italië, de grens is boven op de pas op een hoogte van 2188 meter,
de totale klim vanuit Bourg st Maurice is 23 km lang met veel bochten, de weg aan de Franse kant was soms wel niet zo goed, eens de pas over aan de Italiaanse kant was echter wel een wereld van verschil, biljartvlak, was echt plezier om daar te rijden, we zijn dan gedaald tot 1200 m tot in LaThuile, de eerste grote plaats die we tegen kwamen, daar hebben we dan een terrasje gedaan vooraleer terug te keren, omdat in dit deel van Italië, namelijk de vallei van Aosta, lang onder Frans bewind was en er veel invloed had klinken veel plaatsnamen nog Frans, de regio waartoe Aosta behoort, namelijk Piemonte is ook pas sinds 1861 officieel bij Italië, en heeft nog steeds een eigen bestuur en voorrechten
spoedig komt nog een vervolg
- PascalM
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
- Naam: Pascal
- Auto: Elise S MY2015
- Locatie: Oostende
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Aaah, die Franse Alpen, toch een mooie streek om in rond te rijden.
In voorbereiding van een ooit te plannen trip met mijn Elise, alvast de kaart Route des Grandes Alpes gekocht. Van Lac Leman tot aan de Middelandse Zee een waaier aan mooie passen.
Of natuurlijk vertrekken vanuit Matigny om dan de Col du Grand St. Bernard, Petit St. Bernard, Col De L’Iseran, Col Du Galibier, Col De La Croix De Fer, Col De La Madeleine te verkennen... precies een rit uit de Tour de France
In voorbereiding van een ooit te plannen trip met mijn Elise, alvast de kaart Route des Grandes Alpes gekocht. Van Lac Leman tot aan de Middelandse Zee een waaier aan mooie passen.
Of natuurlijk vertrekken vanuit Matigny om dan de Col du Grand St. Bernard, Petit St. Bernard, Col De L’Iseran, Col Du Galibier, Col De La Croix De Fer, Col De La Madeleine te verkennen... precies een rit uit de Tour de France
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Nog een ritje dat we gemaakt hebben
Ik ben ook autosport fanaat en omdat ik in mijn jeugdjaren ook aan wat rally's heb deelgenomen heeft rally altijd mijn interesse gehad, de legendarische Rally van Monte Carlo heeft mij altijd wel aangetrokken, vooral de oudere versie die bijna 1 week duurde, zo kon u in het verslag van vorig jaar lezen dat ik toen ook al 2 klassementsproeven van de Monte Carlo namelijk de Turini proef en de Loda / Luceramproef heb afgereden.
Nu hebben we dus 10dagen verbleven op een camping aan het “ Lac de Serre Ponçon “ in het plaatsje Chorges, een 20 km van de stad GAP
de Rally van Monte Carlo had toen, en nu nog, bijna altijd een etappeplaats in GAP, namelijk aan het vliegveldje van Tallard , waar dus een voldoende grote vlakke plaats was om alle wagens ( in gesloten wagenpark) en service ploegen te herbergen, Gap is een grote stad en heeft ook veel hotels komt dus goed uit, GAP is trouwens ook dikwijls een etappeplaats van de Tour de France, dat maakt dat er in de omgeving van GAP, dat al hoog genoeg en ver genoeg in het binnenland ligt om in de winter zo goed als sneeuwzeker te zijn, zeer geschikt is voor het organiseren van klassementsproeven voor autorally's.
In de wijde omgeving van GAP zijn dus enkele klassieke klassementsproeven van de Monte Carlo te vinden, zo ondermeer de proef van Chorges naar Embrun, start en aankomst liggen ongeveer 800 meter boven de zeespiegel , maar het hoogste punt van de proef is op 1250 meter hoogte, dus kans op nat wegdek bij start en aankomst, maar sneeuw op het hoogste punt, de weg naar de klim is goed en vrij breed en snel, de afdaling is echter smal slecht wegdek, voor elk wat wils dus
dit is de smalle weg van afdaling naar Embrun
in 1987 werd deze rit ook gereden, het was de 17 klassementsproef, er werd gestart om 7:33, volgende gegevens en wie toen de snelste tijd had leest u hieronder in een uittreksel van het verslag van de rally van Monte Carlo die u vind op de Wikipedia pagina daarvan
17
7:33
Chorges - Embrun
25,14 km
Walter Röhrl
18:41
80,74 km/u
in 1986 werd deze proef ook verreden, was toen de 20 ste proef, wel veel sneller, waarschijnlijk andere weersomstandigheden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rally_van ... Carlo_1986
in 2015 is deze proef ook nog gebruikt maar een beetje korter, nu wordt vertrokken iets hogerop in het plaatsje Prunieres, hieronder het kaartje van de proef in 2015, onderaan ziet u het meer ( Lac) de Serre Poncon, bemerk ook dat er een weg loopt over een brug (925m lang) van het meer, maar daarover later meer
nog een foto van de brug over het meer, proef van Chrorges – Embrun speelt zich af in de bergen aan de overkant van het meer en als je het kaartje bestudeert dan zie je ook dat het parcours de berg op moet, een lus maakt om de bergstroom die uitmond in het meer te kunnen oversteken
nog een weetje: In 2013 hebben de renners van de Tour de France op zo goed als hetzelfde parcours een tijdrit gereden, maar wel in de andere richting van Embrun naar Chorges, gewonnen door Alberto Contador
Ik ben ook autosport fanaat en omdat ik in mijn jeugdjaren ook aan wat rally's heb deelgenomen heeft rally altijd mijn interesse gehad, de legendarische Rally van Monte Carlo heeft mij altijd wel aangetrokken, vooral de oudere versie die bijna 1 week duurde, zo kon u in het verslag van vorig jaar lezen dat ik toen ook al 2 klassementsproeven van de Monte Carlo namelijk de Turini proef en de Loda / Luceramproef heb afgereden.
Nu hebben we dus 10dagen verbleven op een camping aan het “ Lac de Serre Ponçon “ in het plaatsje Chorges, een 20 km van de stad GAP
de Rally van Monte Carlo had toen, en nu nog, bijna altijd een etappeplaats in GAP, namelijk aan het vliegveldje van Tallard , waar dus een voldoende grote vlakke plaats was om alle wagens ( in gesloten wagenpark) en service ploegen te herbergen, Gap is een grote stad en heeft ook veel hotels komt dus goed uit, GAP is trouwens ook dikwijls een etappeplaats van de Tour de France, dat maakt dat er in de omgeving van GAP, dat al hoog genoeg en ver genoeg in het binnenland ligt om in de winter zo goed als sneeuwzeker te zijn, zeer geschikt is voor het organiseren van klassementsproeven voor autorally's.
In de wijde omgeving van GAP zijn dus enkele klassieke klassementsproeven van de Monte Carlo te vinden, zo ondermeer de proef van Chorges naar Embrun, start en aankomst liggen ongeveer 800 meter boven de zeespiegel , maar het hoogste punt van de proef is op 1250 meter hoogte, dus kans op nat wegdek bij start en aankomst, maar sneeuw op het hoogste punt, de weg naar de klim is goed en vrij breed en snel, de afdaling is echter smal slecht wegdek, voor elk wat wils dus
dit is de smalle weg van afdaling naar Embrun
in 1987 werd deze rit ook gereden, het was de 17 klassementsproef, er werd gestart om 7:33, volgende gegevens en wie toen de snelste tijd had leest u hieronder in een uittreksel van het verslag van de rally van Monte Carlo die u vind op de Wikipedia pagina daarvan
17
7:33
Chorges - Embrun
25,14 km
Walter Röhrl
18:41
80,74 km/u
in 1986 werd deze proef ook verreden, was toen de 20 ste proef, wel veel sneller, waarschijnlijk andere weersomstandigheden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rally_van ... Carlo_1986
in 2015 is deze proef ook nog gebruikt maar een beetje korter, nu wordt vertrokken iets hogerop in het plaatsje Prunieres, hieronder het kaartje van de proef in 2015, onderaan ziet u het meer ( Lac) de Serre Poncon, bemerk ook dat er een weg loopt over een brug (925m lang) van het meer, maar daarover later meer
nog een foto van de brug over het meer, proef van Chrorges – Embrun speelt zich af in de bergen aan de overkant van het meer en als je het kaartje bestudeert dan zie je ook dat het parcours de berg op moet, een lus maakt om de bergstroom die uitmond in het meer te kunnen oversteken
nog een weetje: In 2013 hebben de renners van de Tour de France op zo goed als hetzelfde parcours een tijdrit gereden, maar wel in de andere richting van Embrun naar Chorges, gewonnen door Alberto Contador
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
moet u zeker eens doen, je zal het u niet beklagen, je moet wel zien dat je daarvoor een dag(en) uitkiest met goed weer, liefst wolkeloze hemel, het weer in de bergen kan snel omslaan en de toppen liggen soms in de wolken, zo hebben we 4 dagen op aannemelijk weer gewacht om naar Italië te kunnen rijdenPascalM schreef: ↑21 sep 2018, 15:40 Aaah, die Franse Alpen, toch een mooie streek om in rond te rijden.
In voorbereiding van een ooit te plannen trip met mijn Elise, alvast de kaart Route des Grandes Alpes gekocht. Van Lac Leman tot aan de Middelandse Zee een waaier aan mooie passen.
Of natuurlijk vertrekken vanuit Matigny om dan de Col du Grand St. Bernard, Petit St. Bernard, Col De L’Iseran, Col Du Galibier, Col De La Croix De Fer, Col De La Madeleine te verkennen... precies een rit uit de Tour de France
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Een andere mooie rit was de rit rond het meer van Serre Ponçon, de stuwdam is in de jaren 60 van vorige eeuw gebouwd op een nauwe plaats, een beetje na de samenvloeiing van de rivieren de Durance en de Ubaye, het is het grootste artificiële meer van Frankrijk en het tweede van Europa (het grootste stuwmeer in Europa is sinds 2002 in Portugal)
https://latulipehautealpes.nl/en/nl_serreponcon.html
de rit rond het meer met soms heel mooie uitzichten die we hebben gereden was 81 km lang, we hebben wel niet echt volledig rond het meer gereden, we zijn wel over de brug van Savines gereden, deze brug die bijna 1 km lang is verbind beide oevers met elkaar, de brug is gebouwd boven het oude dorp Savines dat ontruimd is en afgebroken
de bouw van de brug in1960 boven het nu verzwolgen oude dorp Savines
er is op de oever wel en nieuw dorp gebouwd nu Savines le Lac wordt genoemd, het oude Savines lag aan de rivier de Durance,
de brug over het meer aan de andere rivier die afgedamd is de Ubaye werd lag nog een dorp Ubaye, waarnaar trouwens de rivier naar genoemd was, dit dorp is afgebroken maar niet nieuw heropgebouwd, alleen de graven van het kerkhof werden verplaats naar een hoger gelegen plaats buiten het bereik van het water, er werd in de nabijheid van dit kerkhof ook nog een herdenkingskapelletje gebouwd met stenen afkomstig van het verdwenen dorp
herdenkingskapel van Ubaye helemaal rond het meer is 100 km, die hebben we niet gedaan, wel de korte tour over de brug van Savines, is dan maar 81 km met mooie uitzichten op het meer en de omringende bergen, we hebben deze rit wel twee maal gedaan 1 maal met de klok mee en 1 maal tegen de klok in, bij die laatste rit kregen we gezelschap van een Franse Elise, wel met stuur rechts
foto door het achterruitje van Lotje het meer heeft nog de volgende eigenschap, omdat het wordt gevuld door de neerslag die valt hoog in de bergen is er de winter zo goed als geen aanvoer van vers water, omdat er echter door de winterkoude veel vraag is naar elektriciteit geproduceerd door de turbines aan de stuwdam, loop het meer sommige winters langzaam leeg, wanneer in het voorjaar de sneeuw in de bergen smelt loopt het dan weer vol, volgens de campinguitbater stond het meer in april op het laagste punt sinds jaren, doch eind mei was het al weer terug vol
een foto van deze winter van de brug van Savines, het water stond toen 34 meter lager dan het maximumpeil van het meer
je kon dus te voet te voet over de bodem van het meer lopen, de campinguitbater zei ook wel dat de brandweer verschillende malen is moeten uitrukken om mensen te bevrijden die te ver waren gestapt en in de modder vastgeraakt waren
https://latulipehautealpes.nl/en/nl_serreponcon.html
de rit rond het meer met soms heel mooie uitzichten die we hebben gereden was 81 km lang, we hebben wel niet echt volledig rond het meer gereden, we zijn wel over de brug van Savines gereden, deze brug die bijna 1 km lang is verbind beide oevers met elkaar, de brug is gebouwd boven het oude dorp Savines dat ontruimd is en afgebroken
de bouw van de brug in1960 boven het nu verzwolgen oude dorp Savines
er is op de oever wel en nieuw dorp gebouwd nu Savines le Lac wordt genoemd, het oude Savines lag aan de rivier de Durance,
de brug over het meer aan de andere rivier die afgedamd is de Ubaye werd lag nog een dorp Ubaye, waarnaar trouwens de rivier naar genoemd was, dit dorp is afgebroken maar niet nieuw heropgebouwd, alleen de graven van het kerkhof werden verplaats naar een hoger gelegen plaats buiten het bereik van het water, er werd in de nabijheid van dit kerkhof ook nog een herdenkingskapelletje gebouwd met stenen afkomstig van het verdwenen dorp
herdenkingskapel van Ubaye helemaal rond het meer is 100 km, die hebben we niet gedaan, wel de korte tour over de brug van Savines, is dan maar 81 km met mooie uitzichten op het meer en de omringende bergen, we hebben deze rit wel twee maal gedaan 1 maal met de klok mee en 1 maal tegen de klok in, bij die laatste rit kregen we gezelschap van een Franse Elise, wel met stuur rechts
foto door het achterruitje van Lotje het meer heeft nog de volgende eigenschap, omdat het wordt gevuld door de neerslag die valt hoog in de bergen is er de winter zo goed als geen aanvoer van vers water, omdat er echter door de winterkoude veel vraag is naar elektriciteit geproduceerd door de turbines aan de stuwdam, loop het meer sommige winters langzaam leeg, wanneer in het voorjaar de sneeuw in de bergen smelt loopt het dan weer vol, volgens de campinguitbater stond het meer in april op het laagste punt sinds jaren, doch eind mei was het al weer terug vol
een foto van deze winter van de brug van Savines, het water stond toen 34 meter lager dan het maximumpeil van het meer
je kon dus te voet te voet over de bodem van het meer lopen, de campinguitbater zei ook wel dat de brandweer verschillende malen is moeten uitrukken om mensen te bevrijden die te ver waren gestapt en in de modder vastgeraakt waren
- PascalM
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
- Naam: Pascal
- Auto: Elise S MY2015
- Locatie: Oostende
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Weet ik alles van.Hugo schreef: ↑21 sep 2018, 16:00 moet u zeker eens doen, je zal het u niet beklagen, je moet wel zien dat je daarvoor een dag(en) uitkiest met goed weer, liefst wolkeloze hemel, het weer in de bergen kan snel omslaan en de toppen liggen soms in de wolken, zo hebben we 4 dagen op aannemelijk weer gewacht om naar Italië te kunnen rijden
We gaan regelmatig naar Chamonix om in de bergen te gaan wandelen. Je moet op die wandelingen altijd op alle weersomstandigheden goed voorbereid zijn. ‘t Kan snel omslaan.
Alvast bedankt voor weerom een leuk verhaal.
Zoals al gezegd, ‘t zijn zo’n verhalen die ons al zeker telkens naar het forum terugbrengen.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
nog iets over die col du Petit st Bernard die we over zijn gereden:
ook had ik op Facebook op de pagina van Lotus Europa een foto geplaatst van Lotje boven op de pas aan dat Italiaanse bord, daar is ondermeer commentaar op gekomen van Mike Kimberley, voor diegenen die Mike niet kennen, Mike Kimberley was CEO van Lotus van 1969 tot 1992, hij heeft ondermeer gezorgd dat de Lotus Ford Twin Cam ook in de Europa terecht kwam, ook in de ontwerpen van de Elite, Eclat en Esprit heeft hij aandeel gehad, in 1992 is hij weggegaan bij Lotus naar ondermeer GM en ook nog naar Lamborgini, in 2005 is hij wel terug CEO geworden van Lotus in 2009 moest hij wel om gezondheidsredenen ontslag nemen in 2009, hij is nu onlangs 80 jaar geworden maar volgt Lotus nog, hij zal trouwens ook aanwezig zijn op het feest van 70 jaar Lotus, eind deze maand,
een foto van Mike Kimberley ( is diegene met zijn hand op de Europa)
hieronder het antwoord van Mike op de Italiaanse foto van Lotje
voor diegenen die het Engels niet zo machtig zijn:
Mike zegt dat de col de Petit st Bernard ook gebruikt werd in het testparcours van Lotus, hij heeft die test ook zelf meegedaan en zegt dat ze op 2,5 dag van Hethel naar Rome reden en terug.
ook had ik op Facebook op de pagina van Lotus Europa een foto geplaatst van Lotje boven op de pas aan dat Italiaanse bord, daar is ondermeer commentaar op gekomen van Mike Kimberley, voor diegenen die Mike niet kennen, Mike Kimberley was CEO van Lotus van 1969 tot 1992, hij heeft ondermeer gezorgd dat de Lotus Ford Twin Cam ook in de Europa terecht kwam, ook in de ontwerpen van de Elite, Eclat en Esprit heeft hij aandeel gehad, in 1992 is hij weggegaan bij Lotus naar ondermeer GM en ook nog naar Lamborgini, in 2005 is hij wel terug CEO geworden van Lotus in 2009 moest hij wel om gezondheidsredenen ontslag nemen in 2009, hij is nu onlangs 80 jaar geworden maar volgt Lotus nog, hij zal trouwens ook aanwezig zijn op het feest van 70 jaar Lotus, eind deze maand,
een foto van Mike Kimberley ( is diegene met zijn hand op de Europa)
hieronder het antwoord van Mike op de Italiaanse foto van Lotje
voor diegenen die het Engels niet zo machtig zijn:
Mike zegt dat de col de Petit st Bernard ook gebruikt werd in het testparcours van Lotus, hij heeft die test ook zelf meegedaan en zegt dat ze op 2,5 dag van Hethel naar Rome reden en terug.
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Het is deze maand (oktober) 10 jaar geleden dat mijn huidige Lotus Europa (Lotje) bij mij een nieuwe thuis heeft gevonden, dus verjaardagfeestje houden.
Hoe Lotje hier is terecht gekomen is natuurlijk een heel verhaal, zal het in grote lijnen eens vertellen.
Vanaf 2006 is een zoektocht begonnen naar een Lotus Europa Special, omdat ik van 1974 tot 1977 al zo een exemplaar heb gehad en daar het chassisnummer nog van wist ben ik eerst gaan zoeken of die auto nog bestond en waar hij zich zou bevinden, maar daar heb ik tot hiertoe nog altijd geen spoor van terug gevonden, dus het werd een zoektocht naar een ander gelijkaardig exemplaar, mijn voorkeur ging uit naar een Europa Special uit 1973 of 1974 met de 5 versnellingsbak.
Er was wel wat keuze maar het moest wel een links gestuurd exemplaar zijn, dus de Engelse Europa's vielen al af, bij Racingbox in Tongeren vond ik twee, een gele en een blauwe, die geschikt zouden zijn, maar alhoewel ze nog beide rijdbaar waren moesten ze om goed te zijn een volledige restauratie ondergaan, ze waren feitelijk nog te goed en de vraagprijs was voor mij daarom te hoog ( 20 000 en 19 000 €), ik zocht meer een auto die nog wel zo goed als volledig was, maar nog wel te restaureren was, dat aanbod was wel heel veel kleiner, maar ik had geen haast.
Op een zeker moment kwam ik op e-bay wel iets tegen dat ik kon gebruiken, het was wel een echt wrak, de auto was niet compleet, maar was wel een Belgische Lotus, wel zonder papieren maar het chassisnummer kon eventueel wel gebruikt worden, er waren ook nog een heleboel onderdelen bij, kon die dus wel eventueel gebruiken als ik een ander donorwrak kon vinden.
Deze tekst stond op e-bay, het wrak bevond zich in Deurne (Antwerpen)
_____________________________________________________
As invoiced:
Vin Number: 74/1310Q
Date Built: 11/1973
Transmission #: 352-?/3357 4 Speed
Condition:
Current color: Black
This is a body an part of the chassis from a Lotus Europe. He had an impact in the back like u can see on the picks. It has been standing with somebody who would repare it 'some day'... This has been more then 20 years now This person has deceased a few years ago now. The house has collapsed by the tooth of time. So some of the parts are missing. All you see on the pics is included. No more, no less..
The papers are also lost in the house. But all tags of registration are present in the car. So to retrieve them couldn't be any problem. It is an original Belgian car built in the factories of Ghent Belgium.
_____________________________________________________________
en wat foto's van het wrak + voertuigplaatje van invoerder Dauwe uit St Denijs Westrem
ik bood dus mee tot 500€, meer was het mij niet waard, het wrak werd wel uiteindelijk voor 2500 € verkocht, er waren dus nog kapers op de kust
ik had vrij snel door dat ik in Europa mijn gading niet zou vinden, maar omdat de koers van de EURO tegenover de dollar toen heel gunstig was ( 1 € was toen 1,52 $) hield ik ook de USA aanbiedingen in het oog, ik was vooral geïnteresseerd in zogezegde “barnfinds” ( schuurvondsten), zo zag ik enkele objecten passeren die hadden kunnen dienen maar toch nog echt niet iets waren wat ik zocht, de verkooprijzen daarvoor vielen wel mee, 1 maal bood ik mee, maar de prijs ging toch te hoog en ik haakte af, ik wilde wel niet te veel bieden want je bied toch op iets dat je niet gezien hebt buiten alleen wat foto's
Die 2 Europa's van bij Racingbox kwamen trouwens ook uit de USA, hij raadde mij toen wel af om zelf een Europa te zoeken in de USA omdat hij ook al wel eens daar een auto had gekocht die bij aankomst bij hem helemaal niet de auto was die hij dacht gekocht te hebben, maar ben niet bang van een beetje risico nemen.
Ik was dus wel wat voorzichtig en bood soms mee op projecten, maar als de prijs de 4000$ overschreed, haakte ik af, dus omgerekend meer dan een kleine 3000 € wilde ik er niet aan riskeren, er moesten ook nog transportkosten en invoerrechten betaald worden na een aankoop in de USA.
Op een zeker moment kwam wel een geschikt object langs, een zo goed als volledige wagen zonder noemenswaardige schade, jaartal en technische gegevens klopte, ik bood dus weer mee, de prijs lag wel snel rond de 4000 $, maar viel dan een beetje stil, de einddatum kwam in zicht en omdat ik de auto wel wilde zou ik mee bieden tot 4500 $,
en het hoogste bod was 4400 $, mijn bod, de Europa was dus van mij, maar na kontact met de aanbieder bleek dat er een fout in zijn aanbieding was, namelijk het bouwjaar, hij had vermeld 1974, maar hij had zich miskeken op het typenummer van Lotus, en dat is voor de Europa Twin Cam en Special namelijk type 74, de aangeboden Europa was feitelijk van 1973, ik vertelde hem toen dat wanneer ik het juiste jaar had geweten ik niet had geboden en ik wilde de koop annuleren, hij mailde mij terug met verontschuldigingen en met de vraag of ik van de koop wilde afzien want hij had ondertussen een nabod gekregen van 4600 $, dus de koop werd geannuleerd. Weer niks dus
een paar maanden later kwam deze advertentie met deze foto's van de kale Europa, deels gedemonteerd en dus met een heleboel onderdelen, gebruikte en nieuwe
en met deze tekst
_______________________________________________________________
Vehicle Description
1974 Europa Twin Cam , 5 speed, VIN 4366 R, I bought this car in Asheville, NC in 1989 and after transporting it to Chicago, removed the trim, glass, lights and the painting, then transferred aroud the US multiple times and the car has been in dry storage ever since. The motor was rebuild in 1989 by the previous owner. I had the carbs rebuild and had the motor running. That said, the car has not been started in the last 10 years.
There was slight fiberglass damage to the nose between the turn signals which I rapaired. That ding aside, the car is straight and solid. I purchased a new windshield and various new parts.
________________________________________________________________________
dit is wat ik moet hebben, die is voor mij, die laat ik niet meer schieten dacht ik,
ik verwachtte wel dat er niet veel bieders zouden zijn voor een auto die helemaal uit elkaar ligt en waarvan misschien niet alle onderdelen bij zouden zijn, ik had echter al uitgezocht dat de meeste onderdelen nog wel hier en daar te verkrijgen waren, dus dat risico nam ik wel, wel zou ik toch maar meebieden tot 4000$, en zoals ik had verwacht waren er maar weinig bieders (8) en
op 30 juni 2008 had ik het hoogste bod, hieronder vind u daarvan de uitslag, let er ook op dat de bieding eindigde om 21:11:34, maar is dus Chicago tijd, was dus bij ons rond 3 uur s'nachts dat ik Lotje kocht, was wel spannend, heb de rest van de nacht niet veel meer geslapen
Heb het bedrag de volgende dag al betaald, de verkoper zou na ontvangst daarvan een copie van de de US Title ( inschrijvingsbewijs) doormailen en de sleutels van de auto met DHL opsturen, wat ook is gebeurd
achteraf bleek dat de auto beter was dan gedacht, alle onderdelen waren aanwezig, sommige nieuw, zoals de voorruit ( waarde 350€), nieuwe snelstarter US factuur was bijgevoegd van 314$, en nieuwe voorbumper, was nog in bruin inpakpapier ( die bumper is nu zo goed als nergens meer te verkrijgen, dus waarde?)
de 5 versnellingsbak was nog de originele, de motor spijtig genoeg niet, dus al bij al viel het reuze mee, maar nu moest Lotje nog in België geraken, maar dat vertel ik nog wel eens de volgende dagen, maar ik wil al wel meegeven dat maar gebeurde op 22/10/2008 dus nu zo goed als 10 jaar terug, maar dus wel pas 114 dagen na aankoop
Hoe Lotje hier is terecht gekomen is natuurlijk een heel verhaal, zal het in grote lijnen eens vertellen.
Vanaf 2006 is een zoektocht begonnen naar een Lotus Europa Special, omdat ik van 1974 tot 1977 al zo een exemplaar heb gehad en daar het chassisnummer nog van wist ben ik eerst gaan zoeken of die auto nog bestond en waar hij zich zou bevinden, maar daar heb ik tot hiertoe nog altijd geen spoor van terug gevonden, dus het werd een zoektocht naar een ander gelijkaardig exemplaar, mijn voorkeur ging uit naar een Europa Special uit 1973 of 1974 met de 5 versnellingsbak.
Er was wel wat keuze maar het moest wel een links gestuurd exemplaar zijn, dus de Engelse Europa's vielen al af, bij Racingbox in Tongeren vond ik twee, een gele en een blauwe, die geschikt zouden zijn, maar alhoewel ze nog beide rijdbaar waren moesten ze om goed te zijn een volledige restauratie ondergaan, ze waren feitelijk nog te goed en de vraagprijs was voor mij daarom te hoog ( 20 000 en 19 000 €), ik zocht meer een auto die nog wel zo goed als volledig was, maar nog wel te restaureren was, dat aanbod was wel heel veel kleiner, maar ik had geen haast.
Op een zeker moment kwam ik op e-bay wel iets tegen dat ik kon gebruiken, het was wel een echt wrak, de auto was niet compleet, maar was wel een Belgische Lotus, wel zonder papieren maar het chassisnummer kon eventueel wel gebruikt worden, er waren ook nog een heleboel onderdelen bij, kon die dus wel eventueel gebruiken als ik een ander donorwrak kon vinden.
Deze tekst stond op e-bay, het wrak bevond zich in Deurne (Antwerpen)
_____________________________________________________
As invoiced:
Vin Number: 74/1310Q
Date Built: 11/1973
Transmission #: 352-?/3357 4 Speed
Condition:
Current color: Black
This is a body an part of the chassis from a Lotus Europe. He had an impact in the back like u can see on the picks. It has been standing with somebody who would repare it 'some day'... This has been more then 20 years now This person has deceased a few years ago now. The house has collapsed by the tooth of time. So some of the parts are missing. All you see on the pics is included. No more, no less..
The papers are also lost in the house. But all tags of registration are present in the car. So to retrieve them couldn't be any problem. It is an original Belgian car built in the factories of Ghent Belgium.
_____________________________________________________________
en wat foto's van het wrak + voertuigplaatje van invoerder Dauwe uit St Denijs Westrem
ik bood dus mee tot 500€, meer was het mij niet waard, het wrak werd wel uiteindelijk voor 2500 € verkocht, er waren dus nog kapers op de kust
ik had vrij snel door dat ik in Europa mijn gading niet zou vinden, maar omdat de koers van de EURO tegenover de dollar toen heel gunstig was ( 1 € was toen 1,52 $) hield ik ook de USA aanbiedingen in het oog, ik was vooral geïnteresseerd in zogezegde “barnfinds” ( schuurvondsten), zo zag ik enkele objecten passeren die hadden kunnen dienen maar toch nog echt niet iets waren wat ik zocht, de verkooprijzen daarvoor vielen wel mee, 1 maal bood ik mee, maar de prijs ging toch te hoog en ik haakte af, ik wilde wel niet te veel bieden want je bied toch op iets dat je niet gezien hebt buiten alleen wat foto's
Die 2 Europa's van bij Racingbox kwamen trouwens ook uit de USA, hij raadde mij toen wel af om zelf een Europa te zoeken in de USA omdat hij ook al wel eens daar een auto had gekocht die bij aankomst bij hem helemaal niet de auto was die hij dacht gekocht te hebben, maar ben niet bang van een beetje risico nemen.
Ik was dus wel wat voorzichtig en bood soms mee op projecten, maar als de prijs de 4000$ overschreed, haakte ik af, dus omgerekend meer dan een kleine 3000 € wilde ik er niet aan riskeren, er moesten ook nog transportkosten en invoerrechten betaald worden na een aankoop in de USA.
Op een zeker moment kwam wel een geschikt object langs, een zo goed als volledige wagen zonder noemenswaardige schade, jaartal en technische gegevens klopte, ik bood dus weer mee, de prijs lag wel snel rond de 4000 $, maar viel dan een beetje stil, de einddatum kwam in zicht en omdat ik de auto wel wilde zou ik mee bieden tot 4500 $,
en het hoogste bod was 4400 $, mijn bod, de Europa was dus van mij, maar na kontact met de aanbieder bleek dat er een fout in zijn aanbieding was, namelijk het bouwjaar, hij had vermeld 1974, maar hij had zich miskeken op het typenummer van Lotus, en dat is voor de Europa Twin Cam en Special namelijk type 74, de aangeboden Europa was feitelijk van 1973, ik vertelde hem toen dat wanneer ik het juiste jaar had geweten ik niet had geboden en ik wilde de koop annuleren, hij mailde mij terug met verontschuldigingen en met de vraag of ik van de koop wilde afzien want hij had ondertussen een nabod gekregen van 4600 $, dus de koop werd geannuleerd. Weer niks dus
een paar maanden later kwam deze advertentie met deze foto's van de kale Europa, deels gedemonteerd en dus met een heleboel onderdelen, gebruikte en nieuwe
en met deze tekst
_______________________________________________________________
Vehicle Description
1974 Europa Twin Cam , 5 speed, VIN 4366 R, I bought this car in Asheville, NC in 1989 and after transporting it to Chicago, removed the trim, glass, lights and the painting, then transferred aroud the US multiple times and the car has been in dry storage ever since. The motor was rebuild in 1989 by the previous owner. I had the carbs rebuild and had the motor running. That said, the car has not been started in the last 10 years.
There was slight fiberglass damage to the nose between the turn signals which I rapaired. That ding aside, the car is straight and solid. I purchased a new windshield and various new parts.
________________________________________________________________________
dit is wat ik moet hebben, die is voor mij, die laat ik niet meer schieten dacht ik,
ik verwachtte wel dat er niet veel bieders zouden zijn voor een auto die helemaal uit elkaar ligt en waarvan misschien niet alle onderdelen bij zouden zijn, ik had echter al uitgezocht dat de meeste onderdelen nog wel hier en daar te verkrijgen waren, dus dat risico nam ik wel, wel zou ik toch maar meebieden tot 4000$, en zoals ik had verwacht waren er maar weinig bieders (8) en
op 30 juni 2008 had ik het hoogste bod, hieronder vind u daarvan de uitslag, let er ook op dat de bieding eindigde om 21:11:34, maar is dus Chicago tijd, was dus bij ons rond 3 uur s'nachts dat ik Lotje kocht, was wel spannend, heb de rest van de nacht niet veel meer geslapen
Heb het bedrag de volgende dag al betaald, de verkoper zou na ontvangst daarvan een copie van de de US Title ( inschrijvingsbewijs) doormailen en de sleutels van de auto met DHL opsturen, wat ook is gebeurd
achteraf bleek dat de auto beter was dan gedacht, alle onderdelen waren aanwezig, sommige nieuw, zoals de voorruit ( waarde 350€), nieuwe snelstarter US factuur was bijgevoegd van 314$, en nieuwe voorbumper, was nog in bruin inpakpapier ( die bumper is nu zo goed als nergens meer te verkrijgen, dus waarde?)
de 5 versnellingsbak was nog de originele, de motor spijtig genoeg niet, dus al bij al viel het reuze mee, maar nu moest Lotje nog in België geraken, maar dat vertel ik nog wel eens de volgende dagen, maar ik wil al wel meegeven dat maar gebeurde op 22/10/2008 dus nu zo goed als 10 jaar terug, maar dus wel pas 114 dagen na aankoop
- PJH
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
- Auto: Exige S240
- Contacteer:
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Ik ga echt eens een week verlof moeten nemen om dit topic van begin tot einde te lezen in detail. Doe zo verder
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
ik had hier een groot bericht gezet maar er is wat misgelopen toen ik dan wijzigde, heb het helemaal verwijderd en zal het straks wel terugplaatsen, heb daar wel een backup van